Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Hoe werkt zo een Marstek samen met een slimme laadpaal zoals een Smappee eigenlijk? Iemand ervaring mee?

Hoe werkt zo een Marstek samen met een slimme laadpaal zoals een Smappee eigenlijk? Iemand ervaring mee?

Dat is de combo die Morgoth heeft, maar de smappee is niet/beperkt aanstuurbaar. Dus ga je op de batterij moeten inspelen wss (geforceerd laden aan XXXW bijvoorbeeld).

De Alfen is op dat gebied makkelijker te benaderen en ook daar kan je makkelijk laadstromen zetten afhankelijk van zonne-energie, SOC auto danwel marstek etc.
Moet er nog eens goed over nadenken hoe ik het geregeld wil zien, maar het is wel de bedoeling dat de batterij voorrang krijgt op de auto. Mss in de winter niet aangezien de verliezen dan zwaarder doorwegen.

Ik heb beide. In solarmode boxen ze een beetje tegen elkaar op. Soms begint de batterij te ontladen en gaat de auto dan steeds sneller en sneller laden, soms omgekeerd. Als de zon onder gaat, stopt de auto niet met laden en trekt die de batterij leeg. Dus van uit HA moet je dan de laadpaal of auto pauzeren. Met deze integratie lukt het: https://github.com/smartenergycontrol-be/home-assistant-smappee-charging-profiles/issues
Enkel solar laden terug opstarten is precies wat tricky want er is geen solar modus. Ik heb wel de indruk dat als je smart kiest, hij terug naar solar gaat als dat de laatste modus was.

Als alternatief kun je er voor kiezen om de batterij bv traag te gaan aan bv 400W als de auto aan het laden is. Dan gaat de laadpaal wel afslaan bij zons ondergang en dan kun je modus van de batterij terug naar NOM resetten. Maar ook weer via HA of je moet met je appjes bezig zijn en de zon niet uit het oog verliezen of je bent weer elektriciteit aan het kopen.

Met solar mode in HA bedoel je die overschot modus? Interessant, je kan wellicht ook in de app van Marstek ontladen manueel uitzetten tijdens het laden van de wagen? Die integraties zijn nog nieuw voor mij. Maar de prijs van die Marstek intrigeert wel. Twijfel toch om eentje te bestellen van 5 kwh. Zit hier met veel te veel panelen😅

Met solar mode in HA bedoel je die overschot modus? Interessant, je kan wellicht ook in de app van Marstek ontladen manueel uitzetten tijdens het laden van de wagen? Die integraties zijn nog nieuw voor mij. Maar de prijs van die Marstek intrigeert wel. Twijfel toch om eentje te bestellen van 5 kwh. Zit hier met veel te veel panelen😅
Ja, je kan dat inderdaad manueel doen. Maar dan moet je dat allemaal zelf beginnen managen natuurlijk.

Je kan altijd manueel beginnen en naderhand naar een HA overschakelen. Ik heb HA nu een week en is gewoon plezant speelgoed. Al heb ik nog niet veel integraties. Komt wel gaandeweg.

Enige andere manier om die Marstek (of andere batterij) nul op de meter aan te sturen buiten P1? Ik ben al de Shelly tegengekomen maar dan moet je zitten prutsen in de meterkast, daar ken ik te weinig van. De digitale meter zit hier 20m ver in een betonnen kelder, onmogelijk met P1 te verbinden.

Enige andere manier om die Marstek (of andere batterij) nul op de meter aan te sturen buiten P1? Ik ben al de Shelly tegengekomen maar dan moet je zitten prutsen in de meterkast, daar ken ik te weinig van. De digitale meter zit hier 20m ver in een betonnen kelder, onmogelijk met P1 te verbinden.
Nee… Maar een Shelly aansluiten is geen rocket science.

Je kan toch gewoon wifi voorzien op die plaats en waar de batterij zou staan?
De CT003 (P1-meter) verbindt dan met je wifi en de batterij doet hetzelfde om met elkaar te kunnen communiceren.

Is die Marstek afhankelijk van de cloud en een app? Is er ook een mogelijkheid voor CT-klemmen ipv digitale meter uitlezen?
Voor zover ik lees is er een app via cloud maar werkt ook alles zonder internet. De batterij en meter (CT002 is met CT-klemmen, CT003 is via P1) moeten met elkaar kunnen communiceren over wifi maar zelfs zonder internet (bijvoorbeeld geen default gateway geven) werkt alles wel nog. Dat wil dus zeggen dat als de cloud-omgeving ooit weggaat of down gaat ,dat alles nog werkt.

