Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik zou deze als ze goedgekeurd ook graag in tuinhuis zetten of garage.

Alleen heb ik naar de garage na de dif en 20A die er origineel lag in het huis na plaatsen v een verzwaard legrand ev stopcontact een apart kastje gehangen met een 16A voor de lichten en combo stopcontacten en motor garagepoort.
En een 20 A die enkel naar dat stopcontact loopt voor de granny.
Een 20 A bijsteken in dat kastje voor de batterij is in principe dan geen echtte apparte kring vermoed ik?
Ik snap de setup niet volledig uit de uitleg denk ik. Heb je een one-liner van wat je exact wil doen? Of is het dit?

COMBI | EV | BATT?
16A | 20A | 20A
---- | ---- | - - -
------------- - - - <--- Bruggen in 6mm² uitvoeren
---
---
---
---
20A

Het komt er raar uit want het forum accepteerd geen 25 spaties tussen karakters maar goed.

In bovenstaande setup kan je u batterij perfect op 2500W instellen.

In principe is het vrij simpel: je moet zorgen dat er nergens in je installatie meer stroom kan vloeien dan waar de bedrading op voorzien is. Zonder batterij kan er maximum 20A vloeien in het subbord, anders slaat de 20A automaat op de kop (in huis) uit. Met de batterij erbij kan er puur theoretisch in het verdeelbordje zelf 36A vloeien (20A naar EV, 16A naar combi kring). Waarvoor de stroom zal komen uit de batterij en de rest uit het net. Daarom moet je de interne bedrading in het kastje zelf hierop voorzien: 6mm².

De bekabeling van het huis naar het subbordje mag in 2,5mm² blijven liggen want ofwel komt er max 20A vanuit het net naar het subbord, ofwel injecteert de batterij vanuit het subbord max 20A naar het huis. Als het meer is (in gelijk welke richting) tript de 20A in het huis in principe.

Laatst bewerkt:
Ik snap de setup niet volledig uit de uitleg denk ik. Heb je een one-liner van wat je exact wil doen? Of is het dit?

COMBI | EV | BATT?
16A | 20A | 20A
---- | ---- | - - -
------------- - - - <--- Bruggen in 6mm² uitvoeren
---
---
---
---
20A

Het komt er raar uit want het forum accepteerd geen 25 spaties tussen karakters maar goed.

In bovenstaande setup kan je u batterij perfect op 2500W instellen.

In principe is het vrij simpel: je moet zorgen dat er nergens in je installatie meer stroom kan vloeien dan waar de bedrading op voorzien is. Zonder batterij kan er maximum 20A vloeien in het subbord, anders slaat de 20A automaat op de kop (in huis) uit. Met de batterij erbij kan er puur theoretisch in het verdeelbordje zelf 36A vloeien (20A naar EV, 16A naar combi kring). Waarvoor de stroom zal komen uit de batterij en de rest uit het net. Daarom moet je de interne bedrading in het kastje zelf hierop voorzien: 6mm².

De bekabeling van het huis naar het subbordje mag in 2,5mm² blijven liggen want ofwel komt er max 20A vanuit het net naar het subbord, ofwel injecteert de batterij vanuit het subbord max 20A naar het huis. Als het meer is (in gelijk welke richting) tript de 20A in het huis in principe.
Txs dat maakt het wat duidelijker en bedoelte het idd zoals je schemauitleg.
Alleen combi batt = combi gewone stopcontacten in combo met verlichting.

16A....... 20A...... 20A
Combo.. ev....... Thuisbat
Stopc
Verlich

Het komt erop neer dat ik nooit bvb 10A als de ev aan het laden is trek + 2500 watt naar het huis stuur via de aanvoerleiding van 2,5mm want als de ev laad dan gaat er geen extra 2500w naar het huis maar naar de Ev

Zorg ervoor dat een thuisbatterij in een omgeving staat met een stabiele gematigde temperatuur. Te lage en vooral te hoge temperaturen zijn heel slecht voor de levensduur van een batterij en omvormer.

