Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Vergeet niet dat je nog een omvormer, kabels, smartmeter, keuring, ... nodig hebt voor die batterij. Dus eens geïnstalleerd zal die kWh prijs wel nog omhoog. Maar tzal wel nog steeds goedkoper zijn denk ik.
Meerkost van een 200-300 euro dus. Valt nog goed mee.
Ik heb wat bijkomende info opgevraagd en gevraagd hoe het zit qua garantie.
Ook stel ik mij vragen bij keuring en CE label.

Meerkost van een 200-300 euro dus. Valt nog goed mee.
Ik heb wat bijkomende info opgevraagd en gevraagd hoe het zit qua garantie.
Ook stel ik mij vragen bij keuring en CE label.
Als ge al een hybride LV omvormer hebt zeker? :D Met een retrofit omvormer zit ge toch een stuk boven de 200-300euro? Of is dat al zo goedkoop geworden?

Als ge al een hybride LV omvormer hebt zeker? :D Met een retrofit omvormer zit ge toch een stuk boven de 200-300euro? Of is dat al zo goedkoop geworden?
Uiteraard, het zou wel heel gek zijn moest je voor 2.1k euro 16kWh opslag aan 5kVA invertervermogen hebben.
Als doe het zelver krijg je het nu wel klaar om voor minder dan 3k euro heel dat systeem operationeel en gekeurd te hebben.
(als je zelf instaat voor de recyclage *kuch*)

Dusja, ik zie hier heel veel speculatie en vingerwijzen naar synergrid. Het kan zijn dat het in sommige gevallen zo gebeurd is hé, daar niet van. Maar ik heb hier al meer bedrijven (zowel producenten als resellers) grote fouten zien maken in communicatie. Dus dan ga ik eerder denken dat daar iets stinkt dan langs de kant van synergrid hoor. Die bedrijven willen gewoon verkopen. En HomeWizard hoort daar zeker bij.
Het vingerwijzen naar Synergrid heeft ook veel te maken met het feit dat het verbod op sturing met P1 meter gewoon een administratief/bureaucratisch issue is. Naast het feit dat het sinds kort ook niet meer mogelijk is om eenvoudig certificaties vanuit het buitenland "snel" te "importeren". Ze zijn er vorig jaar of iets vroeger er gewoon mee gestopt. Geen technische reden. Gewoon "geen goesting" meer om die manier van (samen)werken te onderhouden.

Er is trouwens geen enkele technische reden waarom sturing door P1 meter in België niet zou kunnen/mogen. Zeker omdat alle digitale meters hier DSMR5 zijn en dus iedere seconde een update sturen. In NL gebruiken plug-in batterijen ook zonder issue P1 meters, en daar zitten ze dan nog vaak met 10-seconde updates door oudere digitale meters.

Merk ook op dat de plug-in-batterijen die op dag 1 op de lijst stonden allemaal plug-in-zonnepanelen zijn of toch in dat vakje vallen. Er staan nog steeds bijster weinig pure plug-in batterijen op. Er staan op de aparte plug-in lijst eigenlijk maar 2 pure plug-in-batterijen. Aan de rest hangen allemaal zonnepanelen. Moesten die toestellen niet aan andere regels voldoen? Ik dacht het eigenlijk wel.

Kafka is het.

Het vingerwijzen naar Synergrid heeft ook veel te maken met het feit dat het verbod op sturing met P1 meter gewoon een administratief/bureaucratisch issue is. Naast het feit dat het sinds kort ook niet meer mogelijk is om eenvoudig certificaties vanuit het buitenland "snel" te "importeren". Ze zijn er vorig jaar of iets vroeger er gewoon mee gestopt. Geen technische reden. Gewoon "geen goesting" meer om die manier van (samen)werken te onderhouden.

Er is trouwens geen enkele technische reden waarom sturing door P1 meter in België niet zou kunnen/mogen. Zeker omdat alle digitale meters hier DSMR5 zijn en dus iedere seconde een update sturen. In NL gebruiken plug-in batterijen ook zonder issue P1 meters, en daar zitten ze dan nog vaak met 10-seconde updates door oudere digitale meters.

