Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Dat was jouw claim vorige week na aankondiging van de EU tariffs dat de bedrijven hier de prijzen zouden opdrijven om de prijsverlaging in de VS te compenseren. Ik vroeg me dus af of dat argument ook van toepassing is op de Zwitserse bedrijven.
Waar heb ik ergens geclaimd dat de tariffs in de EU voor een (evenredige) prijsverhoging gaan zorgen? Dat gaat de consument in de EU nooit slikken, tenzij ze een heel sterk prijsinelastisch product kunnen aanbieden. Ik heb wel gezegd dat EU bedrijven die exporteren naar de VS de tarieven deels gaan moeten absorberen in hun winstmarges, net omdat ze die prijsverhogingen daar niet volledig kunnen doorrekenen.

Zie o.a. Porsche die haar winst heeft zien crashen in het eerste semester van 2025.

Het bedrijf meldt een groot deel van de heffingen zelf voor zijn rekening te hebben genomen, omdat het de prijs van zijn wagens in de VS niet wilde verhogen.

Ze gaan dat verlies niet zomaar compenseren door in Europa de prijzen drastisch te werken, zo werkt het niet.

Zie o.a. Porsche die haar winst heeft zien crashen in het eerste semester van 2025.

Ze gaan dat verlies niet zomaar compenseren door in Europa de prijzen drastisch te werken, zo werkt het niet.
En hoe zie je die bedrijven dat long term volhouden?
Op hun marges zit uiteraard wel rek op, maar in het geval van Porsche zijn die wel met bijna 41% gezakt.
Dat is vermoedelijk op lange termijn niet houdbaar, kan serieuse domino effecten hebben, investeerders die afhaken, noem maar op...
Nu kunnen ze dat absorberen omdat ze goede jaren achter de rug hebben, maar als er nu nog eens iets op hen afkomt, een rechtszaak, een grote terugroepactie, een recessie, noem maar op, dan kan het snel over en out zijn.
Zij gaan dus geen andere keuze hebben dan gaan compenseren, beetje meer efficiëntie, en vermoedelijk de prijzen in de andere markten wat omhoog, zodanig dat ze terug de nodige buffer creëren voor onvoorziene zaken...
Altijd maar, ze moeten dat maar absorberen, dat gaat niet echt opgaan hoor, dat is in sprookjes geloven...

Waar heb ik ergens geclaimd dat de tariffs in de EU voor een (evenredige) prijsverhoging gaan zorgen? Dat gaat de consument in de EU nooit slikken, tenzij ze een heel sterk prijsinelastisch product kunnen aanbieden. Ik heb wel gezegd dat EU bedrijven die exporteren naar de VS de tarieven deels gaan moeten absorberen in hun winstmarges, net omdat ze die prijsverhogingen daar niet volledig kunnen doorrekenen.

Dan heb ik dat verkeerd geinterpreteerd in deze post van je, waarin je bevestigend antwoordde op de vraag van Avi "Of gaan we die tarieven absorberen voor de (rijkere) Amerikaanse consument en die elders, bijvoorbeeld bij de Europese consument, gaan verhalen?".
Mea culpa.

Inderdaad, pak nu zo'n lokale Belgische brouwer die premium-bier exporteert naar de US -> wie gaat die 15% meerkost betalen daarop?

Trump hoopt dat de Belgische brouwer zijn prijs met 15% gaat laten zakken, maar waarom zou die dat doen? Misschien komt het net ten goede -> duurdere prijs voor Belgisch bier maakt het nog exclusiever waardoor het misschien meer geliefd gaat worden?

Same met de auto's hé -> niet alsof de marges bij BMW/Mercedes/Volkswagen zo ruim zijn dat ze met gemak hun prijzen 15% kunnen laten zakken. En die +15% is ook niet van die ordegrootte dat de auto's plots onverkoopbaar zijn.

Lijkt me dus al bij al geen huge issue voor EU, maar wel een goede wake-up call dat we moeten stoppen met zo afhankelijk te zijn van de US.
Indien het plots 30% of 50% tarieven had geweest dan was het een ander verhaal, want dan worden sommige EU producten gewoon onverkoopbaar, maar nu zo'n +15% lijkt me wel manageable -> Trump gaat met al die tariefinkomsten de belastingen verlagen waardoor de Amerikanen meer geld te besteden hebben en die +15% dus easy kunnen betalen... dus end of the story: Amerikaanse inflatie omhoog... en da's nu net wat onze oranje vriend NIET wil

Amerikanen geven liever veel geld uit zodat ze kunnen tonen dat ze succesvol zijn. Die 15% gaat geen issue zijn denk ik.

Niet dat het zo'n enorm verschil maakt, maar de exporterende partij hier in EU moet zijn prijs niet met 15% zakken zoals ik hier al verscheidene malen lees. Om het product aan de vroegere importprijs in de US te krijgen, moet die zijn exportprijs met ong 13% laten zakken [iets dat vroeger aan 100 in de US binnenkwam, moet hier nu aan 87 vertrekken + 15% import duties is weer 100 (afgerond)].
Dan nog, de export prijs 13% zakken, ik denk niet dat de meeste exporteurs dat gaan doen, of toch zeker niet volledig.

Wat betreft die inflatie en stijgende prijzen.
Het is niet omdat de importprijzen 15% stijgt dat de prijzen van de producten in winkels met 15% gaan stijgen.

Om een voorbeeld te geven ik heb bij een (middenklasse)retailer gewerkt en daar werden producten aangekocht voor 0,75 euro (in China) en vervolgens werden die in de winkel gelegd voor 27.50. Klets hier dus die 15% bij en dat passeert quasi onopgemerkt.

Het gros van de prijs die wij betalen en de Amerikanen van die al Aziatische spullen komt erbij na de import.
En zo zal dat ook met Europese spullen zijn (hoewel bij de high end spullen dit minder zal zijn)

Voor degene die een referentie willen hebben veel van de spullen die je in de winkel ziet, die je op Alibaba kan kopen, doe van de Alibaba prijs nog 65% en dan kom je al dichter bij inkoopprijzen.

Laatst bewerkt:
En hoe zie je die bedrijven dat long term volhouden?
Op hun marges zit uiteraard wel rek op, maar in het geval van Porsche zijn die wel met bijna 41% gezakt.
Dat is vermoedelijk op lange termijn niet houdbaar, kan serieuse domino effecten hebben, investeerders die afhaken, noem maar op...
Non-US bedrijven met een grote omzet in de USA? Ik zie ze dat niet volhouden op lange termijn, die tarieven zijn te hoog om op lange termijn in je winstmarges te absorberen, tenzij je marges echt keihoog liggen. Even kunnen ze dat absorberen, maar niet in the long run. Dan gaan ze een andere afzetmarkt moeten vinden of hopen dat de tarieven wegvallen.

Nu kunnen ze dat absorberen omdat ze goede jaren achter de rug hebben, maar als er nu nog eens iets op hen afkomt, een rechtszaak, een grote terugroepactie, een recessie, noem maar op, dan kan het snel over en out zijn.
Zij gaan dus geen andere keuze hebben dan gaan compenseren, beetje meer efficiëntie, en vermoedelijk de prijzen in de andere markten wat omhoog, zodanig dat ze terug de nodige buffer creëren voor onvoorziene zaken...
Altijd maar, ze moeten dat maar absorberen, dat gaat niet echt opgaan hoor, dat is in sprookjes geloven...
Dat is aan de politici van die landen om een vuist te maken tegen Trump en zijn tarievenbeleid, de bedrijven zelf hebben weinig keuze buiten ze te slikken en hopen dat de situatie wijzigt.

Toen Trump zijn tarievenkaart presenteerde stonden de financiële markten op zijn kop en de US rente vloog de lucht in en Trump had geen andere keuze dan een pauze in te lossen van zijn maatregelen. Zijn eigen financiële markten signaleerden naar de wereld toe dat er geen mogelijkheid was om die volatiliteit te slikken en Trump moest zijn plannen toen wel tijdelijk staken. Dat was het moment voor Europa om met China en co handelsakkoorden te smeden en te laten weten dat ze Trump zijn plannen niet gingen aanvaarden. Ze hebben echter geen klote gedaan in de tussentijd en nu slikken ze alles wat Trump hen opdringt.
Nu is het natuurlijk nog koffiedik kijken wat er effectief allemaal van gaat komen, maar zoals je nu ziet van de kwartaalresultaten die uitkomen zijn de Europese/Zwitserse firma's de gevolgen al aan het dragen. Dat betekent minder belastingsinkomsten en jobs in Europa en Zwitserland (en anderen).

Wat betreft die inflatie en stijgende prijzen.
Het is niet omdat de importprijzen 15% stijgt dat de prijzen van de producten in winkels met 15% gaan stijgen.

Om een voorbeeld te geven ik heb bij een (middenklasse)retailer gewerkt en daar werden producten aangekocht voor 0,75 euro (in China) en vervolgens werden die in de winkel gelegd voor 27.50. Klets hier dus die 15% bij en dat passeert quasi onopgemerkt.

