Straddle
Well-known member
Waar heb ik ergens geclaimd dat de tariffs in de EU voor een (evenredige) prijsverhoging gaan zorgen? Dat gaat de consument in de EU nooit slikken, tenzij ze een heel sterk prijsinelastisch product kunnen aanbieden. Ik heb wel gezegd dat EU bedrijven die exporteren naar de VS de tarieven deels gaan moeten absorberen in hun winstmarges, net omdat ze die prijsverhogingen daar niet volledig kunnen doorrekenen.Dat was jouw claim vorige week na aankondiging van de EU tariffs dat de bedrijven hier de prijzen zouden opdrijven om de prijsverlaging in de VS te compenseren. Ik vroeg me dus af of dat argument ook van toepassing is op de Zwitserse bedrijven.
Zie o.a. Porsche die haar winst heeft zien crashen in het eerste semester van 2025.
Het bedrijf meldt een groot deel van de heffingen zelf voor zijn rekening te hebben genomen, omdat het de prijs van zijn wagens in de VS niet wilde verhogen.
Ze gaan dat verlies niet zomaar compenseren door in Europa de prijzen drastisch te werken, zo werkt het niet.

.