Merk ook op dat de plug-in-batterijen die op dag 1 op de lijst stonden allemaal plug-in-zonnepanelen zijn of toch in dat vakje vallen. Er staan nog steeds bijster weinig pure plug-in batterijen op. Er staan op de aparte plug-in lijst eigenlijk maar 2 pure plug-in-batterijen. Aan de rest hangen allemaal zonnepanelen. Moesten die toestellen niet aan andere regels voldoen? Ik dacht het eigenlijk wel.

Kafka is het.
Mja, zoals eerder ook al gezegd hier, die regelgeving is door Synergrid opgemaakt en erna goedgekeurd door de 3 gewesten. Daarom dat ik moeite heb met het vingerwijzen enkel en alleen naar Synergrid en dat Depraetere hier als goede weldoener bestempeld wordt. Zij heeft ook slechte beslissingen genomen en dan erna 1 goed ding proberen doen om de reputatie te proberen redden.

Idem met de producenten hé. Er stonden inderdaad niet veel plug-in batterijen op van dag 1. Maar er stonder er wel op. En er zijn er sindsdien nog bijgekomen. Ik vind het dan raar dat mensen met de vinger enkel en alleen naar synergrid wijzen terwijl er duidelijk wel bedrijven door hun procedure geraken...

Ik heb ook mijn problemen met de manier hoe dit allemaal verlopen is, maar sommige mensen hier doen alsof synergrid de duivel is en alle problemen daar liggen. Terwijl er duidelijk door meerdere partijen grote fouten gemaakt zijn.

Ik kan het mij niet herinneren. En ook niet dat dit hier in de thread ooit vermeld werd.

Verder heel veel speculatie. Je gokt dat HW er wel direct opgesprongen is, maar dat weet je niet. Ze hebben op 19 november aangekondigd dat het naar België komt, als ze er zo zouden opspringen, dan zou ik dat nieuwsbericht een maand eerder verwacht hebben...

Zo vreemd is het niet hoor, dat die leidraad van november is. Op 17/10 werd dit nieuwsbericht gepubliceerd met ook alle nodige informatie in. Leidraad kan idd 2 weken later gevolgd zijn omdat ze veel vragen gekregen hadden zodat ze het daarin gegoten hebben, of het is gewoon de laatste versie. Hun lijsten overschrijven ze bijvoorbeeld ook telkens met gewoon vermelding van de datum van die editie.

Wederom speculatie. Toon eens aan dat die allemaal net ervoor weerhouden waren. Van wat jij hier beweert dat ze in het nieuws zeiden dat het onduidelijk was, vind ik niets terug in de geschreven media hoor. Dat homewizard pas dan liet weten dat het niet mocht, is ook geen bewijs. Neem dit artikel uit DS van 16 april. Nergens wordt gezegd dat het onduidelijk is, enkel dat het niet mag. HomeWizard zegt zowel in dat artikel als in de blogpost van dezelfde periode: "Homewizard werkt nog aan het certificeren van zijn aparte meter, die het mogelijk moet maken om de batterij toch aan te sluiten.". Dat is al meer dan 3maand geleden, en toen waren ze er dus al mee bezig. Het kan aan Synergrid liggen, maar de kans is even groot dat het probleem bij HW ligt hoor. Ook in De Tijd (betalend artikel) komt enkel HW aan het woord. Dus ik vraag mij nog altijd af wat al die bedrijven zijn waarover je het hebt.
En Depraetere heeft nog al zever uitgekraamd hoor. Zie vorige pagina voor wat ze in het Vlaams Parlement erover zei, in mei pas ergens. Bij deze een fragment:

Synergrid heeft toen niks aangepast. En de vragen die ze kreeg, waren van consumenten die het onduidelijk vonden. Zie bv ook Tweakers waar meerdere mensen het antwoord op hun vraag van het kabinet gepost hebben.

Hoe bedoel je, verkeerde info en je weet niet welke infobronnen ze hadden? De technische vereisten zijn een officiëel document van synergrid waar elke revisie moet gedateerd worden. Dus je weet het wel, die documentatie bestaat van 17 oktober.

