Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Fluvius heeft alle specs van de digitale meter en kent hopelijk de mogelijkheden van zo een ding op voorhand. Het is niet moeilijk
om op basis van een spec een wettelijk kader op te maken van wat je wil toelaten. Hybride omvormers zijn er immers al lang en die zouden ook nuttig gebruik kunnen maken van de P1 poort.
Een meter die jn jouw huis staat en uw zaken meet, fundamenteel zijn dat uw gegevens. Het zou zelfs geen discussie moeten zijn wat je met die gegevens doet, aangezien jij eigenaar bent daarvan. Je geeft als organisatie toegang tot gegevens aan jan en alleman, zelfs zonder enige kennis van zaken, maar owee als ze gebruikt worden voor iets nuttigs.

Als Fluvius dat niet wilt, dat ze de meter maar komen wisselen voor een analoge, kan ik ineens aan 11kW laden wanneer het mij uitkomt. Is ineens een pak efficiënter ook.
Mijn opmerking ging over de batterijen en technologieën die door producenten van batterijen gebruikt worden.

De grootste markt is in Europa nog steeds Duitsland, waar de Bundesministerium für Wirtschaft und Energie het "Das Solarpaket I" doorgevoerd heeft met nieuwe regelgeving op 26/04/2024. Als men zich baseerde op de voorgaande regelgeving, zal dat ook al niet echt overeenkomen.

P1 poort is uiteindelijk maar een kleine afzetmarkt, waar het een gok was of de producenten van batterijen daarvoor specifiek iets afzonderlijk gingen ontwikkelen. Achter blijft het nog altijd logisch om te zeggen eens dat product er was, maar op het ogenblik dat de regelgeving opgesteld werd, bestond het gewoon nog niet.
Zeker omdat in andere landen, welke veel grotere afzetmarkten zijn in Europa zoals Frankrijk en Duitsland, er helemaal geen P1 poort is. Den heb je nog andere protocollen zoals de HAN poort in bepaalde scandinavische landen.

Dus nee, men kon niet weten wat er op de markt ging komen en men kon ook niet weten dat er voor plug-in batterijen gebruik ging gemaakt worden van de P1-meter.

Dus nee, men kon niet weten wat er op de markt ging komen en men kon ook niet weten dat er voor plug-in batterijen gebruik ging gemaakt worden van de P1-meter.

Er moeten geen producten bestaan om een kader op te maken. Eerder:
- P1 gegevens worden niet vrijgegeven
- P1 gegevens mogen gebruikt worden om apparaten te sturen die niets het net in kunnen sturen (zoals laadpalen)
-P1 gegevens mogen gebruikt worden om omvormers aan te sturen, dat kan een thuisbatterij zijn, maar evengoed een omvormer waarvan je wilt verhinderen dat die stroom levert aan het net bij negatieve prijzen bvb.
-…

Ik zou niet weten waarom er een afwachtende houding moet zijn en er eerst apparaten moeen ontwikkeld zijn. Behalve dat ze bij Fluvius, Synergrid en iedereen die er iets over te zeggen heeft liever lui dan moe zijn.

@the_fox Kom kom. De HW thuisbatterij is er al sinds juni 2024. Ik krijg al bijna een jaar lang emails 'nog niet in Belgie'. Dat ze bij whatever regelgevend orgaan dan niet zien aankomen dat batterijen met P1 gestuurd gaan worden...

Ongeveer elke snuggere laadpaal wordt via P1 gestuurd.

De fundamentele vraag die zich stelt is. "Wat waren ze (de regelgevers) dan van plan met de P1 poort" ? Zijn ze plots verrast dat de P1 poort gebruikt wordt terwijl dat in andere landen die de P1 poort niet hebben niet het geval is ? Dat noem ik toch naief en kortzichtig en met de kop in de grond dat het geen naam heeft.

Wat was dan de verwachte strategie ? We voeren meters met een P1 poort in in Belgie en we gaan dan energie transitie doen aan 2km per uur want niemand gaat compatibele devices op de markt brengen?

Ik versta nog altijd niks van je redenering hoor

Je zal maar in Wervicq-Sud wonen in Frankrijk, 50m over de grens van Wervik, waar je de plug-in batterij verplicht moet laten installeren door een installateur die ook nog een zero-discharge device moet toevoegen omdat daar je opeens niet mag injecteren op het net met plug-in apparaten.

Zoals @Renegadexxripxx ook al zegt, zo werkt wetgeving nu éénmaal. Die hebben een bepaald toepassingsgebied.

