Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ben ook aan het overwegen om er twee te kopen. Mijn verbruik ‘s nachts ligt rond de 800 W en dat zou mooi gecompenseerd worden.

800 W van 18:00 tot 08:00, dus 11,2 kWh per nacht of 4088 kWh per jaar. Aan 0,35 cent is dat 1430 euro.

Met 8 kWh effectief bespaar ik jaarlijks rond de €1000 → terugverdiend in ongeveer 3 jaar.

Laatst bewerkt:
waarom zou je die stekker brol kopen als je pylontech kan kopen voor 1000 euro per 5kw?

die plugin batterijen zijn een paak duurder , low voltage, minder efficient, en kunnen maar 800w geven. wat ben je daar in godsnaam mee...
Uw installatie van een paar pagina's terug zit aan 550 EUR per kWh. Plugin is 288EUR en de eerste kWh renderen het meest. Het bedrag is een stuk behapbaarder. Handelen op de markt met elektriciteit daar heb ik geen interesse in.

Ben ook aan het overwegen om er twee te kopen. Mijn verbruik ‘s nachts ligt rond de 800 W en dat zou mooi gecompenseerd worden.

800 W van 18:00 tot 08:00, dus 11,2 kWh per nacht of 4088 kWh per jaar. Aan 0,35 cent is dat 1430 euro.

Met 8 kWh effectief bespaar ik jaarlijks rond de €1000 → terugverdiend in ongeveer 3 jaar.
Neem je ook de wintermaanden mee in rekening waar je ze niet gratis kan opladen?

Desalniettemin zal de ROI nog interessant zijn gok ik.

Neem je ook de wintermaanden mee in rekening waar je ze niet gratis kan opladen?

Desalniettemin zal de ROI nog interessant zijn gok ik.
Wintermaanden niet doorgerekend maar gezien we overdag bijna nooit thuis zijn met zonnepanelen van 7560 wp lijkt me dat wel oké.

Verbruik tijdens de winter in de nacht gaat ook een heel stuk minder zijn want het grootste deel is een zwembadpomp.

Uw installatie van een paar pagina's terug zit aan 550 EUR per kWh. Plugin is 288EUR en de eerste kWh renderen het meest. Het bedrag is een stuk behapbaarder. Handelen op de markt met elektriciteit daar heb ik geen interesse in.
Akkoord. Initiële investering is iets duurder, uitbreiden wel goedkoper. heb nu wel zelf het schema en een batterij bij plaatsen is maar 2 kabeltjes aansluiten, wat parameters aanpassen en laten herkeuren… kan er tot 14 aanhangen op die ene omvormer.

Fluvius detecteert alvast snel of er een thuisbatterij is gedetecteerd en als deze niet aangemeld is (info van een post op Tweakers, de gebruiker zegt dat hij maar max 800w teruggaf met een DM, maar is natuurlijk niet te verifiëren.)

Batterij geïnstalleerd? Meld ze eenvoudig aan!
Beste klant,

Uit de verbruiksgegevens die we van jouw meter binnenkregen, lijkt het erop dat je een batterij installeerde op bovenstaand verbruiksadres. Wist je dat het verplicht is om deze aan te melden, net zoals zonnepanelen en een laadpaal?

Mijn Fluvius
Klopt het dat je een batterij aansloot en dat je deze vergat aan te melden, of wist je niet van de verplichting? Geen nood, je kan je batterij vandaag nog eenvoudig aanmelden in Mijn Fluvius.

Is je batterij ondertussen aangemeld? Dan kan je dit bericht negeren.

Waarom aanmelden?
Bij Fluvius zijn we voortdurend bezig met het versterken en moderniseren van onze netwerken om klaar te zijn voor de toekomst. Door jouw batterij, zonnepanelen of laadpaal aan te melden, help je ons om de nodige aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Zo kunnen we samen bouwen aan een duurzaam en betrouwbaar energienetwerk. Meer hierover vind je op onze website.
Geen batterij?
Installeerde je toch geen batterij? Meld dit dan even via [email protected], dan hoeven we je hierover niet meer aan te spreken. Mocht je in de toekomst toch kiezen voor groene energie of een laadpaal, dan kan je ze op dat moment aanmelden via Mijn Fluvius.
Met vriendelijke groeten,