Dusja, ik zie hier heel veel speculatie en vingerwijzen naar synergrid. Het kan zijn dat het in sommige gevallen zo gebeurd is hé, daar niet van. Maar ik heb hier al meer bedrijven (zowel producenten als resellers) grote fouten zien maken in communicatie. Dus dan ga ik eerder denken dat daar iets stinkt dan langs de kant van synergrid hoor. Die bedrijven willen gewoon verkopen. En HomeWizard hoort daar zeker bij.

Het is inderdaad speculatie, net zoals bij u. Wij hebben daar te weinig info over.

Zoals je zelf aangeeft: “Het kan aan synergrind liggen, maar kans is even groot dat het aan homewizard ligt.”
“Het kan zijn dat het in sommige gevallen zo gebeurd is.”

Begrijp mij ook niet verkeerd ik ga hier zeker niet zeggen dat die bedrijven geen fouten hebben gemaakt. Ik ben ook niet akkoord met hun manier van communiceren. Wederom stel ik me hier dan weer vragen bij, van waar ze die info halen.
Ik wijs niet enkel met mijn vinger naar synergrid. Heb dan ook bewust die naam niet uitgesproken in mijn eerste post. Maar het proces in algemeen.

Dat het een proces van lange adem is, valt me op. Zijn nu toch ook al aantal maanden verder in de aanvraag met meter (zoals de link dat je doorstuurt). Daaruit concludeer ik wel dat ze zeker op tijd waren begonnen met hun eerste aanvraag, want ze zullen nu niet van nul moeten beginnen met hun documentatie. Dus zou verwachten dat ze bij deze aanvraag een stuk verder zouden staan.

Zeker ook een bedrijf als homewizard dat in Nederland al batterijen aan het verkopen was, en reeds in België producten verkoopt. Verwacht ik eerder dat ze al voor oktober op de Belgische markt al aan het haasen zijn.

Laatst bewerkt:
HomeWizard is januari begonnen met het homologatie process en alles zag er rooskleurig en tzou klaar zijn tegen april. Ze doen het volgens mij ook niet expres want ze willen graag zoveel mogelijk verkopen in België. En ze zijn een van de weinige die de verkoop voor België nog staken zolang het niet in orde is.

Het is inderdaad speculatie, net zoals bij u. Wij hebben daar te weinig info over.

Zoals je zelf aangeeft: “Het kan aan synergrind liggen, maar kans is even groot dat het aan homewizard ligt.”
“Het kan zijn dat het in sommige gevallen zo gebeurd is.”

Begrijp mij ook niet verkeerd ik ga hier zeker niet zeggen dat die bedrijven geen fouten hebben gemaakt. Ik ben ook niet akkoord met hun manier van communiceren. Wederom stel ik me hier dan weer vragen bij, van waar ze die info halen.
Ik wijs niet enkel met mijn vinger naar synergrid. Heb dan ook bewust die naam niet uitgesproken in mijn eerste post. Maar het proces in algemeen.

Dat het een proces van lange adem is, valt me op. Zijn nu toch ook al aantal maanden verder in de aanvraag met meter (zoals de link dat je doorstuurt). Daaruit concludeer ik wel dat ze zeker op tijd waren begonnen met hun eerste aanvraag, want ze zullen nu niet van nul moeten beginnen met hun documentatie. Dus zou verwachten dat ze bij deze aanvraag een stuk verder zouden staan.

Zeker ook een bedrijf als homewizard dat in Nederland al batterijen aan het verkopen was, en reeds in België producten verkoopt. Verwacht ik eerder dat ze al voor oktober op de Belgische markt al aan het haasen zijn.
Dat was ook heel mijn punt, er is niks zeker geweten. Maar toch wordt er met de vinger gewezen.
En je hebt Synergrid niet bij naam genoemd, maar hier voldoet uiteindelijk maar 1 organisatie aan :p
Ik vind het vooral een stinkend boeltje hoe die homologatie proces is. Homewizard is daar ook al een paar keer op terug gekomen. Nu is het daar ook weer oktober geworden. Volgens mij worden die daar serieus van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik zie je vooral wijzen naar de organisatie die het homologatieproces uitvoert, wat dus Synergrid is, dat zij een bedrijf zoals HW van het kastje naar de muur stuurt terwijl je HW blijft verdedigen. Allemaal, zoals je zelf zegt, zonder ook maar enig bewijs.

