Play4 The Sky Is the Limit S6

Slimme hardwerkende grootouders die alles hebben opgebouwd, 2de generatie die het mee heeft uitgebouwd en dan de 3de generatie die denkt dat geld uit de lucht komt vallen en geen reet weet wat te doen met een ietwat deftig bedrijf. Gewoon stil blijven zitten en hopen dat de gouden tijd blijft duren, maar bij de eerste storm een buiklanding maken. Nuja, corona was ook geen cadeau natuurlijk.

Hij zal er geen boterhammeke minder door eten, die familie heeft hun weelde al lang geleden geconsolideerd.
Verwervers, ervers, bedervers
 
Geert Laeremans is idd de vader. Als ik de voorbije jaarrekeningen zie was er jaarlijks ongeveer 100.000 euro winst dus denk dat de coronajaren gewoon alles weggevaagd hebben.

In de krant stelt Frederik het redelijk rooskleurig voor. Hij (of zijn vader) zal zich wss gelukkig prijzen dat het nog aan een goede prijs wordt verkocht ipv een faillissement met een grote put.
 
Bij een faillissement ben je toch gewoon alle schulden kwijt? Is dat niet beter? Nu mogen ze nog jaaaaren werken om die paar miljoen euro schulden naar break-even te brengen
 
Aangezien de familie Laeremans Superbeton heeft verkocht en een stap terug zet (in ondersteunende rol) zijn die schulden nu een zorg voor overnemer Iterum. Dat lijkt eerder een goede deal voor Laeremans om ervan af te zijn, Iterum zal geloven dat de goederen, contracten en werknemers van Superbeton voldoende waard zijn om er winst mee te halen op langere termijn. In het minst gunstige geval een uitgeschakelde concurrent die mogelijk onder de prijs werkte.
 
Die ondersteunende rol is dan vooral, aanwezig blijven zolang er nog lijken uit de kast vallen.

Met een negatief eigen vermogen krijg je als bedrijf toch geen enkele cent van eender welke bank/leverancier.
Dit levensvatbaar maken lijkt mij toch niet simpel, ligt ook deels aan de markt.
 
In het minst gunstige geval een uitgeschakelde concurrent die mogelijk onder de prijs werkte.
Als ze niets doen en superbeton gaat failliet, dan zijn ze ook hun concurrent kwijt :D

Nee nu effe serieus, een slecht draaiend bedrijf overnemen... je moet het maar durven... Ofwel was dat ventje écht slecht bezig, maar dat geloof ik niet. Ofwel gaan ze gewoon alles verkopen, werknemers ontslaan, etc... en is het maar een grove overname eerlijk gezegd (mannen die over lijken gaan, puur voor het geld, nog effe enkele dure machines verkopen, cashen en dan failliet verklaren)

Ik zie het waarschijnlijk veel te simpel maar ik snap zo'n overname echt niet.
 
Zo een overname kan opzich nog wel goed zijn. Kennis van me is als manager bij een wegenbouwer ingestapt. Draaide op het moment van instap 200K verlies/jaar. Enkel veranderingen doorgevoerd, investering in een betoncentrale, lichte recycling op het terrein (kiezel etc) en diversifiëren door overheidsopdrachten te combineren met fabriekscontracten, steengroeves etc. Ze draaiden een jaar of 2-3 later 500k winst/jaar en nu (is een 6-8 jaar later gok ik) draaien ze ongeveer 2m winst/jaar.

Als ik die kennis moet geloven zijn er gewoon veel mensen in die sector die overal proberen besparen waardoor de kwaliteit van het werk afneemt, met als gevolg dat je de grotere privé contracten gewoon niet kan binnenhalen. Overheidscontracten zijn dan weer zo sporadisch en seizoensgebonden dat je daar misschien 1 jaar goed mee draait als de verkiezingen komen, maar dan valt het allemaal weer stil (net zoals tijdens corona trouwens)
 
Als ze niets doen en superbeton gaat failliet, dan zijn ze ook hun concurrent kwijt :D

Nee nu effe serieus, een slecht draaiend bedrijf overnemen... je moet het maar durven... Ofwel was dat ventje écht slecht bezig, maar dat geloof ik niet. Ofwel gaan ze gewoon alles verkopen, werknemers ontslaan, etc... en is het maar een grove overname eerlijk gezegd (mannen die over lijken gaan, puur voor het geld, nog effe enkele dure machines verkopen, cashen en dan failliet verklaren)

Ik zie het waarschijnlijk veel te simpel maar ik snap zo'n overname echt niet.
Ik zou vermoeden dat gezien de schuld het bedrijf onder zijn reële prijs is verkocht.
Waarbij de reële prijs de activa zijn. Een concurrent die dus dezelfde hardware en mensen nodig heeft doet op die manier dus een koopje.
Op voorwaarde dat (aankoopprijs + schuld) ~= waarde (activa + werknemers + lopende contracten).
Als je een beetje due dilligence doet voor overname kan je dat wel snel te weten komen.

PS: De ironie slaat hier toe, ik kijk vanuit het raam op kantoor recht op een silo van interbeton :) ...
 
Als ze niets doen en superbeton gaat failliet, dan zijn ze ook hun concurrent kwijt :D

Nee nu effe serieus, een slecht draaiend bedrijf overnemen... je moet het maar durven... Ofwel was dat ventje écht slecht bezig, maar dat geloof ik niet. Ofwel gaan ze gewoon alles verkopen, werknemers ontslaan, etc... en is het maar een grove overname eerlijk gezegd (mannen die over lijken gaan, puur voor het geld, nog effe enkele dure machines verkopen, cashen en dan failliet verklaren)

Ik zie het waarschijnlijk veel te simpel maar ik snap zo'n overname echt niet.

Dat dat ventje slecht bezig was, blijkt zwart op wit uit de jaarrekening :).

Alleszins: voor een appel en een ei je concurrent overnemen, waarbij je niet enkel het personeel en machines overneemt, maar ook de hele klantenportefeuille. De overnemer is al actief in de sector dus door dergelijke overname past sowieso in zijn kraam en kan dus leiden tot een schaalvergroting, meer efficiëntie, synergiën,..

Het zal natuurlijk een investering vergen, maar ik vermoed dat de overnemer op middellange termijn zijn broek er niet aan zal scheuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Komt nog bij dat de overnameprijs gedrukt wordt door het feit dat Laeremans met de rug tegen de muur staat en recht op een faillissement afstevent. Zijn onderhandelingspositie is nihil (tenzij hij verschillende partijen tegen elkaar kan uitspelen, waar ik hem maar beperkt toe in staat zie). De emotionele factor ("wij gaan ervoor zorgen dat uwe naam in ere blijft, dat uw mensen hun job kunnen behouden, ...") doet zeker bij hem ook nog een stuk van de prijs. Hij heeft sowieso liever 500k euro minder en een schoon afscheidsfeest, dan 500k meer en 200 mensen die hem de rug keren. Een intelligente overnemer speelt dat uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

En hij fulmineert erover op LinkedIn :laugh:

AANDACHT !!!!! Bij deze wil ik alle ondernemers en zelf zijn eigen familie waarschuwen voor een SUPER OPLICHTER !!!! Namelijk : Mertens Fillip !!! Wonende Dopershoek 6 Merendree !!!!! Als hij bij jullie komt solliciteren gelieve onmiddellijk de politie te verwittigen !! Heeft al effectieve gevangenissen staan !! Heeft NV KONTRIMO OPGELICHT HEEFT V.M.C. CONSTRUCT OPGELICHT!!! Heeft firma LOMBAERT OPGELICHT !!! Heeft godverdomme zijn eigen nichtje opgelicht !!! Er zijn nog 2 a 3 bedrijven opgelicht !!! Weer de schuld van ons gerecht !!! De dader is het slachtoffer en het slachtoffer is den dader !! Bij deze zweer ik op mijn kleinkinderen!! Als hij van mij 1€ gestolen heeft neem ik het recht in eigen handen !!! Dan wordt ik ook dader en wordt ik behandeld als een slachtoffer !!!! Met wat zijn die hier in Belgie eigenlijk bezig !! Dat zo gangsters vrij mogen lopen met effectieve gevangenisstraffen en worden gewoon niet opgepakt en mogen gewoon hun gangetje gaan !! Wordt vervolgd !!! NIEMAND PAKT MIJN WERK AF WAAR IK EN AL ONZE MEDEWERKERS ZO HARD VOOR GEWERKT HEMME !!!!! Over mijn lijk !! 👊🏻👊🏻👊🏻👊🏻🙏🏻 massaal delen zodanig dat dienne oplichter gestopt en opgepakt wordt !!! Anders vind ik hem wel !!! Wij zullen bewijzen dat we rapper reageren dan het gerecht !!!!!

Aanrader om te volgen btw :cool:.
 
En hij fulmineert erover op LinkedIn :laugh:
Grappig vind ik dat toch niet hoor. Het is dieptriest dat men criminelen zo hun gang laat gaan. Het is begrijpelijk dat slachtoffers hun frustratie uiten en soms zelfs geen andere uitweg zien dan het heft in eigen handen nemen.
 
Ik ben wel heel benieuwd met welk verhaal een sollicitant afkomt om u op te lichten.
Ge moet toch al een goed verhaal uit de doeken kunnen doen als ge gaat solliciteren en al met een voorschot op u pree naar buiten wandelt?
Welke mens met gezond verstand gaat in zoiets mee?
 
Een boekhouder kan mogelijks wel wat schade aanrichten.

Aangezien er geen omzet gegenereerd werd veronderstel ik dat de boekhouder valse facturen opmaakte met zijn rekeningnummer op ofzo...
 
Ik ben wel heel benieuwd met welk verhaal een sollicitant afkomt om u op te lichten.
Ge moet toch al een goed verhaal uit de doeken kunnen doen als ge gaat solliciteren en al met een voorschot op u pree naar buiten wandelt?
Welke mens met gezond verstand gaat in zoiets mee?
khad in de krant gelezen dat die kerel werd aangenomen door Kontrimo omdat hij zei dat hij de fiscale lasten kon verlichten van het bedrijf.....
 
Zijn er hier eigenlijk zo veel mensen die de familie Laeremans kennen? Want de commentaren die hier gezegd worden kan je toch niet weten enkel op basis van wat er in de media en jaarrekeningen gezegd worden?
 
khad in de krant gelezen dat die kerel werd aangenomen door Kontrimo omdat hij zei dat hij de fiscale lasten kon verlichten van het bedrijf.....
Op zich heeft hij wel gelijk, als je heel de omzet naar uw eigen rekening doorsluist en niet in de boekhouding verschijnt, dan ga je er ook geen belastingen op moeten betalen
 
Terug
Bovenaan