Heb de Marstek verhuisd naar de technische berging (10m2) en samen met de zonnepaneel omvormer (4,2kW), ventilatieunit en CV wordt het daar toch behoorlijk warm (nu 26 isch). Wou die marstek eerst in de meterkast stoppen…

De berging heeft ook ventilatie (afzuiging), anders zou het nog warmer worden vermoed ik.

Txs dat maakt het wat duidelijker en bedoelte het idd zoals je schemauitleg.
Alleen combi batt = combi gewone stopcontacten in combo met verlichting.

16A....... 20A...... 20A
Combo.. ev....... Thuisbat
Stopc
Verlich

Het komt erop neer dat ik nooit bvb 10A als de ev aan het laden is trek + 2500 watt naar het huis stuur via de aanvoerleiding van 2,5mm want als de ev laad dan gaat er geen extra 2500w naar het huis maar naar de Ev
Nee, als uw EV aan het laden is, dan zal die ook gewoon ofwel van het net (huis) nemen, ofwel van batterij of combinatie van de 2.
Het is altijd in balans, tis niet dat er stroom van en naar het huis kan vloeien tegelijk. het is het ene of het ander.

Het is zover... de brief van fluvius zit in de bus.
Ik had al reeds bij een paar installateurs gaan polsen voor batterijen en ik had een offerte voor 10.65kw pylontech batterij met Solis 3 kW RAI AC-module
Solis 3 kW RAI AC-Omvormer met LCD-Display is ontworpen voor het upgraden van elke bestaande netgebonden installatie, ongeacht het merk van omvormer. De Solis AC-gekoppelde omvormer beheert enkel het opladen van de accu
Voor de prijs van 5668 euro.
Goede deal of niet?

Mijn huidige zonne-omvormer is maar 3 kW, yay prosumententariefl. De nieuwe batterijomvormer is ook 3 kW, en dat betekent dat ik mijn EV enkel aan 6 kW kan laden – en dat ook nog eens alleen wanneer er effectief clipping is, wat met mijn huidige installatie van 4,28 kWp niet zo vaak voorkomt.

Daar twijfel ik dus over: misschien toch beter meteen een 5 kW batterijomvormer nemen. Dan kan ik mijn wagen deels rechtstreeks op zon en deels via de batterij opladen, en ook aan een wat hogere snelheid.

Laatst bewerkt:
Ik had al reeds bij een paar installateurs gaan polsen voor batterijen en ik had een offerte voor 10.65kw pylontech batterij met Solis 3 kW RAI AC-module

Goede deal of niet?

Mijn huidige zonne-omvormer is maar 3 kW, yay prosumententariefl. De nieuwe batterijomvormer is ook 3 kW, en dat betekent dat ik mijn EV enkel aan 6 kW kan laden – en dat ook nog eens alleen wanneer er effectief clipping is, wat met mijn huidige installatie van 4,28 kWp niet zo vaak voorkomt.

Daar twijfel ik dus over: misschien toch beter meteen een 5 kW batterijomvormer nemen. Dan kan ik mijn wagen deels rechtstreeks op zon en deels via de batterij opladen, en ook aan een wat hogere snelheid.
Staat daar niet dat ze tbhv uw batterijsysteem een extra omvormer installeren? ("De Solis AC-gekoppelde omvormer beheert enkel het opladen van de accu").

In dat geval verdwijnt uw PV-omvormer niet, er staan vanaf dan twee omvormers in uw garage (uw bestaande PV-installatie blijft staan en wordt niet aangeraakt). In theorie kan je dus 3kW PV-opwekking in de auto steken, alsook 3kW batterijstroom.

Die "Solis 3 kW RAI AC-module" is geen hybride omvormer. Daar kan je geen pv op aansluiten.

