Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

En wat voor tarieven dan US>EU? Of is dit eigenlijk gewoon een deal hoeveel de US zal toepassen? Indien het laatste dan laat elk land zich toch gewoon jossen? 15% lijkt weinig, maar blijft veel - en om dan zonder tegenreactie te komen...

• De VS heft een basistarief van 15 procent op goederen uit de Europese Unie.
  • De Europese Unie zal voor miljarden dollars aan militair materieel kopen in de VS (geen precies bedrag genoemd).
  • De EU gaat voor 750 miljard dollar aan energie aankopen in de VS.
  • De EU gaat voor 600 miljard dollar investeren in de VS.
  • Voor staal en aluminium verandert er niets: het tarief van 50 procent blijft dus gelden.
  • Auto's vallen niet onder staal en aluminium. Hiervoor geldt het basistarief van 15 procent.

Dan toch een handelsakkoord met EU.
Gisteren heb ik het er nog over gehad met ons moeder (al is achteraf posten natuurlijk gemakkelijker maar goed onderstaande is wel niet gelogen ;))

Trump: There is a 50% chance ...
Ons moeder: Zoon wat denk jij? Komt er een akkoord?
Ik: Ja. 99% kans. En het wordt die 15%. Als er < 99% kans is dan zou Trump niet eens de moeite doen om op te dagen in 'zijn' Schotland.

Trump kan dit presenteren aan zijn volk als een "Big Beautifull Bill" en good for America en de EU is ook content dat het niet meer zal zijn.

Amai en wat krijgen wij terug? Lol.
Niks zeker? :support: Maar Sugardaddy Trump is tevreden.

Dus eigenlijk laten wij ons gewoon afrippen onder het dreigement van een nog zwaardere handelsoorlog en moeten we blij zijn dat we maar 15% binnen gehaald hebben?

Topdiplomatie.

Dus eigenlijk laten wij ons gewoon afrippen onder het dreigement van een nog zwaardere handelsoorlog en moeten we blij zijn dat we maar 15% binnen gehaald hebben?

Topdiplomatie.
De VS heeft dan ook meer leverage.
Europa exporteert veel meer richting VS dan omgekeerd. Dus in geval van een echte handelsoorlog heeft de EU meer te verliezen. En we zijn ook heel erg afhankelijk van de VS op vlak van defensie.

De VS heeft dan ook meer leverage.
Europa exporteert veel meer richting VS dan omgekeerd. Dus in geval van een echte handelsoorlog heeft de EU meer te verliezen. En we zijn ook heel erg afhankelijk van de VS op vlak van defensie.

Gaat dan ook meer over de opmerking dat we blij mogen zijn met de deal, dat het een goede deal zou zijn voor Europa.

We worden gewoon afgeript, omdat Trump niet begrijpt hoe een handelsbalans werkt. Niemand wordt hier beter van, noch de Europese burger noch de Amerikaanse burger.

Gaat dan ook meer over de opmerking dat we blij mogen zijn met de deal, dat het een goede deal zou zijn voor Europa.

We worden gewoon afgeript, omdat Trump niet begrijpt hoe een handelsbalans werkt. Niemand wordt hier beter van, noch de Europese burger noch de Amerikaanse burger.

Het traditionele argument is dat de Amerikaanse consument dat tarief zal betalen. Maar dit is geen traditionele wereld meer. Gaan Europese bedrijven risico lopen marktaandeel te verliezen in de VS door koppig aan de huidige prijzen te houden? Of gaan we die tarieven absorberen voor de (rijkere) Amerikaanse consument en die elders, bijvoorbeeld bij de Europese consument, gaan verhalen?

De Europese burger wordt hier niet beter van. Maar of het een slechte zaak is voor de Amerikaanse burger is niet zo zeker denk ik.

als ik het zo even opzoek:
- niet zo goed, maar beter dan die 30%. een deal hier was wel belangrijk voor zekerheid voor bedrijven..

• De Europese Unie zal voor miljarden dollars aan militair materieelkopen in de VS (geen precies bedrag genoemd).
    • gingen we dat niet sowieso doen, want de wapens die aan Oekraine geleverd gaan worden moeten door ons betaald worden?
    • "A fully equipped battery with four launchers, loaded with a mix of 24 PAC-3 MSE and eight GEM-T missiles, could therefore have an initial acquisition cost upwards of $560 million.", dus daar gaan we als EU gemakkelijk aan zitten.
    • BE ging sowieso ook nog 11 F35's kopen, 1'tje kost een goede 100 miljoen, dus dat is ook al een miljard
      • conclusie: niets speciaal aan deze deal, lijkt me (buiten dat er geen echt getal op staat)
  • De EU gaat voor 750 miljard dollar aan energieaankopen in de VS.
  • De EU gaat voor 600 miljard dollar investeren in de VS.
    • vind ik niets van terug en is ook wel vaag, imo?
  • Voor staal en aluminium verandert er niets: het tarief van 50 procent blijft dus gelden.
    • not so good
  • Auto's vallen niet onder staal en aluminium. Hiervoor geldt het basistarief van 15 procent.
    • goed, vooral voor Duitsland.
  • https://www.reuters.com/business/view-reaction-us-eu-trade-deal-2025-07-27/

Laatst bewerkt:
Het traditionele argument is dat de Amerikaanse consument dat tarief zal betalen. Maar dit is geen traditionele wereld meer. Gaan Europese bedrijven risico lopen marktaandeel te verliezen in de VS door koppig aan de huidige prijzen te houden? Of gaan we die tarieven absorberen voor de (rijkere) Amerikaanse consument en die elders, bijvoorbeeld bij de Europese consument, gaan verhalen?
Europese bedrijven hebben weinig keuze buiten de tarieven te absorberen in hun marges, als ze de tarifiëring linea recta doorrekenen in hun prijzen verliezen ze de competitiviteit in de VS. De markt is daar te groot om links te laten liggen en voor veel producten zijn de marges in de VS nog veel hoger dan in Europa, wat ze weinig keuze laat.

