Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

De werkelijke capaciteit is maar 4.5kWh btw.
Ook heeft de Marstek een iets slechtere efficientie dan andere inverters van 75% RTE.

Hoe haal je eigenlijk 6kWh uit een Marstek op dezelfde dag?
Volgens mij haal je gewoon 4.5kWh uit die batterij en haal je de rest uit je zonnepanelen voor die dag.
Heb je soms de charge/discharge curve?

Overdag stuk uithalen en verder laden en s avonds volledig leeghalen.

Gebeurt hier wel vaker. Smiddags oven op bewolkte dag. 1 2 kwh eruit. Verder opladen. Dan koken en wat wasmachines en droogmachines in combi met auto laden op solar.

Hier is wel wekelijks een 6kwh dag, even snel gecheckt en record is 7.5 kwh. De dag dat ik een hele passata heb zitten produceren en het bewolkt was. Op een passata dag produceer ik gemakkelijk 10 15kg passata met 3 4 5 kookpotten. Dan draait de batterij overuren.

Zelf geproduceerde passata uit verse zelf gekweekte tomaten is overigens niet te vergelijken met de fletse passata uit fles. Zou 10x zijn prijs in elektriciteit waard zijn zonder batterij.

Ik veronderstelde iets te gemakkelijk dat iedereen zijn verbruik overdag wel had gecovered met zijn zonnepanelen zoals ik mijn geval.

Maar inderdaad als je een vermogenpiek hebt kan je je solar inverter en batterij (indien apart aangesloten) laten samenwerken om alle gewenste vermogen te leveren totdat je aan het maximum van beide systemen zit.

Eigenlijk een klein voordeeltje van een retro batterij inverter+ Solarinverter en panelen heeft dat een hybride inverter waar zowel batterijen als zonnepanelen op aangesloten zijn niet heeft.

Eigenlijk een klein voordeeltje van een retro batterij inverter+ Solarinverter en panelen heeft dat een hybride inverter waar zowel batterijen als zonnepanelen op aangesloten zijn niet heeft.
Nja, dat hangt allemaal af van het vermogen van die dingen natuurlijk.
Als je een voldoende sterke hybride omvormer hebt, kan die misschien wel je verbruik dekken :).
Of dat die dan nog voor kleinere vermogens efficiënt is, is een andere vraag...

Of dat die dan nog voor kleinere vermogens efficiënt is, is een andere vraag...

Ik denk dat de efficiëntie door enkelvoudige omvorming DC zonnepanelen en batterij naar AC afname altijd hoger ligt dan een aftermarket oplossing met omvorming DC zonnepanelen naar AC stroomnet naar DC batterij naar AC afname.

De hybride omvormer laat daarnaast nog toe om de batterij los te koppelen van de kVA limiet.
De zonnepanelen genereren hier op topdagen 14 kWp. De 10 kVA omvormer kan dat allemaal verwerken zolang er niet meer dan 10 kW naar het stroomnet gaat. Bijvoorbeeld de batterij laden aan 4 kW en intussen de auto laden aan 10 kW is geen enkel probleem.

De werkelijke capaciteit is maar 4.5kWh btw.
Ook heeft de Marstek een iets slechtere efficientie dan andere inverters van 75% RTE.

Hoe haal je eigenlijk 6kWh uit een Marstek op dezelfde dag?
Volgens mij haal je gewoon 4.5kWh uit die batterij en haal je de rest uit je zonnepanelen voor die dag.
Heb je soms de charge/discharge curve?
Is wat er in de app gerapporteerd wordt en komt overeen met wat de HomeWizard Energy Socket aangeeft die op het stopcontact zit waar de Marstek in zit. Gisteren 5.1kWh opgeladen en 6.0kWh ontladen, de dag voordien zat hem 's avonds wel vol. Vandaag heeft hem al voor 6.7kWh opgeladen en 1.8kWh ontladen.

