Tekort in België: grondwater

We moeten inderdaad streven naar een maatschappij waar een individu zijn zwembad kan vullen met drinkwater, als hij dat wilt.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Drinkwater "tekort" is een economisch probleem. En het probleem ter zake is dat je een overheid hebt die de boel weer belazerd. Bestond er maar een mechanisme van vraag en aanbod die de prijs zet in functie hier van :thinking:

Ik vind het vooral absurd dus dat een zwembad even duur is in tijden van droogte als in tijden van overstroming.
Is dat een zuiver economisch probleem wanneer we afhankelijk zijn van het weer en het klimaat? Of bekijk je dat vanuit het oogpunt dat als we echt wel willen we "gewoon" ontzilten?

Alleszins, vraag en aanbod laten spelen alsof het een private markt is voor zoiets cruciaal als drinkwater, dat is toch echt wel voor problemen vragen? Volgens mij gebeurt dat niet eens in de meest diep-donkerblauwe landen?
 
Ik lees er hier toch een redelijk aantal die hun gazon water geven bij droogte. Waarom? Is dat dan zo'n drama dat het eens een paar weken minder groen staat in de zomer? Dat is zowat het laatste waar ik mijn water aan zou spenderen. De eerste keer dat er een regenbui komt, herstelt dat gazon zich vanzelf.
Én ge moet het minder vaak afrijden 👌
 
Is dat een zuiver economisch probleem wanneer we afhankelijk zijn van het weer en het klimaat? Of bekijk je dat vanuit het oogpunt dat als we echt wel willen we "gewoon" ontzilten?

Alleszins, vraag en aanbod laten spelen alsof het een private markt is voor zoiets cruciaal als drinkwater, dat is toch echt wel voor problemen vragen? Volgens mij gebeurt dat niet eens in de meest diep-donkerblauwe landen?
Omdat nog niet iedereen een digitale meter heeft. Als we dat wel hebben, kan je overmatig waterverbruik duurder maken dan normaal verbruik van water (om te drinken).
 
Staat net in het nieuwsblad:
"Hoeveel een nieuwe regenwaterput je exact kost, is moeilijk te zeggen. De prijzen uit het vuistje van verschillende loodgieters en experts die we aan de lijn kregen, lopen nogal uiteen – van 4.000 euro tot 8.000 euro. Dat is dan telkens voor het standaardpakket: kuil graven, de put in beton of kunststof, onderdelen zoals pomp, filter en terugslagklep, en de aansluiting op toiletten, wasmachine en de buitenkranen."

Echt goedkoop is het niet te noemen. Als je rekent dat 1.000l water u pakweg €4 kost zit je aan een terugverdientijd van een dikke 20+ jaar als gezin van 4, en dan mag u pomp nog niet kapotvallen en heb je geen onderhoud gedaan. Ik kan me dus voorstellen dat andere keuzes prioritair gemaakt worden.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220518_93993404
Klopt, vervangen filter bij ons is 100 euro per keer en volgens de voorschriften moet dat elke 6 maand :crazy:

Ik doe dat elke 2 jaar, zolang het water niet bruin bruin ziet ..
 
Omdat nog niet iedereen een digitale meter heeft. Als we dat wel hebben, kan je overmatig waterverbruik duurder maken dan normaal verbruik van water (om te drinken).
Zelfs als je dat duurder maakt gaat dat toch nooit een zuivere vraag en aanbod zijn, maar met een hoop overheidsinmenging?
 
Zelfs als je dat duurder maakt gaat dat toch nooit een zuivere vraag en aanbod zijn, maar met een hoop overheidsinmenging?
Klopt. Net zoals dat de Vlaamse overheid en energieregulator VREG ook beslissen over de introductie en afschaffing van het nachttarief voor elektriciteit.
 
Die laatste vraag, daar gaat mijn haar van rechtstaan. Alsof uw schuldgevoel wegwerken het grootste te vermijden leed is op deze planeet.

Ik zal u helpen met vragen die je je beter wél stelt:
- Willen we naar een maatschappij waarbij elk individu het recht blijft claimen om elk zijn individueel zwembad te vullen met puur drinkwater? Want een individueel zwembad is de enige manier waarop je kinderen kan plezieren?
- Willen we naar een maatschappij waarbij het regelmatig wassen van de auto (dat geen enkel nut heeft) als prioritair wordt gezien boven het duurzaam omspringen met misschien wel de kostbaarste grondstof die er bestaat?
- Willen we naar een maatschappij vol met kasplantjes waarbij er zelfs met de minste temperatuursverhoging onmiddellijk massaal energievretende machines moeten in gang gestoken worden, omdat het menselijk lijf anders (God behoede) een druppel zweet zou moeten produceren?

