Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wij krijgen geen oudercontact. Volledig afgeschaft dankzij corona 🤷🏼‍♀️
Gelukkig breng ik haar 10 minuutjes voor de schoolbel gaat en kan ik zo wel eens de juf spreken en 1x per week moet ze niet in de opvang blijven, en zien we ook nog een juf waardoor we wel goed weten waar ze staat op sociaal en emotioneel vlak (enige waar we ons wat vragen bij stelden) maar als je dat niet kan doen, is dat wel pijnlijk als ouder vind ik... Ik heb er specifiek naar gevraagd bij de directie toen ik haar zei dat we gingen scheiden en ze zei ook gewoon dat er, indien problemen, gewoon gebeld werd met de ouders dankzij corona. 😥
 
@Mulan bij ons gebeurt het oudercontact gewoon digitaal via zoom. Dat moet toch kunnen? (Al dan niet enkel op vraag)
Is een klein wijkschooltje, ik denk dat ze zich 100% inzetten op het informele contact ipv digitalisering 😂
Begin van het schooljaar wel het mailadres gekregen voor de kleuter afdeling met de boodschap dat we bij vragen altijd een mailtje mochten sturen. Maar eigenlijk kennen alle kleuterjuffen ècht wel alle kleuters en bij het afzetten weet je vaak al voldoende!
Maar zoals gezegd: enkel over het sociale hadden we wat vragen, niet over de cognitieve ontwikkeling. En daar krijgen we wel voldoende feedback over.
 
Fair enough, wel jammer dat de juf uit de instapklas alleen een negatief verhaal kon ophangen, en vreemd dat als het zo problematisch was dat ge dat dan ook pas te horen krijgt op een oudercontact...
Klopt. Ik vraag nu proactief zelf aan de juffen of er problemen zijn. Ik wil dit onmiddellijk weten en meteen actie ondernemen.
Wij krijgen geen oudercontact. Volledig afgeschaft dankzij corona 🤷🏼‍♀️
Gelukkig breng ik haar 10 minuutjes voor de schoolbel gaat en kan ik zo wel eens de juf spreken en 1x per week moet ze niet in de opvang blijven, en zien we ook nog een juf waardoor we wel goed weten waar ze staat op sociaal en emotioneel vlak (enige waar we ons wat vragen bij stelden) maar als je dat niet kan doen, is dat wel pijnlijk als ouder vind ik... Ik heb er specifiek naar gevraagd bij de directie toen ik haar zei dat we gingen scheiden en ze zei ook gewoon dat er, indien problemen, gewoon gebeld werd met de ouders dankzij corona. 😥
Hier is dat ook afgeschaft wegens Corona, maar dat gaat wel digitaal door. Vandaag ging de oudercontact door via de smartschool platform. Lijkt wat op Zoom. Werkt heel goed.
 
Bij ons ook digitaal (via smartschool dat maar half zijn gat maar werkt). En vorige vrijdag ook en rapportje gekregen met een hoop doelen die de kinderen moesten halen. Ik vind het wel echt achterlijk dat ze het gewoon NIET doen ... alsook dat ze @fear of devil gewoon niet informeerden als het allemaal zo negatief was ... .

Allez serieus, dan neemt ge uw job als kleuterleerkracht toch niet serieus?
 
Is een klein wijkschooltje, ik denk dat ze zich 100% inzetten op het informele contact ipv digitalisering 😂
Begin van het schooljaar wel het mailadres gekregen voor de kleuter afdeling met de boodschap dat we bij vragen altijd een mailtje mochten sturen. Maar eigenlijk kennen alle kleuterjuffen ècht wel alle kleuters en bij het afzetten weet je vaak al voldoende!
Maar zoals gezegd: enkel over het sociale hadden we wat vragen, niet over de cognitieve ontwikkeling. En daar krijgen we wel voldoende feedback over.
Hier ook een klein schooltje met 3 klasjes. De leerkracht had zelf iets opgezet en heeft de meetings via die website van thuis gedaan met haar laptop. Was wel fijn voor onze dochter die net in het instapklasje zat zodat we wisten hoe ze het op school doet.

Na opzoeking was het via https://praatbox.be/. Het is zeker gene zoom, maar hey, het deed wat het moest doen.
 