En je verdedigt ook Depraetere, terwijl die al in meedere leugens betrapt is en haar eigen organisatie tegenspreekt. Vergeet ook niet dat zij opeens de regels veranderd heeft begin april (zie tijdslijn in deze post) maar nog erger is dit fragment uit het artikel in De Tijd van 16 april:
Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere (Vooruit) draaide recent de regels voor de aanmelding van stekkertoestellen nog gedeeltelijk terug. Nadat het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) amper een paar weken eerder had gezegd dat een aanmelding niet verplicht zou zijn, kondigde de minister aan dat gebruikers die nog over een analoge meter beschikken hun stekkertoestellen toch moeten aanmelden bij de netbeheerder Fluvius.
&
Ook de vermogensbeperking tot 800 watt is nog steeds voer voor onduidelijkheid. Nadat het VEKA die beperking had aangekondigd, dreigde een Limburgse ondernemer ermee naar de Raad van State te stappen. Niet Vlaanderen, maar de federale overheid zou bevoegd zijn om zo’n vermogensbeperking in te stellen. Het VEKA verzette zich aanvankelijk tegen die zienswijze, maar minder dan twee weken geleden vroeg Depraetere het federale niveau dan toch om de vermogensbeperking in te voeren.
VEKA is een IVA van het beleidsdomein Omgeving; Depraetere is bevoegd minister daar voor Energie. Dus ze spreekt haar eigen organisatie tegen om haar in te dekken, want ze hadden bijna weer iets doorgevoerd dat niet hun bevoegdheid was (zoals heel het ding met Demir & terugdraaiende digitale meter).

Dat zijn feiten en daar stinkt toch veel meer dan bij Synergrid. Idem met alle resellers/bedrijven die al foute communicatie hebben uitgestuurd, inclusief HomeWizard. Dat is dus ook bewezen dat daar iet stinkt, bewust of onbewust. Maar toch vind jij dat het alleen maar stinkt bij het homologatieproces, dus bij Synergrid.

HomeWizard is januari begonnen met het homologatie process en alles zag er rooskleurig en tzou klaar zijn tegen april. Ze doen het volgens mij ook niet expres want ze willen graag zoveel mogelijk verkopen in België. En ze zijn een van de weinige die de verkoop voor België nog staken zolang het niet in orde is.
Maar zoals ik hiervoor al aangetoond heb, waren de technische vereisten al sinds oktober beschikbaar. Met vermelding dat het enkel kon met enfluri meter. Dusja, het zag er enkel rooskleurig uit omdat ze het niet goed gelezen hadden. Want ze gaven in april zelf toe dat het niet kon met P1 meter, en zeiden dan ook dat het homologatieproces met hun kWh meter gestart was. 3 maand geleden. Dus ook daar zal er wel iets niet correct verlopen zijn.

En ik beweer ook niet dat ze het bewust doen, maar hun communicatie is al meermaals verkeerd geweest. Mogelijks omdat ze het verkeerd ingeschat hadden, maar toch liepen ze voor op de feiten.

Dat was ook heel mijn punt, er is niks zeker geweten. Maar toch wordt er met de vinger gewezen.
En je hebt Synergrid niet bij naam genoemd, maar hier voldoet uiteindelijk maar 1 organisatie aan :p

Ik zie je vooral wijzen naar de organisatie die het homologatieproces uitvoert, wat dus Synergrid is, dat zij een bedrijf zoals HW van het kastje naar de muur stuurt terwijl je HW blijft verdedigen. Allemaal, zoals je zelf zegt, zonder ook maar enig bewijs.