Dat zijn andere tellers met andere poorten en andere protocols. Ik versta niet zo goed wie of wat je probeert te verdedigen. Voor BE en NL zal het uiteindelijk hetzelfde zijn (zo goed als zelfde wetgeving en zelfde tellers, zelfde poorten, zelfde plug & play apparaten). Alleen hebben we 6-12mnd tijd verloren door wat gepalaver. Dus het kan wel degelijk... Dat is iets anders dan BE en FR vergelijken.

Ik zit zelf in farma business. Daar wordt toch vaak over het poortje gekeken. Als land A B C D iets op manier 1 doen, dan gaan de andere in Europa meestal mee. Waarom dat in een energie business plots lokale feodale landheren moeten zijn die hun lokale goesting doen, mij een mysterie.

@the_fox Kom kom. De HW thuisbatterij is er al sinds juni 2024. Ik krijg al bijna een jaar lang emails 'nog niet in Belgie'. Dat ze bij whatever regelgevend orgaan dan niet zien aankomen dat batterijen met P1 gestuurd gaan worden...
@cege Kom kom, lees mijn vorige post:
Hindsight 20/20. Dat is inderdaad zo, maar toen is de keuze gemaakt en heeft er geen haan naar gekraaid.

Vergeet ook niet dat er nog geen (of toch amper) sprake was van plug-in thuisbatterijen gestuurd door de P1-meter op het ogenblik dat Synergrid de regelgeving opgesteld had. Dus ook logisch dat ze er geen rekening mee gehouden hebben en dat de gewesten ook hun goedkeuring gegeven hebben.

Homewizard was één van de eerste die ermee afkwam. Op 25 juni 2024 voorgesteld en pas maanden later begonnen met eerste leveringen.
Op dat moment was de openbare raadpleging van Synergrid voor de wijzigingen al achter de rug, die liep van 14 februari tot 14 maart 2024. En in juli is het naar de gewesten gestuurd.
Ja, het kon zeer zeker sneller erna, maar dat is nu éénmaal de logge manier van werken. Ik ben er ook niet blij om, maar ik hou mij wel aan de feiten. Op het moment dat die regelgeving opgesteld was, waren er nog geen plug-in batterijen met sturing via p1-meter. Dus ik vind het logisch dat men geen rekening gehouden heeft met iets dat op die moment nog niet bestond en misschien later op de markt ging komen.

Nu bestaan ze, en nu is de (wederom trage en logge) procedure opgestart om te wijzigen.

De fundamentele vraag die zich stelt is. "Wat waren ze (de regelgevers) dan van plan met de P1 poort" ? Zijn ze plots verrast dat de P1 poort gebruikt wordt terwijl dat in andere landen die de P1 poort niet hebben niet het geval is ? Dat noem ik toch naief en kortzichtig en met de kop in de grond dat het geen naam heeft.

Wat was dan de verwachte strategie ? We voeren meters met een P1 poort in in Belgie en we gaan dan energie transitie doen aan 2km per uur want niemand gaat compatibele devices op de markt brengen?

Ik versta nog altijd niks van je redenering hoor
Maar nu bekijk je het weer omgekeerd. De discussie gaat niet om de meters met P1 poort. De discussie gaat over welke technologieën men toelaat om plug-in batterijen te sturen.
En eens die producten geproduceert waren en er vraag naar was, stuurt men de regels bij. Wederom in mijn ogen logisch. Ik verwacht niet dat men alles nog meer zou laten aanslepen om elke mogelijkheid te onderzoeken die mogelijks van de grond zou kunnen komen. Ik vind het (zoals hiervoor al gezegd) logisch dat men kijkt naar welke producten effectief bestaan en als er nieuwe bijkomen dat men dan herbekijkt en aanpast. Die paar maand extra die men dan moet wachten is geen ramp. De enigen die hier hard blijven wenen en klagen zijn mensen die doelbewust gegokt hebben om een niet-gehomologeerde batterij te kopen, deze doelbewust illegaal aangesloten hebben en nu klagen dat het allemaal te lang duurt 🤷‍♂️

Dat zijn andere tellers met andere poorten en andere protocols. Ik versta niet zo goed wie of wat je probeert te verdedigen. Voor BE en NL zal het uiteindelijk hetzelfde zijn (zo goed als zelfde wetgeving en zelfde tellers, zelfde poorten, zelfde plug & play apparaten). Alleen hebben we 6-12mnd tijd verloren door wat gepalaver. Dus het kan wel degelijk... Dat is iets anders dan BE en FR vergelijken.
Omdat jij en anderen graag met oogkleppen vergelijkt met hetgene dat jullie op gegokt hebben en graag zouden willen. Er zijn nog dingen die niet gehomologeerd zijn in België maar in andere Europese landen wel en daar kraait geen haan naar. Er zijn andere landen waar de regels nog strenger zijn, maar hier in België is het allemaal toch zo erg. Ween ween.

