Toekomstperspectieven van een bestelwagen => campervan kopen

Die zelfbouw kan heel mooi zijn, maar ik heb ook al veel brielwerk gezien. Er rijden er genoeg rond die zo van een bouwwerf lijken te komen, zelf met rek op het dak en geen enkel raam. Beetje loserstyle om daarmee een camperplek in te nemen.

Zoals @wiseguy444 zegt, zoveel mogelijk ramen, maar ik blijf erbij volgens mij ben je beter af met een occasie Adria twin of dergelijke...
 
Zoals @wiseguy444 zegt, zoveel mogelijk ramen, maar ik blijf erbij volgens mij ben je beter af met een occasie Adria twin of dergelijke...
Bwa, niet bepaald denk ik.

Mijn Transporter heb ik zelf wat ingericht om mee te reizen en is tegelijk ook mijn dagelijks vervoer (buiten de firmawagen dan).
Vorige week ook een luifel geplaatst.

Zo'n 'echte' buscamper of ander soort camper gebruiken als dagelijks vervoer is toch wel wat raar.

En de redenering van dat enkel de échte campers recht hebben op een camperplek is ook wel ja....
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bwa, niet bepaald denk ik.

Mijn Transporter heb ik zelf wat ingericht om mee te reizen en is tegelijk ook mijn dagelijks vervoer (buiten de firmawagen dan).
Vorige week ook een luifel geplaatst.

Zo'n 'echte' buscamper of ander soort camper gebruiken als dagelijks vervoer is toch wel wat raar.

En de redenering van dat enkel de échte campers recht hebben op een camperplek is ook wel ja....
Dus je hebt een bedrijfswagen, maar toch een transporter om op reis te gaan? Of is die bedrijfswagen geen personenwagen? Heb je dan voldoende verlof om te kamperen?


Cho echte campers, dat is altijd een beetje wikken en wegen. Op zich kan je met een gewoon camionette daar staan, maar dat wordt niet altijd in dank afgenomen.

Idem van die mensen (vaak koppels) die met een camper rijden ter grootte van een camion en hiermee 2 plekken innemen. Of camper en remork met auto/moto en ook 2 plekken innemen.
 
Dus je hebt een bedrijfswagen, maar toch een transporter om op reis te gaan? Of is die bedrijfswagen geen personenwagen? Heb je dan voldoende verlof om te kamperen?


Cho echte campers, dat is altijd een beetje wikken en wegen. Op zich kan je met een gewoon camionette daar staan, maar dat wordt niet altijd in dank afgenomen.

Idem van die mensen (vaak koppels) die met een camper rijden ter grootte van een camion en hiermee 2 plekken innemen. Of camper en remork met auto/moto en ook 2 plekken innemen.
De bedrijfswagen is "de camionette van 't werk" 😛
De Transporter is destijds gekocht met de bedoeling om in te richten als (basic) camper.

Ik heb elk jaar genoeg verlof, en tijdens weekends ben ik ook veel weg (ardennen, klimmen, ...)
 
Ik ben nog niet met een bestelwagen naar de keuring moeten gaan, maar als ik met mijn auto naar de keuring ga, kijken ze toch ook in mijn koffer hoor.
En wat is dan de reden dat ze in de koffer kijken?
Dat hebben ze bij mij toch nog nooit gedaan.
 
De reden weet ik ook niet, maar ik meen me dat toch te herinneren dat ik 2 jaar geleden de koffer moest openen.
Dit jaar kan ik me dat niet herinneren of ik heb moeten doen.
 
De eerste keuring moest ik de kofferklep openen, ze hebben toen de laadruimte gemeten.
De andere keren hebben ze de schuifdeur geopend en gekeken, was geen enkele keer een probleem.
Ook nooit de opmerking gehad van 'Ah, ingericht als camper'.
 
Ik denk dat ge ook aan bepaalde voorwaarden moet voldoen vooraleer die aanzien zal worden als camper. Ik dacht dat dat in België enkel een keuken en slaapplaats moest zijn.
Als je dan geen keukentje (zichtbaar) hebt, is het dan ook enkel een bestelwagen. Of bv volledig uitgerust maar met een daktent, dan kunnen ze die volgens mij niet laten veranderen naar camper.

Nu, je moet maar 1x de verkeerde vast hebben é. Mijn broer had zo eens nieuwe banden laten leggen en 't was den oude baas die voor ene keer nog eens in de werkplaats was die ze heeft opgelegd. Natuurlijk verkeerde maat, maar het heeft wel 3 jaar geduurd tot er in de keuring ene was die het gezien had. (Jaarlijkse controle want met trekhaak) :wtf:
 
En wat is dan de reden dat ze in de koffer kijken?
Dat hebben ze bij mij toch nog nooit gedaan.
Nakijken of deze leeg is.

Gewicht in de koffer heeft namelijk een invloed op o.a. de ophanging van je wagen. Er kunnen verschillen zijn tussen de ophanging links en rechts, maar ook op het vb het wegcontact. Bepaalde wagens zijn achteraan wat "lichter" wat mogelijks problemen geeft met de deze test (o.a. Fiat Micra, Fiat 500,..) Een paar zakken cement of de boodschappen in de koffer kunnen dan wonderen doen. Ook de kleine "bestelwagens" welke gebruikt worden als personenwagen (type renault Kangoo, Peugeot Partner,...) hebben hier sneller last van, deze zijn "voorzien" om achteraan zwaar te beladen, maar zonder lading redelijk "licht". Autokeuring weet ook in welke wagens dit (sneller) speelt. In principe moet daarom elke wagen leeg zijn. Bij een zware jeep zal een te lichte ophanging niet snel spelen, vandaar dat men hier ook minder snel het koffer zal willen opentrekken dan van een wagen welke hier wel last van heeft en me mogelijks zo "manipuleerd".

Kan je overigens vaak ook oplossen door de bandendruk wat te verlagen, auto goed vol te tanken, voldoende "hoge" banden monteren,...

Extra gewicht zal mogelijks ook zorgen voor een andere/nadeligere remtest, maar meeste garagisten weten wel welke wagens "typische" problemen hebben om gekeurd te raken.

Als ik met de 10 jaar oude peugeot Partner van de ouders naar de keuring ga rij ik eerst een half uurtje rond in hoge toeren (Diesel, roetopbouw van een jaartje er even uitblazen), zet in de banden platter en tank ik hem helemaal vol. In het begin wat problemen/opmerkingen gehad i.v.m. ophanging (bandendruk ter plaatse aflaten en ok) en uitstoot (letterlijk na te keuring een half uurtje (in hoge toeren) rondgereden en ok). Nu doe ik dit standaard en hiermee (tot op heden) geen problemen meer gehad.
 
Nogmaals, hebben ze bij mij dus nooit gedaan. Ik heb thans 7 jaar met een Citroën Saxo gereden (2003 tot 2010). Ze hebben nooit on de koffer gekeken.
Die bandendruk verlagen, dat werd inderdaad wel gedaan. Ik herinner me nog dat dat bij de keuring voor verkoop niet gedaan was en dat er toen een probleem was met de test van de ophanging. De persoon die de keuring deed heeft de druk toen zelf verlaagd en de test opnieuw gedaan en alles was in orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De bedrijfswagen is "de camionette van 't werk" 😛
De Transporter is destijds gekocht met de bedoeling om in te richten als (basic) camper.

Ik heb elk jaar genoeg verlof, en tijdens weekends ben ik ook veel weg (ardennen, klimmen, ...)
En heb je de transporter particulier gekocht of eventueel via een bijberoep dat je hem inbrengt?
 
Terug
Bovenaan