Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Klopt en je kabelsectie dient normaal 70² te zijn op een 5000/48.
Best sluit je die ook aan met een 6mm² XVB. Al onze keurders (en dat zijn verschillende firma's, niet telkens dezelfde persoon) keuren die toestellen af op 4mm² aangesloten.
En als je ooit met een EMS wil werken, ga je ook de PV moeten meten, dus dien je nog een extra energiemeter te voorzien.

Om het dan toch helemaal compleet te maken.

Ja inderdaad per batterij een 35mm² naar de megafuse box en van daar een 70mm² naar de inverter.
Best sluit je die ook aan met een 6mm² XVB. Al onze keurders (en dat zijn verschillende firma's, niet telkens dezelfde persoon) keuren die toestellen af op 4mm² aangesloten.
Je zou verwachten dat 4mm² XVB voldoende zou zijn aangezien je met een 5000/48 maximum 5000VA door de kabel jaagt.
Aan 230V is dit een stroom van 21,73A wat nog onder de limit van 25A ligt voor een 4mm² draad.
Wat is het idee hierachter? Compenseren voor potentieel lagere netspanning van 220V, piekvermogens of te warme/slecht geventileerde ruimtes, propvolle kasten?
Hoewel technisch en wettelijk OK kan ik een beperkte meerkost voor 6mm² bedrading wel begrijpen als het toekomstige problemen voorkomt.

Afrekening gekregen.

Gemiddelde aankoopprijs per kWh 7.5 cent . Injectie : 6.5 cent

Good job flexio.

De volle 12 euro aan stroom kosten en 70 euro aan belastingen. Classic Belgium.

En als je ooit met een EMS wil werken, ga je ook de PV moeten meten, dus dien je nog een extra energiemeter te voorzien.

Om het dan toch helemaal compleet te maken.

Je zou verwachten dat 4mm² XVB voldoende zou zijn aangezien je met een 5000/48 maximum 5000VA door de kabel jaagt.
Aan 230V is dit een stroom van 21,73A wat nog onder de limit van 25A ligt voor een 4mm² draad.
Wat is het idee hierachter? Compenseren voor potentieel lagere netspanning van 220V, piekvermogens of te warme/slecht geventileerde ruimtes, propvolle kasten?
Hoewel technisch en wettelijk OK kan ik een beperkte meerkost voor 6mm² bedrading wel begrijpen als het toekomstige problemen voorkomt.

Ben hier nu toch ook wel benieuwd naar de reden tot afkeur want mathematisch volstaat 4mm2 bekabeling afgezekerd op 25A alleszins voor continu belasting.

De kabel moet inderdaad correct beveiligd zijn tegen overbelasting en kortsluiting. De kabel is beveiligd met een automaat in de kast waar je de omvormers op aansluit. Indien je dat kaliber correct kiest kan er inderdaad geen reden zijn om af te keuren.

Dat terzijde sluit je een mp-II (zowel de 3kva als de 5kva) best aan met een 6mm² (ac-in maar zeker ac-out). In theorie kan de MP-II de ac-out voorzien van alle omgevormde batterijvermogen plus extra stroom uit het net indien dat door de last gevraagd wordt. Meer dus dan enkel het omvormervermogen van de MP-II.
Ook als de batterij leeg is, en je hebt veel last op de ac-out wordt dat gewoon geleverd via stroom uit het net, die via ac-in vloeit. Het omvormervermogen is daar dan niet relevant voor de stroom die vloeit. Kabels moeten gewoon correct beveiligd zijn.

Laatst bewerkt:
Dat terzijde sluit je een mp-II (zowel de 3kva als de 5kva) best aan met een 6mm² (ac-in maar zeker ac-out). In theorie kan de MP-II de ac-out voorzien van alle omgevormde batterijvermogen plus extra stroom uit het net indien dat door de last gevraagd wordt. Meer dus dan enkel het omvormervermogen van de MP-II.
Ook als de batterij leeg is, en je hebt veel last op de ac-out wordt dat gewoon geleverd via stroom uit het net, die via ac-in vloeit. Het omvormervermogen is daar dan niet relevant voor de stroom die vloeit. Kabels moeten gewoon correct beveiligd zijn.
Voor je AC out gebruik je inderdaad best 6mm² indien je gebruik wenst te maken van de power-assist functie.