3pE9AF5.png

Zoals anderen hierboven al hebben aangegeven, het was gisteren een wisselvallige dag met grote schommelingen in output van zonnepanelen. In huis is er redelijk wat verbruik geweest van wasmachine, droogkast, koken, oven, airco, etc. Dus bepaalde momenten waarop de batterij moet bijspringen en dan andere momenten waarop die weer kan bijladen.
Ik veronderstelde iets te gemakkelijk dat iedereen zijn verbruik overdag wel had gecovered met zijn zonnepanelen zoals ik mijn geval.
Met mijn 5kWp aan zonnepanelen is dat zeker niet het geval hoor. Als het zwaar bewolkt is komt daar vaak maar een paar honderd Watt uit. Iets zoals de Marstek is dan ideaal om daar gedurende een bepaalde tijdspanne tot 2500W bij te steken.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de efficiëntie door enkelvoudige omvorming DC zonnepanelen en batterij naar AC afname altijd hoger ligt dan een aftermarket oplossing met omvorming DC zonnepanelen naar AC stroomnet naar DC batterij naar AC afname.
Dat is volledig juist uiteraard.
Echter wensen sommige klanten nog altijd een aparte retrofit batterij inverter omdat ze nog geld van hun groene stroom certificaten krijgen.
Eenmaal je iets aan die oude installatie zou aanpassen ben je die GSC's echter kwijt.

Bovenstaande is fout.

In andere gevallen zit je soms met een vreemde opstelling van strings die moeilijk compatibel zijn met de momenteel gebruikte goede hybride inverters.
Een mix van panelen parallel & serie, optimizers, op paneel gemonteerde mini inverters enzo.
Ook in dat geval is het soms gemakkelijker en goedkoper om een retrofit batterij systeem te installeren.

Laatst bewerkt:
Wel één ding: Flexio biedt geen dynamisch energiecontract aan. Dat energiecontract sluit je zelf af. Het aanbod van Flexio is bovenop je energiecontract.

Ik heb er zelf naar gekeken, niet de sprong gewaagd. Ten eerste schiet ik mezelf wat in de voet met een dynamisch energiecontract vergeleken met de kwartaalprijzen van mijn variabel contract.
Tweede zijn de opbrengsten van Flexio zo onzeker (ik heb informatie in de trant van tarieven en formules gevraagd, ik heb eigenlijk geen concrete info gekregen) dat ik er op voorhand geen scenario voor kan uitrekenen. Dan pak ik ook geen gokje van pakweg 400€ (ik denk dat dat de prijs van een self-install-kit was).
Gezien ik het merendeel van mijn stroom (zowel pv als accu) gewoon zelf kan verbruiken hoefde het voor mij bijgevolg niet.
Hun geclaimde gemiddelde opbrengsten moet je ook afzetten tegen de extra kosten (hun abonnementskost en installatiekost is één, maar als je capaciteitstarief er door van pakweg 4 naar 11kW per jaar zou pieken is dat ook een grote offset).

Misschien hebben anderen hier wel concrete opbrengstdata van een reallife flexio-installatie.
Momenteel nog een vast contract, maar ik zou inderdaad een dynamisch contract moeten nemen.

Elektricien op de voetbal (die ook zonnepanelen en batterijen plaatst) raad aan om dan eerder naar 20kwh batterijen te gaan.

We zouden voornamelijk de "stress" van capaciteitstarieven en het wanneer mag ik wat op zetten om zeker van de zon te genieten.
En natuurlijk op langere termijn "winst" te maken

Dat is volledig juist uiteraard.
Echter wensen sommige klanten nog altijd een aparte retrofit batterij inverter omdat ze nog geld van hun groene stroom certificaten krijgen.
Eenmaal je iets aan die oude installatie zou aanpassen ben je die GSC's echter kwijt.

In andere gevallen zit je soms met een vreemde opstelling van strings die moeilijk compatibel zijn met de momenteel gebruikte goede hybride inverters.
Een mix van panelen parallel & serie, optimizers, op paneel gemonteerde mini inverters enzo.
Ook in dat geval is het soms gemakkelijker en goedkoper om een retrofit batterij systeem te installeren.

Dit is fout.

Omvormers mogen altijd vervangen worden bij oude installaties.
Verzwaren mag zelfs ook.

Momenteel nog een vast contract, maar ik zou inderdaad een dynamisch contract moeten nemen.

Elektricien op de voetbal (die ook zonnepanelen en batterijen plaatst) raad aan om dan eerder naar 20kwh batterijen te gaan.

We zouden voornamelijk de "stress" van capaciteitstarieven en het wanneer mag ik wat op zetten om zeker van de zon te genieten.
Ook niet vergeten dat die Flexio ook geld kost, €120/jr? Dat is al een stevige bron om er extra uit te halen.

Een batterij van 20kWh is natuurlijk pure onzin (voor een modaal gezin), dat hebben de simulaties al vlot uitgewezen. En dat is dan een beroepselektricien..

Ook niet vergeten dat die Flexio ook geld kost, €120/jr? Dat is al een stevige bron om er extra uit te halen.

