Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik leg mij snachts soms er even bij als er iets is (al roepen ze hier thuis nooit omdat ze niet willen slapen) en dan vallen ze snel in slaap en ben ik weg naar mijn bed :v (of lig ik ook in slaap). Misschien niet pedagogisch verantwoord maar ik merk dat ze zo gewoon echt op hun gemak zijn (en snel).
Bedankt dat je dit zegt. Ze slaapt nu in een groot bed sinds een week of drie dus ik had er nog niet bij stilgestaan dat dit ook een optie was. :p Mee in bed liggen wil ik nu ook geen gewoonte van maken, maar wel bv even op de rand van het bed blijven liggen tot ze wat meer gekalmeerd is en/of in slaap valt. Mijn moeder deed dat vroeger ook bij mij toen ik klein was, dus raar dat ik er zelf niet op ben gekomen. :shutup:
In de hoek zetten in 't midden vd nacht..?
Gho mss wel, maar dan echt pas als laatste redmiddel.
 
Verleden jaar in de instapklas heb ik tijdens de oudercontact enkel en alleeen negatieve opmerkingen gekregen over m'n dochter. Zaken waarbij ik uit de lucht viel. Ik heb geeist dat ik met de 2de juf ook een contactmoment wou( ze weigerden dit, maar ik hield voet bij stuk). Bij haar was het verhaal veel genuanceerder. Over de negatieve zaken heb ik dan gewerkt via educatieve speelgoed aangeraden door de juf, ik werd ook strenger tegenover m'n dochter. De volgende oudercontacten waren dan weer positief. Dusja ik ben sindsdien heel gevoelig voor de oudercontacten.

Negatieve dingen over een kleuter? 't is een kleuter hoe negatief kan het zijn? Wat voor school is me dat.
 
Negatieve dingen over een kleuter? 't is een kleuter hoe negatief kan het zijn? Wat voor school is me dat.
Ze was nog niet eens een kleuter, eerder een peuter, maar i get the point.

De negatieve punten van de juf:
-X is afwezig. Juf roept luid of X aanwezig is: alle kindjes schudden hun hoofd van neen, de mijne roept gewoonweg "ja".
-Ze kan niet zelfstandig haar jas aandoen. .....ze kwam van de creche en wij hielpen haar altijd dus idd dat kon ze niet. Op school leerde ze wel door haar jas op de grond te zetten alleen aan te doen. Maar dit kwam als punt naar boven ja.
-het feit dat ze nog niet volledig zindelijk was.
-Bij gezelschapsspellekes wacht ze niet op haar beurt....
-ze floept nu en dan wat Engelse woordjes(yellow ipv geel)
-nog andere zaken die ik mij niet herinner.

Op alle punten heb ik dan thuis aan gewerkt.

-Op ramdom momenten thuis vroeg ik of oma/opa aanwezig is....gewoon om te zien of ze thuis ook zomaar antwoord en of ze wel beseft dat ze er niet zijn.
-thuis meer oefenen met de jas, meer oefenen met potjestraining
-gezelschapsspellekes gekocht, memospelleks gekocht. . Dat Bumba memospel zodanig vaak gespeeld dat ze na een tijdje alles van buiten weet liggen. Ze leerde ook op haar beurt afwachten bij het gooien van de dobbelstenen.
-meer controle op wat ze ziet op youtube.

Het klikte ook niet tussen de juf en m'n dochter. Die juf gaf enkel les op donderdag en vrijdag. Elke woensdagavond of donderdagochtend zei ze: "ik wil niet juf X". Dat heeft toch 2 maanden geduurd denk ik. Elke donderdag en vrijdag was ik aan haar aan het denken tijdens m'n werk. Haar eerste schooljaar verliep niet zo positief, maar goed...het is allemaal achter de rug nu. Ze gaat graag naar school.
 
Ze was nog niet eens een kleuter, eerder een peuter, maar i get the point.

De negatieve punten van de juf:
-X is afwezig. Juf roept luid of X aanwezig is: alle kindjes schudden hun hoofd van neen, de mijne roept gewoonweg "ja".
-Ze kan niet zelfstandig haar jas aandoen. .....ze kwam van de creche en wij hielpen haar altijd dus idd dat kon ze niet. Op school leerde ze wel door haar jas op de grond te zetten alleen aan te doen. Maar dit kwam als punt naar boven ja.
-het feit dat ze nog niet volledig zindelijk was.
-Bij gezelschapsspellekes wacht ze niet op haar beurt....
-ze floept nu en dan wat Engelse woordjes(yellow ipv geel)
-nog andere zaken die ik mij niet herinner.

