Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Doe je jezelf aub een groot plezier en zeg die afspraken af... allemaal tijdsverlies. Wacht gewoon nog heel even af en schaf u dan een Plug-in batterij aan voor een fractie van de prijs/kWh: een investering die je effectief kan terugverdienen in tegenstelling tot zo'n installatie waar alleen het installatiebedrijf op verdient.

En als je ze toch laat langskomen laat je dan aub ook niet wijsmaken dat je 10+kWh opslag nodig hebt oid. Voor de meeste mensen is 4-5kWh sweetspot, al de rest krijg je het halve jaar niet vol en de andere helft van het jaar niet leeg (met enige zin voor overdrijving).

Ik zit met 5kWh batterij al ~2 maanden aan 120kWh per maand. De dagen dat de batterij leeg is na de nacht zijn op 1 hand te tellen (en dan is de batterij leeg tegen 5 of 6h 's morgens, dus minimale tekorten). Dus dat lijkt inderdaad de sweet spot te zijn.

Doe je jezelf aub een groot plezier en zeg die afspraken af... allemaal tijdsverlies. Wacht gewoon nog heel even af en schaf u dan een Plug-in batterij aan voor een fractie van de prijs/kWh: een investering die je effectief kan terugverdienen in tegenstelling tot zo'n installatie waar alleen het installatiebedrijf op verdient.

En als je ze toch laat langskomen laat je dan aub ook niet wijsmaken dat je 10+kWh opslag nodig hebt oid. Voor de meeste mensen is 4-5kWh sweetspot, al de rest krijg je het halve jaar niet vol en de andere helft van het jaar niet leeg (met enige zin voor overdrijving).
Kind, badwater. Het is hier in het verleden nu toch wel aangetoond dat in bepaalde (veelal niche) gevallen ook grotere systemen terugverdiend kunnen worden. En voor bepaalde mensen is het ook wat speelgoed dat niet terugverdiend hoeft te worden. Maar voor de meeste huishoudens heb je gelijk: economisch gezien is een grote installatie vaak niet interessant.

SMA hybride systeem heeft een RTE van 92,8%, heel artikel op hun linked in met link naar het test-instituut en artikel.
Daarmee ook bekroond door onafhankelijken als het meest efficiënte systeem op de markt vandaag.
Ik heb dat artikel opgezocht. Ze hebben een SPI van 92.8%, maar dat is niet gelijk aan de RTE. En ze hebben zeker en vast niet het meest efficiënte systeem uit de test. Er zijn andere merken die het beter doen, dus ik weet waarom SMA dat ze de beste zijn.

Als ik zelf de RTE uitreken met de cijfers die HTW bekend maakt, kom ik op 87,6%. Efficiency tussen PV en omvormer heb ik niet meegerekend gezien we vooral geïnteresseerd zijn in het batterij systeem. Ook het standby vermogen bij SMA is aan de hoge kant (14W).

Jammer dat er geen Victron systeem getest is. Ik had daar wel eens resultaten van willen zien.

Vergelijk maar eens systeem O1 vs E2.

Kind, badwater. Het is hier in het verleden nu toch wel aangetoond dat in bepaalde (veelal niche) gevallen ook grotere systemen terugverdiend kunnen worden. En voor bepaalde mensen is het ook wat speelgoed dat niet terugverdiend hoeft te worden. Maar voor de meeste huishoudens heb je gelijk: economisch gezien is een grote installatie vaak niet interessant.
Maar dat zijn de hobbyisten die zelf componenten kopen en zo'n systeem in elkaar boksen, dat zijn niet de mensen die een installatiebedrijf laten komen om dat voor hun te installeren met alle respect.
We spreken ook niet meer over een hobbyprojectje van een paar honderden euro's, met bedragen van €5k en meer spreek je vaak toch al van serieuze sommen. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die dat zetten uit ideologie. Dat is voor mij persoonlijk overigens zeker ook een factor die meegespeeld heeft om een batterij te kopen, maar als het economisch niet rendabel of minstens break even zou zijn had die batterij hier niet gestaan. Voor dat geld kan je leuker speelgoed kopen :tongue:

Laatst bewerkt:
Na 2 maand extra zonnepanelen begint het terugverdienbedrag op mijnthuisbatterij lichtjes te stijgen. Ik zat aan 180 euro per jaar.. nu al aan 245 na amper 2 maand. Benieuwd wat het gaat geven tegen mei volgend jaar als ik een volledig jaar kan voorleggen.

