Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik denk niet dat dit hier al gepasseerd is, (of ik heb het gemist) maar de minister wil wel degelijk laten toelaten dat de P1 poort voor plug-in batterijen een optie is:

Enerzijds doet dit mijn wenkbrauwen toch fronsen:

"Zij" zijnde Synergrid vermoedelijk...
Anderzijds dus over de P1-meter sturing:

Die verandering duurt wel even, dus formeel zal het niet mogen naar homologatie toe voorlopig.
Kans is dus heel groot dat de Marstek met hun CT klemmen gehomologeerd gaat worden (ik zie niet in waarom niet voor 800W alsook 2500W), terwijl 99% van de mensen dat gewoon met een P1 meter gaat regelen, wat dan later dit jaar (vermoedelijk?) bij Synergrid ook zo zal doorgevoerd worden.
Mja, ik snap het ergens wel, want de P1 poort is verschrikkelijk traag daarvoor, dat is maar elke seconde een update. terwijl met CT-klemmen is dit eerder in milliseconden. nu, op kleine loads (800W) valt dat nog mee, maar als je dat maal 1000 batterijen doet.. is het effect groter natuurlijk.

Mja, ik snap het ergens wel, want de P1 poort is verschrikkelijk traag daarvoor, dat is maar elke seconde een update. terwijl met CT-klemmen is dit eerder in milliseconden. nu, op kleine loads (800W) valt dat nog mee, maar als je dat maal 1000 batterijen doet.. is het effect groter natuurlijk.
Die batterij moet dan wel de CT klemmen ook zo snel gaan pollen. Ik denk niet dat dat het geval is.

En denk je dat de batterij in milliseconden opschaalt? Nee toch. En dat hoeft ook helemaal niet (huishoudelijk verbruik is zo super random dat het net daar toch al op voorzien is).

Mijn HomeWizard P1 meter lijkt toch alleszins meer dan 1 keer per seconde een nieuwe waarde te tonen in de HomeWizard app, dus dat verhaal van 1 update per seconde stel ik toch in twijfel.

Dus Marstek batterij is te koppelen met de P1 Van HomeWizard?
Dan ga ik me er ook eens eentje bestellen. Ik steek 80% van wat ik opwek terug op't net. Tijd dat ik m'n sluimerverbruik op 0 breng.

Mijn HomeWizard P1 meter lijkt toch alleszins meer dan 1 keer per seconde een nieuwe waarde te tonen in de HomeWizard app, dus dat verhaal van 1 update per seconde stel ik toch in twijfel.
Die homewizard app kan gerust die waarden die ze om de 3 seconden van de P1 meter krijgt wat interpoleren zodat het erop lijkt dat je iedere 300 ms een nieuwe waarde krijgt.
We zouden eens moeten duiken in de handleiding/datasheet van dat ding.

Ik volg het even niet meer maar ik dacht dat de homewizard in NL zowat de eerste en beste was en dat hier ook zou worden?
Maar als ik het hier goed lees hebben marstek en HW dezelfde prijs maar een verschil van 5,1kWh vs 2,7kWh?
Al zie ik nu op de website wel alles uitverkocht en 1899€

Ik volg het even niet meer maar ik dacht dat de homewizard in NL zowat de eerste en beste was en dat hier ook zou worden?
Maar als ik het hier goed lees hebben marstek en HW dezelfde prijs maar een verschil van 5,1kWh vs 2,7kWh?
Al zie ik nu op de website wel alles uitverkocht en 1899€
Ik zie toch nog steeds dat je ze kan bestellen: https://duravolt.nl/product/duravolt-plug-in-battery-512kw/. Promocode twe@kers5kwh is ook nog geldig.

Zelf gisteren bevestiging gekregen dat ze volgende week vrijdag geleverd wordt. Vorige week vrijdag besteld, dus toch twee weken leveringstermijn.

Let wel dat dat ding nog niet gehomologeerd is en dus in principe onwettelijk om in de stekker te steken.

Anderzijds heeft dat wel alle Europese certificatie die je zou kunnen wensen, so meh :smurf:

ik heb er dus ook eentje besteld, ben er nog niet over uit of ik het gewoon direct ga insteken of niet, waarschijnlijk wel...

