Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier zijn de bloembollen aangekomen, ik weet weeral wat doen dit weekend!

Ik had een zelf gemaakte bollenplanter gemaakt, werkt super goed alleen zijn krokus bolletje zo ieniemienie dat ze gaan verdwijnen in dat plantgat :laugh:

Oh ja en wat een plant is de Aste zeg. Ze zitten nog maar van begin dit seizoen in de grond maar er staat nu een dikke 2,5 vierkante meter in volle bloei met amper 6 potjes :love:
 
Laatst bewerkt:
Oh ja en wat een plant is de Aste zeg. Ze zitten nog maar van begin dit seizoen in de grond maar er staat nu een dikke 2,5 vierkante meter in volle bloei met amper 6 potjes :love:
Dat is dan ook het probleem met Asters. en zijn wel enkele soorten die gewoon heel hard woekeren, en die je beter niet aanplant. Ik heb hier net nog een Aster uit de grond gehaald wegens vreselijke woekeraar.
 
Dat is dan ook het probleem met Asters. en zijn wel enkele soorten die gewoon heel hard woekeren, en die je beter niet aanplant. Ik heb hier net nog een Aster uit de grond gehaald wegens vreselijke woekeraar.

Ze hebben wel wat ruimte dus daar kan het wel. Het is trouwens de cordifolius photograph, is dat één van de woekeraars?
 
Ze hebben wel wat ruimte dus daar kan het wel. Het is trouwens de cordifolius photograph, is dat één van de woekeraars?
Neen, niet dat ik het weet

Vandaag een hoogstam appelboom die ik 10 jaar geleden heb aangeplant uitgedaan, met wortel en al (stamomtrek 40 cm). Flink werkje...
 
Mijn pampasgras in de voortuin verspreidt hier ondertussen allemaal zaden. Ik las dat het een echte woekeraar is en daarom in bvb. Nieuw-Zeeland al verboden is. Zijn de pampasgrassen voor in de tuin steriel of kunnen er volgend jaar overal in mijn (en de buren hun) tuin nieuwe pampasgrassen verschijnen?

Ik las net ook dat pampasgras in de voortuin hebben een manier is om aan swingers in de buurt te laten weten dat je in bent voor partnerruil. Ik hoop dat ik nu geen verkeerde signalen uitzend naar de buren. :unsure:
 
Na een warm najaar waarin ik de tuin verwaarloosd heb (baby), lijken mijn borders bijna terug bij het gazon te horen, ondanks bodembedekkers zoals geraniums op sommige plaatsen. Ik begin te denken dat de enige optie om dat gras weg te houden schors zal zijn?
 
Laatst bewerkt:
Na een warm najaar waarin ik de tuin verwaarloosd heb (baby), lijken mijn borders bijna terug bij het gazon te horen, ondanks bodembedekkers zoals geraniums op sommige plaatsen. Ik begin te denken dat de enige optie om dat gras weg te houden schors zal zijn?

Dat is hier niet anders, vooral veel klaver, ben er wel niet van overtuigd dat schors de oplossing is, hard werk lijkt me het meest efficiënt maarja je hebt er wel de tijd voor nodig.
 
Begonnen aan stukje gras waar amper nog gras stond te vervangen door planten.
Snap waarom gras niet groeide: vol met engerlingen en steenpuin. Dus toch wat meer werk dan ik hoopte door dat laatste :(
 
Na een warm najaar waarin ik de tuin verwaarloosd heb (baby), lijken mijn borders bijna terug bij het gazon te horen, ondanks bodembedekkers zoals geraniums op sommige plaatsen. Ik begin te denken dat de enige optie om dat gras weg te houden schors zal zijn?
Heb je wel gazonafboording steken? Wij hebben gazonafboording steken, schors in de borders en het gazon wordt dagelijks gemaaid door de robotmaaier (zo komt het gras niet in het zaad) en zo hebben we toch amper gras in onze borders. Af en toe eens een grassprietje maar that's it.
 
Heb je wel gazonafboording steken? Wij hebben gazonafboording steken, schors in de borders en het gazon wordt dagelijks gemaaid door de robotmaaier (zo komt het gras niet in het zaad) en zo hebben we toch amper gras in onze borders. Af en toe eens een grassprietje maar that's it.
Ik heb een buur die met geluk 1x per jaar zijn gras maait (als zijn schoonbroer eens met de bosmaaier wil komen), dus graszaad valt niet te vermijden.

Ik heb o.a. geraniums staan met de hoop dat die het gras wat weghouden, maar in de praktijk maken die het gewoon moeilijker om te verwijderen aangezien gras gewoon overal tussengroeit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een buur die met geluk 1x per jaar zijn gras maait (als zijn schoonbroer eens met de bosmaaier wil komen), dus graszaad valt niet te vermijden.

Ik heb o.a. geraniums staan met de hoop dat die het gras wat weghouden, maar in de praktijk maken die het gewoon moeilijker om te verwijderen aangezien gras gewoon overal tussengroeit.
Dan zal het idd moeilijk zijn om het weg te houden...
 