Jij bent dus helemaal niet "goed bezig". Je vertoont veel kenmerken van de verwaande Westerling die zijn prioriteiten niet meer op orde heeft door decennia voorspoed.
Sorry, maar als je enkel nog maar mag doen wat 'nut' heeft in het leven en strikt genomen 'noodzakelijk' is, dan kan je quasi geen enkele reis of luxeaankoop meer verantwoorden. Ik ga werken om het goed te hebben.
Een wagen wassen heeft voor mij wel nut, want ik voel me goed als ik in een propere wagen stap. En die airco is uiteraard niet 'nodig', maar het 'kan' wel en maakt het leven heel wat comfortabeler. Verboden?
Enfin, zeker voor een - schijnbare - hardliner als jij heb ik absoluut geen begrip. Ik denk dat jij bij veel mensen wrevel opwekt...
 
Iemand eigenlijk een idee wat het nu zou kosten op een regenput te zetten ?

Ik was in mijn facturen aan het zien (2018) en ik heb hiervoor afgerond 1800€ betaald (10k regenput, filterput, infiltratie put van 3000l en stabilisatie grind errond)

Toch ook niet DE grote kost uiteindelijk hè
En de pomp? Die kost ook nog eens hetzelfde. Ik vind dat toch een stevige investering om dan later te horen dat je dat water niet mag gebruiken voor wat je wilt.

Wij zater hier rond de 5k voor alles op en aan de 10k regenwaterput. Heeft nog maar 1 keer leeg gestaan. Net gaan kijken en zit nog voor 3/4de vol.

Ik vul die trouwens na de zomer weer met het zwembad water. Zo gaat dat ook niet verloren.
 
Sorry, maar als je enkel nog maar mag doen wat 'nut' heeft in het leven en strikt genomen 'noodzakelijk' is, dan kan je quasi geen enkele reis of luxeaankoop meer verantwoorden. Ik ga werken om het goed te hebben.
Een wagen wassen heeft voor mij wel nut, want ik voel me goed als ik in een propere wagen stap. En die airco is uiteraard niet 'nodig', maar het 'kan' wel en maakt het leven heel wat comfortabeler. Verboden?
Enfin, zeker voor een - schijnbare - hardliner als jij heb ik absoluut geen begrip. Ik denk dat jij bij veel mensen wrevel opwekt...
Maar de realiteit is dat als men nu niet mee wil met de kleine aanpassingen die men verlangt er over x jaar grote aanpassingen doorgeduwd zullen worden.
 
10.000 liter is 833 keer je wc goed doorspoelen. Dat kan al tellen.
Maar gezonde bomen en struiken die genoeg water krijgen zorgen ook wel dat er minder water verdampt. Ik spreek hier dan niet over grasvelden want die kunnen zonder sproeien maar gewoon natuur heeft water nodig. Als het die water ook krijgt zorgt het er ook voor dat er minder water verloren gaat.
Dus puur zeggen sproeiverbod met regenwater vind ik tegenstrijdig met wat je zou willen bereiken : meer regenwaterputten en gezondere natuur.
Planten laten massa's water verdampen, je plant soms zelfs speciaal bomen op natte stukken grond om ze droger te maken. Ook in gebieden met waterschaarste zorgt het kappen van bomen ervoor dat er meestal meer water beschikbaar is voor de bevolking en herbebossing zorgt vaak voor grotere waterschaarste. Bomen hebben een belangrijke rol in de globale waterhuishouding, maar op lokaal vlak kosten ze meestal water. Bomen en struiken laten doodgaan door ze niet te besproeien zou op vlak van waterschaarste wel eens een dubbele win kunnen zijn.
 
Iemand eigenlijk een idee wat het nu zou kosten op een regenput te zetten ?

Ik was in mijn facturen aan het zien (2018) en ik heb hiervoor afgerond 1800€ betaald (10k regenput, filterput, infiltratie put van 3000l en stabilisatie grind errond)

Toch ook niet DE grote kost uiteindelijk hè
Nieuwbouw. 21% BTW

Afvoerbuizen zelf allemaal geplaatst en aangesloten en laten keuren. Binnen uiteraard door een Sanitairman gedaan
1200€ afgerond, aangesloten + filters incl btw

Maar dan vergeet je natuurlijk enkele dingen zodat je kan zeggen dat het niet DE grote kost is:
  • In 2018 was dit in Vlaanderen geen keuze maar al verplicht
  • Je hebt een aantal kosten niet meegerekend, die er wel zouden zijn bij een plaatsing in een bestaand huis:
    • Kap en breekwerken, zowel voor leidingen als mogelijks ook voor elektriciteit; in sommige huizen meer dan in andere
    • Mogelijks vernieuwen dakgoot en afvoerbuizen indien ze momenteel niet op een goede plek uitkomen

En dan zwijg ik nog over de tal van huizen waar het onmogelijk of toch zo goed als nutteloos is. Neem nu een typisch rijhuis zonder voortuin:
  • Veel geluk om de put vanachter te krijgen zonder toegang, idem met alles die erbij komt kijken zoals graafwerken
  • In veel gevallen hebben die 2 of 3 dakgoten met evenveel regenpijpen (vooraan, achteraan en indien er een achterbouw is daar soms ook nog). Veel geluk om al je water in je put te krijgen, zeker van vooraan. Ik ken zelfs nog een aantal huizen waar de regenpijp vooraan gewoon op het voetpad uitkomt :p
  • Indien je geen totaalrenovatie doet, is dit in sommige gevallen onbegonnen werk. Er zijn nog genoeg oude huizen waar er op verschillende plekken afgetakt wordt. Bv in de badkamer voor lavabo, wc & bad. Of bv in keuken voor wasmachine & aanrecht. Trek maar nieuwe leidingen naar die plaatsen want moet gescheiden zijn.
Voor nieuwbouw, sure, kan je mee opnemen in je plan en dan is de meerkost beperkt. En als je dan ziet dat het aantal nieuwbouwvergunningen voor woonhuizen de afgelopen jaar tussen de 13k en 20k ligt terwijl er ongeveer 2.2miljoen woonhuizen zijn in België, dan is dat natuurlijk peanuts.
 
