Review: Under the Waves

Er zijn weinig gebeurtenissen die zo'n zware impact op je leven kunnen hebben als het verlies van een kind. Sinds ikzelf een paar jaar geleden vader ben geworden, moet ik toegegeven dat ik hier ook veel mee bezig ben en dat ik veel meer geraakt wordt door films, boeken of videogames waarin het verlies van een kind een rol speelt. Net daarom wist Under the Waves van het Franse Parallel Studio en uitgegeven door Quantic Dream een diepe indruk op mij na te laten, zeker gezien ik vooraf bitter weinig wist over het spel en het mij voornamelijk een sfeervolle onderwatergame leek.

In Under the Waves speel je namelijk als de professionele duiker Stan die aan een missie begint waarbij hij instaat voor het onderhoud van de onderwaterfaciliteiten van een offshore productieplatform van het oliebedrijf UniTrench. Stan koos echter voor deze missie om in afzondering het verlies van zijn dochter drie jaar geleden te verwerken. Maar als snel zal je net zoals Stan merken dat de mysterieuze diepte van de oceaan niet de ideale plaats is om te rouwen. Tussen het uitvoeren van meer routineuze klusjes, begint Stan namelijk bovennatuurlijke verschijnselen op te merken, waaronder een lichtgevende materialisatie van zijn gestorven dochter. Om nog maar te zwijgen van die nachtmerries elke keer dat hij gaat slapen.

Under The Waves_20230906215612.jpg

Op dee rand van waanzin​

Hoewel je ook wat zal exploreren in Under the Waves, is het spel voornamelijk een narratieve ervaring die je meeneemt op een mentale reis van een personage dat een ondraaglijk verlies probeert te verwerken. Dit terwijl hij in een situatie wordt geplaatst waarbij er van alles misloopt en hij steeds dieper het konijnenhol induikt. Als Stan dacht dat hij gewoon wat onderhoudstaakjes ging kunnen uitvoeren, dan gooit een storm roet in het eten en komen heel wat ongure zaken van UniTrench bovendrijven. De manier waarop het spel op subtiele wijze hint naar een buitenaardse levensvorm en dit verweeft met zowel de verschijning van zijn dochter en de mentale toestand van Stan, alsook de geheimzinnige agenda van het UniTrench-bedrijf is meer dan fascinerend.

Hoewel er vaak een horrorgevoel wordt opgeroepen, blijft Under the Waves gedurende zijn hele speelduur eigenlijk vrij sereen.


De mysterieuze sfeer in het spel wordt ook opgeroepen door de retro-futuristische stijl van de onderwatergebouwen. Vaak zal je doorheen claustrofobische en vervallen faciliteiten zwemmen of wandelen waarbij je het gevoel krijgt dat je haast in een ruimtestation zit. De vele droomscènes en bovennatuurlijke verschijnselen versterken bovendien dit gevoel van buitenaardsheid dat heerst in dit spel. Net zoals bij James Camerons The Abyss, zou je hier ook kunnen stellen dat dit eigenlijk een deep space avontuur is vermomd als een onderwaterverhaal. En hoewel er vaak een horrorgevoel wordt opgeroepen, blijft Under the Waves gedurende zijn hele speelduur eigenlijk vrij sereen met hier en daar wat ruimte voor verwondering. Kleine tip: het loont ook de moeite om af toe eens naar de oppervlakte te gaan, want je zal verbaasd zijn van de taferelen die je hier soms zal zien, zeker later in het spel.