En je verdedigt ook Depraetere, terwijl die al in meedere leugens betrapt is en haar eigen organisatie tegenspreekt. Vergeet ook niet dat zij opeens de regels veranderd heeft begin april (zie tijdslijn in deze post) maar nog erger is dit fragment uit het artikel in De Tijd van 16 april:

&

VEKA is een IVA van het beleidsdomein Omgeving; Depraetere is bevoegd minister daar voor Energie. Dus ze spreekt haar eigen organisatie tegen om haar in te dekken, want ze hadden bijna weer iets doorgevoerd dat niet hun bevoegdheid was (zoals heel het ding met Demir & terugdraaiende digitale meter).

Dat zijn feiten en daar stinkt toch veel meer dan bij Synergrid. Idem met alle resellers/bedrijven die al foute communicatie hebben uitgestuurd, inclusief HomeWizard. Dat is dus ook bewezen dat daar iet stinkt, bewust of onbewust. Maar toch vind jij dat het alleen maar stinkt bij het homologatieproces, dus bij Synergrid.

Maar zoals ik hiervoor al aangetoond heb, waren de technische vereisten al sinds oktober beschikbaar. Met vermelding dat het enkel kon met enfluri meter. Dusja, het zag er enkel rooskleurig uit omdat ze het niet goed gelezen hadden. Want ze gaven in april zelf toe dat het niet kon met P1 meter, en zeiden dan ook dat het homologatieproces met hun kWh meter gestart was. 3 maand geleden. Dus ook daar zal er wel iets niet correct verlopen zijn.

En ik beweer ook niet dat ze het bewust doen, maar hun communicatie is al meermaals verkeerd geweest. Mogelijks omdat ze het verkeerd ingeschat hadden, maar toch liepen ze voor op de feiten.
Oei, ik denk dat je sommige punten van mij met een verkeerde mindset hebt gelezen. :)

Ik snap niet goed waarom je denkt dat ik Depraetere verdedigt. Ik bracht dat net als punt als extra twijfel te zaaien.

Dat wil ik bedoelen met "homologatie proces" (misschien dat ik het anders moet verwoorden).
Dat is langs verschillende bureaus gepasseerd en goedgekeurd. Vervolgens passen sommige de regels nog wat aan tijdens lopende aanvragen en dan komt Depraetere zeggen dat ze zaken vreemd vindt (wat te laat is) en nog wat extra twijfels zaait,……
Daarmee heb ik dan HW als voorbeeld gepakt dat ik niet verwonderd zal zijn dat ze van het kastje van de muur worden gestuurd en dat hierdoor ook hun communicatie brak is. Daarom ook niet specifiek synergrid genoemd, want die zullen ook wel vaak gevloekt hebben.

Zoals je zegt is er niks zeker geweten. Daarom vind ik het ook niet correct dat er enkel naar de verkopers wordt gewezen.
Daarom zal ik nu misschien overkomen als iemand die zegt dat de verkopers correct is en de rest niet. Wat niet mijn bedoeling is. Voor mij stinkt gewoon gans het boeltje. :D

Laatst bewerkt:
Redelijk onbelangrijk wie zijn schuld het is. Federaal wetgevend, gewestelijk wetgevend, synergrid, mijn kat, de kabouters, ...

Feit is dat bij onze Noorderburen hetzelfde product wel kan/mag gebruikt worden en hier niet.

Als je dan in April afkomt met 'hier mag het ook' en het ene lijk na het andere valt uit de kast... Redelijk belachelijk en deprimerend. En als de rectificatie van dat probleem dan nog eens een processie van Echternach is ...

Je zult maar in de Noorderkempen wonen. Zet die batterij in je huis, super gevaarlijk en VERBOTEN. Steek hem 1km verder in de stekker en er is niks aan de hand :rolleyes: . Het is hetzelfde elektriciteitsnetwerk, dezelfde digitale meters met P1 poorten, ...

Het is hetzelfde elektriciteitsnetwerk, dezelfde digitale meters met P1 poorten, ...
Misschien heeft fluvius de beveiliging van communicatienetwerk van die digitale meters niet in orde?
Het is alvast geweten dat hun data acquisitie en database op niet veel trekt... het netwerk is misschien ook zo lek als een mandje?