Sommigen hebben fout gegokt en het duurt iets langer, maar het komt in orde. Dus ik snap niet waar jullie uiteindelijk zo'n probleem van maken en waarom jullie zo in de aanval gaan. Er is voor niemand iets veranderd. De mensen die op homologatie aan het wachten waren voor aankoop, zijn nog steeds aan het wachten. De mensen die bewust een niet gehomologeerde batterij gekocht en aangesloten hebben, hebben deze hoogstwaarschijnlijk ook nog draaien. Dus waarom in hemelsnaam een paar maand later, wanneer de procedure om de regelgevin zelfs al gestart is, er zo hard over klagen snap ik dan weer totaal niet.

@the_fox , begrijp niet waarom je het altijd terugbrengt tot de Marstek Venus thuisbatterij. Dat is niet relevant in de discussie.

Er is zoveel meer. Je mag verwachten dat een bedrijf dat miljoenen meters in de markt zet, deze door en door onderzocht heeft en daar zoals eerder aangehaald een plan voor heeft voor alle typen apparaten die er zouden kunnen komen. Je hoeft daar niet voor te weten of die ooit komen en al helemaal niet specifiek welke, je kan wel perfect categorieën opmaken zoals ik eerder aanhaalde. Als dan een thuisbatterij uitkomt met p1 valt die in de categorie van apparaten die stroom op het net kunnen zetten en is al geweten of die toegelaten kunnen worden, of bvb zoals in Frankrijk geknepen moeten worden zodat ze niks op het net zetten.

Zo moeilijk is dat niet, dat heet inzicht. Het is verdorie hun core business om zoveel mogelijk te kunnen doorfactureren en een thuisbatterij is voor Fluvius en de overheid verlieslatend. Er kan immers voor elke kWh geleverd door de batterij geen GSC, BTW en vast deel distributievergoeding gevraagd worden. Als er dan nog wat peakshaving gebeurd, wordt er nog harder aan de centjes geknabbeld.

Maar nee, over een miljarden dossier waarbij je iedereen de mogelijkheid geeft om de gegevens realtime binnen te krijgen hoeft volgens jou niet nagedacht te worden. Het zal zijn omdat het niet 100% privégeld is zeker, want voor elk privé bedrijf is dat een belachelijke redenering.

Iedereen met een HomeAssistent systeem gebruikt ook de P1 data en stuurt daar zaken mee aan zoals airco’s, (hybride) omvormers, vloerkoeling, whatever. Zijn die ook allemaal illegaal bezig? Want heb Home Assistant en de vele apparaten waarop dat runt op geen enkele lijst gevonden van synergrid. Of heeft gewoon niemand daar aan gedacht?

@the_fox , begrijp niet waarom je het altijd terugbrengt tot de Marstek Venus thuisbatterij. Dat is niet relevant in de discussie.
Ik breng het niet terug enkel en alleen tot de Marstek batterij. Ik spreek mij enkel uit over thuisbatterijen, meerbepaald gestuurd door een P1 poort. Dit is een thread over thuisbatterijen, dat jij de discussie wilt omdraaien en het over de meters & Fluvius wilt hebben om een punt te maken is hier vrij irrelevant. Want daar heb ik mij nergens over uitgesproken, dus ik snap ook al niet waarom je mij specifiek een 2e keer vernoemt als je het daarover hebt...

Iedereen met een HomeAssistent systeem gebruikt ook de P1 data en stuurt daar zaken mee aan zoals airco’s, (hybride) omvormers, vloerkoeling, whatever. Zijn die ook allemaal illegaal bezig? Want heb Home Assistant en de vele apparaten waarop dat runt op geen enkele lijst gevonden van synergrid. Of heeft gewoon niemand daar aan gedacht?
Je Home Assistant voorbeeld is om te beginnen al verkeerd, want dat is wel toegelaten:
  • De P1 poort van de digitale meter is bedoeld om energiegegevens uit te lezen en slimme toepassingen aan te sturen, zoals uw energiemanagementsysteem.
Het verschil zit hem tussen sturing van verbruikers (waar geen enkel probleem zit) en sturing van injectie (waar ze wel moeilijk over deden en nu hun mening dus veranderen).

