Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Vaak als er veranderingen gebeuren in onze maatschappij, wordt het excuus van "dat is traditie" al snel gebruikt. Doorheen de jaren veranderen nu eenmaal tradities of worden ze "gemoderniseerd", maar uiteraard is niet iedereen het daar mee eens.

Ikzelf ben van mening dat, wanneer tradities meestal veranderen of verdwijnen, daar geen behoefte meer aan is, maatschappelijk gezien.

Het lijkt me wel een interessant onderwerp om over te discussiëren.
 
Er zijn zeker tradities die moeten verdwijnen, als ze in strijd zijn met leed.

Zo denk ik maar aan "ritueel slachten/halal", alsook aan "stierengevechten" in frankrijk en spanje.

Daar ben ik erg tegen, en snap niet dat dit anno 2023 nog kan, in naam van gelijk wat.


Pas op, ik ben niet tegen religieuze tradities hé. Suikerfeest en kerstfeest mogen gerust nog blijven bestaan,
maar enkel als er geen onnodig leed bij komt kijken.
 
Tradities staan en vallen met een maatschappelijk draagvlak en of ze relevant zijn. Alles vloeit, alles verandert continu. Op een symbolische manier kan traditie wel onveranderlijkheid betekenen, maar de inhoud of vorm past zich aan.

Tradities verwateren ook en worden folklore of worden een commercieel iets.
 
In de serie Grond zat een mooie quote: ‘traditie is een goede reden om niet meer na te denken’.

Traditie is in mijn ogen een opgelegd iets. En dat hoeft voor mij helemaal niet omdat tradities meestal geen concreet nut hebben. Dat wil niet zeggen dat we moeten stoppen met ceremonies en gebruiken. Maar op regelmatige basis kritisch kijken naar die dingen lijkt me niet verkeerd.
 
Tradities moeten komen en gaan vanuit het volk, en mogen niet gestuurd worden door overheden of media.
 
Ik denk dat continue alles in deze maatschappij verandert, enkel zien we het niet altijd zo door de beperkte tijdsschaal waarin we leven en wat daarmee bezig zijn. Personen gaan met leeftijd volgens mij ook evolueren van nogal (soms cartoonesk) zich afzetten tegen tradities, naar een zekere nuance of berusting, en dan vaak ook richting eerder behoudsgezindheid. Algemeen hé.

Als je kijkt naar (sorry) zwarte piet: de verandering is eigenlijk continue, enkel gaat het voor sommigen te snel en voor anderen te traag. Toch kan je er volgens mij zeker van zijn dat er 50 jaar geleden anders werd mee omgesprongen dan nu, en dit binnen 50 jaar weer anders zal zijn.

Los daarvan hebben tradities hun nut, maken gedeelde tradities ons niet deels Vlaming, Belg, Europeaan, ...?
 
Er zijn zeker tradities die moeten verdwijnen, als ze in strijd zijn met leed.

Zo denk ik maar aan "ritueel slachten/halal", alsook aan "stierengevechten" in frankrijk en spanje.

Daar ben ik erg tegen, en snap niet dat dit anno 2023 nog kan, in naam van gelijk wat.


Pas op, ik ben niet tegen religieuze tradities hé. Suikerfeest en kerstfeest mogen gerust nog blijven bestaan,
maar enkel als er geen onnodig leed bij komt kijken.
Da's natuurlijk ook wel omdat als je niets met een bepaalde traditie hebt het op zich altijd wat belachelijk lijkt, als er dan nog nadelen aan verbonden zijn zoals dierenleed is het voor een buitenstaander makkelijk om dat absurd en overbodig te vinden.

Wij veroorzaken ook enorm veel dierenleed omdat we graag dieren eten en dat goedkoop willen doen maar ik denk dat we al heel wat meer weigerachtig zouden staan tegen het stopzetten van het eten van vlees en vis dan tegen het stopzetten van stierengevechten. Bij beide is nochtans de enige reden dat we dat doen, zeker op de huidige schaal, dat we dat graag doen. Het grote verschil is dat het bij het ene ons plezier is bij dat andere iemand ander's plezier, en dat laatste offeren we al wat liever op.
 
Da's natuurlijk ook wel omdat als je niets met een bepaalde traditie hebt het op zich altijd wat belachelijk lijkt, als er dan nog nadelen aan verbonden zijn zoals dierenleed is het voor een buitenstaander makkelijk om dat absurd en overbodig te vinden.