Let wel dat dat ding nog niet gehomologeerd is en dus in principe onwettelijk om in de stekker te steken.

Anderzijds heeft dat wel alle Europese certificatie die je zou kunnen wensen, so meh :smurf:

ik heb er dus ook eentje besteld, ben er nog niet over uit of ik het gewoon direct ga insteken of niet, waarschijnlijk wel...

1) Spel is bijna gehomologeerd
2) Onwettig is een groot woord. Pretty sure dat er veel devices in stopcontacten zitten die niet gekeurd zijn. Pretty sure dat er veel huizen doe-het-zelf foefel elektriciteit hebben die enkel aangepast en gekeurd wordt 2d voor de verkoop.

Maar de enige manier om je te betrappen is toch met huiszoekingsbevel en dat ze dan een batterij vinden die in het stopcontact zit, gaat niet gebeuren dus. Puur op basis van verbruikgegevens gaan ze je nooit iets kunnen maken volgens mij. Enigste probleem kan zijn dat er brand uitbreekt die ontstaan is bij de batterij, dan vermoed ik dat de brandverzekering wel eens lastig kan doen.

So, mijn 360 Telenet moden en pods zijn vandaag al toegekomen (gisterenmiddag besteld). Ging vlot, op 15 min was alles geinstalleerd en up en running. De pod in het houten kot heeft verbinding met de zonnepanelen en levert genoeg signaal voor de living, dus die zit klaar om morgen zijn batterij vriend te mogen ontvangen naast hem.

Maar de enige manier om je te betrappen is toch met huiszoekingsbevel en dat ze dan een batterij vinden die in het stopcontact zit, gaat niet gebeuren dus. Puur op basis van verbruikgegevens gaan ze je nooit iets kunnen maken volgens mij. Enigste probleem kan zijn dat er brand uitbreekt die ontstaan is bij de batterij, dan vermoed ik dat de brandverzekering wel eens lastig kan doen.

Lijkt me onwaarschijnlijk. Heb mijn brandpolis gecheckt en daar moeten panelen en batterijen zelfs niet apart gemeld worden. Lijkt me weinig waarschijnlijk dat iemand dan moeilijk zou doen als je die als goede huisvader in good faith gekocht hebt en in het stopcontact gestoken hebt.

Maar better be safe than sorry, die van mij komt voorlopig ook in het houten kot buiten.

Ik heb nog altijd liever mijn huis dan een zak geld om een nieuw huis te bouwen :hakkuh:

Als dat een CE merk heeft is er voor de verzekering sowieso niks aan de hand. Mij hebben ze altijd gezegd dat dat ok is, weet ik veel dat synegrid dat nog eens wil homologeren…

Ik vind Synergrid een raar iets. Tot paar weken geleden nooit van gehoord.

Lijkt me ook gewoon een vakvereniging te zijn van elektriciteitsmannen. Dat die instrumenten thumbs up of thumbs down willen geven, allemaal goed voor hen.

Is gewoon raar dat Fluvius naar hun lijst verwijst om de PV installaties en/of plug-and-play toestellen door te laten bij aangifte. In principe zou voor PV installaties de keuring moeten volstaan. Kans is groot dat iets nooit gekeurd raakt als het op de lijst staat. Maar stel hypothetisch dat het de keuring passeert en het staat niet op de synergrid lijst, wat dan ? Wat wil dat zeggen over de keuring? Een papieren lijst >>> keuring in het veld ?

Voor plug-and-play is het helemaal van de pot gerukt. Je moet ze niet registreren tenzij het wel moet onder voorwaarde A B C. En ze moeten wel altijd op de lijst staan. Maar een winkel kan ze verkopen zonder ze op de lijst staan en de doorsnee consument weet niet wat Synergrid of de homologatie lijst s.

Ik vind Synergrid een raar iets. Tot paar weken geleden nooit van gehoord.

Lijkt me ook gewoon een vakvereniging te zijn van elektriciteitsmannen. Dat die instrumenten thumbs up of thumbs down willen geven, allemaal goed voor hen.

Is gewoon raar dat Fluvius naar hun lijst verwijst om de PV installaties en/of plug-and-play toestellen door te laten bij aangifte. In principe zou voor PV installaties de keuring moeten volstaan. Kans is groot dat iets nooit gekeurd raakt als het op de lijst staat. Maar stel hypothetisch dat het de keuring passeert en het staat niet op de synergrid lijst, wat dan ? Wat wil dat zeggen over de keuring? Een papieren lijst >>> keuring in het veld ?