Maar eerlijk gezegd de ACout zou ik hoogstens gebruiken voor koelkast, aquarium, alarm, camera, modem (laag vermogen) maar de rest van je huisinstallatie hoort gewoon na je remautomaat te zitten.
Hoge stromen op je AC out lijkt me eerder wel een zeldzaamheid en raakt vaak zelfs niet door de keuring daar je je inverter niet in serie mag zetten met je hele huisinstallatie.
De power-assist functie zou ik zelfs helemaal niet willen gebruiken.

Nu een 4mm² kabel op ACin in combinatie met een C25 Automaat lijkt me toch geen probleem? (bij normale temp. & max 20 meter bvb)
Of mis ik iets?

- Fabrikant doet een softwareupdate 's nachts.
+-300 hybride toestellen gaan in fout.
Laten jullie dit nu nog toe? Fabrikanten remotely updates onaangekondigd pushen?
Of hebben jullie daar niets over te zeggen?

We hebben hier hetzelfde voorgehad met 200 RFID scanners (raspberry PI based) waarop ze remotely een nieuwe image geladen hebben waarop die niet meer opstartten.
Deze toestellen waren verspreid over een groot gebied en vaak moeilijk bereikbaar (gemonteerd op het plafond).

Sinds dan hebben we voorwaarden gesteld:
-Updates worden enkel gepushed na voorafgaande goedkeuring door ons
-Geen updates 's nachts, enkel wanneer er personeel beschikbaar is om onmiddelijk in te grijpen als het fout gaat.
-Enkel updaten wanneer de assets fysiek bereikbaar zijn.
-Je mag uw updates pushen in batches zodat je ze niet alle toestellen bricked als het verkeerd gaat.

Wij hebben daar toch helemaal niets in te zeggen inderdaad?
Alsof een wereldwijde groep die 20 miljard omzet draait, gaat luisteren naar één installateur uit Vlaanderen?

Inzake die Victron, dien je ook nog met je spanningsval rekening te houden.
Op 20 meter op een 3G4 zit je op 1,92% spanningsval en dit mag maximaal 1% zijn. Op 20 meter moet je naar 3G10 gaan om onder de 1% te geraken.

Als het correct afgezekerd is, zou het moeten gekeurd worden, dat eigenlijk wel.
Maar er zijn echter toch keurders die erover vallen vanwege de mogelijkheden van het toestel volgens datasheet, in feite zoals aXI hierboven aanhaalt.

Nu, jullie hoeven me niet te geloven hoor. En ik kan me goed inbeelden als je altijd met dezelfde persoon als keurder werkt, dat allemaal geen probleem is. Bij ons is dat een variatie aan personen en keuringsfirma's. We hebben +1000 Victron installaties draaiende... om een idee te hebben....

Voor je AC out gebruik je inderdaad best 6mm² indien je gebruik wenst te maken van de power-assist functie.

Maar eerlijk gezegd de ACout zou ik hoogstens gebruiken voor koelkast, aquarium, alarm, camera, modem (laag vermogen) maar de rest van je huisinstallatie hoort gewoon na je remautomaat te zitten.
Hoge stromen op je AC out lijkt me eerder wel een zeldzaamheid en raakt vaak zelfs niet door de keuring daar je je inverter niet in serie mag zetten met je hele huisinstallatie.
De power-assist functie zou ik zelfs helemaal niet willen gebruiken.

Nu een 4mm² kabel op ACin in combinatie met een C25 Automaat lijkt me toch geen probleem? (bij normale temp. & max 20 meter bvb)
Of mis ik iets?
Ik volg niet waarom je denkt dat er niet veel aangesloten mag/kan zijn op de ac-out?

Buiten m'n warmtepomp, laadpaal en tuinhuis hangt alles hier op de ac-out. Die voedt mijn domoticabord wat elk stopcontact en lichtpunt in het huis is.
Bij een panne blijft dat dus gewoon werken.

Waarom zou dat niet gekeurd geraken?

Ik volg niet waarom je denkt dat er niet veel aangesloten mag/kan zijn op de ac-out?

Buiten m'n warmtepomp, laadpaal en tuinhuis hangt alles hier op de ac-out. Die voedt mijn domoticabord wat elk stopcontact en lichtpunt in het huis is.
Bij een panne blijft dat dus gewoon werken.

Waarom zou dat niet gekeurd geraken?
Je complete installatie in serie zetten met je hybride inverter mag echter niet en zal afgekeurd worden vertelde een keurder die ik onlangs sprak.
Gedeeltelijk mag je wel een stukje van je installatie achter je RCD automaat zetten.
Dus geen NET<->Inverter<->alle verbruikers van je huis.

