Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Daarmee ben ik akkoord, elk kind is anders.

Maar gaat het een verschil maken als we hem er een uur vroeger inleggen en hij dus een uur vroeger wakker is?
Denk dat we dan gewoon de avondboosheid een uur vroeger mogen verwachten, midden in onze maaltijd.
Als je het niet eens de kans geeft, zal je het idd niet weten. 🤷🏼

Jij gaat er nu automatisch van uit dat hij ook een uur vroeger wakker zal zijn. Natuurlijk zal elke verandering extra tantrums met zich meebrengen. Maar doe het een week en evalueer dan.
We zeggen dit ook enkel omdat JIJ aangeeft dat hij tegen 20u30 al doodop is he...

ik heb die aanpassing doorgemaakt. Ik was een avondmens, nu ben ik een ochtendmens.
Is ochtendmens/avondmens niet eerder een mindset dan echt iets biologisch?
Uiteindelijk gebeurt het ook 2x per jaar dat je moet verschuiven met je biologische klok (iets dat ik echt haat, want ik heb echt een heel goed ritme waarbij ik geen wekker meer nodig heb).

Het voornaamste probleem is denk ik zijn razende buien op een moment dat hij blijkbaar wel heel moe is. Wat ik voorstel is om te proberen om (in overleg en niet als straf) vroeger te gaan slapen (voor hij “te moe” is). Absoluut geen garantie op succes maar als jullie andere pogingen nog geen resultaat gaven, is het m.i. het proberen waard om op te schuiven richting “gemiddelde slaapuur” en bekijken of dat een (wenselijk) verschil maakt.

Edit: het is zelfs niet gezegd dat hij dan sowieso een uur vroeger wakker gaat zijn.

ik zal het in september es proberen, dat overleg is nu gedoemd van te mislukken "want het is vakantie en dan beslis ik hoe lang ik opblijf" :lol:

Als je het niet eens de kans geeft, zal je het idd niet weten. 🤷🏼

Jij gaat er nu automatisch van uit dat hij ook een uur vroeger wakker zal zijn. Natuurlijk zal elke verandering extra tantrums met zich meebrengen. Maar doe het een week en evalueer dan.
We zeggen dit ook enkel omdat JIJ aangeeft dat hij tegen 20u30 al doodop is he...

ik vermoed dat ie doodop is, het is nu niet dat ie zit te knikkebollen of iets dergelijks. De lont wordt gewoon hééél kort.
Hij zegt wel dat ie niet wil gaan slapen want hij is niet moe en hij wil nog tablet kijken, of nog wat tv, of hij wil nog buiten gaan spelen. Maar niet naar bed, oh no.

Daarmee ben ik akkoord, elk kind is anders.

Maar gaat het een verschil maken als we hem er een uur vroeger inleggen en hij dus een uur vroeger wakker is?
Denk dat we dan gewoon de avondboosheid een uur vroeger mogen verwachten, midden in onze maaltijd.
Zijt ge zeker dat hij dan een uur vroeger wakker wordt? Ongeacht het uur dat ik die van mij erin leg, die worden altijd wakker rond ten laatste 7u15. De jongste is eerder 6u-6u30 -_-

Zoals aangehaald zou ik al op voorhand met hem bespreken hoe ge het vanavond gaat doen. Laat hem zelf op de klok zien tot het uur dat hij naar boven moet. Zo die verantwoordelijkheid wat geven helpt hier wel.
Als dat niet helpt met het huidige uur zou ik idd beginnen met hem vroeger naar boven te laten gaan (ook duidelijk op voorhand afgesproken met mogelijkheid om nog wat te lezen ofzo).

Paar weken terug in Barcelona gaan eten met een spaanse collega en die zijn klein mannen liggen er maar om 22:30 in, omdat ze maar om 21:00 aan het avondeten beginnen :laugh:
Dat is wel effectief iets cultureel. In Zuid-Amerika gaat geen enkel kind voor 22u naar bed.

Zijt ge zeker dat hij dan een uur vroeger wakker wordt? Ongeacht het uur dat ik die van mij erin leg, die worden altijd wakker rond ten laatste 7u15. De jongste is eerder 6u-6u30 -_-

Zoals aangehaald zou ik al op voorhand met hem bespreken hoe ge het vanavond gaat doen. Laat hem zelf op de klok zien tot het uur dat hij naar boven moet. Zo die verantwoordelijkheid wat geven helpt hier wel.
Als dat niet helpt met het huidige uur zou ik idd beginnen met hem vroeger naar boven te laten gaan (ook duidelijk op voorhand afgesproken met mogelijkheid om nog wat te lezen ofzo).

Ik ben het vrij zeker. Onze beide kinderen hebben die neiging.

Als onze jongste durft om 18u al in slaap vallen na school dan weten we gewoon dat ie 's anderendaags om 5u daar is. En effectief :unsure:

De oudste is ook zo vorig jaar al es in de zetel in slaap gevallen tijdens zijn avond uurtje tv (tussen 18-19u) en toen was ie ook bijna 2u vroeger daar. We dachten (hoopten) dat hij écht moe was omdat ie in slaap viel en dat hij ging uitslapen... dat was een vroege zaterdag voor ons.