Ondertussen zijn ze er ook in geslaagd om te monitoren/controleren via MQTT interceptie dus configureren moet ook wel nog kunnen dan. Deze stap zorgt ook dat integratie met allerlei andere tools (zoals bijvoorbeeld ontladen pauzeren bij EV-laden, etc) relatief gemakkelijk is.

Hier trouwens net ook de batterij besteld, ben benieuwd.

Nee… Maar een Shelly aansluiten is geen rocket science.
Het zou volgens het Tweakers forum ook werken met een Shelly EM en klem, van mijn meterkast blijf ik precies toch liever af?
Je kan toch gewoon wifi voorzien op die plaats en waar de batterij zou staan?
De CT003 (P1-meter) verbindt dan met je wifi en de batterij doet hetzelfde om met elkaar te kunnen communiceren.
Helaas geen WiFi signaal bij de digitale meter, die zit 20m verder in een (gemeenschappelijke) betonnen kelder.

Helaas geen WiFi signaal bij de digitale meter, die zit 20m verder in een (gemeenschappelijke) betonnen kelder.
Geen optie om er een UTP kabel te krijgen?
Powerline kan misschien ook nog een optie zijn want veel data zal daar niet over gaan.

P1 dongle lijkt inderdaad niet echt een haalbare oplossing als de meter ergens gans de andere kant van het appartementencomplex in een duffe kelder staat.

De zekeringenkast zal allicht wel gewoon in het eigen appartement staan en zou dus (de juiste) WiFi moeten hebben. Daar een Shelly op steken gaat dus werken maar is wel alles behalve plug en play te noemen, zeker als je niets van elektriciteit en de do's en Don'ts qua veiligheid kent.

Die CT klem(men) is maar rond de inkomende (of uitgaande) fase ader(s) van de hoofddifferentieel klikken, maar die meter moet ook spanning meten dus moet als bijkomend circuit achter een (nieuwe / bestaande) zekering gestoken worden.

Laatst bewerkt:
Voltage is pakken is letterlijk 2 draadjes achter een zekering op dezelfde fase aansluiten. Bij een appartement is het wss monofase, dus pak gewoon een licht belaste zekering en zet die daar bij.
Dan de CT klem over de hoofd kabel en klaar.

Het zou volgens het Tweakers forum ook werken met een Shelly EM en klem, van mijn meterkast blijf ik precies toch liever af?

Alle Shelly meters zijn met klem. En die klem moet in uw kast over de hoofd kabel tussen uw kast een DM.

Alle Shelly meters zijn met klem. En die klem moet in uw kast over de hoofd kabel tussen uw kast een DM.
Thanks. Zo zie je maar hoe weinig ik ken over die dingen en dan blijf je imo beter af van uw kast.

Edit: nvn idee dat hier stond niet haalbaar.

De batterijen lijken wel uitverkocht momenteel.

Laatst bewerkt:
Is die Marstek afhankelijk van de cloud en een app? Is er ook een mogelijkheid voor CT-klemmen ipv digitale meter uitlezen?
Je hebt de app nodig om alles te installeren. Dat is via Bluetooth en wifi. Mogelijks ook cloud.
Communicatie via CT klemmen (Shelly) is via lokale wifi. Geen internet nodig, wel wifi.

@cege, vertel eens.. hoe heeft de batterij gefunctioneerd zaterdag?
Hier heeft ze prima gewerkt. Opladen als de zon er door kwam en tijdens de hevige regenbuien voorzag ze ons van stroom. Tijdens het koken hadden we al geen zonne energie meer en begon de batterij voor de rest van de avond/nacht ons van stroom te voorzien. Deze ochtend rond 7h was ze plat en om 7h30 was er terug genoeg zon om te laden.

Gisteren 0.3kwh afname over heel de dag. Vooral door te koken want de batterij kan die pieken niet realtime volgen van de inductie plaat. Hij zoekt wel een gemiddelde waarop hij kan injecteren waardoor 3/4 toch gedekt is.

Vandaag nog maar 0.1kwh afname omdat de batterij een half uurtje plat was.

Terug
Bovenaan