Fluvius - Team Groene energie

Maar moet dan wel geregistreerd en gekeurd worden.
Want elke Vlaming heeft een 100% conforme elektrische installatie? :tongue:

Elke keer je iets veranderd aan je elektrische installatie zou die herkeurd moeten worden... elke keer iemand dus ergens een stopcontact bij zet (bv in een tuinhuis) of iets dergelijks zou er een keurder moeten passeren. Wie doet dat? Niemand.
Daarnaast weet 99% van de mensen niet dat je een huishoudelijke installatie elke 25 jaar moet laten herkeuren. En de 1% die het wél weet doet het evengoed niet. 99,9% van alle mensen die van voor 2000 in hun huis wonen zitten momenteel met een ongeldige keuring. Ik denk echt niet dat 2500W vs 800W plots een mega probleem is.

Maar in alle eerlijkheid: je hebt een punt :tongue:
Akkoord. Initiële investering is iets duurder, uitbreiden wel goedkoper. heb nu wel zelf het schema en een batterij bij plaatsen is maar 2 kabeltjes aansluiten, wat parameters aanpassen en laten herkeuren… kan er tot 14 aanhangen op die ene omvormer.
Waarom uitbreiden? Nut: nihil voor de meeste use cases. De overgrote meerderheid van de mensen die naar zo'n P&P oplossing kijken willen niet zitten prutsen met netbalancing en what not, gewoon eigen verbruik van hun PV installatie boosten. Voor die mensen zitten de échte savings van een thuisbatterij in de eerste paar kWh's. Voor de meeste huishoudens is de sweet spot 3-4 max 5kWh, daarna vlakt de curve héél snel af. Het verschil tussen 5kWh en 20kWh is kleiner dan tussen 0 en 2...

Waarom uitbreiden? Nut: nihil voor de meeste use cases. De overgrote meerderheid van de mensen die naar zo'n P&P oplossing kijken willen niet zitten prutsen met netbalancing en what not, gewoon eigen verbruik van hun PV installatie boosten. Voor die mensen zitten de échte savings van een thuisbatterij in de eerste paar kWh's. Voor de meeste huishoudens is de sweet spot 3-4 max 5kWh, daarna vlakt de curve héél snel af. Het verschil tussen 5kWh en 20kWh is kleiner dan tussen 0 en 2...
Heb de rekensom nog niet gemaakt, maar op dagen zoals de voorbije maanden is mijn batterij net niet groot genoeg om het window van negatieve energie prijzen vollledig te dekken. met dubbele capaciteit is dat 2x zo groot en kan je zelf bijladen als de prijs zwaar negatief is. Vermoed dat het idd niet zo rendabel is met de huidige prijzen, maar aan het tempo dat batterij prijzen zakken zet ik er binnen 2-3-4 jaar misschien eentje bij aan de helft van de prijs.

Nuja, of dat echt veel gaat opbrengen. wss niet. de slechtste dag tot nu toe ( met prijzen tot -50 cent per kwh en een negatief window van bijna 10 uur) heb ik 10 cent moeten betalen voor afname en 11 cent betalen voor injectie. 21 cent dus op zo een negatieve dag... moeten er veel zijn voor zo een batterij weerbetaald is.

Het is ook weer een stuk gebruiksgemak die er bijkomt he. Ipv de vaatwas opzetten als de zon schijnt moet ik nu mijn batterij zien leeg te krijgen voor de prijzen negatief worden :p.

Mijn omvormer kan jammer genoeg niet curtailen. Wat flexio nu doet is alles injecteren en die batterij op 15-20 % houden om het duurste negatieve moment van de dag op te vangen. maar het zou uiteraard nog beter zijn als je dan je genoeg batterij hebt om nog eens betaald te worden om ze te vullen.

Nu, mijn installateur heeft wel een berekening gemaakt en een correctg gedimensioneerde setup gekozen, die zullen het wel beter weten :)

Heb op dit moment maar 20-30 kwh meer per maand die ik afneem van het net, dus die extra batterij zal idd weinig opbrengen.

Evt eens kijken naar een EV om die op te laden als de prijs negatief is.

Of omvormer in een slimme pries steken die gestuurd wordt op basis van day ahead prijzen. Maar geen idee hoe gezond dat is voor je omvormer om die meermaals per dag in en uit te schakelen...