Op alle punten heb ik dan thuis aan gewerkt.

-Op ramdom momenten thuis vroeg ik of oma/opa aanwezig is....gewoon om te zien of ze thuis ook zomaar antwoord en of ze wel beseft dat ze er niet zijn.
-thuis meer oefenen met de jas, meer oefenen met potjestraining
-gezelschapsspellekes gekocht, memospelleks gekocht. . Dat Bumba memospel zodanig vaak gespeeld dat ze na een tijdje alles van buiten weet liggen. Ze leerde ook op haar beurt afwachten bij het gooien van de dobbelstenen.
-meer controle op wat ze ziet op youtube.

Het klikte ook niet tussen de juf en m'n dochter. Die juf gaf enkel les op donderdag en vrijdag. Elke woensdagavond of donderdagochtend zei ze: "ik wil niet juf X". Dat heeft toch 2 maanden geduurd denk ik. Elke donderdag en vrijdag was ik aan haar aan het denken tijdens m'n werk. Haar eerste schooljaar verliep niet zo positief, maar goed...het is allemaal achter de rug nu. Ze gaat graag naar school.
Dat zijn toch allemaal gewone dingen dat ik daar lees hoor. Dat de ene peuter/kleuter al wat sneller mee is met de dingen dan een andere is maar normaal, ieder groeit op zijn eigen tempo. Je hebt gewoon pech met de leerkracht lijkt me.
 
Hier is de “commentaar” ook over de zindelijkheid. Hij doet het heel goed op school maar zindelijk zijn is heel moeilijk. We zijn daar in november mee begonnen, terwijl hij daar eigenlijk geen interesse in toonde, en dat is dus gewoon al moeilijk gestart. Ook wat teveel willen pushen in het begin.

Nu gaat pipi redelijk maar er zijn toch nog redelijk vaak momenten waar het misloopt. In school (instapklas) gaan ze dan bijvoorbeeld allemaal naar wc, en doet hij dan ook pipi. 2 minuten terug in de klas en hij doet terug pipi in zijn broek. Grote boodschap is helemaal een ramp, dat gaat er gewoon niet in. Hij voelt het volgens mij nochtans want hij kruipt onder tafel of gaan ergens uit zicht staan.

Gisteren zei de juf dan om toch eens langs de dokter te gaan, misschien is het wel iets lichamelijk. Begrijp niet goed wat dat kan zijn, en het lijkt me niet, maar zullen dat dan maar eens doen. Het is echt super frustrerend dat we dat daar maar niet inkrijgen.
 
Dat zijn toch allemaal gewone dingen dat ik daar lees hoor. Dat de ene peuter/kleuter al wat sneller mee is met de dingen dan een andere is maar normaal, ieder groeit op zijn eigen tempo. Je hebt gewoon pech met de leerkracht lijkt me.
idd achteraf gezien geen zaken om op te blazen, maar het was mijn 1ste oudercontactmoment en zowel m'n ex als ik vielen uit de lucht.
De leerkracht is idd iemand van de "oude garde". Van andere ouders ook geen positieve zaken gehoord over haar( zij kregen ook opmerkingen over Engelse of zelfs Spaanse woorden van kinderen)


Inderdaad

Die jas zelf aandoen is trouwens het eerste dat ze hier leren op school... :wtf:
Mijn dochter ging naar een kinderdagverblijf. Daar leren ze dat niet. Ook geen potjestraining. Dus ik verwachtte een jas aandoen dat ze dat leren op school....maarja.

2nd op wat @Tha_nOn en @Green Mamba hierboven zegt. Als dit de enige & "grote" punten waren, zou ik me precies niet teveel zorgen marken @fear of devil.
Nu opnieuw zou ik me idd geen zorgen maken, maar op dat moment nam ik het wel heel au serieux. Daarom dat ik nu zo blij met de oudercontact van een paar dagen geleden dat er niet al te serieuze negatieve opmerkingen waren en dat ze overmag naar de 2de kleuterklas.
 
Hier is de “commentaar” ook over de zindelijkheid. Hij doet het heel goed op school maar zindelijk zijn is heel moeilijk. We zijn daar in november mee begonnen, terwijl hij daar eigenlijk geen interesse in toonde, en dat is dus gewoon al moeilijk gestart. Ook wat teveel willen pushen in het begin.