Of het een goeie prijs is:
De materiaalkost van omvormer en batterijmodules (excl btw) is 2154€. Tel er nog een energiemeter, 500€ extra materiaal en 1 dag werk bij en dat wordt 3300€.
Gezien dat de prijzen hierboven geen groothandelprijzen zijn, maar bedragen waarvoor ik het als particulier kan kopen, is dat een gezonde marge. Maar ik vermoed dat alle installateurs stevige marges hanteren.

Laatst bewerkt:

Goede deal of niet?

Uw batterij omvormer mag helaas niet zwaarder zijn dan de bestaande PV omvormer.

Kun je geen hybride van 5kW installeren? En evt. nog wat extra PV op het dak, want voor een EV is meer vermogen welkom.

helaas het dak ligt vol.
Ik weet niet als je zoveel aan 6kW gaat kunnen laden met de setup die je is voorgesteld. Dan moet eerst de batterij al opgeladen zijn en je wil ze natuurlijk niet leegtrekken als het avond wordt. In denk in de praktijk dat met 3kW omvormer vermogen en 4kWp, je batterij maar rond 12-13h vol zal zijn in de zomer.

Goede deal of niet?

Is het van da?

Vooral veel elektrisch laden op vree laag vermogen en de werkgever laten betalen

Hoe meer kwh je afneemt vh net met een lage piek hoe meer voordeel je doet.

Ik heb nu een warmtepomp voor de woning, warmtepomp voor zwembad, EV met 20000km per jaar voornamelijk thuisladen, normaal gezinsverbruik er bovenop voor 80 euro per maand. Ik vind dat schappelijk. Met een batterij ga ik er wss nog es 40 euro kunnen afhalen.

Goede deal of niet?

€5.668 voor 10,65kW is €532/kWh, dat blijft gigantisch veel geld als er Plug-in opties zijn sub €300/kWh...

Zoals @aXl_ al becijferd is er 1 partij die daar een goeie deal mee doet en dat is de installateur die aan woekermarges werkt.

Vooral veel elektrisch laden op vree laag vermogen en de werkgever laten betalen
100% dit. Van de week de factuur (lees creditnota) gehad van de terugbetaling van het werk: €0,35/kWh. Veruit het hoogste tarief dit jaar tot hiertoe en dat knal in het midden van de zomer wanneer er relatief gezien veel zonnestroom is. Eigenlijk is het gewoon geld printen.

Engie schat mijn jaarfactuur momenteel in op €1010... als ik mijn terugbetalingen van mijn WG tot eind juli extrapoleer voor de rest van het jaar zal dat rond de €1020 liggen. Zelfs met enige foutenmarge gaat de WG dus eigenlijk mijn volledige verbruik betalen incl. verwarming & huishoudelijk.
En ondertussen zitten de (diesel rijdende) boomer collega's hier te roepen dat ge niet thuis moogt laden want dat ge eraan toe legt!!! :laugh:

Hier net hetzelfde, de werkgever covert elektriciteit en gasfactuur op jaarbasis, en we zijn met 5.
Samen met de lage VAA is een EV financieel wel de beste keuze, die 80 euro dat ik in het buitenland heb moeten laden dit jaar neem ik er wel bij. Moet begin volgend jaar een nieuwe kiezen, moet zien dat die niet te efficiënt is, anders ga ik terug zelf mijn verwarming moeten betalen :p.
Maar schat dat ze zowat allemaal zuiniger zijn dan 20kWh/100km tegenwoordig.

En ondertussen zitten de (diesel rijdende) boomer collega's hier te roepen dat ge niet thuis moogt laden want dat ge eraan toe legt!!! :laugh:
Als ze geen zonnepanelen hebben en soms een piek moeten trekken omdat ze wel moeten laden, kan dat wel kloppen. Iedere situatie is anders.