Wij veroorzaken ook enorm veel dierenleed omdat we graag dieren eten en dat goedkoop willen doen maar ik denk dat we al heel wat meer weigerachtig zouden staan tegen het stopzetten van het eten van vlees en vis dan tegen het stopzetten van stierengevechten. Bij beide is nochtans de enige reden dat we dat doen, zeker op de huidige schaal, dat we dat graag doen. het grote verschil is dat het bij het ene ons plezier is bij dat andere iemand's ander plezier, en dat laatste offeren we al wat liever op.
alléé alléé, eten is toch een basisbehoefte?
Ok het KAN ook zonder vlees, maar is al sinds mensenheugenis dat we vlees eten, dus wat is daar zo raar aan?


Kijken hoe een stier wordt doodgespiest, omdat sommigen blijkbaar daar op kicken, is toch allesbehalve een basisbehoefte.

Snap niet hoe mensen dit proberen onder dezelfde noemer te plaatsen.
 
alléé alléé, eten is toch een basisbehoefte?
Ok het KAN ook zonder vlees, maar is al sinds mensenheugenis dat we vlees eten, dus wat is daar zo raar aan?


Kijken hoe een stier wordt doodgespiest, omdat sommigen blijkbaar daar op kicken, is toch allesbehalve een basisbehoefte.

Snap niet hoe mensen dit proberen onder dezelfde noemer te plaatsen.
Sportvissen dan? Of jagen?
 
Zou je het een traditie durven noemen?
Tuurlijk: Bij zomer een goeie BBQ, dat is toch bij velen een traditie.

Maar kom, we wijken af.
Het ging er vooral om dat ik dierenleed nooit wil zien in de context van traditie. Daar vind ik, dat we van af moeten.


Gelukkig wordt hier in BE en EU vooral ingezet in verdoofd slachten.

Sportvissen dan? Of jagen?

Doe ik allemaal niet aan mee, en ja : vind ik evengoed een lelijke traditie, waar gerust van af mag gestapt worden!
 
OT: om maar een typisch voorbeeld te noemen: zwarte piet.
Ja, ik vind dat dat mag aangepast worden naar kleurpiet of roetpiet of whatever. Ik kan mij inbeelden dat zwarte kinderen daar mee worstelen.
Meestal komt dan als argument "maar zwarte piet ziet zwart door het roet hé!", ja, dat was dus al een aanpassing die in België is doorgevoerd. Ik zie het probleem niet van dan ook effectief die compleet zwarte versie weg te halen door mensen die er effectief uit zien alsof ze zwart zien door het roet...

En zo zijn er nog heel veel tradities, waarvan een deel verdwijnt omdat ze niet meer in de tijdsgeest passen, en een deel omdat ze gewoon in ongebruik geraken.
 
OT: om maar een typisch voorbeeld te noemen: zwarte piet.
Ja, ik vind dat dat mag aangepast worden naar kleurpiet of roetpiet of whatever. Ik kan mij inbeelden dat zwarte kinderen daar mee worstelen.
Meestal komt dan als argument "maar zwarte piet ziet zwart door het roet hé!", ja, dat was dus al een aanpassing die in België is doorgevoerd. Ik zie het probleem niet van dan ook effectief die compleet zwarte versie weg te halen door mensen die er effectief uit zien alsof ze zwart zien door het roet...

En zo zijn er nog heel veel tradities, waarvan een deel verdwijnt omdat ze niet meer in de tijdsgeest passen, en een deel omdat ze gewoon in ongebruik geraken.
Als iedereen een warmtepomp heeft moet hij niet meer door schouwen vol roet.
 
De waarheid ligt, zoals zo vaak, ergens in het midden. Maar het is zo dat tradities die niet mee-evolueren met de tijdsgeest, die zich niet aanpassen aan een veranderende wereld, een groter risico lopen om in ongebruik te raken. Het borgen van immaterieel cultureel erfgoed poogt daarom ook om méér te doen dan louter bewaren en documenteren.

Weinig tradities zijn door de tijd onveranderd gebleven. Veel wat wij als traditie beschouwen heeft overigens ook helemaal niet zo'n lange geschiedenis dan we soms lijken te denken, zie bijvoorbeeld de kerstmarkten die in België pas in de late jaren 80, begin jaren 90 zijn begonnen.

Tuurlijk: Bij zomer een goeie BBQ, dat is toch bij velen een traditie.