Voor plug-and-play is het helemaal van de pot gerukt. Je moet ze niet registreren tenzij het wel moet onder voorwaarde A B C. En ze moeten wel altijd op de lijst staan. Maar een winkel kan ze verkopen zonder ze op de lijst staan en de doorsnee consument weet niet wat Synergrid of de homologatie lijst s.
Ik heb dit effectief meegemaakt. Huis gekocht met 10 jaar oude zonnepanelen en omvormer die nooit aangemeld en gekeurd waren. Om ze aan te melden bij fluvius moest er dus eerst een keuring gebeuren. De keuring ging zonder problemen, maar fluvius wilde de aanmelding niet goedkeuren omdat de omvormer niet meer op de synergrid lijst stond. Een paar jaar geleden stond hij er wel nog op maar dat telde niet. Ik heb toen effectief een nieuwe omvormer moeten plaatsen om dit op te lossen. Het was een prachtig staaltje bureaucratie

Even een reality check voor deze batterijen is toch wel de lage efficiëntie aan 800W. De werkelijke RTE zit rond de 70 a 75 procent. Om de batterij te beschermen kan je blijkbaar ook niet verder ontladen dan 11 procent. Dit houdt in dat je effectief maar circa 3,42 kWh zult kunnen gebruiken. Geen idee hoe dat bij andere merken zit met een vergelijkbaar lage wattage.

Even een reality check voor deze batterijen is toch wel de lage efficiëntie aan 800W. De werkelijke RTE zit rond de 70 a 75 procent. Om de batterij te beschermen kan je blijkbaar ook niet verder ontladen dan 11 procent. Dit houdt in dat je effectief maar circa 3,42 kWh zult kunnen gebruiken. Geen idee hoe dat bij andere merken zit met een vergelijkbaar lage wattage.
Niet helemaal, die RTE houdt ook al rekening met de laadverliezen. Het bruikbare deel is 89% van de capaciteit min de ontladingsverliezen. Er is hier vandaag alweer meer dan 8kWh geïnjecteerd dus die verliezen bij het opladen spelen voor mij al minder een rol.

Bij alle LFP thuisbatterijen adviseren ze om 10% buffer aan te houden onderaan. Ook andere thuisbatterijen hebben verlies. Hybride misschien iets minder aan de DC kant, maar aan de AC kant zullen de verliezen vrij groot zijn. Zeker bij bv een 5kW omvormer waar je dan 's nachts 150W uittrekt.
De Marstek is getest geweest op de Tweakers en het grootste verlies zit aan de oplaad kant, wat minder erg is gezien je dan wat zonne energie verliest en nog redelijk wat verbruik overhoudt voor 's nachts. En vanaf 200W ontladen is die echt wel efficient. Daaronder iets minder.

Ik heb vannacht 2.02kWh uit de Marstek batterij gehaald. Ik zat ronde de 0.23kWh verbruik per uur en de batterij stond op 56%, dus 44% verbruikt. Als ik dan even reken is 2.02/44*100 = 4.59kWh dat ik er effectief zou uitkomen na verliezen indien je tot 0% kan laden. Efficiency is dan 4.59/5.12= 89,6%
Bij ontladen tot 11% zou je er dan 4.59*0.89=4,09kWh effectief kunnen uithalen nadat ze opgeladen is.

Voordat ik deze batterij gekocht heb, heb 10.5 maand een real time simulatie gedraaid in HA. Alle batterijen hadden 90%DOD en 80% RTE. Die RTE is achteraf gezien net iets te gunstig, maar voldoende om te zien dat een 10kWh tegenover een 5kWh battery mij maar jaarlijks 100euro extra zou besparen als ik de restende 1.5 maand extra poleer met de data van de afgelopen 30 dagen.

Ik ging trouwens nooit een batterij kopen, want de terugverdientijd was telkens meer dan 10 jaar. Voor deze 5kWh batterij aan 1474euro is dat 4.5 jaar en dat is ook de enige reden dat ik overstag ben gegaan.

Terug
Bovenaan