Als je P1 meter data kan beïnvloeden dan zit je ook aan de knoppen van de stroom import/export van alle solar inverters die daarop rekenen.
Als je erin slaagt om zo 200.000 tal inverters te manipuleren dan kan dat serieus wat schommelingen of erger veroorzaken op het net.

Redelijk onbelangrijk wie zijn schuld het is. Federaal wetgevend, gewestelijk wetgevend, synergrid, mijn kat, de kabouters, ...

Feit is dat bij onze Noorderburen hetzelfde product wel kan/mag gebruikt worden en hier niet.

Als je dan in April afkomt met 'hier mag het ook' en het ene lijk na het andere valt uit de kast... Redelijk belachelijk en deprimerend. En als de rectificatie van dat probleem dan nog eens een processie van Echternach is ...

Je zult maar in de Noorderkempen wonen. Zet die batterij in je huis, super gevaarlijk en VERBOTEN. Steek hem 1km verder in de stekker en er is niks aan de hand :rolleyes: . Het is hetzelfde elektriciteitsnetwerk, dezelfde digitale meters met P1 poorten, ...

Dat is nu eenmaal wat wetgeving is. En je kan daar streng, traag of whatever in zijn. Of je kan daar soepel in zijn en achteraf zeggen oeps.
Het feit dat die limiet van 800W voorzien is, is vb ook van toepassing in Duitsland.

Wil je dat dit niet voorvalt dan moet je al de regionale overheden afschaffen en alles nog enkel door Europa laten regelen.

Je zal maar in Wervicq-Sud wonen in Frankrijk, 50m over de grens van Wervik, waar je de plug-in batterij verplicht moet laten installeren door een installateur die ook nog een zero-discharge device moet toevoegen omdat daar je opeens niet mag injecteren op het net met plug-in apparaten.

Zoals @Renegadexxripxx ook al zegt, zo werkt wetgeving nu éénmaal. Die hebben een bepaald toepassingsgebied.

Dat is nu eenmaal wat wetgeving is. En je kan daar streng, traag of whatever in zijn. Of je kan daar soepel in zijn en achteraf zeggen oeps.
Het feit dat die limiet van 800W voorzien is, is vb ook van toepassing in Duitsland.

Wil je dat dit niet voorvalt dan moet je al de regionale overheden afschaffen en alles nog enkel door Europa laten regelen.

Ik zou volgen als de wetgeving niet krampachtig zich zou aanpassen na de invoering.

Het feit dat het nu zo krampachtig semi-snel in orde gebracht wordt, toont dat het van in het begin in orde geweest had kunnen zijn...

Ik zou volgen als de wetgeving niet krampachtig zich zou aanpassen na de invoering.

Het feit dat het nu zo krampachtig semi-snel in orde gebracht wordt, toont dat het van in het begin in orde geweest had kunnen zijn...
Hindsight 20/20. Dat is inderdaad zo, maar toen is de keuze gemaakt en heeft er geen haan naar gekraaid.

Vergeet ook niet dat er nog geen (of toch amper) sprake was van plug-in thuisbatterijen gestuurd door de P1-meter op het ogenblik dat Synergrid de regelgeving opgesteld had. Dus ook logisch dat ze er geen rekening mee gehouden hebben en dat de gewesten ook hun goedkeuring gegeven hebben.

Homewizard was één van de eerste die ermee afkwam. Op 25 juni 2024 voorgesteld en pas maanden later begonnen met eerste leveringen.
Op dat moment was de openbare raadpleging van Synergrid voor de wijzigingen al achter de rug, die liep van 14 februari tot 14 maart 2024. En in juli is het naar de gewesten gestuurd.

Vergeet ook niet dat er nog geen (of toch amper) sprake was van plug-in thuisbatterijen gestuurd door de P1-meter op het ogenblik dat Synergrid de regelgeving opgesteld had. Dus ook logisch dat ze er geen rekening mee gehouden hebben en dat de gewesten ook hun goedkeuring gegeven hebben.