Maar kom, we wijken af.
Het ging er vooral om dat ik dierenleed nooit wil zien in de context van traditie. Daar vind ik, dat we van af moeten.
Amai, da's wel even hook, line en sinker en het niet eens door hebben :unsure:
 
Kerst is zo'n moeilijke. Het is iets wat de meeste mensen, inclusief mezelf, enorm leuk vinden. Zeker voor het familiegebeuren met lekker eten en cadeautjes. Nu lijkt dat te evolueren naar een winterfeest en ik kan me daar perfect in vinden. Niet persé omdat ik atheïst ben, maar omdat de meeste mensen, in mijn omgeving dan, kerstmis nog associëren met religie. Eerder een tijd van gezelligheid en familiale tradities. Alleen is de verandering van kerst naar Winterfeest enorm gevoelig. Zeker omdat feestdagen van andere gelovigen steeds meer aandacht krijgen.
 
Kerst is zo'n moeilijke. Het is iets wat de meeste mensen, inclusief mezelf, enorm leuk vinden. Zeker voor het familiegebeuren met lekker eten en cadeautjes. Nu lijkt dat te evolueren naar een winterfeest en ik kan me daar perfect in vinden. Niet persé omdat ik atheïst ben, maar omdat de meeste mensen, in mijn omgeving dan, kerstmis nog associëren met religie. Eerder een tijd van gezelligheid en familiale tradities. Alleen is de verandering van kerst naar Winterfeest enorm gevoelig. Zeker omdat feestdagen van andere gelovigen steeds meer aandacht krijgen.
dat gevoel heb ik nu totaal niet? Er is toch geen enkele niet-christelijke feestdag die nu algemeen gevierd wordt zoals kerstmis?
 
dat gevoel heb ik nu totaal niet? Er is toch geen enkele niet-christelijke feestdag die nu algemeen gevierd wordt zoals kerstmis?
Neen, ik bedoel meer dat nu het suikerfeest aandacht krijgt (in media etc) terwijl ze "onze" kerst willen veranderen naar Winterfeest. En dat ligt gevoelig bij sommige mensen.
 
Ik heb het er al eens op dit forum over gehad, maar er zit een inherente tegenstrijdigheid in het 'eren van' een traditie. Weinigen die ooit een traditie gestart hebben deden dat om het in de eeuwigheid te laten duren. Ooit moet er een eerste persoon geweest zijn die zich als zwarte piet in de vorm van zwarte knecht verkleedde. Die wou waarschijnlijk gewoon een karakter uit een boek uit 1850 naspelen. De tradities die we daarvoor hadden, die in honderden variaties bestonden, zijn dus op den duur verdrongen door die nieuwe interpretatie. Degene die een traditie start, is dus bij uitstek iemand die geen zin heeft om bestaande tradities te eren.

Zwarte piet zelf is natuurlijk ook al geëvolueerd sindsdien. Uit praktische overwegingen zijn er ineens veel meer pieten bijgekomen. Handig om snoep uit te delen op massa-events.

Moeten we dan maar tradities afschaffen zodra iets niet meer past in de tijdsgeest? Nee, maar kleine aanpassingen doen is iets wat elk volk al eeuwenlang doet met zijn tradities. Een roetpiet is geen fundamentele aanpassingen aan de traditie. Kleine compromisjes zoeken is ok. Veel kleine compromisjes en aanpassingen over de loop van honderden jaren waardoor je traditie grote veranderingen kent, is dat dan een probleem?
Er zijn zeker tradities die moeten verdwijnen, als ze in strijd zijn met leed.

Zo denk ik maar aan "ritueel slachten/halal", alsook aan "stierengevechten" in frankrijk en spanje.

Daar ben ik erg tegen, en snap niet dat dit anno 2023 nog kan, in naam van gelijk wat.


Pas op, ik ben niet tegen religieuze tradities hé. Suikerfeest en kerstfeest mogen gerust nog blijven bestaan,
maar enkel als er geen onnodig leed bij komt kijken.

Laten we niet hypocriet doen over dierenleed. Google eens hoe de eierindustrie afraakt van alle pasgeboren mannelijke kuikens. Elke vorm van industriële veeteelt zorgt voor dierenleed (bio of niet) en de enige manier om daarmee om te gaan is strict veganistisch te gaan of je eigen dieren kweken. (ik ben geen veganist)
 
Terug
Bovenaan