Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoe ziet de avondroutine eruit?
Gaat hij op tijd gaan slapen als hij al doodmoe is, waarschijnlijk niet?

Hier is dat tussen 19u en 19u30 naar boven: samen een boekje kiezen, water drinken, pipi doen, boekje lezen, instoppen en naar beneden.
Ik heb een app die de tijd visueel voorstelt ook, ze krijgt van mij 8 minuten voor dat ritueel, als het alarm afgaat is het afronden en mama naar beneden.
Ze mag me nog 1x roepen, dus als ze me roept vraag ik "moet mama nu nog 1x naar boven komen?" En daarna negeer ik ze. 😬
Tussen 20u30 en 21u valt ze in slaap. Ze mag van mij rondlopen in haar kamer, speelt soms met haar knuffels, leest boekjes,... Maar ze gaat dus veel vroeger naar bed dan dat ze in slaap valt net omdat ze ook wat prikkelarme rust zou hebben.

avondroutine is er hier ook. Tegen 20:30 moet ie zeker in bed. Natuurlijk zou hij beter nog vroeger gaan slapen want hij heeft het nodig, maar een uur vroeger in bed is een uur extra geroep en getier.

iemand tips voor een avondrazernij bij een zesjarige?
doodop, toch niet willen gaan slapen en dan barst het bommetje en begint ie te tieren. ELKE. FOKKING. AVOND. OPNIEUW.

rustig mee praten = geen oplossing
dreigen met nooit meer tablet = geen oplossing

en dan 's morgens is ie de poesliefheid zelve weer en zegt ie sorry maar "dat hij daar geen controle over heeft" als we vragen waarom hij nu weer zo boos moest worden.
Daar kan de onze ook weg mee. Kan wel tot een uur of langer duren.

Er is bij ons niet veel die helpt behalve hem laten razen en de schade beperken. Uiteindelijk kalmeert hij zelf. Spreken hem er dan wel de volgende dag opnieuw op aan.

Is gelukkig niet elke avond. We leren ook beter hoe te vermijden

avondroutine is er hier ook. Tegen 20:30 moet ie zeker in bed. Natuurlijk zou hij beter nog vroeger gaan slapen want hij heeft het nodig, maar een uur vroeger in bed is een uur extra geroep en getier.
Eventueel een half uur vroeger én direct een beloningssysteem introduceren?
- als je niet roept, krijg je morgenochtend een stempel/sticker/snoepje/....
Heb je 10 beloningen verzameld mag je naar de cinema/iets kiezen uit de speelgoedwinkel/....

Eventueel een half uur vroeger én direct een beloningssysteem introduceren?
- als je niet roept, krijg je morgenochtend een stempel/sticker/snoepje/....
Heb je 10 beloningen verzameld mag je naar de cinema/iets kiezen uit de speelgoedwinkel/....

pfff, gij wilt mij geruineerd hebben zeker? alle 10 dagen naar den dreamland waar hij lego wil :lol:

iemand tips voor een avondrazernij bij een zesjarige?
doodop, toch niet willen gaan slapen en dan barst het bommetje en begint ie te tieren. ELKE. FOKKING. AVOND. OPNIEUW.

rustig mee praten = geen oplossing
dreigen met nooit meer tablet = geen oplossing

en dan 's morgens is ie de poesliefheid zelve weer en zegt ie sorry maar "dat hij daar geen controle over heeft" als we vragen waarom hij nu weer zo boos moest worden.
Probeer hem eens na te doen tijdens zijn razernij? Misschien dat hij dan er mee stopt :D

Lijkt me inderdaad dat die - wat mijn ma zou uitdrukken als - “over zijn punt is” wat betreft vermoeidheid, wat dan een fase is waarin ze zogezegd niet meer moe zijn maar inderdaad doodop en vooral niet meer vatbaar voor (rationele) argumenten of “dreigementen” van geen tablet bijvoorbeeld.
Misschien het proberen waard om voor die fase aantreedt (of eigenlijk al smorgens wanneer hij in zijn sorry fase is), het met hem te bespreken dat jullie het vanaf vandaag anders willen doen en hij al wat vroeger naar zijn bed/kamer zal gaan. Dat het geen straf is, maar dat die buien voor niemand leuk zijn. Eventueel idd aanbieden dat hij daar nog in stilte wat kan lezen of spelen in zijn bed/kamer zoals Mulan haar dochter.
Voor wat het waard is (en BGrs zijn sowieso altijd de uitzonderingen), maar gemiddeld gaan kinderen van 6 tussen 19 en 19u30 slapen.