Het gros van de prijs die wij betalen en de Amerikanen van die al Aziatische spullen komt erbij na de import.
En zo zal dat ook met Europese spullen zijn (hoewel bij de high end spullen dit minder zal zijn)

Voor degene die een referentie willen hebben veel van de spullen die je in de winkel ziet, die je op Alibaba kan kopen, doe van de Alibaba prijs nog 65% en dan kom je al dichter bij inkoopprijzen.
En ik heb elektronica verkocht en daar zaten ze aan een verkoop van +- €1,3 voor een aankoop van €1. Daar is nul ruimte om dat op te vangen 🤷‍♂️

Ik zie een Belgische bierbrouwer eerlijk gezegd die 15% niet zelf slikken hoor. Het is sowieso een luxeproduct daar, je betaalt je daar al blauw. Die 15% gaat de consument betalen gewoon voor alles wat ietwat luxe is. Alle concurrenten zitten immers in hetzelfde schuitje…

Ik zie een Belgische bierbrouwer eerlijk gezegd die 15% niet zelf slikken hoor. Het is sowieso een luxeproduct daar, je betaalt je daar al blauw. Die 15% gaat de consument betalen gewoon voor alles wat ietwat luxe is. Alle concurrenten zitten immers in hetzelfde schuitje…

Niet alle concurrenten. Er is immers genoeg "Amerikaans" speciaalbier en andere Amerikaanse alcoholische dranken.
Voor Belgisch bier gaat gewoon de export naar de VS verdwijnen.

Het grootste probleem is het bier zelf niet eens. Als je verkoopt in "blik", dan mag je nog 50% import dokken op je blik. En speciaal bier is al meer en meer in blik, niet meer in glas (Speciaal bier is vooral in blik internationaal, lijkt mij. Ik denk niet dat het toeval is dat Tripel Karmeliet nu in blik bestaat of nieuwere brouwers enkel nog blik doen.).

Gedaan met export naar de VS want de meerprijs kan je in deze tijden niet zomaar doorrekenen aan de Amerikaanse consument.

Laatst bewerkt:
Niet alle concurrenten. Er is immers genoeg "Amerikaans" speciaalbier en andere Amerikaanse alcoholische dranken.
Voor Belgisch bier gaat gewoon de export naar de VS verdwijnen.

Het grootste probleem is het bier zelf niet eens. Als je verkoopt in "blik", dan mag je nog 50% import dokken op je blik. En speciaal bier is al meer en meer in blik, niet meer in glas (Speciaal bier is vooral in blik internationaal, lijkt mij. Ik denk niet dat het toeval is dat Tripel Karmeliet nu in blik bestaat of nieuwere brouwers enkel nog blik doen.).

Gedaan met export naar de VS want de meerprijs kan je in deze tijden niet zomaar doorrekenen aan de Amerikaanse consument.
Ik denk eerder dat de Amerikaanse producenten hun kansen schoon gaan zien om hun prijzen de hoogte in te jagen.
Minder concurrentie heeft voor zover ik weet nog geen enkele keer de consument windeieren gelegd.
Ze zijn ginder nog kwadratisch meer kapitalistisch dan hier hoor!

Ik denk eerder dat de Amerikaanse producenten hun kansen schoon gaan zien om hun prijzen de hoogte in te jagen.
Minder concurrentie heeft voor zover ik weet nog geen enkele keer de consument windeieren gelegd.
Hoge inflatie in de VS -> consument is prijsbewust -> Ik zie dat nog niet gebeuren op korte termijn.

Volume van "craft beer" (wat ik beschouw als het subsdiiair product voor Belgisch "speciaal bier") is gedaald met 4% in de VS in 2024 dus ik denk niet dat men de prijzen zomaar kan stijgen in de VS.

Het modern goed segment lijkt non-alcoholisch bier te zijn maar het is nu niet dat er al iemand al gekend is voor "non-alcoholisch bier". Ik verwacht niet dat er veel in de VS speciaal op zoek is naar Belgisch non-alchoholisch bier :p.

Ze lijken daar dezelfde problemen hebben als hier. Inflatie heeft iedereen prijsbewust gemaakt dus je kan niet zomaar iets doorrekenen op dit moment.

Het slechtste idee dat ze kunnen hebben is een ander continent ook een hogere prijs aan te rekenen om te compenseren. Lose lose.

De rest van de wereld merkt het duurdere leven ook op.

Inkomsten worden alleszins gegenereerd:
2025-08-01-tariff-revenues-promo-index-threeByTwoMediumAt2X-v4.png

Bron: NYT

Nu wachten tot de inflatoire effecten, lagere investeringen en consumptie, strakkere financieringsvoorwaarden, enz. zich duidelijker beginnen te manifesteren.

Komende week kijken als VSA en China effectief tot een akkoord komen of anders loopt hun pauze af op 12 augustus.