Het is vrij strak afgelijnd inzake welke onderwerpen Synergrid voor de technische specificaties moet zorgen, namelijk dit voor elektriciteit: Decentrale productie-eenheden, Relais, HS-schakelapparatuur, Prefab cabines, Openbare Verlichting & Forfaitaire verbruiken voor professionele installaties.
Van alles dat je al aangehaald hebt dat aangestuurd zou kunnen worden door P1 meter, valt enkel hybride omvormer eronder. Want dat valt ook onder decentrale productie-eenheden, net zoals de plug-in batterijen. En al sinds jaar en dag moeten die inderdaad gehomologeerd worden.
Laadpalen kan je misschien erbij zetten, sinds het ook van toepassing is op bi-directionele laadpalen. Maar ook door is er voor V2G laadpalen een homologatie nodig & mogen die niet gestuurd worden via P1 meter. Is ook altijd al zo geweest.

Je Home Assistant voorbeeld is om te beginnen al verkeerd, want dat is wel toegelaten:

Het verschil zit hem tussen sturing van verbruikers (waar geen enkel probleem zit) en sturing van injectie (waar ze wel moeilijk over deden en nu hun mening dus veranderen).

En hoe moet een particulier weten dat hij wel P1 data mag gebruiken in Home Assistant om verbruikers aan te sturen, maar zijn ondersteunende door Synergrid goedgekeurde hybride omvormer met batterijpack (om in het juiste onderwerp te blijven) niet.
De omvormer is goedgekeurd en mag je gebruiken, je mag P1 data gebruiken in Home Assistant, maar de combinatie mag niet. Maar mag je de P1 meter dan wel emuleren of een kWh meter op basis van de P1 data, niemand die het weet.

Er is dus WEL al lang nood aan een wettelijk kader, want beide systemen zijn allesbehalve een nieuwigheid toch.

En hoe moet een particulier weten dat hij wel P1 data mag gebruiken in Home Assistant om verbruikers aan te sturen, maar zijn ondersteunende door Synergrid goedgekeurde hybride omvormer met batterijpack (om in het juiste onderwerp te blijven) niet.
De omvormer is goedgekeurd en mag je gebruiken, je mag P1 data gebruiken in Home Assistant, maar de combinatie mag niet. Maar mag je de P1 meter dan wel emuleren of een kWh meter op basis van de P1 data, niemand die het weet.

Er is dus WEL al lang nood aan een wettelijk kader, want beide systemen zijn allesbehalve een nieuwigheid toch.
Hoe een particulier het moet weten? Als het gehomologeerd is, mag het. En het moet gehomologeerd zijn om in België verkocht te worden en laten plaatsen door een installateur.

Als jij zelf importeert uit het buitenland, is het uw verantwoordelijkheid om te kijken of het hier wettelijk mag gebruikt worden; zoals ik voordien ook al gezegd heb:
De homologatie dient voor Belgische verkopers en Belgische gebruikers. Je kan evengoed andere rommel in China bestellen dat je hier niet moogt gebruiken. Daar kan Synergrid ook niks aan doen, zij bepalen enkel regels voor België; zowel langs gebruiker als verkoper kant.

Idem met alle andere zaken hé, als jij iets in het buitenland koopt, moet jij maar nakijken dat het hier mag gebruikt worden. Als jij een buitenlandse wagen koopt & importeert, moet je die ook laten homologeren; als particulier.

Als de buitenlandse webshops echter geen problemen hebben met dit aan Belgen te verkopen en naar hier te shippen en dan ook niet de nodige info geven, moet je misschien eens met de vinger naar hun wijzen of in eigen boezem kijken...

Hoe een particulier het moet weten? Als het gehomologeerd is, mag het. En het moet gehomologeerd zijn om in België verkocht te worden en laten plaatsen door een installateur.

Als jij zelf importeert uit het buitenland, is het uw verantwoordelijkheid om te kijken of het hier wettelijk mag gebruikt worden; zoals ik voordien ook al gezegd heb:

Idem met alle andere zaken hé, als jij iets in het buitenland koopt, moet jij maar nakijken dat het hier mag gebruikt worden. Als jij een buitenlandse wagen koopt & importeert, moet je die ook laten homologeren; als particulier.

