Toegepaste informatica - waar kan ik dit het beste volgen in vlaanderen?

WeirdPeanut

New member
Beste Mensen,

Ik zou volgend jaar graag de richting toegepaste informatica studeren, wat is volgens jullie de beste school om dit te volgen?
Kijken werkgevers vaak naar je diploma (van welke school , ...), dit heb ik namelijk gehoord van andere mensen?

Ik was ook aan het twijfelen tussen 2 scholen, namelijk Howest in Brugge (Toegepaste Informatica) en Hogent (Toegepaste informatica):
Als jullie tussen deze twee zouden moeten kiezen, welke zouden jullie nemen en waarom?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met deze moeilijke keuze.

Mvg.
 
Kijken werkgevers vaak naar je diploma (van welke school , ...), dit heb ik namelijk gehoord van andere mensen?

Nah. Toegepaste informatica is toegepaste informatica, heel veel maakt dat niet uit.

Ik was ook aan het twijfelen tussen 2 scholen, namelijk Howest in Brugge (Toegepaste Informatica) en Hogent (Toegepaste informatica):
Als jullie tussen deze twee zouden moeten kiezen, welke zouden jullie nemen en waarom?

Maakt op zich weinig uit. Ik ben zelf naar Hogent geweest, veel kan ik daar niet van zeggen buiten dat ik zonder problemen een job vond en niet direct struikelblokken heb gevonden die door een gebrekkige opleiding zouden komen.

Ga eens kijken bij beide, en schrijf je in waar je de beste indruk krijgt.
 
Maakt op zich weinig uit. Ik ben zelf naar Hogent geweest, veel kan ik daar niet van zeggen buiten dat ik zonder problemen een job vond en niet direct struikelblokken heb gevonden die door een gebrekkige opleiding zouden komen.
Bedankt voor je antwoord, Wat vond je van de opleiding bij Hogent?
 
Ik zou volgend jaar graag de richting toegepaste informatica studeren, wat is volgens jullie de beste school om dit te volgen?
Letterlijk elke school die TI geeft is goed.

Kijken werkgevers vaak naar je diploma (van welke school , ...), dit heb ik namelijk gehoord van andere mensen?
Totaal niet. Het kan wel een voordeel zijn om bepaalde talen te kunnen die je werkgever ook gebruikt.
 
Bedankt voor je antwoord, Wat vond je van de opleiding bij Hogent?

Die was OK, voldoende om een job te krijgen en daarin te starten. Bij eerste werkgever kreeg ik vervolgens wel een serieuze opleiding extra, maar op zich is het niet dat ik zonder dat niet zou kunnen starten zijn als Java ontwikkelaar.

Okay, bedankt, letten ze echt op zoveel op de talen die je kreeg tijdens je opleiding?

Wel, het is gemakkelijker om als Java of .NET software engineer te starten als je de taal ook voldoende beheerst :)
 
Als ik van u was zou ik gewoon rekening houden met een paar zaken ipv "welke hogeschool is de beste om x te volgen".

Zo zou ik kijken naar hoe hun programma's eruitzien en welke afstudeerrichtingen. Er kunnen nogal eens verschillen zijn tussen de hogescholen hoor, zeker als je de richting elektronica-ict mee in de rekening brengt. Als je bijvoorbeeld bij Thomas more, de opleiding elektronica-ict afstudeerrichting applicatieontwikkeling vergelijkt met de opleiding toegepaste informatica optie applicatieontwikkeling ga je merken dat veel van de vakken overlappen. MAAR als je dan bijvoorbeeld toegepaste informatica bekijkt aan de UCLL of ... dan zal je snel merken dat die nogal eens wat andere zaken aanbieden.

Voor de studiegidsen:
PXL: https://studiegids.pxl.be/?acadjaar=2021-22
UCLL: https://www.ucll.be/programmagids-en-ects-fiches
Thomas more Geel: http://ects.thomasmore.be/

Ook logitstiek zou ik het eens bekijken. Zo is er bij ons stagiar die elke dag om half 6 opstaat om dan een heel traject te doen om bij hogeschool x een opleiding te volgen. Hoewel ik dat wel bewonder is het soms gewoon makkelijker om lekker kortbij te studeren. Zelfs nu dat het onderwijs de oefening aan het maken is tussen traditioneel onderwijs en "hybride onderwijs".

Samengevat
  • Bekijk de studiegidsen en afstudeerrichtingen en bepaal op basis van deze waar je interesses liggen
  • Logistiek hoe makkelijk of snel ben ik aan hogeschool X
  • ...
 
Terug
Bovenaan