Review: Jujutsu Kaisen: Cursed Clash

Wanneer een manga/anime een bepaalde populariteit verwerft, kan je erop rekenen dat er binnen de kortste keren een videogame van verschijnt. De kans is bovendien groot dat deze games zullen worden uitgegeven door Bandai Namco. Zij hebben bijvoorbeeld al Dragon Ball, One Piece, Naruto, My Hero Academia, Tokyo Ghoul en One Punch Man onder hun vleugels. Uiteraard kon de nieuwste rage van het moment, Jujutsu Kaisen, uiteraard ook niet ontbreken en sinds begin februari heeft deze reeks nu ook zijn eigen pc- en consolegame.

Hoewel er uitzonderingen zijn, vertalen deze adaptaties bij Bandai Namco zich meestal naar zogenaamde arena fighters: vechtspellen waarbij je vrij kan bewegen in een 3D arena, waarbij je alleen of in een team van twee of drie karakters vecht en waarbij het meer draait om de spectaculaire en flashy aanvallen dan technische combo's uit je mouw schudden. Bij Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is dit niet anders en het spel bouwt verder op deze intussen gekende formule. De vraag is natuurlijk of het spel voldoende vernieuwing kan brengen om ook zij die geen fan zijn van de serie aan te spreken.

ss_dfd242d7a2fb85e715cbc1a70b0f1b8e5f30f611.1920x1080.jpg

Gemiste kans​

Helaas wordt tijdens het spelen al snel duidelijk dat Jujutsu Kaisen: Cursed Clash bitter weinig om het lijf heeft en al vanaf dat je in het hoofdscherm bent, krijg je de indruk dat dit een spel is dat snel in elkaar geflanst werd. Dit hoofdmenu is immers niet meer dan een verzameling van clips uit de animereeks met bovenaan een zeer eenvoudig titelmenu. In dit menu word je al snel duidelijk gemaakt dat het online luik van dit spel de kern moet vormen van de ervaring. Drie van de vijf modi zijn namelijk online modi en zij staan als eerste in het menu. Als je offline wil spelen, heb je enkel de keuze uit Story en Free Battle. De lage productiewaarden uiten zich vervolgens bijvoorbeeld ook in het selectiescherm voor de personages in Free Battle-modus, waarbij je zelfs geen visuele weergave krijgt van de verschillende personages. Bovendien kan je deze modus niet in lokale multiplayer spelen, wat toch wel een grote misser is.

Als je offline wil spelen, heb je enkel de keuze uit Story en Free Battle.


De verhaalmodus stelt helaas ook niet veel voor. De makers kozen ervoor om het verhaal te vertellen aan de hand van statische beelden waarbij je sporadisch een voice-over kan horen, maar even goed gewoon het geluid van een schrijfmachine. Tussendoor krijg je enkele eenvoudige gevechten voorgeschoteld, waarbij je ook een score kan behalen en enkele bonusobjectieven krijgt om bijvoorbeeld extra geld vrij te spelen. Daarnaast vind je hier ook nog de Relationship Charts, waarbij de relaties tussen de verschillende personages worden getoond en wanneer deze worden versterkt, krijg je extra scènes om te bekijken en nieuwe kostuums voor de personages. Als drijfveer om extra dingen vrij te spelen kan de verhaalmodus interessant zijn, maar door de simplistische manier waarop het verhaal wordt gebracht is deze mode zowel voor nieuwkomers als voor fans van de reeks teleurstellend.

Jujutsu Kaisen Cursed Clash_20240225202035.jpg

Kommer en kwel​

Eén ding is zeker, in Jujutsu Kaisen: Cursed Clash valt er alvast meer dan genoeg te verzamelen. Van tekeningen, poses en voice packs tot extra kostuums en nicknames voor je spelersprofiel, in de ingame shop vind je heel wat items om je zuurverdiende centjes aan te spenderen. Verder zal je ook nog titels, emblemen en zelfs eenmalig bruikbare items kunnen verzamelen. Voor fans van de reeks valt er dus zeker voldoende plezier te halen als je enige verzameldrang hebt. De kans dat dit spel je geboeid kan houden totdat je alles hebt verzameld is echter klein. Het gevechtssysteem is bijzonder eenvoudig en voelt vrij onhandig aan. Centraal staat het idee van energie opbouwen om zo Cursed Techniques te kunnen gebruiken en uiteindelijk je ultieme aanval te gebruiken. Daarnaast zal je uiteraard ook aanvallen samen met je partner kunnen uitvoeren. Al de speciale aanvallen gaan uiteraard gepaard met stijlvolle animaties. Maar het vechten tussendoor is een echte sleur doordat de personages steeds ettelijke meters ver geslingerd worden en je constant een knockback-effect hebt waardoor de flow van het gevecht steeds wordt onderbroken. Er is immers niets vervelender dan steeds tegen de grond te worden gegooid of zelf te moeten wachten totdat je tegenstander opnieuw is opgestaan voordat je verder kan aanvallen.

Als je online speelt, waarbij je trouwens ook een coöperatieve modus hebt, kent het spel bovendien helaas nog enkele andere euvels. Zo kreeg ik meestal een "No match found"- en "Connection interrupted"-bericht wanneer ik online probeerde te spelen. Wanneer ik dan eindelijk eens een match vond, dan ging dit maar al te vaak gepaard met verbindingsproblemen met veel stotterende beelden als resultaat. Het is helaas een dieptepunt in een multiplayer-ervaring die op vele vlakken teleurstelt. Naast de afwezigheid van één vs één-gevechten en lokale multiplayer, heeft Jujutsu Kaisen: Cursed Clash bijvoorbeeld ook geen rollback netcode noch cross platform play tussen PlayStation, Xbox, Switch en pc. Als je kijkt op Steambase, zie je dat het spel momenteel met moeite nog honderd spelers haalt. De kans dat dit spel geen lang leven is beschoren is dus zeer groot.

Conclusie

Met Jujutsu Kaisen: Cursed Clash krijgt de meest populaire manga- en animereeks van het moment eindelijk haar eerste computerspel, maar helaas is het spel de reeks onwaardig. Ondanks de grote hoeveelheid aan te verzamelen items en de flashy aanvallen, schotelt het spel je voornamelijk een teleurstellende ervaring voor waarbij noch de multiplayer- noch de singleplayermodi goed uitgewerkt zijn. Bovendien laten de lage productiewaarden ook hun sporen na. Fans van de reeks die graag als de geliefde personages willen spelen, wachten best af tot de prijs wat gezakt is en als je gewoon op zoek bent naar een anime fighter, zijn er beter keuzes beschikbaar.

Pro

  • Stijlvolle speciale aanvallen
  • Heel wat collectibles te verzamelen

Con

  • Problematische multiplayer
  • Klungelige gameplay
  • Flauwe verhaalmodus
  • Lage productiewaarden
4

Over

Beschikbaar vanaf

1 februari 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Fighter

Ontwikkelaar

  1. Byking
  2. Gemdrops

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan