The Batman

Film The Batman (2022)

Nee, absoluut niet. Het helpt misschien om bepaalde personages beter te plaatsen maar eigenlijk geen voorkennis nodig.
 
Wat was ie goooooed :love:
Had iets laten weten, ik ga altijd naar giesbergen voor de film, kei kalm hier.

allesinds topfilm.

detective noir vibe
je voelt echt de agressie in de performances
muziek is spot on
colin farell als pinguin is ook geweldig.

9/10 voor mij

en nog een kleine edit, de eerste keer dat je de batman theme herkent, kippenvelmomentje!!

Vergeet jullie score en review hier niet te vermelden
Overzicht > Laat beoordeling achter

;)
 
Denk dat de meningen verdeeld gaan zijn maar voor mij was het de beste Batman so far. Geweldige cinematografie, moody en een wreed geniale Batmobile. Wie graag wat meer werk ziet van de designer ervan: https://www.behance.net/ashthorp
 
Het was 7even met Batman and I loved it! 🤷‍♂️

All jokes aside, voor mij was het een Batman film die ik al decenia wou. Het is moody, duister en beautifully shot. Reeves heeft duidelijk wat ceus genomen van Fincher, maar dat is heus geen kritiek.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg van genoten deze avond! Wat een film! Ook hoe alles in beeld gebracht is. Om dan nog van de muziek te zwijgen 😍.
Denk dat het vooral ook hielp dat het een avond vertoning was: geen giechelende kinderen, praktisch geen lawaai van eten of drinken. Echt verschillende momenten dat het muisstil was in de zaal, en dat maakt het allemaal zoveel beter.
 
Gisteren ook gezien en ik vond hem echt te langdradig, het verhaal kabbelt maar door zonder veel spanning om te eindigen in een teleurstellende finale. Gelukkig wel met enkele zeer memorabele momenten zoals de batmobile introductie.
Pattinson zet een sterke Batman neer maar als Bruce Wayne kon hij mij alvast niet overtuigen.
Wel prachtig in beeld gebracht met een magistrale soundtrack.

Enfin, ik had ergens gelezen dat hij op niveau zat van The Dark Knight, maar dat vond ik allerminst.
 
Gisteren ook gezien en ik vond hem echt te langdradig, het verhaal kabbelt maar door zonder veel spanning om te eindigen in een teleurstellende finale. Gelukkig wel met enkele zeer memorabele momenten zoals de batmobile introductie.
Pattinson zet een sterke Batman neer maar als Bruce Wayne kon hij mij alvast niet overtuigen.
Wel prachtig in beeld gebracht met een magistrale soundtrack.

Enfin, ik had ergens gelezen dat hij op niveau zat van The Dark Knight, maar dat vond ik allerminst.
Ik snap wel dat die langdradig kan aanvoelen, ligt het aan mij of worden films in de cinema gewoon langer en langer tegenwoordig?

Spanning vond ik er nu wel inzitten maar dan eerder de spanning van een noirfilm

Spoilers voor The Batman en The Dark knight trilogie
Het gaat hier eerder om een constante dreiging vind ik dan om een spanning zoals we die bij Nolan zagen, als we de vergelijking met die zijn films gaan maken. Daar was het plan om Gotham te vernietigen altijd iets groots dat constant aanwezig is vooral in de laatste 2: de Joker laat alles in puin achter en in Rises wordt het wel heel duidelijk met die bom. Hier gaat het lang om een dreiging doordat je gewoon nooit echt kan inschatten wanneer de Riddler gaat toeslaan, als zijn masterplan dan aan het licht komt krijg je wel echt spanning.

Maar dan vond ik dit nog altijd spannender dan Dark knight rises waar je weet dat Batman zal terugkeren en daar dus geen spanning in zit. Om dan verder de vergelijking te maken:

Pattinson is de betere Batman, Bale de betere Wayne. Zoe Kravitz doet het veel beter dan Anne Hathaway maar Caine en Oldman overklassen voor mij op elk moment Serkis en Wright.

En deze film lijkt mij ook minder tijdloos. The dark knight draait echt om de personages en de Batman mythologie terwijl hier nog een andere laag is: die van het gepolariseerde Amerika na Donald Trump waar mensen elkaar terug moeten leren vertrouwen om terug vooruit te kunnen gaan. Zo een laag heb je bij Nolan nooit
 
Ik moet ook wel eerlijk zeggen, dat ze er gerust een dik kwartier konden af pitsen. Op het einde wat langdradig. Dat gezegd zijnde, atmosfeer in de film is perfect. En na de eerste helft dacht ik echt, deze film gaat the dark knight evenaren. Maar zoals ik al zei, 2de helft houdt dat niveau niet aan. Maar echt wel een topfilm om in de cinema te zien!
 
