Preview: Stellar Blade

Hoewel Sony blijkbaar geen nieuwe releases zou plannen in haar grote franchises voor april 2025, wil dit natuurlijk niet zeggen dat zij tot dan geen PlayStation exclusives meer zal uitbrengen. Zo kregen we nog maar net Rise of the Ronin voorgeschoteld en kunnen we binnenkort aan de slag met de eerste consolegame van het Zuid-Koreaanse SHIFT UP. Sony focuste zich tot nu toe op de mobile market met titels als Destiny Child en Goddess of Victory: Nikke. Met Stellar Blade waagt ze zich nu aan een volwaardige AAA-ervaring die je vanaf 25 april zal kunnen ontdekken op PlayStation 5.

Voor het zover is, kan je vanaf aanstaande vrijdag alvast even proeven van het spel dankzij de demo, waarbij jouw vooruitgang trouwens wordt overgezet naar het volledige spel. Zoals je je kan inbeelden, laat deze demo je inderdaad het openingsuur van het spel spelen. Hierbij krijg je alvast een goede indicatie van wat voor soort spel je in huis zal halen met Stellar Blade . Ik kreeg alvast vroegtijdige toegang tot deze demo en deel vandaag graag mijn bevindingen met jullie.

Stellar Blade Demo_20240319220549.jpg

All about Eve

Zelf volg ik Stellar Blade als sinds 2021, toen het spel getoond werd tijdens een State of Play van PlayStation en het nog door het leven ging als Project EVE. Toen werd de game nog aangekondigd voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S, hoewel het initieel zelfs voor pc, PS4, Xbox One werd ontwikkeld. Intussen heeft Sony de Koreaanse ontwikkelaar onder haar hoede genomen en wordt het door Sony Interactive Entertainment (tijdelijk) exclusief voor PlayStation 5 uitgebracht. De ontwikkelaars schakelden bovendien over van Unreal Engine 4 naar Unreal Engine 5, wat al het visuele geweld in deze game zeker en vast ten goede zal komen.

Wie al enkele trailers heeft gezien, zal waarschijnlijk wel gemerkt hebben dat Stellar Blade een actiegame is met heel wat visuele bombast. Het spel speelt zich af in een toekomst waarbij de aarde ten onder is gegaan aan een buitenaardse invasie door wezens die luisteren naar de klinkende naam Naytiba. De mensheid heeft zich teruggetrokken in een ruimtestation en het spel gaat van start wanneer zij een tegenaanval lanceren. Uiteraard loopt deze missie helemaal mis. Als een van de weinige overlevenden kom jij als Eve terecht in de stad Eidos-7, het laatste bastion waar de mensheid stand wist te houden. De demo gaat van start met deze tegenaanval, die dienst doet als proloog en tutorial, en laat je vervolgens een klein deeltje van de stad verkennen totdat je oog in oog komt te staan met de eerste baas van het spel. Eens je de demo hebt uitgespeeld, hebben de makers bovendien een extraatje voor je in petto in de vorm van een extra Boss Challenge waarbij je een latere baas mag bevechten met heel wat extra vrijgespeelde skills.

Stellar Blade Demo_20240319225035.jpg

Stijlvol slachten​

Hoewel de vergelijking met games als Bayonetta en Devil May Cry snel gemaakt zijn, zal je al snel merken dat de makers van Stellar Blade inspiratie geput hebben uit een andere cultklassieker. Als het verhaal en de slogan van het spel, zijnde 'Reclaim earth for humankind', het nog niet duidelijk maakten, dan zal de muziek die je hoort zodra je in de stand komt, je wel overtuigen. Zodra ik deze muziek hoorde, kwam namelijk NieR: Automata in mij op. De dystopische scifi-setting, het vrouwelijke hoofdpersonage en de actievolle gameplay zorgen ervoor dat de vergelijking snel is gemaakt. Als je weet dat Yoko Taro zelf zijn seal of approval heeft gegeven, zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. Het gevechtssysteem kwam in de demo nog niet volledig tot zijn recht, maar er lijkt heel wat potentieel in te schuilen. Vooral de stijlvolle manieren waarop je aanvallen zal kunnen ontwijken of deflecten spraken alvast tot de verbeelding.

Als je weet dat Yoko Taro zelf zijn seal of approval heeft gegeven, zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen.


Wat de demo me verder nog leerde, is dat het spel alvast minstens twee moeilijkheidsgraden aanreikt, waarbij de Story-modus zelfs een Action Assist aanbiedt waarbij de tijd vertraagt en er een command prompt op het scherm verschijnt wanneer de vijand een fatal attack doet. Dit moet het spel ook toegankelijker maken voor zij die minder bedreven zijn in dit soort van vingervlugge actiegames. Verder komt het spel met drie grafische modi: eentje die de frame rate prioriteert, een modus voor een hogere resolutie en meer grafische fideliteit, en een modus die de resolutie en frame rate balanceert. Visueel ziet het spel er alvast strak uit, je moet wel wat fan zijn van de meer animeachtige looks van de personages. Maar, wie een stevige actiegame kan smaken, lijkt hoe dan ook aan zijn trekken te zullen komen met Stellar Blade. Ik ben alvast benieuwd naar wat het spel nog allemaal in petto heeft.

Conclusie

Met Stellar Blade geeft Sony de kans aan een opkomende Zuid-Koreaans ontwikkelaar om ons te verbluffen met een knappe scifi-actiegame waarin we de aarde moeten redden van een buitenaardse en monsterlijke invasie. De demo, waarin je de openingsmomenten van het spel kan ontdekken, toont dat Steller Blade heel wat potentieel heeft. Hopelijk weet de volledige game hierop verder te bouwen en krijgen we een nieuwe klassieker in het genre van hack and slash-actiegames.

Over

Beschikbaar vanaf

26 april 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Hack and slash

Ontwikkelaar

  1. SHIFT UP Corporation

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Terug
Bovenaan