Als de buitenlandse webshops echter geen problemen hebben met dit aan Belgen te verkopen en naar hier te shippen en dan ook niet de nodige info geven, moet je misschien eens met de vinger naar hun wijzen of in eigen boezem kijken...

Ik spreek niet over buitenlandse webshops en importeren, dat sleur jij er bij.

Ik heb het over een hybride omvormer met zonnepanelen en een batterijpack zoals zoveel mensen al jaren hebben.
Er moet trouwens helemaal niks door een installateur geplaatst worden, zolang het maar gekeurd en aangegeven is. Ik heb in mijn vorige woning alles zelf gedaan en loop nog vrij rond. Dus de vraag blijft.

Mag je zulk een volledig volgens de regels energiesysteem met batterijen (of zelfs zonder batterijen, met een omvormer die je op NOM houd) aansturen met Home Assistant op basis van P1 data.
- 1 kant zegt ja, want het is gehomologeerd en gekeurd
- 1 kant zegt nee, want je mag mbv P1 data niks aansturen dat energie op het net kan zetten

Nu met de komst van plugin batterijen is dat ineens een zeer relevante vraag, want zonder P1 poort is een plug-in batterij niet bepaald plug-and-play. Maar dit is al jaren mogelijk met goedgekeurde hybride omvormers en dat was nooit een probleem voor homologatie blijkt, tot nu.

Mijn inziens doet de wijze van aansturing niets af aan de homologatie, je wil enkel weten of die een mooie spanning teruggeeft, op de juiste frequentie en de juiste veiligheidsmechanismen aanwezig zijn, zoals geen net gedetecteerd is geen output. Je mag hopen dat dat gegeven je de stekker gewoon kan aanraken wel in orde is (ik ga het wel niet testen voor je).
Hoe dat die effectief aangestuurd wordt is voor Fluvius verder eigenlijk totaal irrelevant.

Onze batterij vannacht toch voor het eerst quasi volledig leeggetrokken. Gaat toch sneller dan ik dacht, zo'n 10kWh :)

Ligt natuurlijk aan je verbruik en SoC eens het donker is. Ik heb hier een 5,12kWh batterij en tot nu toe is die nog nooit onder de 30% geweest. Maar mijn standby verbruik is ook niet zo hoog.

Ik heb het over een hybride omvormer met zonnepanelen en een batterijpack zoals zoveel mensen al jaren hebben.
Er moet trouwens helemaal niks door een installateur geplaatst worden, zolang het maar gekeurd en aangegeven is. Ik heb in mijn vorige woning alles zelf gedaan en loop nog vrij rond. Dus de vraag blijft.
De omvormer moet ook dan gehomologeerd zijn om door de keuring te raken. Voila, daar hebt u uw antwoord. Waarom sleur je er zoveel andere zaken bij die er niet toe doen?
En ook daar is het hetzelfde principe hoor. Moet gehomologeerd zijn om in België verkocht te worden en als je het zelf importeert is het uw eigen verantwoordelijkheid...

Met het kwakkelweer van de laatste tijd toch wel regelmatig dagen dat ik 4-5kWh uit de batterij haal. Nog maar één keer voorgevallen dat de batterij de ondergrens bereikt had.

De batterij zorgt ook direct voor hoger comfort, terug meer gedrag zoals met terugdraaiende teller. Vaatwasser uitstellen is nu meestal niet meer nodig, kan direct aan op het moment dat hem vol is. Idem met airco, kan nu langer blijven draaien op zo goed als gratis stroom.

Dus slechter weer is eigenlijk beter rendement met een thuisbatterij? Of hoe moet ik dat zien?
Op die dagen gaat de batterij meer gebruikt worden. Als het een hele dag stralende zon is dan vangen de zonnepanelen quasi alles van verbruik op. Maar als het een regendag is en je hebt overdag wat verbruikers lopen (wasmachine, droogkast, vaatwasser, koken, ...) dan gaat de batterij de nodige buffercapaciteit leveren en vermijden dat je die kWh van het net moet halen.

Op die dagen gaat de batterij meer gebruikt worden. Als het een hele dag stralende zon is dan vangen de zonnepanelen quasi alles van verbruik op. Maar als het een regendag is en je hebt overdag wat verbruikers lopen (wasmachine, droogkast, vaatwasser, koken, ...) dan gaat de batterij de nodige buffercapaciteit leveren en vermijden dat je die kWh van het net moet halen.
Die buffercapaciteit... hoe lang kan zo'n batterij energie ophouden? 24u? 48u?