En uw €0,35 CREG-tarief is natuurlijk de hoogste van het jaar :p
KwartaalVlaanderen
Q4/202530,70
Q3/202534,56
Q2/202531,94
Q1/202528,22

Leuk voor de mensen met zonnepanelen & bedrijfswagen, die gaan (als ze het slim aanpakken) idd er een mooi extraatje uit kunnen halen. Zeker als ze veel kunnen thuiswerken.
Mensen die dagelijks de baan op moeten (denk vertegenwoordigers enzo) met een EV en geen zonnepanelen hebben; dat is toch een compleet ander verhaal...

Als ze geen zonnepanelen hebben en soms een piek moeten trekken omdat ze wel moeten laden, kan dat wel kloppen. Iedere situatie is anders.

En uw €0,35 CREG-tarief is natuurlijk de hoogste van het jaar :p
KwartaalVlaanderen
Q4/202530,70
Q3/202534,56
Q2/202531,94
Q1/202528,22

Leuk voor de mensen met zonnepanelen & bedrijfswagen, die gaan (als ze het slim aanpakken) idd er een mooi extraatje uit kunnen halen. Zeker als ze veel kunnen thuiswerken.
Mensen die dagelijks de baan op moeten (denk vertegenwoordigers enzo) met een EV en geen zonnepanelen hebben; dat is toch een compleet ander verhaal...
Ik zeg ook letterlijk in mijn post dat die ~€0,35/kWh "veruit het hoogste" is voor de duidelijkheid, het is dus niet dat ik de waarheid verberg of verdraai :tongue:

We zijn hier op het forum met een pak mensen die rond Black Friday hebben ingetekend op Engie Flow, exacte kWh prijzen is altijd een beetje flou maar zweven incl. netkosten/taxen etc ergens rond de 20-25c/kWh met dat contract als ik het goed heb.
Zonnepanelen helpen wel want de CREG tarieven liggen 20-30c hoger dan de injectievergoedingen die je anders krijgt maar zelfs zonder blijft het voordelig, al was het alleen al maar om u vaste kosten deels af te schuiven op u werkgever.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe de CREG die tarieven bepaald want de naakte energieprijzen van ons Engie Flow contract liggen nu aanzienlijk lager dan in januari/februari:
MaandAfnameInjectie
EnkelvoudigEnkelvoudig
1 augustus 2025 - 22 augustus 20250,119 €/kWh0,045 €/kWh
jul. 20250,132 €/kWh0,052 €/kWh
jun. 20250,110 €/kWh0,041 €/kWh
mei 20250,105 €/kWh0,038 €/kWh
apr. 20250,120 €/kWh0,046 €/kWh
mrt. 20250,141 €/kWh0,057 €/kWh
feb. 20250,188 €/kWh0,080 €/kWh
jan. 20250,167 €/kWh0,070 €/kWh

Laatst bewerkt:
€5.668 voor 10,65kW is €532/kWh, dat blijft gigantisch veel geld als er Plug-in opties zijn sub €300/kWh...

Zoals @aXl_ al becijferd is er 1 partij die daar een goeie deal mee doet en dat is de installateur die aan woekermarges werkt.

100% dit. Van de week de factuur (lees creditnota) gehad van de terugbetaling van het werk: €0,35/kWh. Veruit het hoogste tarief dit jaar tot hiertoe en dat knal in het midden van de zomer wanneer er relatief gezien veel zonnestroom is. Eigenlijk is het gewoon geld printen.

Engie schat mijn jaarfactuur momenteel in op €1010... als ik mijn terugbetalingen van mijn WG tot eind juli extrapoleer voor de rest van het jaar zal dat rond de €1020 liggen. Zelfs met enige foutenmarge gaat de WG dus eigenlijk mijn volledige verbruik betalen incl. verwarming & huishoudelijk.
Same hier. Ik heb voor het afgelopen jaar 10euro minder ontvangen dan dat mijn jaarrekening voor elektriciteit is. Full electric huis, dus alles is door het werk betaald.

Terug
Bovenaan