De Europese burger wordt hier niet beter van. Maar of het een slechte zaak is voor de Amerikaanse burger is niet zo zeker denk ik.
Die investering van 600 miljard USD alleen al van Europa naar de VS gaat gunstig uitdraaien voor de gemiddelde Amerikaans. Er was nochtnas geen tekort aan investeringsmogelijkheden in Europa zelf.

Europese bedrijven hebben weinig keuze buiten de tarieven te absorberen in hun marges, als ze de tarifiëring linea recta doorrekenen in hun prijzen verliezen ze de competitiviteit in de VS. De markt is daar te groot om links te laten liggen en voor veel producten zijn de marges in de VS nog veel hoger dan in Europa, wat ze weinig keuze laat.

Andere landen kijken ook tegen tariffs aan natuurlijk, dus dat zorgt er wel voor dat er minder druk is om de competitiviteit te vrijwaren. Alle bedrijven wereldwijd gaan niet plots hun prijzen zwaar laten zakken in de VS en doen stijgen in de rest van de wereld om dat te compenseren. De rest van de wereld is een grotere markt dan de Amerikaanse.

Japan moet ook $550 miljard investeren in hun handelsovereenkomst. Volgens Reuters wordt dat ruim gerekend:

Japan agreed to the sweeping U.S.-bound investment initiative, which includes equity, loans and guarantees, in exchange for lower tariffs on its exports to the U.S.

Er zijn ook al plannen van Europese bedrijven zoals Mercedes en Volkswagen die reshoring beloven in de VS. Dus er zullen al eerder gemaakte aankondigingen bij gerekend worden.

Of het dus allemaal "nieuw" geld is moeten we nog zien, er zijn nog weinig details buiten het papiertje van Trump en nog zeker geen waterdichte ondertekende deal waar EU-diplomaten in de details werken.

Pure rip-off.

Maar een rip-off die politiek beter verteerbaar is voor de bevolking dan als we het hard hadden gespeeld.
Al ben en blijf ik een voorstander van hardball... maar ik heb makkelijk praten.

Al geloof ik voor geen meter dat wij die bedragen voor energie gaan halen of dat wij onze regels gaan aanpassen voor landbouwproducten zoals Trump meldde. Met zijn 0% voor alle export naar Europa vanuit Amerika en dat de Europese markt open voor business is.

Maar die 15% tarief wil wel zeggen dat een kopertarief, chipstarief of zelfs een farmaceuticatarief van 50 - 200% is nu geen optie meer. Want er is een algemeen tarief van 15% op alles.
Al had ik het wel eerst verstaan dat de tarieven voor Aluminium en staal omlaag gingen naar 15%. Zo had ik het initieel verstaan van Von Der Leyen toen ze haar uitleg deed. Wat daarna werd tegengesproken door trump...
Dus ik zou sowieso nog even afwachten op de definitieve en ondertekende teksten...

Of dat Trump binnen dit en 6 maand niet gewoon weer een andere brainfart tarief omhoog brengt.

Leest zo'n beetje als een regeltje in een geschiedenisboek over hoe de zwakke partij cijns moet betalen aan een dominantere macht. Standaardtarief voor alles (buiten wat uitzonderingen zoals staal) wat vanuit de EU naar de VS gaat zal 15 percent worden, wat Amerikaanse bedrijven een voordeel gaat geven op de eigen markt en EU-gebaseerde producenten gaat aansporen om productiecapaciteit in de VS op te zetten of op te schalen.

In ruil voor deze milde behandeling zet de EU de deur open voor vele Amerikaanse producten met een importheffing van 0%. Met dan nog wat extra snoepjes zoals de belofte om $600 miljard in de VS te investeren, de komende drie jaar elk jaar om $250 miljard dure LNG te importeren, en om vele miljarden aan Amerikaans wapentuig te kopen.

Heel eenzijdig.

Beter dan een handelsoorlog zeker. En nu focussen op onze interne EU markt en deals sluiten met de rest van de wereld.

Kga mijn mond houden maar we hebben ons duidelijk laten doen. En de farmaceutische bedrijven vallen niet onder de 15% daar moet nog over onderhandeld worden omdat ze "speciaal" zijn volgens trump.

Van chatGPT

🇪🇺 EU Tariffs on U.S. Imports: What’s in Effect

1. Standard EU Import Tariffs

• The EU applies an average tariff rate of approximately 1%, with actual rates depending on product category KPMG+3euronews+3cov.com+3KPMG.
  • Some sectors face higher ad valorem duties:
    • Motor vehicles: ~10%
    • Dairy: ~30%
    • Agricultural goods and others vary per classification

Bij deze kan ik wel zeggen dat hij een "art of the deal" heeft gedaan

Terug
Bovenaan