Laatst bewerkt:
Nu, mijn installateur heeft wel een berekening gemaakt en een correctg gedimensioneerde setup gekozen, die zullen het wel beter weten :)
Daar zou ik niet zo gerust in zijn. Als ik zie wat hier de voorbije 2 jaar al allemaal in het topic heeft gestaan van mensen die komen vragen of ze een batterij moeten plaatsen bij hun PV installatie... poeh. Batterijen van €5k waar die mensen wijs gemaakt wordt dat de terugverdientijd 6-7 jaar is terwijl de realiteit eigenlijk 20-25 jaar is. Ik zeg niet dat dit bij u ook het geval is voor alle duidelijkheid, ik heb alleen geleerd van zéér sceptisch te zijn over informatie die aangereikt wordt door mensen die er baat bij hebben van die info zo rooskleurig mogelijk voor te stellen.

Maar je bent er zelf ook net iets intensiever mee bezig dan de meeste anderen dus je zal zelf ook wel kritisch genoeg met die info omgaan. :smile:

Daar zou ik niet zo gerust in zijn. Als ik zie wat hier de voorbije 2 jaar al allemaal in het topic heeft gestaan van mensen die komen vragen of ze een batterij moeten plaatsen bij hun PV installatie... poeh. Batterijen van €5k waar die mensen wijs gemaakt wordt dat de terugverdientijd 6-7 jaar is terwijl de realiteit eigenlijk 20-25 jaar is. Ik zeg niet dat dit bij u ook het geval is voor alle duidelijkheid, ik heb alleen geleerd van zéér sceptisch te zijn over informatie die aangereikt wordt door mensen die er baat bij hebben van die info zo rooskleurig mogelijk voor te stellen.

Maar je bent er zelf ook net iets intensiever mee bezig dan de meeste anderen dus je zal zelf ook wel kritisch genoeg met die info omgaan. :smile:

klopt. Er zit heel veel kwatsch tussen de verkopers. Het zijn echter wel dezelfde mannen die mijn panelen gelegd hebben en daar zaten ze er boenk op met hun excellekes en projecties. zelf de gemiddelde kwh prijs van stroom zit er maar één cent naast van wat ze in 2019 voorspeld hebben. die panelen zijn ondertussen terugverdiend op 6 jaar en hun projectie was 7-8jaar. ( 2 jaar terugdraaiende teller gehad + subsidie van 1400 euro toen ze die afschaften)

Hangt ook af van wie uw klant is zeker... Denk dat veel verkopers bij mensen zoals in dit topic niet vlug gaan proberen om heel zot te doen.

Fluvius detecteert alvast snel of er een thuisbatterij is gedetecteerd en als deze niet aangemeld is (info van een post op Tweakers, de gebruiker zegt dat hij maar max 800w teruggaf met een DM, maar is natuurlijk niet te verifiëren.)

Beste klant,

Uit de verbruiksgegevens die we van jouw meter binnenkregen, lijkt het erop dat je een batterij installeerde op bovenstaand verbruiksadres. Wist je dat het verplicht is om deze aan te melden, net zoals zonnepanelen en een laadpaal?

Mijn Fluvius
Klopt het dat je een batterij aansloot en dat je deze vergat aan te melden, of wist je niet van de verplichting? Geen nood, je kan je batterij vandaag nog eenvoudig aanmelden in Mijn Fluvius.

Waarom aanmelden?
Bij Fluvius zijn we voortdurend bezig met het versterken en moderniseren van onze netwerken om klaar te zijn voor de toekomst. Door jouw batterij, zonnepanelen of laadpaal aan te melden, help je ons om de nodige aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Zo kunnen we samen bouwen aan een duurzaam en betrouwbaar energienetwerk. Meer hierover vind je op onze website.
Geen batterij?
Installeerde je toch geen batterij? Meld dit dan even via [email protected], dan hoeven we je hierover niet meer aan te spreken. Mocht je in de toekomst toch kiezen voor groene energie of een laadpaal, dan kan je ze op dat moment aanmelden via Mijn Fluvius.

Vrij logisch natuurlijk als je dezer dagen een nulverbruik gaat hebben dat het snel opvalt.
Als je altijd een sluimerverbruik had snachts en nu plots niet kan het niet anders natuurlijk.

