Filmreview: Batman The Long Halloween Part Two

Het is ondertussen al even geleden dat ik Batman The Long Halloween Part One onder de loep nam, maar inmiddels is ook het vervolg verschenen op Blu-ray en DVD. Of het tweede deel van hetzelfde niveau was als deel één, kom je te weten in onderstaande review. Of de Holiday Killer ondertussen is gevat, zal je echter zelf moeten bekijken! Wie deel één nog niet heeft gezien, raad ik aan om dat eerst te bekijken alvorens onderstaande review te lezen, aangezien deze beperkt spoilers kan bevatten.

In deel één zagen we hoe Gotham City als vanouds geteisterd werd door misdaad en corruptie. De Falcones, de eens zo machtige misdaadfamilie, werden één voor één slachtoffer van een mysterieuze moordenaar, genaamd de 'Holiday Killer'. Aangezien deel één ons achterliet met een spannende cliffhanger, was ik alleszins benieuwd naar het tweede deel.

Batman 1.jpg


Gevaar uit verschillende hoeken

Onze mysterieuze killer is nog steeds op vrije voeten, maar van Batman is er voorlopig geen spoor. Bruce Wayne is namelijk in de ban van de giftige Poison Ivy. Wanneer hij wordt bevrijd door een bondgenoot, ontdekt hij al snel wie de echte dader is: Poison Ivy's werkgever Carmine Falcone. Carmine 'The Roman' Falcone, wordt ondertussen gedwongen om versterking te zoeken en zijn organisatie te redden alvorens deze volledig wordt uitgeroeid door de Holiday Killer. James Gordon en Harvey Dent doen er alles aan om de daders te ontmaskeren, maar dan ontsnappen naast Poison Ivy ook de superschurken Scarecrow en Mad Hatter. Harvey, die ook te kampen heeft met privéproblemen, wordt na een aanval verminkt achtergelaten. Op dat moment ontketent de dualiteit in zijn psyche die hij zijn hele leven heeft proberen te onderdrukken.



Waardig vervolg van een sterk eerste deel

Het spreekt voor zich dat dit tweede deel niet als losstaande film kan worden bekeken. Een objectief oordeel vellen over enkel dit deel is dan ook moeilijk. Daarom raad ik meteen aan om, indien mogelijk, beide films na elkaar te bekijken. De algemene setting en de inleiding tot het verhaal is uiteraard al gemaakt in deel één, waardoor deel twee er op een andere manier invliegt. Dit is voor mij ook meteen het enige 'minpunt' aan de film: de opbouw in deel één zat een stuk beter. In deel twee voelt alles iets gejaagder aan en zorgen het grote aantal slechteriken ervoor dat alles iets minder in balans is. Dit gezegd zijnde, wil ik absoluut benadrukken dat Batman The Long Halloween in zijn geheel een steengoede animatiefilm is!

Ook in deel twee gaan we verder op het fantastische film noir-elan dat deel één kenmerkte. De sfeer, voice-acting, het goede verhaal en de sterke dialogen zorgen voor een meer dan geslaagde verfilming van een comic-klassieker. Hoewel er hier en daar wat verschillen zijn tussen de animatiefilm en het comic-verhaal, stoorde mij dit nooit. Deel twee weet in grote lijnen hetzelfde niveau aan te houden als deel één, maar als ik dan écht kritisch moet zijn, moet ik toegeven dat ik persoonlijk deel één net wel dat tikkeltje beter vond. De grootste redenen daarvoor werden hierboven reeds beschreven. Niettemin weten Palmer en Sheridan het reeds steengoede verhaal op een zeer fijne manier over te brengen.

Conclusie

Batman: The Long Halloween Part Two is net als zijn voorganger een sterke verfilming van een comic-klassieker. Wie deel één de moeite vond, zal ook absoluut kunnen genieten van dit tweede deel. Palmer en Sheridan weten ook nu hetzelfde niveau aan te houden en de sublieme film noir-stijl tot zijn recht te laten komen. Hoewel het tweede deel soms iets chaotischer overkwam dan deel één, kunnen we in zijn geheel spreken van een meer dan geslaagde animatiefilm. Wat mij betreft zelfs één van de betere DC-animatiefilms. Must see voor fans van comics!

Pro

  • Boeiend verhaal
  • Sterke dialogen en goede karakterontwikkeling
  • Sublieme film noir stijl

Con

  • Vrij veel personages, waardoor het soms wat overweldigend kan zijn
  • Tempo iets meer uit balans vergeleken met deel één
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

25 augustus 2021

Genre

  1. Actie
  2. Animatie
  3. Misdaad
  4. Thriller

Speelduur

83 minuten

Regie

Chris Palmer

Cast

Jensen Ackles, Josh Duhamel, Naya Rivera, Billy Burke, Katee Sackhoff

Uitgever

Warner Bros Animation en DC Entertainment
 
Terug
Bovenaan