Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Is dat regiogebonden ofzo? Hier is dat altijd al voor de grootouders geweest.
Hangt van regio af, maar sowieso moet je ergens beperken. Johnny met 2 ouders, 2 plusouders en 8 grootouders en 2 Peters wil geen week bezig zijn met zijn nieuwjaarsbrief/werkje.

Bij ons wordt meestal 1 werkje gemaakt en worden er 3 brieven daarvan afgeleid (ouders+2 anderen). Wie meer wil (gescheiden ouders,...) krijgt materiaal mee voor thuis.

Welke slaaptrainers worden hier aangeraden?
Ik heb eens teruggelezen toen het al eens eerder gevraagd werd maar misschien zijn er ondertussen nog nieuwe ervaringen bij gekomen.
Sam het schaap lijkt me leuk maar die oranje tussenfase zou niet ideaal zijn?
Zelf nog geen ervaring, maar vrienden raden eentje aan zonder open gaande ogen. Omdat die al eens lawaai durven maken bij het open gaan en je dus eigenlijk een wekker ipv een slaaptrainer koopt :p

Iemand nog ervaringen met een bijna 4jarige die moeilijk wil ontbijten? Wss weer een fase maar het dagelijkse gevecht begint op ons systeem te werken...

Of het nu brood, cornflakes, fruit, pistolet,
Croissant is, maakt niets uit. Moeten hem verplichten en zit meer dan halfuur aan tafel voor 1 iets te eten.

Gisteren Kapitein Winokio in't OLt in het Rivierenhof. Blijft toch altijd ne leuke show waar mama's en papa's ook iets aan hebben.

Daarna nog gaan eten in't kasteel en spelen in de speeltuin. Resultaat: 3 heel vermoeide kindjes die tot half acht, kwart na negen en tien uur hebben geslapen :)

Ik heb eens teruggelezen toen het al eens eerder gevraagd werd maar misschien zijn er ondertussen nog nieuwe ervaringen bij gekomen.

Grote fan van!
Iemand nog ervaringen met een bijna 4jarige die moeilijk wil ontbijten? Wss weer een fase maar het dagelijkse gevecht begint op ons systeem te werken...

Croissant is, maakt niets uit. Moeten hem verplichten en zit meer dan halfuur aan tafel voor 1 iets te eten.
Opgeven. 🤷🏼 Hier krijgt ze een gekookt ei of een yoghurt en klaar. Ze heeft gewoon nauwer honger als ze wakker wordt. 1 beker melk is standaard maar daarna is alles idd een strijd bijna.

Keuze geven in ofwel nu eten of niet eten. Als hij later komt zeggen dat hij honger heeft, zeggen dat het eetmoment gedaan is en moet wachten tot het 10 uurtje of zelf middag.

Ze gaan niet dood van eens niet te eten

Keuze geven in ofwel nu eten of niet eten. Als hij later komt zeggen dat hij honger heeft, zeggen dat het eetmoment gedaan is en moet wachten tot het 10 uurtje of zelf middag.

Ze gaan niet dood van eens niet te eten
Jep, met hun hoofd tegen de muur laten lopen.

Wij gebruiken nog steeds deze en het werkt hier al heel lang:
https://www.bol.com/be/nl/p/bumba-s...lampje-draadloos-oplaadbaar/9200000102635950/

Er is ook een tussenfase, maar dat kan je oplossen door de wekker een half uur later te zetten dan wanneer ze eigenlijk moeten opstaan.
Onze gastjes weten dat wanneer Bumba niet rood is, geel of groen, dat ze dan mogen opstaan.

Zelf hebben we Sam het Schaap zoals je wellicht hebt gelezen. Wij zijn daar wel tevreden over behalve dat de bediening niet gemakkelijk is (voor grootouders ed) en de batterijen ook snel leeg zijn (kan in het stopcontact). Wakker worden door de ogen is soms idd een issue. Hoewel het eigenlijk wel goed is om ook in het weekend een vast ritme van slapen/opstaan te hebben. Het oranje hebben ze snel door omdat de ogen niet open zijn en het schaap nog slaapt. Lijkt me eerder een hulp omdat ze weten dat het niet lang meer gaat duren moesten ze wakker zijn.

Iemand ervaring met Toverland, pretpark in Nederland.

We zouden gaan met een 5 en 2 jarige.

Jaren geleden geweest met mijn neefjes en nichtjes. Ik vond dat toen een heel mooi park en ideaal voor de iets jongere kinderen zoals uw 5 jarige. 2 jaar durf ik niet zeggen want de jongste die we bij hadden was toen rond de 5 jaar. Maar ik denk ook wel oke. Ge hebt daar een binnen gedeelte en buiten.

Laatste weken zijn weer veel te druk geweest...
MAAR: deze grote vakantie gaan mijn pagadders 3 keer 3 dagen/2 nachten op logement bij de grootouders en de eerste daarvan begint morgen!

Ik kijk hier veel te hard naar uit... :laugh:

We zitten hier volop in de 'waarom' en 'wadisdat?' fase...
We wonen niet ver van het oorlogsmonument dus logisch passeren we daar al eens

"Papa, wadisdat?"
"Dat is een monument.
"Wat is dat?
"Dat is een beeld om de mensen te herdenken die lang geleden overleden zijn.
"Waarom"
"Héél lang geleden hadden heel veel mensen een heel grote ruzie. En ze hebben daar dat beeld geplaatst. Die mensen zijn sterretjes geworden. Die hebben iets heel dappers gedaan en om dat niet te vergeten hebben ze dat beeld daar geplaatst"

Paar dagen later passeren we daar terug

"Papa, waarom hadden die mensen ruzie"
*papa legt iets uit over een stoute koning die meer land wou dan hij had. En dat vond dat ander land niet leuk en zijn er heel veel mensen met elkaar gaan vechten. Maar nu zijn ze terug dikke vriendjes hoor*

Ja, hoe leg je een van de meest complexe conflicten uit aan een kleuter van 3,5 jaar. Best uitdagend, maar ook heel leuk.