Maar dat zijn de hobbyisten die zelf componenten kopen en zo'n systeem in elkaar boksen, dat zijn niet de mensen die een installatiebedrijf laten komen om dat voor hun te installeren met alle respect.
We spreken ook niet meer over een hobbyprojectje van een paar honderden euro's, met bedragen van €5k en meer spreek je vaak toch al van serieuze sommen. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die dat zetten uit ideologie. Dat is voor mij persoonlijk overigens zeker ook een factor die meegespeelt heeft om een batterij te kopen, maar als het economisch niet rendabel of minstens break even zou zijn had die batterij hier niet gestaan. Voor dat geld kan je leuker speelgoed kopen :tongue:
Je hebt van soorten, ik ken ITers die het gamen ontgroeid zijn en niets van elektriciteit kennen maar de aansturing etc. wel toffe spielerei vinden, en daar dan met plezier een paar k aan spenderen ipv aan die gaming PC of iets anders

Je hebt van soorten, ik ken ITers die het gamen ontgroeid zijn en niets van elektriciteit kennen maar de aansturing etc. wel toffe spielerei vinden, en daar dan met plezier een paar k aan spenderen ipv aan die gaming PC of iets anders
Of je kan de raad gewoon bekijken als wat deze is. Een algemene raad voor de gemiddelde gebruiker.

Waarbij de uitzondering dit dan maar voor zijn eigen moet uitmaken. Kan je dat niet zelf beslissen of bepalen, dan ben je naar grote waarschijnlijkheid de algemene gebruiker. En op basis van de gestelde vragen acht ik Pardal op dit moment zo wel.

Ik persoonlijk wacht op de het moment dat de gecombineerde thuisbatterij met omvormer vrij beschikbaar is en mijn omvormer de pijp aan maarten geeft. Als ik dan 1.5k aan een omvormer moet geven of 2.5 of 3k aan een omvormer met geïntegreerde batterij dan denk ik er nog eens over na. Ipv een omvormer van 1.5k te betalen en dan een plug in batterij van 1.9 - 2.5k.

Of je kan de raad gewoon bekijken als wat deze is. Een algemene raad voor de gemiddelde gebruiker.

Waarbij de uitzondering dit dan maar voor zijn eigen moet uitmaken. Kan je dat niet zelf beslissen of bepalen, dan ben je naar grote waarschijnlijkheid de algemene gebruiker. En op basis van de gestelde vragen acht ik Pardal op dit moment zo wel.

Ik persoonlijk wacht op de het moment dat de gecombineerde thuisbatterij met omvormer vrij beschikbaar is en mijn omvormer de pijp aan maarten geeft. Als ik dan 1.5k aan een omvormer moet geven of 2.5 of 3k aan een omvormer met geïntegreerde batterij dan denk ik er nog eens over na. Ipv een omvormer van 1.5k te betalen en dan een plug in batterij van 1.9 - 2.5k.
Akkoord hoor ik wou wat nuance brengen want vind de post wat "absolute waarheid" overkomen (mijn interpretatie misschien).

10 kWh verbruik van't net de afgelopen 30 dagen sinds installatie plug-in batterij.
Ni slecht :unsure:
Het is natuurlijk ook wel erg zonnig de laatste maanden.

We spreken ook niet meer over een hobbyprojectje van een paar honderden euro's, met bedragen van €5k en meer spreek je vaak toch al van serieuze sommen. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die dat zetten uit ideologie. Dat is voor mij persoonlijk overigens zeker ook een factor die meegespeeld heeft om een batterij te kopen, maar als het economisch niet rendabel of minstens break even zou zijn had die batterij hier niet gestaan. Voor dat geld kan je leuker speelgoed kopen :tongue:
Ik snap je redenering als het gaat over een gewone thuisbatterij.

Maar ben ik te naïef dat je met een slimme batterij + dynamisch tarief wel voordeel haalt. Akkoord dat de grote van de batterij in verhouding moet zijn met het verbruik.
Na 2 maand extra zonnepanelen begint het terugverdienbedrag op mijnthuisbatterij lichtjes te stijgen. Ik zat aan 180 euro per jaar.. nu al aan 245 na amper 2 maand. Benieuwd wat het gaat geven tegen mei volgend jaar als ik een volledig jaar kan voorleggen.
Heb je dan ook een sturing op je batterij?

Hetgeen ik afneem en injecteer is hetzelfde. 6 jaar geleden was het bedrag dat ik kreeg voor injectie genoeg om mijn factuur te betalen (maakte zelfs winst). Nu zo goed als niets meer en misschien dat het mij geld gaat kosten in de toekomst.

Kan een plug in batterij hetgeen ik normaal zou injecteren in het net voldoende opvangen?

Maar ben ik te naïef dat je met een slimme batterij + dynamisch tarief wel voordeel haalt. Akkoord dat de grote van de batterij in verhouding moet zijn met het verbruik.

Hetgeen ik afneem en injecteer is hetzelfde. 6 jaar geleden was het bedrag dat ik kreeg voor injectie genoeg om mijn factuur te betalen (maakte zelfs winst). Nu zo goed als niets meer en misschien dat het mij geld gaat kosten in de toekomst.