Nu gaat pipi redelijk maar er zijn toch nog redelijk vaak momenten waar het misloopt. In school (instapklas) gaan ze dan bijvoorbeeld allemaal naar wc, en doet hij dan ook pipi. 2 minuten terug in de klas en hij doet terug pipi in zijn broek. Grote boodschap is helemaal een ramp, dat gaat er gewoon niet in. Hij voelt het volgens mij nochtans want hij kruipt onder tafel of gaan ergens uit zicht staan.

Gisteren zei de juf dan om toch eens langs de dokter te gaan, misschien is het wel iets lichamelijk. Begrijp niet goed wat dat kan zijn, en het lijkt me niet, maar zullen dat dan maar eens doen. Het is echt super frustrerend dat we dat daar maar niet inkrijgen.

Gewoon consequent blijven aanbieden, hem om de x tijd op potje zetten. Boekjes lezen erover, superenthousiast als het lukt :v. Ik denk dat de juf toch een beetje te snel panikeert.
Heb je al eens geprobeerd om hem te belonen met stickers?

Mijn oudste heeft vrij lang nodig gehad om zindelijk te worden (instapklasje in oktober gestart pas in mei zonder pamperbroekje want ervoor was het echt geen optie :'), wij waren al een pak vroeger gestart met proberen trouwens), de jongste ging iets vlotter, die is nu in februari gestart en direct zonder pamper(broekje) maar die heeft nog wekelijks ongelukjes, zeker de grote boodschap.
 
Gewoon consequent blijven aanbieden, hem om de x tijd op potje zetten. Boekjes lezen erover, superenthousiast als het lukt :v. Ik denk dat de juf toch een beetje te snel panikeert.
Heb je al eens geprobeerd om hem te belonen met stickers?

Mijn oudste heeft vrij lang nodig gehad om zindelijk te worden (instapklasje in oktober gestart pas in mei zonder pamperbroekje want ervoor was het echt geen optie :'), wij waren al een pak vroeger gestart met proberen trouwens), de jongste ging iets vlotter, die is nu in februari gestart en direct zonder pamper(broekje) maar die heeft nog wekelijks ongelukjes, zeker de grote boodschap.

Stickers deden we op het begin, en op school deden ze dit ook maar dat had na verloop van tijd geen effect meer. Je wilt niet weten hoeveel boekjes ik hier heb liggen daarover 😅

Super enthousiast zijn we ook altijd, en zelfs het potje begint een liedje te zingen met een luide “jeej”. Dat zijn allemaal leuke dingen als het lukt, en dan doet hij mee, maar het zet hem niet aan om het te blijven doen.

Nu is hij bv net thuis gekomen van school en geen ongelukjes. Hij kwam thuis en hij ging ook direct op potje, alles goed. Dat gaat dan zijn tot als hij straks kaka doet, want dan lukt niet. En we weten nochtans wanneer het komt. Hij zal na het eten pipi doen, van potje gaan, en 5 minuten daarna is het in zijn broek. Ik kan hem toch moeilijk 10 minuten laten zitten op het potje? Dat wordt dan een gevecht om hem erop te houden en dat gaat ook niet helpen…
 
Hier zetten ze ze in het instapklasje elk uur op het potje. De eerste weken kregen we elke dag een volledige lading kleding mee die nat en vuil was maar na 2-3 weken was het wel veel gebeterd en nu heeft ze zo eens een occasioneel ongelukje. Heel goed geregeld in het kleuterschooltje hier.
 
Ik kan hem toch moeilijk 10 minuten laten zitten op het potje? Dat wordt dan een gevecht om hem erop te houden en dat gaat ook niet helpen…
Ik geef mijn dochter de tijd die ze nodig heeft. Als ik naar de wc moet voor een nummer 2 is dat er ook niet altijd direct. Vooral geen tijdsdruk geven, dat er nog eens bij zorgt alleen maar voor extra stres. Het gebeurd hier ook dat ze naar het potje gaat voor pipi en 5 minuten later er nog kaka wilt bijd oen. Allemaal okay hoor.
 
Stickers deden we op het begin, en op school deden ze dit ook maar dat had na verloop van tijd geen effect meer. Je wilt niet weten hoeveel boekjes ik hier heb liggen daarover 😅

Super enthousiast zijn we ook altijd, en zelfs het potje begint een liedje te zingen met een luide “jeej”. Dat zijn allemaal leuke dingen als het lukt, en dan doet hij mee, maar het zet hem niet aan om het te blijven doen.