Beste klant,

Mijn Fluvius

Waarom aanmelden?
Geen batterij?

Ik vraag me echt af wat Fluvius gaat doen als je die mails gewoon negeert.

Ze hebben toch enkel vermoedens en geen bewijs ?

Wat is het probleem ook ? Je injecteert toch niet? Je pakt s nachts gewoon 0W af ipv 100 of 150 of 200W.

Hier staat een 11kWp PV installatie en een paal die tot 22kW kan laden. Allemaal gekeurd en geregistreerd. Wat gaat die 800W meer of minder nu maken ?

Voor de plugin toestellen is er niks van keuring of zo nodig dus hoe gaan ze je ooit controleren ? Heb net eens op de Fluvius website gecheckt, je kunt daar gewoon invullen wat je wil en op OK duwen. Je moet nergens factureren of keuringen uploaden. Ja, je moet vinkjes aanklikken dat je instrumenten op de lijst staan en dat alles 'naar waarheid' ingevuld is. Lijkt me zo lek als een zeef te zijn.

Ik snap de redenering ook niet. Heb je niks van installatie, dan mag je de batterij aan je stekker hangen zonder melding. Heb je al een gekeurde PV en/of laadpaal, dan mag die 800W er niet bij zonder melding. Ik zou durven pretenderen dat de staat van de infrastructuur net beter is bij wie net een keuring had om paar kW erin te duwen en/of ervan te mogen halen...

Misschien ook een reden waarom ze zo goedkoop beginnen te worden.

Ik vraag me echt af wat Fluvius gaat doen als je die mails gewoon negeert.

Ze hebben toch enkel vermoedens en geen bewijs ?
Die kunnen u niets maken.
Tot ze ver ik weet mogen ze samen met de politie en een sleutelmaker zich toegang forceren tot uw woning om te controleren of je geen fraude pleegt met je elektriciteitsmeter.
Ik wil wel eens zien welke rechter een huiszoekingsbevel gaat tekenen op basis van een vermoedelijk geinstalleerde thuisbatterij.

Echter kunnen ze wel detecteren als je een batterij hebt. Dit komt omdat de power meter die communiceert met je omvormer zijn info maar per 1000 ms (varieert van model/merk) doorstuurt naar de omvormer, die omvormer op zich dient daarop ook te reageren, wat ook tijd neemt.

Bijvoorbeeld: Je hebt om 22:00 in de avond je oven aanstaan en je thuisbatterij levert 2000 Watt vermogen om dat ding te voeden.
Op het moment dat jij je oven uitschakelt zal er kortstondig 2000 Watt injecteerd worden want het duurt even eer dat:
  1. Je meetmodule op kop van je installatie meet bvb 1x per seconde.
  2. Die info dient doorgespeeld te worden naar je inverter
  3. Uw inverter beseft: Oei! Ik injecteer hier 9A in het net.
  4. Uw inverter beslist om in een gecontroleerde manier zijn output VAC te doen zakken over een periode van 2-3 seconden om de stroom die het injecteert te doen zakken naar ~0A.

Als ik het zo een beetje volg op Tweakers zit er toch heel veel verschil in de leveringen van die Marstek batterijen, van verschillende Wifi-modules tot 101 firmware versies.

Het is me ook nog niet duidelijk hoe ik die volledig zou kunnen koppelen met Home Assistant. Misschien toch maar eens die HomeWizard P1 ook aankopen, daar ik nu gelimiteerd ben door de koppeling met Niko Home Control.

Laatst bewerkt:
Als ik het zo een beetje volg op Tweakers zit er toch heel veel verschil in de leveringen van die Marstek batterijen, van verschillende Wifi-modules tot 101 firmware versies.

Het is me ook nog niet duidelijk hoe ik die volledig zou kunnen koppelen met Home Assistant. Misschien toch maar eens die HomeWizard ook aankopen, daar ik nu gelimiteerd ben door de koppeling met Niko Home Control.
Via modbus, maar das ook een klein beetje knutselen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240/0
Ik heb nog een Elwin EW11 liggen die ik gekocht had om mijn omvormer via Modbus te sturen, maar uiteindelijk is het native gelukt dus ik ga die gebruiken voor de Marstek batterij te sturen. Morgen komt mijn batterij aan.