De omvormer moet ook dan gehomologeerd zijn om door de keuring te raken. Voila, daar hebt u uw antwoord. Waarom sleur je er zoveel andere zaken bij die er niet toe doen?
En ook daar is het hetzelfde principe hoor. Moet gehomologeerd zijn om in België verkocht te worden en als je het zelf importeert is het uw eigen verantwoordelijkheid...

Ik heb het helemaal niet over import, daar heb jij alleen het over.

Dus nogmaals, wat met door synergrid gehomologeerde hybride-omvormers die via modbus of een API aan te sturen zijn om de uitgang te knijpen en of een batterijpack aan te sturen.
Mag je daar wel de P1 poort voor gebruiken icm Home Assistant, want ze zijn met modbus/API integratie gehomologeerd.

Die dingen bestaan al JAREN en kunnen al JAREN met een P1 meter aangestuurd worden. Jij claimde dat dat een nieuwe uitvinding is en daarom de regelgeving er niet is. Dat is helemaal niet zo.
Dus nee, je geeft nergens antwoord en draait rond de pot. Je blijft lullen over import, terwijl dat in de gegeven casus niet voorkomt.

Die buffercapaciteit... hoe lang kan zo'n batterij energie ophouden? 24u? 48u?

Een batterij is een batterij... Daar zit wat verlies op, maar niet immens (wel op RTE, die zit rond de 75%). De capaciteit blijft veel langer dan nodig is om ze op te krijgen.
De Marstek bvb lijkt een verbruik van om en bij de 7W te hebben voor aansturing en de kerstshow die het vertoont (niet uitschakelbare leds). Mar het is neit zo dat na 72h de batterij vanzelf leeg is bvb.

Bewolkte dagen zijn gunstig voor een batterij, de tijd dat er niet genoeg zonne-energie is, wordt opgevangen door de batterij. En als er voerschot is wordt ze bijgeladen.
25/07 bvb heb ik 7kWh in de batterij gestoken en 4,5kWh eruit getrokken, dat was een zeer bewolkte dag. Verbruik van het net 600Wh.
En dat allemaal door een NOM aansturing icm de P1 meter. Rechtstreeks in mijn geval, maar het zou via Home Assistant ook kunnen.
Zonder batterij was injectie en afname veel hoger geweest, wat de kostprijs naar de energieleverancier hoger zou doen uitvallen.

54684243039_441bc50fa1_c.jpg

Laatst bewerkt:
Een batterij is een batterij... Daar zit wat verlies op, maar niet immens (wel op RTE, die zit rond de 75%). De capaciteit blijft veel langer dan nodig is om ze op te krijgen. De Marstek bvb lijkt een verbruik van om en bij de 7W te hebben voor aansturing en de kerstshow die het vertoont (niet uitschakelbare leds). Mar het is neit zo dat na 72h de batterij vanzelf leeg is bvb.
Bijna iedereen die ik ken, denkt dat een thuisbatterij na 48u leeg is (als er gedurende die 48 amper zon schijnt) - dus een batterij kan zonne-energie meer dan 72u bewaren?

:oink: :oink: :oink: :oink:

Bijna iedereen die ik ken, denkt dat een thuisbatterij na 48u leeg is (als er gedurende die 48 amper zon schijnt) - dus een batterij kan zonne-energie meer dan 72u bewaren?

Dan zal ze ook leeg zijn aangezien je ze leegtrekt. Maar een batterij verliest die capaciteit niet zomaar.

Als je je verbruik kent, kan je zien hoeveel je nodig hebt voor bvb 48h+ te coveren. Maar dat zal zelden economisch de beste keuze zijn. Voor de meeste is 5kWh genoeg (zelfs 3), sommige kunnen nog van 10kWh profiteren maar daarboven zijn toch echt de uitzonderingen.

Hier zal een batterij na 24h ook gewoon leeg zijn, maar dat is geen probleem. De keren dat een grotere batterij nuttig is, zijn te beperkt en is het economischer dat verbruik van het net te halen.

In theorie wel als je geen of amper verbruik hebt. Als je uw gsm of laptop vol laat laden en dan uitschakelt dan gaat die na een paar maanden ook nog redelijk wat percent hebben. In de praktijk niet zo realistisch natuurlijk want in een huis heb je altijd verbruik.

Terug
Bovenaan