Een batterij van 20kWh is natuurlijk pure onzin (voor een modaal gezin), dat hebben de simulaties al vlot uitgewezen. En dat is dan een beroepselektricien..
Het gaat hier niet over een "modaal gezin" he, het gaat over handelen op de onbalans markt via flexio. Die batterij dient niet om je eigen verbruik af te dekken. Het dient om geld te verdienen door de goed getimede aan en verkoop van elektriciteit...

Ik was gisteren toevallig ook is aan het zien naar een nieuw energiecontract en zag enkele aanbieders met dynamische tarieven.
Hoe ziet zo'n dynamisch dagtarief er in de winter uit? Dan zou je, wanneer het goedkoop staat, je batterij kunnen opladen en ontladen als het duur staat. Valt toch iets mee te verdienen als het een groot verschil is tussen min en max. Maar als het 24/24 bijna dezelfde prijs kan je hier geen winsten uit halen.

Je kan de spotprijzen dag per dag, opvragen bij een elektriciteitsbeurs, zoals BELPEX.
Overigens, je kunt tegenwoordig zelfs in de zomer beperkte winst boeken met je thuisbatterij op die manier.
Een voormalig forumlid heeft een nieuwe term uitgevonden, nml de 'Loch Ness curve' voor het fenomeen dat in de energieprijzen op warme zomeravonden ineens keihard beginnen pieken doordat de zon al weg is en iedereen zijn airco vergeet uit te zetten.

Ga je in de winter dan zelf de batterij opladen als die leeg is? Want anders kan je capaciteitstarief in de winter niet omzeilen, die gaat altijd wel een leeg zijn en ook dan wil je warm eten op je bord.
We nemen capaciteitstarief in de winter voor lief. We zitten op jaarbasis gemiddeld aan 3,5kW omdat we deze in de zomer met de batterij makkelijk onder de 2,5kW houden. Die extra 15kWh batterijen zouden dus maximum (en dan moet ik ze manueel opladen in de winter) 60 euro/jaar besparen. Ik leef niet lang genoeg om dat op basis van capaciteitstarief terug te verdienen.

Na 10kWh batterijen moet je al een energieverslinder (verbruik excl EV) zijn om er nog voordeel uit te halen volgens mij.

Ik was gisteren toevallig ook is aan het zien naar een nieuw energiecontract en zag enkele aanbieders met dynamische tarieven.
Hoe ziet zo'n dynamisch dagtarief er in de winter uit? Dan zou je, wanneer het goedkoop staat, je batterij kunnen opladen en ontladen als het duur staat. Valt toch iets mee te verdienen als het een groot verschil is tussen min en max. Maar als het 24/24 bijna dezelfde prijs kan je hier geen winsten uit halen.

Je hebt wel nog distributietarief, GSC en vooral capaciteitstarief, je wil die batterij namelijk wel snel volladen (en ontladen), want de goedkope uren zijn beperkt. Daarna moet je de investering nog meerekenen. De meeste zullen er niet rijk van worden denk ik.
Fluvius kan daar in 1 klap ook een eind aan maken door een capaciteitstarief op injectie te plaatsen voor particulieren. In Vlaanderen weet je nooit wat ze doen.

Heb vorige week mijn goodwe omvormer laten updaten zodat ik deze in de toekomst eventueel kan knijpen naar eigen gebruik. Moet enkel nog testen of het effectief werkt.

Na 10kWh batterijen moet je al een energieverslinder (verbruik excl EV) zijn om er nog voordeel uit te halen volgens mij.
Ik denk dat wij nog een vrij goeie economische usecase hebben voor een uit de kluiten gewassen thuisbatterij: Erg goed geisoleerde cohousing waar 15 mensen wonen achter één elektrische aansluiting, met een warmtepomp die zelfs in de winter voor 80% draait om sanitair warm water op te warmen. Dus pakweg 3 seizoenen waar die batterij elke nacht een hoop koelkasten, wasmachines en een boiler van energie voorziet. Voor zoiets bestaan er echter meestal niet veel simulaties die relevant zijn. Maar ik kijk nog even de kat uit de boom met die dalende prijzen. En gezien 3 van de 4 gezinnen huren is het een moeilijke puzzel om die kosten dan ook te verdelen. En ik twijfel eigenlijk principieel ook aan het nut van thuisbatterijen op lange termijn in een wereld waar grid storage op grote schaal een ding begint worden.