De beschrijving van de C10/11 voorschriften doen me vermoeden dat parallel de enige optie is: "SPECIFIC TECHNICAL PRESCRIPTIONS REGARDING POWER-GENERATINGPLANTS OPERATING IN PARALLEL TO THE DISTRIBUTION NETWORK"
In de veronderstelling dat uw installatie onderhevig is aan de C10/11 voorschriften doet me vermoeden dat er ook geen uitzondering gemaakt zal worden voor uw installatie.

This document is not applicable to the following cases:

• Back-feeding loads (for example elevators or cranes) that are not in principle designed togenerate electrical energy.

• Back-up power systems (including systems equipped with energy storage batteries) that are technically not capable to inject energy into the distribution network. These systems cantherefore only feed loads that are downstream of the backup power system.

• Local island operation, both wanted and unwanted, where not a single part of the distributionnetwork is involved.3 According to decisions of the regional regulators. The references of these decisions are the following; DECISION20181116-73 (Brugel), CD-18k16-CWaPE-0245 (CWaPE) et BESL-2018-108 (VREG)11Technical Prescription C10/11 of Synergrid, edition 2.3 (17.10.2024) (English translation)

• Off-grid power-generating units. These are power-generating units operating in a local islanding mode and therefore never operate in parallel with the distribution network. If they feed (apart of) the DSU plant that can be connected to the distribution grid, the transfer between ongrid and off-grid mode has to be realized using a break-before-make principle.

• Power-generating modules of type C or type D according to the Belgian implementation ofEuropean Regulation (EU) 2016/631 of the Commission. Where appropriate, the connectionto the distribution network of power-generating plants with type C modules will be dealt withon a case-by-case basis taking into consideration requirements defined by the TSO accordingto this Belgian implementation.

Deze aansluitgids van fluvius lijkt ook enkel parallelle werking te vermelden.
De lokale productie-installatie moet stabiel (parallel) kunnen leveren op het net. pagina 8

Ik ben op zoek naar een richtlijn die expliciet zegt dat heel uw installatie in serie te zetten met de het net en dan inverter OK is maar ik vind het niet.
Ik heb daar niets tegen he zo lang dat maar technisch OK en veilig is.

Mijn installatie is gekeurd he, ze draait al 2 jaar.

Ze is met de AC-in verbonden op een eerste kast, waar ook de vertrekken zijn voor warmtepomp, laadpaal en de alternatieve voeding van het domoticabord (keuze tussen UPS en deze voeding uit het net is met een omschakelaar).

De AC-out voedt het domoticabord (wat, op die grote verbruikers na, gewoon het hele huis is).

Je moet gewoon zien dat uw beveiliging tegen onrechstreekse aanraking (extra differentieel) herhaald wordt achter uw AC-out zodat dat blijft werken in eilandmode.
Verder is die opstelling niets speciaal.

Het enige waar fluvius en synergrid om bezorgd zijn is dat jij niet teveel kan terugleveren en dat uw omvormers zich loskoppelen bij afwijkende net-parameters (wat de AC-in ook gewoon doet).

Laatst bewerkt:
Pylontech US5000 batterijen blijven gestaag in prijs zakken. Waar ze deze lente - zomer nog (ruim) boven €900 per stuk waren, staan ze nu op die gekende webshop in de regio van Eindhoven nog "slechts" €799 per stuk. Terugverdiend wordt daarmee nog wat interessanter.

Hopelijk zakt het nog wat verder om tegen komende lente toch is te zien om een systeem van 10kWh in combinatie met victron multiplus operationeel te hebben.

In de wintermaanden injecteert ik quasi 0 dus weinig nut nu.

Ik ben begonnen aan het ontwerp van mijn eigen installatie. Zijn de berekeningen van websites zoals deze bruikbaar als startpunt?

Pylontech US5000 batterijen blijven gestaag in prijs zakken. Waar ze deze lente - zomer nog (ruim) boven €900 per stuk waren, staan ze nu op die gekende webshop in de regio van Eindhoven nog "slechts" €799 per stuk. Terugverdiend wordt daarmee nog wat interessanter.

Hopelijk zakt het nog wat verder om tegen komende lente toch is te zien om een systeem van 10kWh in combinatie met victron multiplus operationeel te hebben.

In de wintermaanden injecteert ik quasi 0 dus weinig nut nu.
Is dat een plugin accu?