Zonet Centerparcs geboekt in Augustus, eerste keer "op vakantie" met de kinderen. Hoe ongelooflijk duur is het niet om met die koters in hoog seizoen er op uit te trekken zeg :wtf:

We zitten hier volop in de 'waarom' en 'wadisdat?' fase...
We wonen niet ver van het oorlogsmonument dus logisch passeren we daar al eens

"Papa, wadisdat?"
"Dat is een monument.
"Wat is dat?
"Dat is een beeld om de mensen te herdenken die lang geleden overleden zijn.
"Waarom"
"Héél lang geleden hadden heel veel mensen een heel grote ruzie. En ze hebben daar dat beeld geplaatst. Die mensen zijn sterretjes geworden. Die hebben iets heel dappers gedaan en om dat niet te vergeten hebben ze dat beeld daar geplaatst"

Paar dagen later passeren we daar terug

"Papa, waarom hadden die mensen ruzie"
*papa legt iets uit over een stoute koning die meer land wou dan hij had. En dat vond dat ander land niet leuk en zijn er heel veel mensen met elkaar gaan vechten. Maar nu zijn ze terug dikke vriendjes hoor*

Ja, hoe leg je een van de meest complexe conflicten uit aan een kleuter van 3,5 jaar. Best uitdagend, maar ook heel leuk.
Ik leg aan mijn dochter uit waarom het fout is dat Bumba een kimono draagt in China en wat er allemaal is gebeurd in de jaren dertig en veertig. Het blijft nog niet hangen.

Ik leg aan mijn dochter uit waarom het fout is dat Bumba een kimono draagt in China en wat er allemaal is gebeurd in de jaren dertig en veertig. Het blijft nog niet hangen.

Nu ben ik plots benieuwd hoe een politiek en historisch correcte versie van Bumba er zou uitzien :lol:

iemand tips voor een avondrazernij bij een zesjarige?
doodop, toch niet willen gaan slapen en dan barst het bommetje en begint ie te tieren. ELKE. FOKKING. AVOND. OPNIEUW.

rustig mee praten = geen oplossing
dreigen met nooit meer tablet = geen oplossing

en dan 's morgens is ie de poesliefheid zelve weer en zegt ie sorry maar "dat hij daar geen controle over heeft" als we vragen waarom hij nu weer zo boos moest worden.

Yep, enkele maanden geleden geweest met 15/12/11/4/2 jarige en ze hebben hun allemaal goed kunnen bezig houden, leuk en mooi park en niet zo gigantisch groot. Voor de kleinste is er een grote speeltuin binnen ook.

Negeren/laten razen? Zorgen dat hij ergens zit waar hij niets stuk kan doen en vooral waar hij zich niet kan bezeren?
Geen idee hoe lang het kan aanhouden maar misschien wordt het zo eerder 5 minuten korte pijn ipv een half uur langer geraas?
En hoewel het makkelijker gezegd is dan gedaan: zelf kalm blijven. En nadien ook troost bieden.

Al gemerkt dat m'n vriendin het daar moeilijker mee heeft maar van mij mogen die boos zijn. Hell, ik ben dat ook regelmatig hoor.
Maar eens dat voorbij is, is dat voorbij en gewoon rustig uitleggen dat boos zijn mag maar dat dat niet gepaard hoeft te gaan met gegil, geschreeuw etc. Ik praat er dan effe rustig mee en bij de oudste is wel te merken dat dat effect heeft, soms is die kwaad maar ziet ge dat ze zich in houdt. (andere keren dan totaal weer niet :) )

iemand tips voor een avondrazernij bij een zesjarige?
doodop, toch niet willen gaan slapen en dan barst het bommetje en begint ie te tieren. ELKE. FOKKING. AVOND. OPNIEUW.

rustig mee praten = geen oplossing
dreigen met nooit meer tablet = geen oplossing

en dan 's morgens is ie de poesliefheid zelve weer en zegt ie sorry maar "dat hij daar geen controle over heeft" als we vragen waarom hij nu weer zo boos moest worden.
Hoe ziet de avondroutine eruit?
Gaat hij op tijd gaan slapen als hij al doodmoe is, waarschijnlijk niet?

Hier is dat tussen 19u en 19u30 naar boven: samen een boekje kiezen, water drinken, pipi doen, boekje lezen, instoppen en naar beneden.
Ik heb een app die de tijd visueel voorstelt ook, ze krijgt van mij 8 minuten voor dat ritueel, als het alarm afgaat is het afronden en mama naar beneden.
Ze mag me nog 1x roepen, dus als ze me roept vraag ik "moet mama nu nog 1x naar boven komen?" En daarna negeer ik ze. 😬
Tussen 20u30 en 21u valt ze in slaap. Ze mag van mij rondlopen in haar kamer, speelt soms met haar knuffels, leest boekjes,... Maar ze gaat dus veel vroeger naar bed dan dat ze in slaap valt net omdat ze ook wat prikkelarme rust zou hebben.

Terug
Bovenaan