Filmreview: Dune: Part Two

Wat is er leuker dan op een vrije namiddag naar een epische sciencefictionfranchise kijken? Star Wars, Blade Runner, … we kennen ze allemaal. Maar Dune, in al zijn facetten, is wat mij betreft de franchise van het moment. Toegegeven, Dune: Part One heeft voor gemengde meningen gezorgd, you love it or hate it. Maar, frankly speaking, reken mij maar bij die eerste groep. Dit bewijzen ook de talloze nominaties en de verzilvering van maar liefst zes Oscars. Op naar Brussel om te zien of we ook in deel twee een cl-IMAX zullen beleven!

Voor wie de wereld van Dune niet kent, deze is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1965 van Frank Herbert. Het verhaal speelt zich een aantal duizenden jaren in de toekomst af. De mensheid heeft zich verspreid over het volledige sterrenstelsel en valt onder leiding van verschillende adellijke Huizen, met aan het hoofd de Emperor. Voor de interstellaire ruimtevaart is een zeer waardevolle grondstof nodig: spice. Deze komt echter maar op één plek voor: Arrakis, een dorre, hete woestijnplaneet, door de inheemse volkeren, de Fremen, Dune genaamd. Dit succesvolle verhaal kende een eerste verfilming in 1984, maar wordt sinds 2021 opnieuw onder handen genomen door regisseur Denis Villeneuve. Dune: Part Two betreft het tweede luik in deze moderne trilogie.

DPT 1.jpg

Paul Atreides en de Fremen als sleutel voor de toekomst

Hierin volgen we Paul Atreides, gespeeld door de fantastische Timothée Chalamet, zoon van hertog Leto Atreides, die is belast met het bewaken van de orde in Arrakis en bijgevolg ook de spice-productie. Wie de spice bezit, bezit het universum. En onder het motto ‘hoge bomen vangen veel wind’, zal het huis Atreides geen lang leven beschoren zijn. Zeker niet omdat Huis Atreidis de verantwoordelijkheden heeft overgenomen van de Harkonnens, een Huis dat niet per se bekendstaat om zijn zachtaardige aanpak. Daarenboven is Arrakis ook niet de meest vreedzame planeet en nagenoeg onbewoonbaar dankzij de woestijn en zijn inwoners, gigantische zandwormen die alles verwoesten wat op hun pad komt.

Dune: Part Two is het langverwachte vervolg van de eerste iteratie uit 2021 en start waar de vorige film is geëindigd: Paul Atreides, samen met Chani (Zendaya) en de Fremen in de open woestijn, op zoek naar wraak tegen Huis Harkonnen. Samen met zijn nieuwe metgezellen zal hij het lot van het universum moeten bezegelen, door een vreselijke toekomst te voorkomen die hij als enige kan voorzien. Laat ons zeggen, zonder in te gaan op de details, dat er nog een openstaande rekening te vereffenen is, waarbij het spicy zal verlopen!

DPT 4.jpg

Aan world building en visueel spektakel geen gebrek!

Laten we eerlijk zijn, Dune: Part Two is sowieso één van de meest geanticipeerde films van 2024 (of 2023 for that matter, wanneer hij oorspronkelijk zou uitkomen). Met een stevig budget van 122 miljoen dollar (iets minder dan zijn voorganger, maar toch nog best oké te noemen), mogen we hopen dat Villeneuve nog wat zakjes spice aan de kant heeft gehouden om de film te bekostigen. Hij mag alvast terug rekenen op een cast van jewelste. Naast toppers Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Javier Bardem en Stellen Skarsgard verwelkomen we onder andere Austin Butler, Christopher Walken en Florence Pugh. Ik kan alvast meegeven dat iedereen op niveau presteerde, al stalen wat mij betreft Timothée Chalamet, Zendaya en nieuwkomer Austin Butler toch wel echt de show.

Het verhaal komt in een stroomversnelling, waardoor de 166 minuten voorbij zijn gevlogen.


Daarenboven is ook dit deel grotendeels op locatie opgenomen en kunnen we terug rekenen op dezelfde epische locaties en cinematografische landschappen die we reeds in de eerste film te zien kregen. Het onherbergzame van Arrakis komt in deze film nog meer aan bod en wordt, mede door het sterke lichtspel en de intense muziek van Hans Zimmer, naar een nog hoger niveau gebracht. Audiovisueel prachtig om te zien, en hoe beter dan in ware IMAX-ervaring? Let wel op, want de popcorn zal regelmatig uit je doosje daveren!

DPT 5.jpg

Muad’Dib, Lisan al Gaib!

Maar wat misschien nog beter te verteren is voor de ‘haters’ van Part One, is dat er in deze sequel toch iets meer actie aan bod komt. Uiteraard ligt de focus nog steeds niet op epische, intergalactische battles, maar wel op een verder uitgediept verhaal, waarin politieke intriges, de dualiteit waarin Paul zich bevindt en de ontwikkelingen van de verschillende Great Houses centraal staan. Het verhaal komt met andere woorden in een stroomversnelling, waardoor de 166 minuten wat mij betreft voorbij zijn gevlogen.

Jullie lezen het al, maar de ervaring met Dune: Part Two was hoofdzakelijk positief te noemen. Dat neemt niet weg dat er uiteraard ook wat mindere puntjes merkbaar waren. Zo konden we hier en daar een continuïteitsfoutje vaststellen, werd de zoveelste repetitieve scandering van de woenstijnmuis stilaan vervelend en maakten we kennis met een ‘Hollywoodiaanse’ manier om iets essentieel te kunnen verklaren in de verhaalvertelling. Eentje waar we uiteraard geen punten gaan voor aftrekken, maar de vertaling van Fremen naar ‘Vrijmensen’ is ook best lullig te noemen. Dan lijkt de vertaling in de boeken naar ‘Vrijmans’ al iets acceptabeler. Dat alles zien we gelukkig wel door de vingers door de sterke blockbuster die hier is neergepoot. Als iemand binnenkort vraagt om mee te gaan naar Dune: Part Two, zal ik alvast niet twijfelen om een tweede keer te gaan kijken!

Conclusie

Dune: Part Two borduurt verder op het elan van de eerste film. Waar in zijn voorganger de nadruk eerder lag op de world- en story building, mogen we nu ook iets meer actie verwachten. In dit vervolg zijn het vooral de politieke intriges en de dualiteit waarin Paul Atreidis zich bevindt die centraal staan. Reken daarbij een visueel spektakel, een fantastische soundtrack van Hans Zimmer en een cast die op niveau presteert en je zal merken dat de spice van Villeneuve opnieuw een sterk afgekruide blockbuster heeft opgeleverd. Ik kijk alvast uit naar Part Three!

Pro

  • Audiovisueel fantastisch
  • World building is top
  • Acteerprestaties van hoofdzakelijk Chalamet, Zendaya en Butler
  • Verhaal komt echt op gang

Con

  • Hier en daar een continuïteitsfoutje
  • Enkele repetitieve momenten
8.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

28 februari 2024

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie
  4. Scifi

Speelduur

166 minuten

Regie

Denis Villeneuve

Cast

Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Javier Bardem, Josh Brolin, Austin Butler, Christopher Walken, ...

Uitgever

Warner Bros.
 
De minpuntjes in de laatste alinea heb ik zelfs niet ervaren. Ik ken Duin héél goed en zie weinig foutjes, dat scanderen van de religieuze naam is net de bedoeling om het fundamentalistische te symboliseren en die gekke vertaling kwam niet eens voor in mijn ondertitels.

Voor mij een solid 9,5/10. Epische film zoals we er maar 1 elk decennium mogen aanschouwen!
 
Terug
Bovenaan