The Falcon & The Winter Soldier

Disney+ The Falcon & The Winter Soldier

Voor mij maakt dat het allemaal net een stuk realistischer. En laten we de schrijvers en producers van deze verhalen, zij het in comicvorm of tv-adaptatie de vrijheid geven om de onderwerpen te behandelen die ze willen behandelen ;). Marvel doet sinds haar begingeschiedenis trouwens niet anders, en niet alleen via de x-men.

Soit, we hebben die discussie al elders gevoerd.
 
Dat was dan ook het moment waar ik met m'n ogen begon te rollen. Vorige aflevering ook al die lichte insinuatie dat ze geen lening zouden krijgen omdat ze zwart zijn. Ik krijg die zever al genoeg in mijn gezicht geworden door mij op het internet te begeven, hou het aub uit mijn superhelden films en series. Of hou het voor X-Men, een reeks die gebouwd is rondom discriminatie.
Lijkt me toch logisch?
Het is een maatschappelijk probleem, dit is een serie die pseudo-realistisch is, en dus is het logisch dat deze problematiek hierin terugkomt.
Mij stoort het alvast niet.
 
Dat was dan ook het moment waar ik met m'n ogen begon te rollen. Vorige aflevering ook al die lichte insinuatie dat ze geen lening zouden krijgen omdat ze zwart zijn. Ik krijg die zever al genoeg in mijn gezicht geworden door mij op het internet te begeven, hou het aub uit mijn superhelden films en series. Of hou het voor X-Men, een reeks die gebouwd is rondom discriminatie.
Mocht je het nog niet doorhebben: heel de serie draait om wat het is om zwart te zijn in de VS.
 
:rofl:

Hoe zijt ge in godsnaam tot die conclusie gekomen?
Euh ik heb de twee afleveringen gezien? Sam die op zn minst in de richting geduwd wordt om het schild af te staan aan een museum en dan keert de overheid meteen zn kar en geeft het aan een blonde Ariër en zn zwarte sidekick? De lening die twee zwarte mensen niet zomaar krijgen? De blanke agenten die Sam tegenhouden terwijl hij gewoon op straat staat te babbelen en dan aan Bucky vragen of de zwarte man hem stoort? Het verhaal van Isaiah Bradley die als eerste zwarte supersoldaat in de fifties gewoon in de bak vliegt omdatie zn job doet?

Denk dat je nog veel met je ogen gaat mogen rollen in de volgende vier afleveringen.
 
Euh ik heb de twee afleveringen gezien? Sam die op zn minst in de richting geduwd wordt om het schild af te staan aan een museum en dan keert de overheid meteen zn kar en geeft het aan een blonde Ariër en zn zwarte sidekick? De lening die twee zwarte mensen niet zomaar krijgen? De blanke agenten die Sam tegenhouden terwijl hij gewoon op straat staat te babbelen en dan aan Bucky vragen of de zwarte man hem stoort? Het verhaal van Isaiah Bradley die als eerste zwarte supersoldaat in de fifties gewoon in de bak vliegt omdatie zn job doet?

Denk dat je nog veel met je ogen gaat mogen rollen in de volgende vier afleveringen.
Sam heeft meerdere keren gezegd dat hij vond dat hij het schild niet verdiende. Er is werkelijk geen enkele indicatie dat hij in een richting geduwd werd om het schild terug te geven. Die keuze voor de "blonde Ariër" is hoogstwaarschijnlijk omdat John Walker voornamelijk langs conservatie kant gesteund wordt en alles is wat Captain America niet is (bv het zichzelf als de overheid zien). Hoogstwaarschijnlijk als opzet om hem de komende afleveringen verder de agressieve toer op te sturen waardoor Sam & Bucky toch beslissen om het schild te stelen aangezien Walker het compleet tegenovergestelde van Steve Rogers is.

Het gedeelte waar Sam plots door agenten wordt aangesproken is dan ook hetgeen waar ik mijn ogen voor rol aangezien het enorm geforceerd over komt. Het feit dat hij in de bak vliegt zal eerder invloed geweest zijn door Hydra om op hem te experimenteren aangezien hij tegen Bucky zegt "Cause even your people weren't done with me" waarop Bucky verklaard dat hij daarmee Hydra bedoelde.

Maar bon, ik heb verder echt geen zin om die discussie hier verder te zetten. Als ik over heel die kwestie wil praten dan ga ik wel naar Pol & Actua. Ik kijkt mijn (superhelden)films en series net om eens even van de realiteit weg te zijn. Niet om het als een opgeblazen twitterbericht in m'n gezicht geduwd te krijgen;
 
Ik had eigenlijk geen hoge verwachtingen voor deze serie maar tot hiertoe is het voor mij is het tot hiertoe één langgerekte geeuw. Dan vond ik WandaVision véél leuker om te kijken (ander soort serie ook natuurlijk).
Ik heb Falcon altijd al een beetje een flets personage gevonden en net als Carrion wordt ik een beetje onnozel van de ondertoon van de serie. Typisch Holywood, weer eens rondje trachten het plebs een geweten te schoppen... :sop:
 
Zo fragiel zeg. Kan je beter stoppen met verder kijken dan, zoals ik al zei is er nog genoeg van dat op komst.
Wat is er fragiel aan uw standpunten te counteren? Dat noemen ze een discussie voeren, iets wat ze wel vaker doen op een forum moest je het nog niet door hebben.
 
Wat is er fragiel aan uw standpunten te counteren? Dat noemen ze een discussie voeren, iets wat ze wel vaker doen op een forum moest je het nog niet door hebben.
Uw fragiliteit wanneer je eens een scene in uw superheldenserietje ziet die het echte leven qua racisme toont en je al klaagt dat je die zever niet in je gezicht geduwd wilt krijgen. Vind ik erg fragiel ja. Moving on hoor nu.
 
Uw fragiliteit wanneer je eens een scene in uw superheldenserietje ziet die het echte leven qua racisme toont en je al klaagt dat je die zever niet in je gezicht geduwd wilt krijgen. Vind ik erg fragiel ja. Moving on hoor nu.
Mening geven = fragiliteit :laugh:

Maar bon, voor mij hoeft die discussie ook niet verder gezet te worden.
 
Kapitein Amerika is toch nog de enigste serum super soldier zonder bijeffecten?

Hulk, Winter Soldier, Abomination etc hebben allemaal negatieve neveneffecten.
Alleja tenzij ge de naiviteit en sillyness van Captain America beschouwt als negatief :) .

ivm blm, deze serie doet het goed hieromtrent. staat helemaal niet in de focus naar mijn beleving, maar gaat het ook niet uit de weg om een impactvolle narrative te hebben.

Er zijn series waar ik van die overexposure walg.
 
Kapitein Amerika is toch nog de enigste serum super soldier zonder bijeffecten?
The Winter Soldier heeft afaik geen neveneffecten. Hij is in het verleden volledig gebrainwasht door Hydra waardoor Bucky The Winter Soldier werd. Dus al die keren dat hij doordraait (zoals in Captain America the Winter Soldier) hebben te maken met die brainwashing. Maar dat heeft niets met het serum te maken.

Voor zover ik weet heeft Hulk nooit het serum genomen. In de MCU probeerde hij het serum na te maken waarbij het experiment fout loopt en hij gebombardeerd wordt met gammastralen. In de eerste Hulk film zou zijn vader als kind op het geëxperimenteerd hebben maar die film is geen canon meer. Abomination was dan weer een serum op basis van bloed van Hulk als ik het mij goed herinner. Ik heb die Hulk films maar 1 keer gezien toen ze uitkwamen want ik vind die echt niet goed :tongue:
 
The Winter Soldier heeft afaik geen neveneffecten. Hij is in het verleden volledig gebrainwasht door Hydra waardoor Bucky The Winter Soldier werd. Dus al die keren dat hij doordraait (zoals in Captain America the Winter Soldier) hebben te maken met die brainwashing. Maar dat heeft niets met het serum te maken.

Voor zover ik weet heeft Hulk nooit het serum genomen. In de MCU probeerde hij het serum na te maken waarbij het experiment fout loopt en hij gebombardeerd wordt met gammastralen. In de eerste Hulk film zou zijn vader als kind op het geëxperimenteerd hebben maar die film is geen canon meer. Abomination was dan weer een serum op basis van bloed van Hulk als ik het mij goed herinner. Ik heb die Hulk films maar 1 keer gezien toen ze uitkwamen want ik vind die echt niet goed :tongue:
true, de neveneffecten komen niet direct van het serum.
die hulk films zijn echt moeilijk om te (her)kijken, vind ik.
terwijl de appearances in avengers en thor ragnarok wel zeer vermakelijk zijn.

CA blijft wel de enige super soldier zonder neveneffect. 'not a good soldier, but a good man' is een goede quote van de First Avenger. Die film nog eens herzien, was een van mijn favoriete van phase one. hopelijk blijft het ook zo. en die nieuwe in deze serie heeft zo de typysche 'crooked nose, square jawline villain' vibe.
 
Kapitein Amerika is toch nog de enigste serum super soldier zonder bijeffecten?

Hulk, Winter Soldier, Abomination etc hebben allemaal negatieve neveneffecten.
Alleja tenzij ge de naiviteit en sillyness van Captain America beschouwt als negatief :) .

ivm blm, deze serie doet het goed hieromtrent. staat helemaal niet in de focus naar mijn beleving, maar gaat het ook niet uit de weg om een impactvolle narrative te hebben.

Er zijn series waar ik van die overexposure walg.
The Hulk is geen super soldier. Het is een experiment gone wrong. Totaal iets anders.
Abdomination is een kloon van The Hulk, dus ook geen super soldier.

Het jammere vind ik wel dat ze nooit Armin Zolla in zijn comic voorkomen hebben geïntroduceerd. Maar met Zemo gaan ze wel een classic hydra schurk in pak introduceren. Ben echt eens benieuwd.
 
Goh langs de andere kant vond ik de opmerking van "Black Falcon" ook wel een stevige tik terug tegen een overmatige focus op ras.
Falcon moet helemaal niet Black Falcon zijn, hij is Falcon, je huidskleur moet je helemaal niet definiëren. Black Panther is dan opzicht een beetje een geval apart (nu goed, panters zijn ook zwart) maar beeld je eens in: White Whatever, waarbij wit naar het ras verwijst...

Die politie-interventie is nu misschien wel nog realistisch in bepaalde delen van Amerika, je hoort dat ook aan de getuigenissen van zwarte atleten en bekendheden die ineens anders behandeld worden als ze herkend worden. De vraag is dan moeten zo'n politieke boventonen in een superhelden-serie (in beide gevallen)... wat mij betreft kan het, maar het is een gevaarlijke grens.

Het lijkt me toch ook overduidelijk dat deze nieuwe "Captain America" na deze serie geen Captain America meer zal zijn, laat staan standalone films krijgen. Hij zal ofwel de schurk van dit seizoen of een element van het verhaal voor zover deze serie loopt, maar zeker geen nieuwe leider van The Avengers.

Bovendien zijn deze series volgens Kevin Feige geen must-watch voor het filmuniversum, dus basically: je zal naar toekomstige films kunnen kijken en daar misschien leuke verwijzingen in zien of extra backstory meegekregen hebben, maar niets essentieel gemist hebben en dus al zeker niet de introductie van een nieuwe 'Cap'.
 
Laatst bewerkt:
Hulk is foutgelopen maar hij teste ook experiment met gamma straling. Captain Amerika zijn serum is gebaseerd op beta straling
 
Goh langs de andere kant vond ik de opmerking van "Black Falcon" ook wel een stevige tik terug tegen een overmatige focus op ras.
Falcon moet helemaal niet Black Falcon zijn, hij is Falcon, je huidskleur moet je helemaal niet definiëren. Black Panther is dan opzicht een beetje een geval apart (nu goed, panters zijn ook zwart) maar beeld je eens in: White Whatever, waarbij wit naar het ras verwijst...

Die politie-interventie is nu misschien wel nog realistisch in bepaalde delen van Amerika, je hoort dat ook aan de getuigenissen van zwarte atleten en bekendheden die ineens anders behandeld worden als ze herkend worden. De vraag is dan moeten zo'n politieke boventonen in een superhelden-serie (in beide gevallen)... wat mij betreft kan het, maar het is een gevaarlijke grens.

Het lijkt me toch ook overduidelijk dat deze nieuwe "Captain America" na deze serie geen Captain America meer zal zijn, laat staan standalone films krijgen. Hij zal ofwel de schurk van dit seizoen of een element van het verhaal voor zover deze serie loopt, maar zeker geen nieuwe leider van The Avengers.

Bovendien zijn deze series volgens Kevin Feige geen must-watch voor het filmuniversum, dus basically: je zal naar toekomstige films kunnen kijken en daar misschien leuke verwijzingen in zien of extra backstory meegekregen hebben, maar niets essentieel gemist hebben en dus al zeker niet de introductie van een nieuwe 'Cap'.
Ik weet met grote zekerheid dat deze captain america niet zal dragen buiten deze reeks :p
 
Black Panther is dan opzicht een beetje een geval apart (nu goed, panters zijn ook zwart)
Even een wist-je-dat'je, los van de serie; zwarte panters zijn irl zeer zeldzaam. Het zijn zogenaamde melanistische luipaarden. Vandaar ook dat de Black Panther de zeldzame uitverkorene is om Wakanda te leiden. De specifiëring is hier dus wel nodig, maar 'k ben verder wel akkoord (ook al heb ik de serie niet gezien).
 
Terug
Bovenaan