Under The Waves_20230904141744.jpg

Verhaal primeert​

Naast het verhaal, is er natuurlijk ook de gameplay en het mag gezegd worden dat het duiken zelf zeer geslaagd is. Stan beschikt ook over een kleine duikboot die zeer handig is, maar ook net iets moeilijker te navigeren is. Naast de verhaalmissies die je naar allerhande locaties sturen, zal je ook tal van interessante plekken kunnen ontdekken, vaak in de vorm van wrakken of verlaten installaties. Hier zal je de typische collectibles vinden zoals logs, memorabilia en materialen die je kan gebruiken om vanalles te maken. Helaas voelt het crafting-systeem wat overbodig aan, want tijdens de missies zal je steeds de items zoals mijnen, flares of zuurstofcapsules vinden als je ze nodig hebt. Op het einde van het spel had ik bijvoorbeeld een reserve van meer dan veertig zuurstofcapsules, zonder dat ik er eigenlijk veel gemaakt had. Je hoeft dus niet te vrezen dat je snel het loodje zal leggen onderwater en de grootste uitdaging bestond erin mijn duikbootje niet te veel te beschadigen.

Verder zal je jouw dag steeds beginnen en eindigen in de Life Capsule, jouw onderwaterbasis waar je in contact staat met de buitenwereld en waar Stan tot rust kan komen. Naast je werkbank vind je hier ook enkele minigames zoals een gitaar waarop je wat kan tokkelen of een boksbal. Deze momenten hebben ook hun charme, maar zijn helaas niet zo boeiend als de momenten waarbij je op verkenning gaat in de wide blue yonder en wanneer je dieper graaft in het verhaal.

Under The Waves_20230908171305.jpg

Audiovisueel top, technisch helaas minder​

Het verhaal van Under the Waves wordt verder uitstekend gedragen door de geweldige voice acting en de fantastische muziek. De muziek bestaat uit enerzijds de typische sfeermuziek die vooral het mysterie dient te versterken en anderzijds wordt de ervaring vergezeld van geweldige post-rock muziek die je helemaal doet wegdromen in deze onderwaterwereld. En hoewel je slechts een viertal personen hoort, waarvan je bovendien enkel Stan zelf te zien krijgt, weten de acteurs hun rol met enorm veel overtuiging en emotie te spelen. Vooral de stemacteur die Stan speelt, heeft een grote indruk op mij nagelaten.

Hierdoor is het echter des te spijtiger dat de gezichtsanimaties van Stan zeer teleurstellend zijn. Alles ziet er gewoon slecht uit, van de blikken tot de lip syncing, waarbij je de lippen zelfs vaak ziet bewegen nog voor Stan iets zegt. Verder heeft het spel momenteel te kampen met heel wat technische problemen. Een van de grootste problemen, de overdaad aan screen tearing wanneer je rondloopt in de Life Capsule, werd er gelukkig al uit gepatcht. Maar ik was frequent getuige van bugs en glichtes zoals vissen die plots verdwenen of een rots inzwommen, Stan die uit de Life Capsule werd getransporteerd wanneer ik een oproep wou beantwoorden, PlayStation-trofeeën die niet correct ontgrendeld worden, dialogen die herhaald worden, foutmeldingen die verschijnen wanneer het spel een autosave doet tot éénmaal een crash waarbij het spel werd afgesloten. Het is spijtig dat deze technische problemen afbreuk doen aan de verder bijzondere ervaring en hopelijk kan Parallel Studio de plooien alsnog wat gladstrijken.

Conclusie

Under the Waves neemt je mee op een hartverscheurend en bezwerend onderwateravontuur waarbij een rouwende vader die geconfronteerd wordt met niet enkel zijn eigen verlies maar ook de puinhoop die het het oliebedrijf waarvoor hij werkt achterlaat op de zeebodem. De muziek, de visuals en de sfeer zorgen voor een unieke ervaring, die helaas wat teniet wordt gedaan door de vele technische mankementen in het spel.

Pro

  • Aangrijpend en mysterieus verhaal
  • Geweldige soundtrack
  • Voice-acting
  • Sfeerschepping

Con

  • Crafting voelt overbodig aan
  • Technische mankementen
  • Slechte gezichtsanimaties
7

Over

Beschikbaar vanaf

29 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Parallel Studio

Uitgever

  1. Quantic Dream
 
Terug
Bovenaan