Hier ook een klein schooltje met 3 klasjes. De leerkracht had zelf iets opgezet en heeft de meetings via die website van thuis gedaan met haar laptop. Was wel fijn voor onze dochter die net in het instapklasje zat zodat we wisten hoe ze het op school doet.

Na opzoeking was het via https://praatbox.be/. Het is zeker gene zoom, maar hey, het deed wat het moest doen.
Superklein of supergroot is het hier niet en zoom kunt ge als particulier toch ook gebruiken. Ze doen dat trouwens inderdaad allemaal gewoon thuis met de eigen laptop/pc (of die van de partner)
Eentje weet ik die zelfs al via Whatsapp oudercontacten heeft gedaan omdat de ouders in kwestie de zoomsessie niet in orde kregen.
We hebben ook de emailadressen van de juffen trouwens (en in principe een agenda/blaadje voor kleine boodschappen/vragen maar de juf van de jongste is daar duidelijk niet zo mee bezig, enig minpuntje dan)

Pre Corona was dat allemaal uiteraard ook niets digitaal dus ik ben wel content dat ze die moeite doen.
 
Hier ook een klein schooltje met 3 klasjes. De leerkracht had zelf iets opgezet en heeft de meetings via die website van thuis gedaan met haar laptop. Was wel fijn voor onze dochter die net in het instapklasje zat zodat we wisten hoe ze het op school doet.

Na opzoeking was het via https://praatbox.be/. Het is zeker gene zoom, maar hey, het deed wat het moest doen.
Idem hier. Schooltje van nog geen 40 kindjes.
Het informele aan de poort is hier net geminderd door Corona.
 
Hier zijn de oudercontacten ook digitaal verlopen via Zoom. Maar door het jaar krijg je ook voldoende info zodat je weet waaraan je je mag verwachten.
Er is ook een facebookgroep, aangemaakt door de juf bij het begin van het schooljaar, waar je rechtstreeks met de juf of met alle ouders kan communiceren.
Oudercontacten waren pre-corona fysiek, rest was er vroeger ook al.

De onze gaan naar een kleine school, maar ik vind het wel redelijk deftig geregeld allemaal.
Hier mogen ze trouwens ook beide overgaan naar de volgende kleuterklas. :p

Oudercontact volledig afschaffen 'wegens corona' vind ik wel spijtig.
Elke leerkracht heeft toch een privé-smartphone of laptop ter beschikking die ze even daarvoor kunnen gebruiken?
 
Ik ben al veel te veel aan het nadenken maar hebben jullie tips om de kat uit het park te houden? :unsure:

Onze kat is nogal een diva en vanaf er iets nieuw/zacht beschikbaar is gaat die dat meteen claimen. Aluminiumfolie etc schrikken haar allesinds niet meer af dus kunnen we niet preventief te werk gaan (toch niet op die manier)

Ballonen, alhoewel dat dat na een tijdje ook niet meer hielp. Maar je kan het altijd proberen.
 
Hier 2x digitaal oudercontact gehad bij beide kinderen; in november en in mei.
Onze zoon van 3 is thuis nogal een wildebras. Bij het oudercontact niets dan lof van de juffen: flinkste kleuter van de klas, luistert goed, ruimt mee op, blijft flink zitten als dit gevraagd wordt, ...
We hebben dan toch maar even gevraagd of ze zeker waren dat het over onze zoon ging 😂.
 
Ik ben al veel te veel aan het nadenken maar hebben jullie tips om de kat uit het park te houden? :unsure:

Onze kat is nogal een diva en vanaf er iets nieuw/zacht beschikbaar is gaat die dat meteen claimen. Aluminiumfolie etc schrikken haar allesinds niet meer af dus kunnen we niet preventief te werk gaan (toch niet op die manier)
Hier simpel een laken gespannen over het park als het niet in gebruik is.
 
