Zo een post maken is gemakkelijk, maar nu iets serieuzer.
Een post van april 2023 en ik sta daar nog steeds achter.
Ik vind niet dat dit seizoen vorig seizoen herschrijft. Vorig seizoen werd hij kampioen in tweede klasse met dertig procent van het gehele transferbudget van die competitie van 24 ploegen met schijnbaar goed voetbal en heel wat Mazzu time goals, goed gedaan. Dit seizoen veel minder geluk gekend op het veld en op de meest logische en voorspelbare manier gedegradeerd: het is zeer moeilijk om met drie procent van het transferbudget van een competitie van 20 ploegen hetzelfde te doen als het jaar ervoor. Een ploeg als Arsenal koopt één speler voor het hele transferbudget van Burnley en wordt zo een percentje of tien meer waard, aantonend tegen wat voor een basis ge al moet opboksen als promovendus. Slim is het zeker niet, misschien zelfs dom, of gewoon niet klaar voor, maar ge kunt dat Kompany niet echt aanrekenen. En het doet niets af aan zijn seizoen Championship, maar het blijft wel tweede klasse, voor de honderdste keer.
Maar ... hoe komt zo iemand dan terecht bij Bayern, een club, zoals
@Marsu terecht opmerkt, die toch uiterst gereserveerd is op dat vlak? Ofwel hebt ge adelbrieven, ofwel zijt ge Duits en hebt ge bij voorkeur nog een Bayernverleden en al iets bereikt. Maar dit? Kompany kan wat Duits en heeft onder een ex-coach van Bayern gevoetbald ... dat is het zowat? In een top vijftien competitie twee keer de play-offs gehaald omdat Gent en wie was het daarvoor zich belachelijk maakte op de laatste speeldag? Kampioen in tweede klasse en dan direct terug naar af wegens een toch naïeve aanpak ondanks de voorspelde gevolgen?
Guardiola is natuurlijk degene die dit in gang gestoken heeft: in een tijdperk waar Mourinho zijn aanpak de norm was, even alles hertekend in zijn eerste seizoen. Maar hoe geweldig ik Guardiola ook vind, dat was een unieke situatie waar hij over enkele van de beste spelers ooit op hun positie beschikte die grotendeels ook nog eens opgeleid waren in de club waar Guardiola opgeleid werd. Bovenop het budget. Rijkaard dan maar nu we het over Barcelona hebben? Degraderen in Holland en dan naar Barcelona en alles winnen, al bleek dat toch ook wel Ten Cate zijn invloed indertijd te zijn. Of Ronaldinho. Lang heeft dat niet geduurd toen, maar wel erg gelijkaardig.
Is het dan echt gewoon zoeken naar die studenten van Pep? Ten Hag zit bij United, Arteta bij Arsenal en Xavi bij Barcelona, groter wordt het niet. Xabi Alonso bij het kleinere Leverkusen maar daar hebben we dit seizoen genoeg van gehoord. Is het echt gewoon dat? Arteta wel twee EPLs gewonnen onder Pep, CL knockouts meegemaakt, en gewoon een gekende Arsenalspeler. Ten Hag bij Ajax eerst geruime tijd het mooie weer gemaakt ... Xavi enkel die kans gekregen omdat hij zoals Arteta bij de club zelf speelde. Xabi Alonso gedegradeerd met Real B en dan zo naar Leverkusen, dus ik neem aan dat daar (een deel van) de verklaring ligt. Gewoon
the next best thing zoeken aangezien Xabi Alonso zelf niet wou weggekocht worden op de typische Bayernmanier in de Bundesliga?
Nu goed, de Bundesliga winnen is geen probleem, daar moet ge echt al pech hebben om om de zoveel jaar tegen iets als Leverkusen dit seizoen te lopen, dat gaat volgend jaar echt niet gebeuren, denk ik. Maar wat met de CL waar ge dat voordeel veel minder hebt? Europees hebben die vier pupillen nu ook niet meteen potten gebroken, we zaten gisteren nog naar de EL finale te kijken en daar liet Gasperini toch zien wat een serieuze coach van een andere school kan. Guardiola zelf is daar zo ook al eens een deel keer tegen de lamp gelopen, dus misschien moet dat dan niet verbazen.
Hoe dan ook; ik vind Kompany een gigantische blaas en praatjesmaker, al sinds zijn spelerstijd. Toen is die ook al los naar boven gevallen met zijn Citytransfer. Ik snap niet wat een ploeg als Bayern, zowel qua clubgrootte als hun geschiedenis van trainers kiezen of dingen binnenshuis houden, dit nu gaat proberen. Ik vond als Barcelonafan dat Xavigedoe al kantje boord, laat staan dat er zo een vreemde eend met zijne managerspeak even binnen komt rollen vanuit een buitenlandse tweede klasse. Nul ervaring met de werking van de club, niets op het palmares op het hoogste niveau in "vijf" jaar trainerscarrière, nul ervaring met sterspelers als coach (echte sterspelers he, niet Sambi Lokonga of zo lmao), en dat met Bild en co in uw nek. Het is toch een beetje de trainersvariant van Chelsea dat Mudryk koopt voor honderd miljoen: wie verzint het? Maarrrrr als die Anderlechtfanboys dit nu niet aangrijpen om hun onbestaande grote gelijk over zijn Anderlechtperiode weer te komen halen, zoals helaas voorspelbaar al gebeurd is, gun ik het hem eigenlijk wel nog om zo een job te krijgen, zelfs al is het totaal onverdiend. Of het een succes gaat zijn ... goh ja, met Bayern hun status kan het eigenlijk nooit slechter dan dit seizoen. En dan nog was dieje Tuchel in een rampseizoen maar vijf minuten verwijderd van een CL finale. Da's verdorie dichter dan dat Kompany ooit bij het horen van een CL-hymne geweest is geraakt als coach!