Afrekening gekregen.

Gemiddelde aankoopprijs per kWh 7.5 cent . Injectie : 6.5 cent

Good job flexio.

De volle 12 euro aan stroom kosten en 70 euro aan belastingen. Classic Belgium.
Hoe werkt die flexio juist? IK snap wat het doet, maar das precies alleen een app. Hoe kan die nu in godsnaam u energiestromen beheren?

Hoe werkt die flexio juist? IK snap wat het doet, maar das precies alleen een app. Hoe kan die nu in godsnaam u energiestromen beheren?
Nee is niet enkel een APP.
Er staat raspberry pi bij u thuis die contact maakt met AWS (hun management platform).
Aan de hand van een P1 meter stuurt hij deze data door.
Je selecteert u energie contract en dan begint hij na te gaan of het interessant is om te laden, ontladen of van het net te nemen.
Idealiter neem je een dynamisch contract, want kan hij per uur kijken.

Daarnaast krijg je ook toegang tot de onbalans markt waar je op brengster haalt.

Dus raspberry pi dat installateur plaats met een P1 meter.

die compatibiliteitslj
Nee is niet enkel een APP.
Er staat raspberry pi bij u thuis die contact maakt met AWS (hun management platform).
Aan de hand van een P1 meter stuurt hij deze data door.
Je selecteert u energie contract en dan begint hij na te gaan of het interessant is om te laden, ontladen of van het net te nemen.
Idealiter neem je een dynamisch contract, want kan hij per uur kijken.

Daarnaast krijg je ook toegang tot de onbalans markt waar je op brengster haalt.

Dus raspberry pi dat installateur plaats met een P1 meter.
Ah ok. Maar die compatibiliteitslijst op hun site werkt precies niet.
Ik was van plan zelf een laadpaal te installeren. Nen Easee UP. Maar ik vraag mij dan af wat die flexio raspberry PI dan nodig heeft.

die compatibiliteitslj

Ah ok. Maar die compatibiliteitslijst op hun site werkt precies niet.
Ik was van plan zelf een laadpaal te installeren. Nen Easee UP. Maar ik vraag mij dan af wat die flexio raspberry PI dan nodig heeft.
Ik heb Flexio zelf nog niet.
Maar me wel serieus in verdiept, dus hetgeen ik hoor en lees en opzocht vind je hier terug:

De easee up werkt perfect met flexio.
Alleen (persoonlijk) doet flexio nog niet heel veel met EV laden.
Ik vergelijk het met EVCC, waar ik bvb kan zeggen morgen om 8:00's morgen wil ik de auto op 60% hoeveel gaat me dit kosten?
Dan zal EVCC aan de hand van dynamische prijzen tellen hoeveel het u kost.
EVCC moet je wel zelf doen en vereist iets van IT-kennis.
Wat EVCC doet, doet Flexio nog niet.
Die stuurt gewoon de laadpaal met het gewenste vermogen aan en kijkt of bvb u waarde lager is dan gewenst.
Zet hem uit bij te dure tarieven etc..
Maar kijkt niet naar de laadtoestand van u EV.
Hier zijn de verschillende modussen die je kunt instellen voor de laadpaal.

Flexio nemen met alleen laadpaal lijkt me financieel niet interessant.
Met thuisbatterij wel.

Easee wordt volledig door de cloud bedient.
Dus u laadpaal maakt verbinding met de WiFi en je hebt daar account.
Flexio Raspberry Pi doet een API-call (stuurt commando) naar Easee platform.
En Easee platform stuurt dit naar laadpaal en klaar.

Is vrij eenvoudig setup die ik zelf ook heb.
Nadeel als de cloud van Easee kapot is of stopt ben je de 'sjaak'.

Met omvormers babbelt flexio intern via modus aan de hand van u interne netwerkbekabeling of wifi.

En via P1 dongle kan flexio dan u actuele verbruik achterhalen.
Met al deze data samen kan hij dan bepalen wat het financieel interesante is om te doen.
En hij "leert" ook van u gedrag.
Hij zal zien dat je bvb. om 18:30 piek trekt door te koken.
En zal daarop bvb u batterij meer laden of de lading inhouden tot de dure momenten.

Wat Flexio doet kan je perfect zelf ook doen via Home Assistance enz..
Maar dan moet je er wel tijd en mee bezig zijn.
En dat is iets dat ik soms mis. :)

Terug
Bovenaan