Kan een plug in batterij hetgeen ik normaal zou injecteren in het net voldoende opvangen?

Nee, die simulatie rekent gewoon wat ik overdag injecteer en wat ik gemiddeld nog nodig heb tijdens de nacht adhv mijn kwartiertotalen.

Hier enkele dagen geleden getekend voor een SigEnergy batterij. 9k ish voor 13kWh, inclusief installatie, keuring en nieuwe elektriciteitskast in 't tuinhuis voor wat extra aansluitingen. Benieuwd naar de resultaten!

We spreken ook niet meer over een hobbyprojectje van een paar honderden euro's, met bedragen van €5k en meer spreek je vaak toch al van serieuze sommen.
We zitten hier wel op BG hè :unsure:

Los daarvan, met een (bedrijfs) EV op de oprit krijg je die batterij makkelijk leeg natuurlijk.

Het voordeel dat je haalt met dynamisch tarief is peanuts (de mannen die echt down the rabbit hole zijn mogen mij gerust corrigeren). Zelfs als de stroomprijzen negatief zijn betaal je nog steeds distributietarieven en naast de voordelen van mogelijks betaald worden om stroom af te nemen op de juiste momenten zit je ook met het nadeel dat je soms waarschijnlijk ook vééél meer gaat betalen dan met een gewoon variabel tarief. Enfin, het is een hele hoop extra gedoe tegenover gewoon het simpele plug&play systeem.

Wat jij (volgens mij) eigenlijk wil bestaat niet... of toch niet binnen een realistisch kader. Jij wil eigenlijk elke kWh die je produceert zelf gebruiken, dat gaat niet. Je productie is een soort gauss curve met het grootste deel van u productie in de zomer en quasi niks in de winter. Je verbruik blijft at best gelijk gedurende het jaar, in realiteit is het in de winter waarschijnlijk zelfs hoger. Je kan niet in de zomer 2.000kWh bufferen om dat in de winter te gebruiken.

Als je écht wil weten wat een batterij doet voor u: draai dan de simulatie op https://mijn-thuisbatterij.nl/ met de kwartiergegevens van u digitale teller. Daar kan je mooi zien wat de besparingen zijn bij: 4,5,10, 20kWh... you name it. En houdt er enigszins rekening mee dat dit best case berekeningen zijn, de realiteit zal dus iets slechter uitvallen. Je gaat normaal merken dat de eerste 2-3-4-5 kWh een redelijk mooi rendement geven, daarna vlakt de curve zeer snel af en geeft elke bijkomende kWh nog relatief weinig verschil.

Laatst bewerkt:
Los daarvan, met een (bedrijfs) EV op de oprit krijg je die batterij makkelijk leeg natuurlijk.
Goede opmerking. Hoe verandert dat het 'businessplan'?
Bijv. batterij van 5 kWh, 6 kWp panelen, CREG-tarief (afgerond 0,4€/kWh),
  • Vb1: Een dag werken op bureau (auto kan dus niet opgeladen worden met zonnepanelen, batterij zal vol zijn, dus maximaal 5xCREG=2€ winst indien auto later opgeladen wordt mbv de batterij)
  • Vb2: Kindjes afzetten, winkelen, waardoor 1h zonne-opbrengst wordt gemist (batterij zal ongeveer 50% opgeladen zijn, dus 1€ winst)
Doe dit nu x200 (jaarbasis), ik zie het nog niet.

Het voordeel dat je haalt met dynamisch tarief is peanuts (de mannen die echt down the rabbit hole zijn mogen mij gerust corrigeren). Zelfs als de stroomprijzen negatief zijn betaal je nog steeds distributietarieven en naast de voordelen van mogelijks betaald worden om stroom af te nemen op de juiste momenten zit je ook met het nadeel dat je soms waarschijnlijk ook vééél meer gaat betalen dan met een gewoon variabel tarief. Enfin, het is een hele hoop extra gedoe tegenover gewoon het simpele plug&play systeem.

Wat jij (volgens mij) eigenlijk wil bestaat niet... of toch niet binnen een realistisch kader. Jij wil eigenlijk elke kWh die je produceert zelf gebruiken, dat gaat niet. Je productie is een soort gauss curve met het grootste deel van u productie in de zomer en quasi niks in de winter. Je verbruik blijft at best gelijk gedurende het jaar, in realiteit is het in de winter waarschijnlijk zelfs hoger. Je kan niet in de zomer 2.000kWh bufferen om dat in de winter te gebruiken.