Ik hoor dat altijd graag, gemiddeld gezien :D

Wij hebben vrienden die er op staan dat hun kind tussen 18:30 en 19:00 slaapt. En dan zijn ze ook kwaad omdat hij om 5u aan hun bed staat omdat ie wakker is :lol:

De onze heeft de luxe van elke ochtend tot 8u te mogen slapen, dus 20:30 is prima. :p

Paar weken terug in Barcelona gaan eten met een spaanse collega en die zijn klein mannen liggen er maar om 22:30 in, omdat ze maar om 21:00 aan het avondeten beginnen :lol:

Ik hoor dat altijd graag, gemiddeld gezien :D

Wij hebben vrienden die er op staan dat hun kind tussen 18:30 en 19:00 slaapt. En dan zijn ze ook kwaad omdat hij om 5u aan hun bed staat omdat ie wakker is :laugh:
Ik mag erop staan wat ik wil, die gaat echt niet vroeger in slaap vallen omdat ik dat wil. 😬
De onze heeft de luxe van elke ochtend tot 8u te mogen slapen, dus 20:30 is prima. :p
Sluit hierbij aan, zijn gedrag geeft aan dat dat niet prima is. 😞

Ik mag erop staan wat ik wil, die gaat echt niet vroeger in slaap vallen omdat ik dat wil. 😬

Sluit hierbij aan, zijn gedrag geeft aan dat dat niet prima is. 😞

Hij wordt vanzelf wakker iets voor 8. Heeft ie dan nog meer slaap nodig? Slaapt dus elke nacht zeker 11 uur. Moet ik er hem dan nog een uur vroeger inleggen en hem 12 u laten slapen?

Op zijn leeftijd is 10u de norm... ben ik dan zo een verschrikkelijke ouder?

Wie zei iets over uit bed halen? Ik had het enkel over het uur om te gaan slapen.
Maar goed, ik heb m’n “inzicht” gegeven.

Dan schuiven we imho enkel met het opstaan uur ook. Na ongeveer 11u is ie wakker.
Maakt dat zo een verschil in slaapkwaliteit? Een bioritme past zich daar toch op aan, nee?

Hij wordt vanzelf wakker iets voor 8. Heeft ie dan nog meer slaap nodig? Slaapt dus elke nacht zeker 11 uur. Moet ik er hem dan nog een uur vroeger inleggen en hem 12 u laten slapen?

Op zijn leeftijd is 10u de norm... ben ik dan zo een verschrikkelijke ouder?
Mijn dochter slaapt gemiddeld maar 9u ipv de 12u, ben ik nu een verschrikkelijke ouder? 😉

Gemiddelden zeggen weinig over de noden van JOUW kind specifiek.

Dan schuiven we imho enkel met het opstaan uur ook. Na ongeveer 11u is ie wakker.
Maakt dat zo een verschil in slaapkwaliteit? Een bioritme past zich daar toch op aan, nee?
Ik ben een ochtendmens, maar mijn bioritme zal zich nooit aanpassen aan dat van een avondmens hoor. 😉

Mijn dochter slaapt gemiddeld maar 9u ipv de 12u, ben ik nu een verschrikkelijke ouder? 😉

Gemiddelden zeggen weinig over de noden van JOUW kind specifiek.

Daarmee ben ik akkoord, elk kind is anders.

Maar gaat het een verschil maken als we hem er een uur vroeger inleggen en hij dus een uur vroeger wakker is?
Denk dat we dan gewoon de avondboosheid een uur vroeger mogen verwachten, midden in onze maaltijd.

Het voornaamste probleem is denk ik zijn razende buien op een moment dat hij blijkbaar wel heel moe is. Wat ik voorstel is om te proberen om (in overleg en niet als straf) vroeger te gaan slapen (voor hij “te moe” is). Absoluut geen garantie op succes maar als jullie andere pogingen nog geen resultaat gaven, is het m.i. het proberen waard om op te schuiven richting “gemiddelde slaapuur” en bekijken of dat een (wenselijk) verschil maakt.

Edit: het is zelfs niet gezegd dat hij dan sowieso een uur vroeger wakker gaat zijn.

Terug
Bovenaan