Toegepaste informatica - waar kan ik dit het beste volgen in vlaanderen adhv. mijn wensen?

WeirdPeanut

New member
Beste Mensen,

Ik zou dit jaar graag de richting toegepaste informatica studeren, wat is volgens jullie de beste school om dit te volgen?
Kijken werkgevers vaak naar je diploma (van welke school , ...), dit heb ik namelijk gehoord van andere mensen?

Ik was ook aan het twijfelen tussen 2 scholen, namelijk Howest in Brugge (Toegepaste Informatica) en Hogent (Toegepaste informatica):
Als jullie tussen deze twee zouden moeten kiezen, welke zouden jullie nemen en waarom?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met deze moeilijke keuze.

Liefst zou ik de richting programmeren uitgaan als keuze na het 1ste jaar. Hier heb ik namelijk al redelijk veel ervaring in, en doe ik het liefst.
Dus zou ik ook beide web development en software development willen hebben.

Momenteel ken/leer ik de huidige talen/frameworks (gerankt van best gekend naar minst gekend):
C#,
Unity Game Engine (C#)
PHP,
Javascript,
NodeJS,
React JS
(natuurlijk ken ik de markup talen ook: HTML en CSS, SCSS)

Ik weet nog niet welke van deze talen ik het liefst zou willen doen dus het liefst mogelijk zou ik een opleiding doen waarin veel talen en frameworks aan bod komen

Mvg.
 
Kijken werkgevers vaak naar je diploma (van welke school , ...), dit heb ik namelijk gehoord van andere mensen?
Toevallig van mensen die niets van de IT-sector afweten zeker?
Er is absoluut nul komma nul onderscheid in de diploma's als het over TI gaat.

Persoonlijk zou ik HoGent kiezen, gewoon omdat het in Gent ligt. Place to be als student :D
 
Toevallig van mensen die niets van de IT-sector afweten zeker?
Er is absoluut nul komma nul onderscheid in de diploma's als het over TI gaat.

Persoonlijk zou ik HoGent kiezen, gewoon omdat het in Gent ligt. Place to be als student :D
Ik ben niet echt een persoon die van veel sociaal contact houdt... :p. Het is dus niet om deze reden dat ik een school zou kiezen haha :p
 
Ik ben niet echt een persoon die van veel sociaal contact houdt... :p. Het is dus niet om deze reden dat ik een school zou kiezen haha :p
Dan moet je kijken naar andere factoren die je belangrijk vindt. Je gaat er uiteindelijk 3 jaar lang zitten.
Je kan misschien eens kijken naar de inhoud van de programmeerlessen. Want niet elke hogeschool geeft dezelfde programmeertalen.
Het belangrijkste is dat je de programmeerlogica snapt, daarmee kan je alle talen leren.
Maar het is handig voor een werkgever dat jij de taal al kan die zij ook gebruiken.
Bv als ze bij jouw toekomstige werkgever Java gebruiken, is het handig dat je ook Java geleerd hebt op de hogeschool.
Dit zou je een voordeel kunnen geven tov een andere sollicitant die nog geen Java kan.

Daarnaast geef je aan dat je al kan programmeren. Ik ga er dus van uit dat je in je vrije tijd hier ook mee bezig bent.
Dit is een karakteristiek die de werkgever enorm graag ziet, omdat de kans dan veel groter is dat je ook telkens nieuwe zaken gaat uitzoeken en bijleren.

Maar los van dat alles, we zitten momenteel in een situatie waarbij de bedrijven smeken om IT'ers. Dus zelfs als slechte student met amper interesse in programmeren, ga je nog makkelijk een job vinden.
(Of je die job gaat behouden als slechte programmeur is een andere zaak :D )
 
Dan moet je kijken naar andere factoren die je belangrijk vindt. Je gaat er uiteindelijk 3 jaar lang zitten.
Je kan misschien eens kijken naar de inhoud van de programmeerlessen. Want niet elke hogeschool geeft dezelfde programmeertalen.
Het belangrijkste is dat je de programmeerlogica snapt, daarmee kan je alle talen leren.
Maar het is handig voor een werkgever dat jij de taal al kan die zij ook gebruiken.
Bv als ze bij jouw toekomstige werkgever Java gebruiken, is het handig dat je ook Java geleerd hebt op de hogeschool.
Dit zou je een voordeel kunnen geven tov een andere sollicitant die nog geen Java kan.

Daarnaast geef je aan dat je al kan programmeren. Ik ga er dus van uit dat je in je vrije tijd hier ook mee bezig bent.
Dit is een karakteristiek die de werkgever enorm graag ziet, omdat de kans dan veel groter is dat je ook telkens nieuwe zaken gaat uitzoeken en bijleren.

Maar los van dat alles, we zitten momenteel in een situatie waarbij de bedrijven smeken om IT'ers. Dus zelfs als slechte student met amper interesse in programmeren, ga je nog makkelijk een job vinden.
(Of je die job gaat behouden als slechte programmeur is een andere zaak :D )
Oke enorm bedankt, ik laat je weten welke keuze ik zal maken :).

Ook hoor ik vaak op internet dat veel mensen (vaak in de Verenigde Staten) "Computer Science" studeren, is dit meer de richting Universiteit op (Computerwetenschappen) of heb ik dit mis?
Welke andere reputabele hoge scholen kan ik raadplegen naast HoWest en HoGent (regio Oost-Vlaanderen)? Zo zou ik eens kunnen vergelijken wat ze allemaal geven van lesinhoud, talen, ...

Mvg.
 
Oke enorm bedankt, ik laat je weten welke keuze ik zal maken :).

Ook hoor ik vaak op internet dat veel mensen (vaak in de Verenigde Staten) "Computer Science" studeren, is dit meer de richting Universiteit op (Computerwetenschappen) of heb ik dit mis?
"Veel mensen" is sowieso relatief, als het 0,1% van de studenten is, zal dat al gigantisch veel zijn.
Zo'n studies kosten redelijk wat geld, dus kan je maar best een goede reden hebben om daar te gaan studeren.

Wat is je motivatie om boven de rest uit te steken? Want anders kan je misschien beter een burgerlijk ingenieursstudie in de informatica aanvatten. Als dit haalbaar is natuurlijk.
Daar open je gigantisch veel deuren mee. En al helemaal als je daar uitstekende punten haalt.
Welke andere reputabele hoge scholen kan ik raadplegen naast HoWest en HoGent (regio Oost-Vlaanderen)? Zo zou ik eens kunnen vergelijken wat ze allemaal geven van lesinhoud, talen, ...
Alle hogescholen in België zijn goed voor informatica.
Aangezien je ook over Brugge sprak, kan je ook richting Kortrijk kijken. Daar heb je nog hogeschool Vives.
 
"Veel mensen" is sowieso relatief, als het 0,1% van de studenten is, zal dat al gigantisch veel zijn.
Zo'n studies kosten redelijk wat geld, dus kan je maar best een goede reden hebben om daar te gaan studeren.
Ik denk niet dat hij daar wil gaan studeren maar gewoon wil weten of hij op reddit mag zeggen dat hij ‘CS’ studeert.

Om op de vraag te beantwoorden. Inhoudelijk gezien is het Amerikaanse ‘Computer science’ inderdaad eerder equivalent aan onze universitaire informatica/computerwetenschappen (meer focus op wiskunde, theorie, algoritmes) maar 1 op 1 vergelijken is moeilijk gezien de verschillende onderwijssystemen. In de VS kennen ze het concept van professionele bachelors ook niet echt, daar heb je bachelors (BA of BS) en associate degrees.
 
TI (Toegepaste Informatica) vertaalt zich imo naar Applied Computer Science. Van mij mag hij zich een computerwetenschapper noemen, ook al heeft hij minder academische opleiding gehad. Verschil uit zich vooral in hoe er over problemen wordt nagedacht, niet zozeer in welke job er gaat uitgevoerd worden.
 
Bedankt allemaal, ik ben nu aan het rondkijken welke talen, frameworks, libraries ze allemaal aanleren, en ik zal degene pakken die me momenteel het meeste interesseert denk ik.

Als ik nog vragen heb kom ik zeker terug voor jullie goede hulp :)
 
Momenteel is IT nog steeds een beetje een knelpuntberoep. Er zijn er gewoon niet genoeg om aan de vraag te voldoen.
De kans dat je snel aan werk geraakt is dus groot. De school waar je studeerde zal geen enkele WG over vallen, dus daar moet je 't al niet voor doen.
Het niveau v/d studies, zoals hier boven al aangehaald, kan wel een verschil maken natuurlijk. Toch een verschil tussen TI studeren & pakweg naar de unief gaan voor burgerlijk ingenieur te worden.

Echter ... als je voornamelijk graag het programmeren doet ... verwacht u aan veel meer wiskunde aan de unief & meer praktische IT aan de hogeschool.


En verder ... eens je uw eerste tewerkstelling vast hebt & wat ervaring onder uwen duim krijgt is uw diploma nog van veel minder belang.
Hoe meer ervaring, hoe minder je nog aan uw diploma zal denken.

Persoonlijk, aan mij heeft nog nooit geen enkele WG m'n diploma gevraagd. M'n eerste WG heb ik getekend nog vooraleer ik afstudeerde & de volgende keek dan gewoon naar die ervaring (en dat was nog voor de huidige tekorten een ding waren).

Echter ... de overheid ... die betaald dan weer o.b.v. uwen diplom, so there's that.
 
Uit mijn ervaring met studenten uit verschillende hogescholen (PXL, UCLL, Thomas More) merk ik op dat het weinig uitmaakt. Uw succeskansen liggen vooral bij u eigen. Ik heb studenten gehad vanwaar ik dacht mijn hemel hoe kan het en ik heb studenten gehad die meer in hun mars hadden dan iemand die al 2 jaar in het vak zat.

Als je twijfelt tussen x aantal hogescholen, en dit heb ik al meermaals gezegd, bekijk de studiegidsen. Daar staat exact welke vakken je krijgt en wat de inhoud zou moeten zijn. Kies een hogeschool op basis van het studieprogramma en niet op basis van de naam. Meestal hogescholen bieden een afstudeerrichting "applicatie ontwikkeling". Afhankelijk van welke hogeschool zal je meer dotnet krijgen of meer java of een evenwicht. For the record er bestaat geen slechte taal (kort door de bocht miss) er bestaat enkel de juiste tool voor het juiste probleem. Dus kies iets uit waar je momenteel interesse hebt en go for it. Btw er zijn nu ook hogescholen die een afstudeerrichting AI aanbieden en dergelijke misschien ook wel interessant.


DUS to sum it up: als je twijfelt tussen twee hogescholen bekijk het studieprogramma van TI en kies wat voor jou het meest interessante lijkt. Zoals al hierboven werd gezegd er is een krapte en daar kan jij van profiteren. Daarna kan je misschien kijken naar bijvoorbeeld ligging is de hogeschool makkelijk bereikbaar heb ik een kot nodig, kan ik met de bus gaan enzoverder.
 
Terug
Bovenaan