Als je écht wil weten wat een batterij doet voor u: draai dan de simulatie op https://mijn-thuisbatterij.nl/ met de kwartiergegevens van u digitale teller. Daar kan je mooi zien wat de besparingen zijn bij: 4,5,10, 20kWh... you name it. En houdt er rekening mee dat dat rekening best case berekeningen zijn, de realiteit zal dus iets slechter uitvallen. Je gaat normaal merken dat de eerste 2-3-4-5 kWh een redelijk mooi rendement geven, daarna vlakt de curve zeer snel af en geeft elke bijkomende kWh nog relatief weinig verschil.
Het voordeel in het dynamisch tarief is er enkel als je veel stuurbare verbruikers hebt. Met een thuisbatterij ga je daar niet veel winst opmaken eens de verliezen meegerekend zijn.

Maar een gezin die 2 EV's heeft en die 's nachts kan opladen, zal wel goedkoper af zijn. Ook al koken ze 's avonds om 18h dan wat aan een duurder tarief.

Dynamisch tarief zou voor mijn 20euro/maand goedkoper zijn in de winter. En in de zomer ben ik slechter af want dan kost de injectie mij geld. Al heb ik nog gerekend wat het voordeel zou zijn als mijn omvormer gaat curtailen bij negatieve uren.

• Vb1: Een dag werken op bureau (auto kan dus niet opgeladen worden met zonnepanelen, batterij zal vol zijn, dus maximaal 5xCREG=2€ winst indien auto later opgeladen wordt mbv de batterij)
  • Vb2: Kindjes afzetten, winkelen, waardoor 1h zonne-opbrengst wordt gemist (batterij zal ongeveer 50% opgeladen zijn, dus 1€ winst)

Er zijn wel scenarios waar je wat manueel kunt sturen, maar veel maakt dat in the grand scheme of things niet uit. Als ik weet dat ik s middags vb weg ben met de auto en de batterij zit vol, dan pers ik die ook soms manueel leeg. Smiddags dan met de auto weg en dan kan de batterij zich vol tanken. Het is niet dat dat de grote rendabele acties zijn, maar een batterij is zowiezo een centjes spel van veel x weinig = veel.

Het blijft uiteraard allemaal relatief.

De thuisbatterij kost 1500 euro en gaat 10-15y mee. Is het rendabel, is het niet rendabel. Hopelijk wel. Maar ik zal er geen traan om laten als het break even is, 1% verlies of 2% verlies is. Any random beurs dag gaat de portefeuille 5-10k op en neer. En voor de batterij moet ik een week werken, dus cava wel.

It's not about the money, it's about the number.

EV kon wel een wezenlijk verschil maken.
Ter info: ik heb een PHEV die ik via de granny charger kan laden aan max 2,9kW, mijn PV installatie geeft max 4kW. Dinsdag was een dag met veel zon/bewolkt over en weer. De PV opbrengst was dus nogal een flipperkast de hele dag. Het gevolg was dat de batterij op momenten van volle zon nog kon bijladen aan een kleine 1kWh en dat op het moment dat de zon achter de wolken verdween de batterij bij sprong om de gevraagde 2,9kW aan te vullen. Ik heb dinsdag alles samen 10kWh uit mijn 5kWh batterij gehaald.

Maar op het einde van de dag blijft het zoals cege hierboven ook al zegt peanuts op zichzelf natuurlijk. Een dag van €1+ is een goeie dag als ik even scroll... randfactoren die dat bedrag lichtjes naar boven of beneden duwen maken maar weinig verschil op een totaalinvestering van €1500 denk ik :unsure:

Er zijn wel scenarios waar je wat manueel kunt sturen, maar veel maakt dat in the grand scheme of things niet uit. Als ik weet dat ik s middags vb weg ben met de auto en de batterij zit vol, dan pers ik die ook soms manueel leeg. Smiddags dan met de auto weg en dan kan de batterij zich vol tanken. Het is niet dat dat de grote rendabele acties zijn, maar een batterij is zowiezo een centjes spel van veel x weinig = veel.

Als in weet dat ik ‘s middags weg moet laat ik de thuisbatterij niet laden, maar wel de auto.
Stroom in de thuisbatterij steken, eruit trekken en in de auto pompen is 3x verlies (maar vooral warmte in huis, ik heb geen actieve koeling).
Rechtstreeks in de auto geeft warmte buiten aan de auto af ipv binnen.

Denk dat de vraag in dit topic gesteld kan worden : als je verhuist moet de home battery dan blijven staan? Of kan je een overnameprijs bespreken met de koper van uw huis? Volgens wat ik bij Fluvius kan vinden kan/mag ik ze meenemen.
Hoe zouden jullie dat aanbrengen? Want sommige kopers vinden dat dat allemaal 1 package is dat bij het huis hoort (zoals bijv een ingebouwde kookplaat, mag je niet verhuizen/meenemen)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan