Filmreview: Batman The Long Halloween Part One

Mensen die me al langer kennen of mijn reviews in de gaten hebben gehouden weten dat ik naast filmliefhebber ook een grote voorliefde heb voor Amerikaanse stripverhalen. Naast graphic novels komen hier ook nog frequent superhero comics aan bod. Hoewel mijn collectie voor het grootste deel uit Marvel-verhalen bestaat, behoren een aantal DC-comics tot mijn absolute all-time favorieten. Vooral Batman spant hierbij de kroon, waarbij ik Frank Miller's Batman: Year One, The Killing Joke van Alan Moore en Jeph Loeb's Batman: The Long Halloween bij de absolute top reken. Van deze laatste verscheen recent een nieuwe animatiefilm, waarbij het verhaal in twee delen zal worden uitgegeven. Wat ik van het eerste deel vond, komen jullie te weten in onderstaande review!

Batman: The Long Halloween, welke hier al jaren als hardcover staat te pronken in mijn boekenkast en trouwens één van de grootste invloeden was voor het succesvolle Batman: The Dark Knight van Christopher Nolan, wordt ook door de fans aanzien als één van de beste Batman-verhalen tot op vandaag. Tricky dus om deze aan te pakken! Daredevil Chris Palmer durfde het aan om de regie voor zijn rekening te nemen. Part One, met stemmen van onder andere Jensen Ackles, Josh Duhamel en Naya Rivera, betreft hoofdzakelijk een adaptatie van de eerste vier nummers in de dertiendelige reeks.

batman-the-long-halloween-part-one-still-02.jpg


De ontrafeling van een bloedstollend mysterie

Gotham City wordt zoals steeds geteisterd door misdaad en corruptie. Aan het hoofd van deze terreur vinden we een van de machtigste en meest beruchte families: de Falcones. De chaos wordt alleen maar erger wanneer op de avond van Halloween een brute moord plaatsvindt. Naar aanleiding van deze gebeurtenis sluiten Batman, commissaris James Gordon en district attorney Harvey Dent een pact om 'The Roman', het hoofd van de misdaadfamilie, op te pakken.

Wat oorspronkelijk als een moord leek tussen bendeleden, blijkt echter te evolueren naar het werk van een seriemoordenaar. Op verschillende navolgende feestdagen vallen opnieuw doden. De mysterieuze moordenaar wordt omgedoopt tot de 'Holiday Killer'. Stilaan worden meer en meer bendeleden van de Falcone-familie het slachtoffer en wordt het als het ware een race tegen de kalender om nieuwe moorden te vermijden. Shit gets real wanneer ook The Joker in het spel komt. Hij is er namelijk niet mee opgezet dat er een andere tough guy 'zijn' Gotham teistert. Ook het pact tussen de drie leden begint stilaan in vraag gesteld te worden. Lukt het hen in alle chaos om de Holiday-killer te vatten?

batman_the_long_halloween_part_one_bluray_05.png


Respectvolle verfilming van een comic-klassieker

Zoals reeds aangehaald is een animatiefilm gebaseerd op een comic-klassieker altijd gevaarlijk. Enerzijds voor het verhaal, maar anderzijds omdat je de tekenstijl van het origineel gewend bent. Met plezier kan ik zeggen dat Batman: The Long Halloween Part One een respectvolle verfilming is van het originele verhaal. Hoewel Chris Palmer hier en daar enige vrijheid neemt, blijft hij voldoende trouw aan het originele werk van Jeph Loeb. Wat de tekenstijl betreft: hoewel ik meer fan ben van het werk van Tim Sale, is het vermoedelijk niet meteen een ideale stijl om een volledige animatiefilm mee uit te werken. De gebruikte tekenstijl leent zich daarenboven perfect tot de leuke film noir stijl die doorheen de volledige film werd doorgetrokken. Daarenboven dragen zowel de duistere sfeer, het fantastische werk van de stemacteurs, als de leuke dreigende audio allemaal bij tot een geslaagd geheel.

Een comic-klassieker in een leuke film noir stijl.


Wat ik persoonlijk erg fijn vond, was dat de animatiefilm mij enerzijds nostalgisch deed terugdenken aan de superhelden tekenfilms van de jaren '90, maar anderzijds toch de volwassenere versie is van wat we vroeger gewoon waren. Tussen alle grafische parels van Pixar, Disney, Dreamworks, enzoverder, voelt het haast vernieuwend om ook nog eens een animatiefilm in een andere stijl te bekijken. Daarnaast passeren ook heel wat personages de revue, zoals The Joker, Catwoman, Calender Man, enzovoort. Wie niet weigerachtig staat tegenover stripverhalen, zou ik wel aanraden om eerst de comic te lezen en nadien pas de film te bekijken.

Conclusie

Batman: The Long Halloween Part One is een geslaagde verfilming van een absolute comic-klassieker. Zowel fans van misdaaddetectives als fans van Batman zullen kunnen genieten van deze animatiefilm in leuke film noir stijl. De spannende cliffhanger op het einde van de film doet alvast uitkijken naar Part Two, welke we volgende maand mogen verwachten. Vergeet trouwens zeker niet te wachten tot na de aftiteling om al een eerste glimp op te vangen van dit vervolg!

Pro

  • Blijft trouw aan het originele verhaal
  • Leuke film noir stijl
  • Top voice casting

Con

  • Stem van Batman en Bruce Wayne mochten iets meer verschillen
  • Animatiestijl is niet voor iedereen
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

23 juni 2021

Genre

  1. Actie
  2. Animatie
  3. Misdaad

Speelduur

82 minuten

Regie

Chris Palmer

Cast

Jensen Ackles, Josh Duhamel, Naya Rivera, Troy Baker, ...

Uitgever

Warner Bros Animation en DC Entertainment
 
Terug
Bovenaan