Ik was eigenlijk niet van plan deze in de zalen te gaan zien, want ik zat echt niet te wachten op nog maar eens een Batman-film ... maar @Raukaris vroeg me mee en wow! Wat een film!

Voor mij zeker beter dan de Nolan-films. Ik snap de kritiek op de portrettering van Bruce, maar het draaide hier gewoon echt om Batman. Enige minpuntje voor mij is eigenlijk de grote opening naar een sequel. Dit had nog sterker kunnen zijn hadden ze het gewoon stand alone gelaten zoals The Joker.
 
Ik vond hem allesinds beter dan de Nolan films, enkel The Dark Knight komt in de buurt. Burton's Batman Returns vind ik even goed maar op een heel andere manier. De detective vs the campy superhero.

De film was zeer spannend en het geluid versterkte dat allemaal. Mooi in beeld gebracht met brutaal geweld zonder het expliciet te tonen. Toch geen film om met kleine kindjes te gaan kijken.. O en bonuspunten voor Colin Farrel als The Penguin, niet te herkennen!
 
I liked it... I liked it a lot...

De film ziet er fantastisch uit en ook het geluid/muziek was voor mij af. Ondanks zijn duur heb ik me niet verveeld (en niet in slaap gevallen, wat wel vaker gebeurt als ik 's avonds naar de cinema ga :unsure:)

Pattinson doet goed zijn werk, zeker in de gedaante van Batman. Geen moment geërgerd. Ook de rest van de cast is zeker niet misplaatst.

De sfeer en de toon van de film zit juist voor mij. Hij had idd wel ietsje korter gekund. Misschien dat ik later bij een re-watch daar meer last van ga hebben.

Toch best veel coole scenes:
- De achtervolging op de Highway
- De conversatie tussen Batman en The Riddler in Arkham (good job van Paul Dano)
- ...

Ook wel een paar mindere punten, maar dat kon de pret zeker niet verstoren voor mij:
- Batman slaagt zijn tegenstanders soms volledig aan gort, maar achteraf hebben ze schijnbaar niet veel meer dan een kras op de neus bij wijze van spreken. Een schedeltrauma en een diepe coma leken mij in sommige gevallen meer op zijn plaats :p
- Het oplossen van de raadsels of gedachtegang van The Riddler voelde soms wat 'cheap' ofzo. Zeker dat stuk met die U...R...L...
- Ook de uiteindelijke verklaring van de rol van de burgemeester, procureur, Falcone, ... voelde iets te 'gemakkelijk'. Ik kan het moeilijk onder woorden brengen, maar ik miste daar precies iets...

De films van Nolan of Burton zijn nu plots niet minder waard ofzo voor mij. Het is gewoon anders. Zou van allemaal nog eens een re-watch moeten doen.

O en bonuspunten voor Colin Farrel als The Penguin, niet te herkennen!
Idd, ik zat heel die film te kijken van 'Is hij dat nu echt? Heb ik dat nu verkeerd gelezen?'
 
Ook voor mensen die de Marvel-films al enkele jaren moe zijn, is het een grote aanrader.

Ik heb er erg van genoten. Bij Marvel kan ik enkel nog met mijn ogen rollen.
 
Ik kan er eigenlijk weinig aan toevoegen wat nog niet gezegd is. Eén van mijn beste maten is een grote Batman fan en die haat de film met een passie omdat Batman eigenlijk nogal...
lomp in de film is en de zaak veel vlotter zou moeten kunnen kraken als world's greatest detective.

Voor mij is het punt van de film echter dat hij daar nog niet is. Ja, Batman maakt fouten in de film, behoorlijk wat zelfs, maar dat is net het idee achter een jonge Batman in jaar 2 De kerel is een ongeleid projectiel, gedreven door wraak en depressie. Dat is een belangrijk thema in de film. De Bruce Wayne in deze film is niet de playboy die we doorgaands zien, maar een gebroken man die geconsumeerd wordt door zijn eigen woede en zichzelf duidelijk niet verzorgt. Hij leeft enkel voor zijn wraak.

Pattinson speelt hem ook erg ingetogen, bijna monotoon en verdoofd, behalve wanneer hij dus achter zijn doel gaat. Dan neemt de emotie de bovenhand. Dat momentje aan het einde ook, wanneer die Riddler goon zichzelf Vengeance noemt. Die bijna geschokte "i fucked up" uitdrukking op het gezicht van Pattinson is waar het uiteindelijk op neerkomt. Je merkt dat het een keerpunt is en dat Batman van dan af meer moet worden, een symbool van hoop. De film is tot dan toe gitzwart, maar op het einde is er een sprankel daglicht. Het is symbolisch voor de terugkeer van Bruce Wayne richting het licht, het begin van de weg terug uit de depressie en het verwerken van het trauma.
 
Terug
Bovenaan