Al een 2tal keer de opmerking gekregen in de crèche dat dochterlief op straf had moeten zitten omdat ze andere kinderen pijn gedaan had (duwen, slaan,...) De meisjes van de crèche vertellen dat dan zo altijd verbloemd terwijl de teamverantwoordelijke dit gewoon zegt zoals het was. "Ah ze wou in de loopauto maar X zat er al in en dus heeft ze X er uit getrokken (GTA Style :biglaugh:) en dus hebben we ze op het straf bankje gezet."
Groot gelijk trouwens, ik heb graag dat mijn dochter wat pit in zich heeft en zich niet laat doen maar als ze iets mis doet moet ze de gevolgen dragen.
Gisteren kwam ze trouwens terug van de crèche me een krab op haar neus, weer al die kinderverzorgsters "ja sorry, Y heeft haar gekrabt..."
Mijn reactie: "Tja, zij zal waarschijnlijk ook wel eens iemand krabben zeker".
We moeten haar ook niet onder een glazen stolp zetten eh.
Al is de papa wel zot van zijn kleine meid :love2:
 
Ballonen, alhoewel dat dat na een tijdje ook niet meer hielp. Maar je kan het altijd proberen.
We hadden in de loop van de zwangerschap het wiegje al gezet, zodat ze al konden wennen en er een slinger ballonnen ingelegd. Nu staat er al een poos een park en die ‘barricaderen’ we ‘s avonds door er o.a de speelmat/babygym in te leggen.
zilverpapier was hier geen succes.
 
We hadden in de loop van de zwangerschap het wiegje al gezet, zodat ze al konden wennen en er een slinger ballonnen ingelegd. Nu staat er al een poos een park en die ‘barricaderen’ we ‘s avonds door er o.a de speelmat/babygym in te leggen.
zilverpapier was hier geen succes.

Op een gegeven moment deden we dat ook, allerlei dingen inzetten, maar dan nog kropen ze erin :LOL:

Gelukkig is het park al even verleden tijd.
 
Van alle bekormenissen is onderwijs een zéér grote ja.

In m'n vriendenkring is er een koppel wiens kinderen in de kleuterklas moesten blijven zitten. Ik weet eerlijk gezegd nu niet meer over welke kleuterklas het ging. Zij zijn mijn enige vergelijkingspunt, de rest van de vrienden/kennissen/familie krijgen allen nu pas nog maar een baby....Dat kleuters zelden worden tegengehouden in de kleuterklas is voor mij nieuwe informatie.
...
Dus zal ik hemel en aarde bewegen om ervoor te zorgen dat m'n dochter (indien nodig) de nodige ondersteuning krijgt. En oudercontacten zijn daarvoor essentieel.
Oudercontacten zijn idd essentieel, maar als het enige contact het oudercontact is, is er ofwel een probleem bij school, ofwel heb je zelf nooit contact als je je kind van school afhaalt (dat niet iedereen dat voltijds kan is logisch, maar probeer het zeker 1 keer per week te doen!). Zeker in het kleuter, want het kind zelf weinig overbrengen.

En zoals anderen zeggen: als je kind in de kleuterklas moet blijven zitten, en je zou dat pas te horen krijgen op het oudercontact 1 week voor school stopt, dan is er een groot probleem, want een kind in het kleuter blijft enkel zitten:
- als het nog niet rijp is voor eerste leerjaar (dus dan gaat het over derde kleuter) en dat zou dan toch al duidelijk moeten zijn en meestal met logo en co.
-als er een héél ernstig probleem is (in de >10 jaar dat ik bij onze school betrokken ben nog maar 1 keer geweten)

Pas wel op met je "hemel en aarde" etc. Je klinkt een beetje als een kind die "op zijn kind zou durven zitten" (juiste uitdrukking even vergeten) en zal vergeten dat een leerkracht er meestal 20 zo'n heeft rondlopen heeft :)

In onze school was er in januari een digitaal evaluatiegesprek, nu gaat het fysiek door. Op grote afstand, mét ventilatie en indien mogelijk buiten (afhankelijk van het gesprek ook).
 
Weer een leuke nacht achter de rug. :sop:

Dochter was flink gaan slapen, maar om half twee riep ze wat zeurderig om papa en mama. Ik ga kijken en word begroet met "Ik wil niet slapen". Niks van, het is half twee, vader is al een hele week niet echt 100%, uitgelegd dat het nog donker is, en iedereen nog moet slapen. Dikke knuffel gegeven, maar zodra ik in bed lag begon ze weer te wenen. Tijdje laten doen en dan is mijn vrouw ze een bekertje water gaan geven. Half uurtje slaap waarna ze terug aan het roepen was. Boze moeder gaat kijken en krijgt ze terug voor een (half) uurtje stil. Derde keer goede keer moet ze gedacht hebben want ze begon terug te roepen. Minutenlang geprobeerd om het sirenengekweel te negeren -om den duur riep ze zelfs "Mamaaaaa, Papaaaa, Wakker worden!!!", maar uiteindelijk won het verlangen om een paar uurtjes slaap het van onze vastberadenheid en hebben we ze mee in ons brote bed genomen. Opvoedkundig allerminst verantwoord natuurlijk, maar het was half vier en we wouden nog iets van slaap hebben.