Ik denk dat wij nog een vrij goeie economische usecase hebben voor een uit de kluiten gewassen thuisbatterij: Erg goed geisoleerde cohousing waar 15 mensen wonen achter één elektrische aansluiting, met een warmtepomp die zelfs in de winter voor 80% draait om sanitair warm water op te warmen. Dus pakweg 3 seizoenen waar die batterij elke nacht een hoop koelkasten, wasmachines en een boiler van energie voorziet. Voor zoiets bestaan er echter meestal niet veel simulaties die relevant zijn. Maar ik kijk nog even de kat uit de boom met die dalende prijzen. En gezien 3 van de 4 gezinnen huren is het een moeilijke puzzel om die kosten dan ook te verdelen. En ik twijfel eigenlijk principieel ook aan het nut van thuisbatterijen op lange termijn in een wereld waar grid storage op grote schaal een ding begint worden.

Dat zijn de edge cases natuurlijk

Onlangs ook een interessante LinkedIn post van Laveyne (UGent): het aantal uren met negatieve prijzen neemt dan wel toe maar de prijzen worden (on average) almaar minder negatief, wat erop wijst dat aanbod en vraag beter afgestemd raken.

Als er een business case is dan zal economy of scale wel ervoor zorgen dat je als particulier op termijn nog weinig winst zal halen uit handel met elektriciteit.

Ik zou zelf zeker geen grote investeringen doen behalve om eigen verbruik te optimaliseren en zelfs dan zou ik conservatief rekenen. Wie weet valt Poetin morgen dood en stroomt het gas binnenkort weer rijkelijk goedkoop naar Europa, en neemt ook de elektriciteitsvraag en -prijs weer af.

Onlangs ook een interessante LinkedIn post van Laveyne (UGent): het aantal uren met negatieve prijzen neemt dan wel toe maar de prijzen worden (on average) almaar minder negatief, wat erop wijst dat aanbod en vraag beter afgestemd raken.

Als er een business case is dan zal economy of scale wel ervoor zorgen dat je als particulier op termijn nog weinig winst zal halen uit handel met elektriciteit.

Ik zou zelf zeker geen grote investeringen doen behalve om eigen verbruik te optimaliseren en zelfs dan zou ik conservatief rekenen. Wie weet valt Poetin morgen dood en stroomt het gas binnenkort weer rijkelijk goedkoop naar Europa, en neemt ook de elektriciteitsvraag en -prijs weer af.

Als de gas weer rijkelijk stroomt en de energieprijzen kelderen, dan is het hier roaring twenties YOLO en zal de upside voor iedereen >>> de kost van een batterij zijn.

De batterij (en panelen) zijn een verzekering tegen zotte energieprijzen. Die bij neutral scenario nog wat geld opbrengt.

Als de gas weer rijkelijk stroomt en de energieprijzen kelderen, dan is het hier roaring twenties YOLO en zal de upside voor iedereen >>> de kost van een batterij zijn.

De batterij (en panelen) zijn een verzekering tegen zotte energieprijzen. Die bij neutral scenario nog wat geld opbrengt.
Als je het kver een huis tuin keuken batterij van 2-5kWh hebt, akkoord. Al is het maar een peanuts verzekering voor enkele honderden euro per jaar. Tenzij de prijzen x3 of meer gaan, maar dan hebben we waarschijnlijk grotere problemen dan ons huishoudelijk verbruik? Geen kenner op dat vlak.

Ik had het over batterijen die meer dan het eigen verbruik dekken maar als doel hebben op de onbalans markt te handelen als particulier. Dan volg ik niet echt hoe dat rendabel zou blijven met dalende energieprijzen?

Als je het kver een huis tuin keuken batterij van 2-5kWh hebt, akkoord. Al is het maar een peanuts verzekering voor enkele honderden euro per jaar. Tenzij de prijzen x3 of meer gaan, maar dan hebben we waarschijnlijk grotere problemen dan ons huishoudelijk verbruik? Geen kenner op dat vlak.

Ik had het over batterijen die meer dan het eigen verbruik dekken maar als doel hebben op de onbalans markt te handelen als particulier. Dan volg ik niet echt hoe dat rendabel zou blijven met dalende energieprijzen?
Ik hoop zeker dat de oorlog snel wordt beeindigd, daling van de gas prijzen, uitroep van vrede (en zekerheid) maar ik vrees dat de energieprijzen gaan blijven stijgen. De koolstoftaks (ets2) zal de prijs van aardgas en fossiele brandstof vanaf 2027 de hoogte laten ingaan. Zie : Deze bron

Vrienden in mijn omgeving kiezen soms nog een nieuwe diesel te kopen voor een relatief korte woon werkafstand. Volgens mij is dat economisch niet meer rendabel. Ben weer off topic aan’t gaan, sorry hiervoor!

Terug
Bovenaan