HomeWizard is ook een mooi product. Die heeft initieel mijn interesse gewekt, maar Marstek lijkt nu wel stabiel te zijn voor 98% van de Tweakers en is de helft van de prijs als 5kWh kopen bij HomeWizard.

Via modbus, maar das ook een klein beetje knutselen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240/0
Ik heb nog een Elwin EW11 liggen die ik gekocht had om mijn omvormer via Modbus te sturen, maar uiteindelijk is het native gelukt dus ik ga die gebruiken voor de Marstek batterij te sturen. Morgen komt mijn batterij aan.

HomeWizard is ook een mooi product. Die heeft initieel mijn interesse gewekt, maar Marstek lijkt nu wel stabiel te zijn voor 98% van de Tweakers en is de helft van de prijs als 5kWh kopen bij HomeWizard.

Het zijn natuurlijk altijd de speciallekes die toeteren.

Als ik naar de commentaren kijk, lijkt het me inderdaad dat de standaard case "we hebben 1 batterij, hebben PV panelen, hebben deftige wifi, willen die gewoon op auto-mode 's nachts laten ontladen" meer dan redelijk werkt.

Er zijn figuren die 3 batterijen hebben of alles zelf willen aansturen of of of, ja, die gaan waarschijnlijk problemen hebben. Maar je kunt niet verwachten dat een bedrijf eerst focust op de rare gevallen.

Lijkt dat de initiele problemen vooral aan de P1 dongle te wijten waren. Maar als ik de commentaren lees, kan een bestaande HW P1 dongle toch gebruikt worden.

Nog niks gehoord van levering hier. Als hij er uiteindelijk is, zal ik hier wel eens verslag uitbrengen.

Het zijn natuurlijk altijd de speciallekes die toeteren.

Als ik naar de commentaren kijk, lijkt het me inderdaad dat de standaard case "we hebben 1 batterij, hebben PV panelen, hebben deftige wifi, willen die gewoon op auto-mode 's nachts laten ontladen" meer dan redelijk werkt.

Er zijn figuren die 3 batterijen hebben of alles zelf willen aansturen of of of, ja, die gaan waarschijnlijk problemen hebben. Maar je kunt niet verwachten dat een bedrijf eerst focust op de rare gevallen.

Lijkt dat de initiele problemen vooral aan de P1 dongle te wijten waren. Maar als ik de commentaren lees, kan een bestaande HW P1 dongle toch gebruikt worden.

Nog niks gehoord van levering hier. Als hij er uiteindelijk is, zal ik hier wel eens verslag uitbrengen.
Inderdaad. Ik wil hem koppelen met de HW P1 en de eerste dagen ga ik hem gewoon laten doen. De enige sturing die ik zou willen hebben, is om te voorkomen dat de auto de batterij leegtrekt tijdens zonneladen.

Ik ga die modbus connectie er wel aanhangen om alles te kunnen monitoren van uit Home Assistant. Dan kan ik ook op dag/maand/jaar basis hoeveel stroom er in en uit de batterij gekomen is.

Inderdaad. Ik wil hem koppelen met de HW P1 en de eerste dagen ga ik hem gewoon laten doen. De enige sturing die ik zou willen hebben, is om te voorkomen dat de auto de batterij leegtrekt tijdens zonneladen.

Ik ga die modbus connectie er wel aanhangen om alles te kunnen monitoren van uit Home Assistant. Dan kan ik ook op dag/maand/jaar basis hoeveel stroom er in en uit de batterij gekomen is.

Is er geen functionaliteit in de app om dat natively te meten ? Hoe moet ik anders mijn rendement excel up to date houden - laadverliezen moeten geelimineerd worden :cautious: . kWh in en kWh out.

Misschien moet ik toch maar eens beginnen prutsen opnieuw. Draait HA gewoon op een raspberry ?

Is er geen functionaliteit in de app om dat natively te meten ? Hoe moet ik anders mijn rendement excel up to date houden - laadverliezen moeten geelimineerd worden :cautious: . kWh in en kWh out.

Misschien moet ik toch maar eens beginnen prutsen opnieuw. Draait HA gewoon op een raspberry ?
Je zult dat ook wel zien in de batterij app, maar die kent geen zonne energie bv. Enkel injectie en afname.

In HA zit er een energy dashboard die alles per uur monitored en bijhoudt.

Terug
Bovenaan