Hier is dat gewoon metershoog gras dat uitzaait en daarna platvalt.
Op veel plaatsen in de VS is het zelfs verplicht om je gazon regelmatig te maaien, anders krijg je een boete of stuurt de gemeente iemand langs om het te doen en krijg je de rekening gepresenteerd. Spijtig dat dat hier niet het geval is... Zou er tenminste ook voor zorgen dat het onkruid niet zo snel verspreidt naar de tuin van de buren.
 
Op veel plaatsen in de VS is het zelfs verplicht om je gazon regelmatig te maaien, anders krijg je een boete of stuurt de gemeente iemand langs om het te doen en krijg je de rekening gepresenteerd. Spijtig dat dat hier niet het geval is... Zou er tenminste ook voor zorgen dat het onkruid niet zo snel verspreidt naar de tuin van de buren.
Goh, dat vind ik ook van die suburbia-onzin. Volgende stap is dan dat het wijkcomité commentaar heeft op de kleur van je raamkaders of keuze van je haag. Mijn tuin grenst sowieso al aan een weide en een soort van half-verwaarloosd stukje bos, dus die tuin kan er ook nog bij.

Mijn grootste border grenst aan zo'n weide, met enkel prikkeldraad als afscheiding, dus ik vond het wat dwaas daar zo'n afgewerkte border met gazonafboording te steken (want dan moet ik dat langs de kant van de weide en langs de kant van mijn gazon doen), maar misschien dat ik er mij ooit wel eens aanzet. Probleem is gewoon dat het zo'n lange smalle tuin is dus we spreken wel over wat lengte. Zo'n eco-lat is misschien nog relatief eenvoudig?
 
Goh, dat vind ik ook van die suburbia-onzin. Volgende stap is dan dat het wijkcomité commentaar heeft op de kleur van je raamkaders of keuze van je haag. Mijn tuin grenst sowieso al aan een weide en een soort van half-verwaarloosd stukje bos, dus die tuin kan er ook nog bij.
Vind ik totaal niet vergelijkbaar, want die ramen daar hebben de buren geen last van, van graszaad en onkruidzaden die overwaaien wel.
Mijn grootste border grenst aan zo'n weide, met enkel prikkeldraad als afscheiding, dus ik vond het wat dwaas daar zo'n afgewerkte border met gazonafboording te steken (want dan moet ik dat langs de kant van de weide en langs de kant van mijn gazon doen), maar misschien dat ik er mij ooit wel eens aanzet. Probleem is gewoon dat het zo'n lange smalle tuin is dus we spreken wel over wat lengte. Zo'n eco-lat is misschien nog relatief eenvoudig?
Aan die weide kan je best gewoon een schutting plaatsen om onkruid etc tegen te houden. Maar als je het open zicht wil behouden, moet je de nadelen er natuurlijk ook gewoon bijnemen. Zo'n ecolat is een (dure) oplossing om de doorgroei tegen te houden, maar het zaad zal toch blijven overwaaien. Als je zoiets toch zou willen voorzien, kijk dan ook eens naar rizoombegrenzer voor bamboe (goedkoper als je het in 2 "repen" knipt). Cellfast heeft ook gazonrand die nog goedkoper is, maar die is wel minder stevig. Heb die van Cellfast ook gebruikt en voor mij is die voldoende (steekt toch in de grond).
 
Zo’n begrenzer voor bamboe kost iets van een 100 á 120 EUR voor 20 meter en is inderdaad gemakkelijk om in 2 te snijden. Voordeel is ook dat je geen piketten nodig hebt en het gewoon zo in de grond kunt zetten.

Of je kan ook bakstenen, klinkers of kasseien gebruiken? Op 2ehands vind je die gratis. Het is wel intensiever om het af te boorden :unsure:

Ik weet dat gras zaaien nu nog lukt, maar lukt dit ook voor witte klaver?

Ik heb het gezaaid en met dat warme weer is het gaan groeien :)
 
Zo’n begrenzer voor bamboe kost iets van een 100 á 120 EUR voor 20 meter en is inderdaad gemakkelijk om in 2 te snijden. Voordeel is ook dat je geen piketten nodig hebt en het gewoon zo in de grond kunt zetten.
Ik heb deze gebruikt: https://www.bol.com/be/nl/p/20-mete...assen-hagen-en-onkruid/9200000073591702/?s2a=
Die kost zelfs maar 86 euro voor 20m en daar kan je dus 40m gazonrand uithalen.

Ik ben daar eigenlijk maar per toeval op uitgekomen, omdat ik deze rizoombegrenzer gebruikt had om de bamboe van de buren bij hen te houden en dan hebben de buren die per ongeluk beschadigd met één of andere machine. Heb dus een nieuwe rizoombegrenzer moeten kopen en de beschadigde heb ik dan gebruikt als gazonrand.
 
Terug
Bovenaan