Dat tariffs inkomsten genereren is een no-brainer, de VS gaan niet plots stoppen met het importeren van goederen natuurlijk, gezien men de grootste importeur ter wereld was.
Million dollar question is of dit de lokale consument, en de lokale industrie, ten goede komt, en of er meer geinvesteerd gaat worden in de VS door buitenlandse bedrijven met meer baan creatie lokaal tot gevolg.

Dat tariffs inkomsten genereren is een no-brainer, de VS gaan niet plots stoppen met het importeren van goederen natuurlijk, gezien men de grootste importeur ter wereld was.
Million dollar question is of dit de lokale consument, en de lokale industrie, ten goede komt, en of er meer geinvesteerd gaat worden in de VS door buitenlandse bedrijven met meer baan creatie lokaal tot gevolg.
Het is te vroeg om hier nu al finale conclusies uit te trekken, maar als ik lees dat pakweg Porsche haar winstmarges verkleint zodat ze de prijzen in de US niet moet verhogen, dan kan je al afleiden dat zij die US tarieven voor hun rekeningen nemen (en niet de US consumenten). Een Zwitserse deal is nu nog "in the making", maar je kan er prat opgaan dat de grote farmabedrijven ook hun winstmarges zullen zien dalen om die tarieven (deels) te absorberen en niet hun marktprijzen te verhogen.

Het is te vroeg om hier nu al finale conclusies uit te trekken, maar als ik lees dat pakweg Porsche haar winstmarges verkleint zodat ze de prijzen in de US niet moet verhogen, dan kan je al afleiden dat zij die US tarieven voor hun rekeningen nemen (en niet de US consumenten). Een Zwitserse deal is nu nog "in the making", maar je kan er prat opgaan dat de grote farmabedrijven ook hun winstmarges zullen zien dalen om die tarieven (deels) te absorberen en niet hun marktprijzen te verhogen.

Die bedrijven kunnen geen 39% absorberen, en ook Porsche gaat dat niet elk jaar doen. Dat is voor de korte termijn, maar als er niks veranderd qua policy zullen die prijzen toch terug omhoog gaan.

Zelfs al haalt een exporterend bedrijf meer dan 15% marge op haar verkoop in de VS, dan nog is het voordeliger om niet die volledige 15% aan tarieven voor de klant te compenseren.

Stel een Belgische bedrijf verkoopt 1M zakken diepvriesfrieten in de EU en nog eens 1M in de VS, telkens aan een marge van 20%. Als ze de prijs constant hounden in de VS, dan daalt de marge naar 5% in de VS, terwijl die in de EU nog steeds 20% bedraagt.
Het is dus interessanter om de prijs wat te laten zakken in de EU en daar meer te verkopen. Tegelijkertijd kan de prijs dan wat opgetrokken worden in de VS omdat daar minder verkocht moet worden.

Het omgekeerde geldt ook, het is in het voordeel van de exporteurs om die 15% niet volledig door te rekenen in hun prijzen in de VS. Aan die hogere prijs zal er minder vraag zijn naar diepvriesfrieten in de VS. Stel dat de vraag zakt naar 0,6M, dan zit je opeens met een overschot van 0,4M zakken diepvriesvrieten. Dan is het interessanter om de marge wat te laten zakken (zowel in de VS als EU) om die 0,4M wel verkocht te krijgen, waardoor niet de volledige 15% in de VS wordt doorgerekend.

De exacte verdeling tussen hoeveel de tarieven in de VS stijgen en de EU dalen hangt dan af van het type product. Bedrijven met producten die moeilijker te substitueren zijn door een bedrijf in de VS (een uniek medicijn dat slechts door 1 fabrikant gemaakt wordt bijvoorbeeld), zullen makkelijker hun prijs kunnen optrekken in de VS zonder veel vraag te verliezen. Voor diepvriesfrieten zal dat veel moeilijker zijn.

Daarenboven gaat een bedrijf met een (marginale) marge kleiner dan 15%, geen producten verkopen aan negatieve marges. Die zullen, zelfs al verliezen ze daardoor een groot deel van hun afzetmarkt in de VS, hun prijzen willen optrekken tot minstens het niveau waarbij ze geen verlies leiden.

Op langere termijn zullen bedrijven misschien overwegen of ze geen fabriek in de VS moeten bouwen om die kost van de tarieven te kunnen uitsparen. Ik betwijfel echter of er veel bedrijfsleiders hun investeringsbeslissingen zomaar omgooien obv de grillen van Donald Trump. Als ze al overwogen om een fabriek te bouwen in de VS, zou dat eventueel wel het laatste duwtje kunnen zijn om hen te overtuigen.

TLDR: het is als exporterend bedrijf economisch gezien interessanter om minstens een deel van de kost van de tarieven door te rekenen aan de klanten in de VS, maar ook om een deel ervan voor eigen rekening te nemen. De verhouding hangt af van het type product.

Terug
Bovenaan