Nu is hij bv net thuis gekomen van school en geen ongelukjes. Hij kwam thuis en hij ging ook direct op potje, alles goed. Dat gaat dan zijn tot als hij straks kaka doet, want dan lukt niet. En we weten nochtans wanneer het komt. Hij zal na het eten pipi doen, van potje gaan, en 5 minuten daarna is het in zijn broek. Ik kan hem toch moeilijk 10 minuten laten zitten op het potje? Dat wordt dan een gevecht om hem erop te houden en dat gaat ook niet helpen…
Als je alle tips die je maar kunt vinden hebt geprobeerd en lang genoeg uitgetest, laat dat kind dan 1 week met rust en probeer opnieuw. Dat heeft bij m'n dochter toch gewerkt. Dat was een tip van een ex-collega en ben haar nog steeds dankbaar ervoor.
 
Mijn vrouw staat in de eerste kleuterklas en aan het begin van het schooljaar is zeker 25% nog niet zindelijk, dus geen paniek. ;)
 
Nu is hij bv net thuis gekomen van school en geen ongelukjes. Hij kwam thuis en hij ging ook direct op potje, alles goed. Dat gaat dan zijn tot als hij straks kaka doet, want dan lukt niet. En we weten nochtans wanneer het komt. Hij zal na het eten pipi doen, van potje gaan, en 5 minuten daarna is het in zijn broek. Ik kan hem toch moeilijk 10 minuten laten zitten op het potje? Dat wordt dan een gevecht om hem erop te houden en dat gaat ook niet helpen…
Dat klinkt echt niet abnormaal voor mij trouwens.

Is het een optie om hem langer op het potje te kunnen laten zitten als je hem een boekje voorleest of een aflevering van Bumba of iets dergelijks laat zien? Als je zeker bent dat het komt binnen die tijdsspanne zou ik dat durven proberen.

Misschien helpt het ook als je hem voorstelt om op het grote toilet te gaan?
 
Grote boodschap was hier met de oudste ook w l wel "werk". Die wilde niet op het potje gaan.
Eerste stap: pamper komen vragen en effe laten doen.
Tweede stap: pamper komen vragen en dan op het potje met pamper aan.
Derde stap: op potje met de pamper los.
Vierde stap: op potje met de pamper die er in lag.
Vijfde stap: gewoon op het potje.

't duurde wel effe maar 't heeft gewerkt.
 
Hier heeft ze verschillende keren ongelukjes gehad met de grote boodschap omdat ze het niet durfde vragen (vb tijdens de middagpauze) of omdat ze dacht dat ze te laat ging zijn en de juf dan boos ging zijn 😥

Ze is heel gevoelig aan "boos zijn" en liep dan soms ongemerkt met een vuile broek rond om pas in de auto na school te zeggen dat er kaka in haar slip zat 😟

Thuis bleef alles goed gaan, dus het was ècht aan de situatie gebonden dat er problemen waren. De huisarts zei dat dat wel heel vaak voor komt, dat het de situatie/locatie is die voor problemen zorgt ipv een fysiek probleem.
 
Ik geef mijn dochter de tijd die ze nodig heeft. Als ik naar de wc moet voor een nummer 2 is dat er ook niet altijd direct. Vooral geen tijdsdruk geven, dat er nog eens bij zorgt alleen maar voor extra stres. Het gebeurd hier ook dat ze naar het potje gaat voor pipi en 5 minuten later er nog kaka wilt bijd oen. Allemaal okay hoor.

Dat klinkt echt niet abnormaal voor mij trouwens.

Is het een optie om hem langer op het potje te kunnen laten zitten als je hem een boekje voorleest of een aflevering van Bumba of iets dergelijks laat zien? Als je zeker bent dat het komt binnen die tijdsspanne zou ik dat durven proberen.

Misschien helpt het ook als je hem voorstelt om op het grote toilet te gaan?

Als hij pipi heeft gedaan springt hij direct recht en kan je hem geen 2 minuten meer op het potje laten zitten. Kan misschien is proberen met YouTube ja, hoewel ik hem dan ook weer niet gwn wil maken dat dat er bij hoort.

Grote toilet doet hij ook wel graag, en daar heeft hij al wel eens kaka opgedaan. Maar net als met het potje wilt hij eraf als wat hij denkt te moeten doen gedaan is.
 
Terug
Bovenaan