Waarom is dat onlogisch?
Gezien zowat alle slimme laadpalen de P1 poort gebruiken is het toch niet ondenkbaar dat plug-in batterijen dat ook zouden doen.
Waarom zou je een extra meter kn je kast steken als iedereen verplicht een digitale meter door de strot geramd heeft gekregen die dat exact kan. Dat is een voordeel tov de analoge meter.

Waarom zou Fluvius die duidelijk hun eigen netwerk niet onder controle kan houden (anders zou ik geen 202 en 254V binnen krijgen) niet willen dat mensen hun net zelf balanceren?

Dat noemt vooruitschrijdend inzicht en je mag van grote bedrijven/instanties EN de overheid verwachten dat die dat hebben.
Maar dat kunnen ze in Vlaanderen duidelijk niet, alles wat ambtenaren aanraken is immers rot.

Waarom is dat onlogisch?
Gezien zowat alle slimme laadpalen de P1 poort gebruiken is het toch niet ondenkbaar dat plug-in batterijen dat ook zouden doen.
Waarom zou je een extra meter kn je kast steken als iedereen verplicht een digitale meter door de strot geramd heeft gekregen die dat exact kan. Dat is een voordeel tov de analoge meter.

Waarom zou Fluvius die duidelijk hun eigen netwerk niet onder controle kan houden (anders zou ik geen 202 en 254V binnen krijgen) niet willen dat mensen hun net zelf balanceren?

Dat noemt vooruitschrijdend inzicht en je mag van grote bedrijven/instanties EN de overheid verwachten dat die dat hebben.
Maar dat kunnen ze in Vlaanderen duidelijk niet, alles wat ambtenaren aanraken is immers rot.
Wederom hindsight 20/20. Wat nu makkelijk zeggen is omdat er net batterijen met p1-meter op de markt gekomen zijn. Er zijn tal van andere technologieën die ook opkomend waren maar geflopped zijn of (nog) geen commerciëel product voor is.

Dus ja, ik vind het logisch dat men enkel kijkt naar wat voorhanden is en later bijstuurt. Zoals men nu dus doet. Uiteindelijk komt het wel in orde, enkel sommige mensen hier die graag wenen omdat ze wat langer moeten wachten eer het wettelijk in orde is.

Wederom hindsight 20/20. Wat nu makkelijk zeggen is omdat er net batterijen met p1-meter op de markt gekomen zijn. Er zijn tal van andere technologieën die ook opkomend waren maar geflopped zijn of (nog) geen commerciëel product voor is.

Dus ja, ik vind het logisch dat men enkel kijkt naar wat voorhanden is en later bijstuurt. Zoals men nu dus doet. Uiteindelijk komt het wel in orde, enkel sommige mensen hier die graag wenen omdat ze wat langer moeten wachten eer het wettelijk in orde is.

Fluvius heeft alle specs van de digitale meter en kent hopelijk de mogelijkheden van zo een ding op voorhand. Het is niet moeilijk
om op basis van een spec een wettelijk kader op te maken van wat je wil toelaten. Hybride omvormers zijn er immers al lang en die zouden ook nuttig gebruik kunnen maken van de P1 poort.
Een meter die jn jouw huis staat en uw zaken meet, fundamenteel zijn dat uw gegevens. Het zou zelfs geen discussie moeten zijn wat je met die gegevens doet, aangezien jij eigenaar bent daarvan. Je geeft als organisatie toegang tot gegevens aan jan en alleman, zelfs zonder enige kennis van zaken, maar owee als ze gebruikt worden voor iets nuttigs.

Als Fluvius dat niet wilt, dat ze de meter maar komen wisselen voor een analoge, kan ik ineens aan 11kW laden wanneer het mij uitkomt. Is ineens een pak efficiënter ook.

Laatst bewerkt:
Wat ik er al van gehoord heb is dat de regelgeving hier gebaseerd / gekopieerd is van de Duitse regelgeving en dat dat de reden is dat de P1 poort niet opgenomen is want in Duitsland hebben ze geen P1 poort op hun digitale meter. Weet niet of het correct is maar het zou me eerlijk gezegd niet verwonderen van dit apenland.

Terug
Bovenaan