Het enige dat ik vandaag wil is gewoon rust. En slapen.... Slapen, slapen, slapen. Nog vier weken en anderhalve dag tot mijn verlof. :frown:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Vanmorgen aan parking school:

"PAPA DIE MEVROUW HEEFT EEN DIKKE POEP" *wijst met vinger*, (de hoofdletters zijn nodig want ze praat schreeuwerig, eddie murphy style
Ik kijk naar de mevrouw waar ze naar wijst en tja....ik kon m'n dochter geen ongelijk geven.
Ik draai me naar haar om en zeg:
"Luister eens, luister eens naar papa: dat is niet lief, dat mag je niet zeggen".

Wat ben ik toch blij dat het wat frisser is en de ramen van de auto dicht waren, dus heeft die mevrouw wellicht niks gehoord. 🤦‍♂️
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Weer een leuke nacht achter de rug. :sop:

Dochter was flink gaan slapen, maar om half twee riep ze wat zeurderig om papa en mama. Ik ga kijken en word begroet met "Ik wil niet slapen". Niks van, het is half twee, vader is al een hele week niet echt 100%, uitgelegd dat het nog donker is, en iedereen nog moet slapen. Dikke knuffel gegeven, maar zodra ik in bed lag begon ze weer te wenen. Tijdje laten doen en dan is mijn vrouw ze een bekertje water gaan geven. Half uurtje slaap waarna ze terug aan het roepen was. Boze moeder gaat kijken en krijgt ze terug voor een (half) uurtje stil. Derde keer goede keer moet ze gedacht hebben want ze begon terug te roepen. Minutenlang geprobeerd om het sirenengekweel te negeren -om den duur riep ze zelfs "Mamaaaaa, Papaaaa, Wakker worden!!!", maar uiteindelijk won het verlangen om een paar uurtjes slaap het van onze vastberadenheid en hebben we ze mee in ons brote bed genomen. Opvoedkundig allerminst verantwoord natuurlijk, maar het was half vier en we wouden nog iets van slaap hebben.

Het enige dat ik vandaag wil is gewoon rust. En slapen.... Slapen, slapen, slapen. Nog vier weken en anderhalve dag tot mijn verlof. :frown:

Ik leg mij snachts soms er even bij als er iets is (al roepen ze hier thuis nooit omdat ze niet willen slapen) en dan vallen ze snel in slaap en ben ik weg naar mijn bed :v (of lig ik ook in slaap). Misschien niet pedagogisch verantwoord maar ik merk dat ze zo gewoon echt op hun gemak zijn (en snel).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Weer een leuke nacht achter de rug. :sop:

Dochter was flink gaan slapen, maar om half twee riep ze wat zeurderig om papa en mama. Ik ga kijken en word begroet met "Ik wil niet slapen". Niks van, het is half twee, vader is al een hele week niet echt 100%, uitgelegd dat het nog donker is, en iedereen nog moet slapen. Dikke knuffel gegeven, maar zodra ik in bed lag begon ze weer te wenen. Tijdje laten doen en dan is mijn vrouw ze een bekertje water gaan geven. Half uurtje slaap waarna ze terug aan het roepen was. Boze moeder gaat kijken en krijgt ze terug voor een (half) uurtje stil. Derde keer goede keer moet ze gedacht hebben want ze begon terug te roepen. Minutenlang geprobeerd om het sirenengekweel te negeren -om den duur riep ze zelfs "Mamaaaaa, Papaaaa, Wakker worden!!!", maar uiteindelijk won het verlangen om een paar uurtjes slaap het van onze vastberadenheid en hebben we ze mee in ons brote bed genomen. Opvoedkundig allerminst verantwoord natuurlijk, maar het was half vier en we wouden nog iets van slaap hebben.

Het enige dat ik vandaag wil is gewoon rust. En slapen.... Slapen, slapen, slapen. Nog vier weken en anderhalve dag tot mijn verlof. :frown:
In de hoek zetten in 't midden vd nacht..?
 
Terug
Bovenaan