Ik ben het vrij zeker. Onze beide kinderen hebben die neiging.

Als onze jongste durft om 18u al in slaap vallen na school dan weten we gewoon dat ie 's anderendaags om 5u daar is. En effectief :unsure:

De oudste is ook zo vorig jaar al es in de zetel in slaap gevallen tijdens zijn avond uurtje tv (tussen 18-19u) en toen was ie ook bijna 2u vroeger daar. We dachten (hoopten) dat hij écht moe was omdat ie in slaap viel en dat hij ging uitslapen... dat was een vroege zaterdag voor ons.
Mjah, maar als hij geen tantrums* heeft met vroeger slapen en vroeger opstaan is dat het toch waard denk ik :unsure:

* Content om te gaan slapen zal hij natuurlijk nooit zijn

iemand tips voor een avondrazernij bij een zesjarige?
doodop, toch niet willen gaan slapen en dan barst het bommetje en begint ie te tieren. ELKE. FOKKING. AVOND. OPNIEUW.

rustig mee praten = geen oplossing
dreigen met nooit meer tablet = geen oplossing

en dan 's morgens is ie de poesliefheid zelve weer en zegt ie sorry maar "dat hij daar geen controle over heeft" als we vragen waarom hij nu weer zo boos moest worden.
Hangt volledig van kind tot kind en van de periode af. Onze jongste kan uren aan een stuk super lief zijn en dan ineens ontploft die voor niks.
Onze oudste (ook 6) is een super lief kind, maar af en toe heeft die een slechte dag en is die super emotioneel en vooral heel snel boos.

Bij de jongste moeten wij daar compleet anders mee omgaan dan bij de oudste omdat die totaal anders reageren op hoe wij dat aanpakken.
Tablet afpakken is hier bij allebei iets wat ik niet snel meer doe, want dan worden ze gewoon helemaal "loco".

Als den oudste nu nog niet echt wil slapen mag hij nog wat in een boekje kijken in z'n bed, dan gaan wij na een halfuurtje is kijken en ligt hij te slapen met dat boek naast zich.

Dat is wel effectief iets cultureel. In Zuid-Amerika gaat geen enkel kind voor 22u naar bed.
Als ik die uren hier zie verschiet ik daar ook wel van, mijn dochter van 2 gaat tussen 19u30 en 20u slapen en de dochter van 4 tussen 20u30 en 21u, die slapen doorgaans tot 7u. Dat is waarschijnlijk ook niet volgens de regeltjes maar het werkt hier wel.

Als ik die uren hier zie verschiet ik daar ook wel van, mijn dochter van 2 gaat tussen 19u30 en 20u slapen en de dochter van 4 tussen 20u30 en 21u, die slapen doorgaans tot 7u. Dat is waarschijnlijk ook niet volgens de regeltjes maar het werkt hier wel.
Hier de zoon van 3 rond 19u a 19u30, zoon van 6 rond 20u a 20.30u.
Nu, in de week tijdens het schooljaar is dat relatief strict, al kan dat ook eens wat later zijn, of zelfs vroeger als ze zelf aangeven dat ze echt heel moe zijn. Maar in 't weekend kan dat soms pas om 22 of 23u zijn, als we bv. nog bij mijn ouders zitten of zo.

Nu in de vakantie is het sowieso ook wat losser, de ene dag is dat wel op die uren, de andere dag wat later. De jongste is gisteren ook pas rond 20u gaan slapen bv.

Hangt volledig van kind tot kind en van de periode af. Onze jongste kan uren aan een stuk super lief zijn en dan ineens ontploft die voor niks.
Onze oudste (ook 6) is een super lief kind, maar af en toe heeft die een slechte dag en is die super emotioneel en vooral heel snel boos.

Bij de jongste moeten wij daar compleet anders mee omgaan dan bij de oudste omdat die totaal anders reageren op hoe wij dat aanpakken.
Tablet afpakken is hier bij allebei iets wat ik niet snel meer doe, want dan worden ze gewoon helemaal "loco".

Als den oudste nu nog niet echt wil slapen mag hij nog wat in een boekje kijken in z'n bed, dan gaan wij na een halfuurtje is kijken en ligt hij te slapen met dat boek naast zich.

Met de jongste hebben we hier meer geluk. Diene kruipt 's avonds tegen slaaptijd bij mij in de zetel en een kwartier later ligt ie te knorren in mijn armen. :love:

Terrible two ... De dochter haar neefje komt een dag spelen en die is stikjaloers wanneer mijn vrouw daar mee speelt. Niet flink willen stappen, niet gepakt willen worden, niet in de buggy willen. Roepen. Tieren. En dan geef je dat kind een koek en is die poeslief. Voor vijf minuten. En dan weer gebleit.

Het is maar een fase?

Terrible two ... De dochter haar neefje komt een dag spelen en die is stikjaloers wanneer mijn vrouw daar mee speelt. Niet flink willen stappen, niet gepakt willen worden, niet in de buggy willen. Roepen. Tieren. En dan geef je dat kind een koek en is die poeslief. Voor vijf minuten. En dan weer gebleit.

Het is maar een fase?
En als die fase door is hebt ge heel even rust en dan begint de volgende fase... Of een herhaling van een eerdere fase.

Terug
Bovenaan