the_fox
Well-known member
Mijn opmerking ging over de batterijen en technologieën die door producenten van batterijen gebruikt worden.Fluvius heeft alle specs van de digitale meter en kent hopelijk de mogelijkheden van zo een ding op voorhand. Het is niet moeilijk
om op basis van een spec een wettelijk kader op te maken van wat je wil toelaten. Hybride omvormers zijn er immers al lang en die zouden ook nuttig gebruik kunnen maken van de P1 poort.
Een meter die jn jouw huis staat en uw zaken meet, fundamenteel zijn dat uw gegevens. Het zou zelfs geen discussie moeten zijn wat je met die gegevens doet, aangezien jij eigenaar bent daarvan. Je geeft als organisatie toegang tot gegevens aan jan en alleman, zelfs zonder enige kennis van zaken, maar owee als ze gebruikt worden voor iets nuttigs.
Als Fluvius dat niet wilt, dat ze de meter maar komen wisselen voor een analoge, kan ik ineens aan 11kW laden wanneer het mij uitkomt. Is ineens een pak efficiënter ook.
De grootste markt is in Europa nog steeds Duitsland, waar de Bundesministerium für Wirtschaft und Energie het "Das Solarpaket I" doorgevoerd heeft met nieuwe regelgeving op 26/04/2024. Als men zich baseerde op de voorgaande regelgeving, zal dat ook al niet echt overeenkomen.
P1 poort is uiteindelijk maar een kleine afzetmarkt, waar het een gok was of de producenten van batterijen daarvoor specifiek iets afzonderlijk gingen ontwikkelen. Achter blijft het nog altijd logisch om te zeggen eens dat product er was, maar op het ogenblik dat de regelgeving opgesteld werd, bestond het gewoon nog niet.
Zeker omdat in andere landen, welke veel grotere afzetmarkten zijn in Europa zoals Frankrijk en Duitsland, er helemaal geen P1 poort is. Den heb je nog andere protocollen zoals de HAN poort in bepaalde scandinavische landen.
Dus nee, men kon niet weten wat er op de markt ging komen en men kon ook niet weten dat er voor plug-in batterijen gebruik ging gemaakt worden van de P1-meter.