Is dat een zuiver economisch probleem wanneer we afhankelijk zijn van het weer en het klimaat? Of bekijk je dat vanuit het oogpunt dat als we echt wel willen we "gewoon" ontzilten?

Alleszins, vraag en aanbod laten spelen alsof het een private markt is voor zoiets cruciaal als drinkwater, dat is toch echt wel voor problemen vragen? Volgens mij gebeurt dat niet eens in de meest diep-donkerblauwe landen?
Klopt, maar privatisering impliceert competitie, die er nu niet is. En het is niet alsof het water zo goed wordt beheerd. Laat staan dat dit een optimale situatie is.

Nu los van die discussie, ik doelde niet noodzakelijk op privatisering, wèl op prijszetting via vraag en aanbod en dat kan perfect. En reken ineens de reële kosten door van de distributie ipv dat zo te verdelen.

Op die manier lossen bepaalde problemen zichzelf op. En met mogelijke meerwinsten van verspillers kan je weer investeren.
 
Ik zou er geen probleem mee hebben dat het tarief op water minder lineair wordt, m.a.w. dat je als individu vanaf een bepaald verbruik meer betaalt per m³. Daarmee straf je de kleinverbruikers niet extra, maar kan je wel meerwinst creëren op verspillers, die je dan kan investeren in oplossingen.

Nu wordt er veel gezegd van verbieden van auto's te wassen of de tuin te besproeien, maar
1) ik doe dat met regenwater - en met het geld voor die "installatie" had ik minstens 10 jaar lang alles op leidingwater kunnen doen, dus als ze dan allerlei beperkingen opleggen aan het gebruik van regenwater, kan je je afvragen waarom een mens die investering nog zou doen (buiten het feit dat het gewoon niet OK is dat we voor zoveel dingen zoals toiletten doorspoelen drinkbaar water gebruiken)
2) met mijn totale jaarverbruik aan auto wassen en de tuin te besproeien, vullen mijn buren nog geen half zwembad, dus wat is dan het grootste probleem
 
Staat net in het nieuwsblad:
"Hoeveel een nieuwe regenwaterput je exact kost, is moeilijk te zeggen. De prijzen uit het vuistje van verschillende loodgieters en experts die we aan de lijn kregen, lopen nogal uiteen – van 4.000 euro tot 8.000 euro. Dat is dan telkens voor het standaardpakket: kuil graven, de put in beton of kunststof, onderdelen zoals pomp, filter en terugslagklep, en de aansluiting op toiletten, wasmachine en de buitenkranen."

Echt goedkoop is het niet te noemen. Als je rekent dat 1.000l water u pakweg €4 kost zit je aan een terugverdientijd van een dikke 20+ jaar als gezin van 4, en dan mag u pomp nog niet kapotvallen en heb je geen onderhoud gedaan. Ik kan me dus voorstellen dat andere keuzes prioritair gemaakt worden.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220518_93993404
Hier is alles aangesloten op regenwater met 2 putten van 10k liter. Dus ook douche, wasmachine etc. Enkel de kraan in de keuken niet.

Moesten wij, met ons huidige royaal waterverbruikpatroon (wij sjassen en douchen heel royaal), gewoon leidingwater moeten betalen zijn we zeker 600 euro extra kwijt per jaar. Vorig jaar de regenpomp moeten vervangen (de ouwe was 14 jaar oud), da kostte 400 euro, maar op een jaar terugverdiend dus.

De boodschap is alles aansluiten op regenwater dus.
 
Ik zou er geen probleem mee hebben dat het tarief op water minder lineair wordt, m.a.w. dat je als individu vanaf een bepaald verbruik meer betaalt per m³. Daarmee straf je de kleinverbruikers niet extra, maar kan je wel meerwinst creëren op verspillers, die je dan kan investeren in oplossingen.

Nu wordt er veel gezegd van verbieden van auto's te wassen of de tuin te besproeien, maar
1) ik doe dat met regenwater - en met het geld voor die "installatie" had ik minstens 10 jaar lang alles op leidingwater kunnen doen, dus als ze dan allerlei beperkingen opleggen aan het gebruik van regenwater, kan je je afvragen waarom een mens die investering nog zou doen (buiten het feit dat het gewoon niet OK is dat we voor zoveel dingen zoals toiletten doorspoelen drinkbaar water gebruiken)
2) met mijn totale jaarverbruik aan auto wassen en de tuin te besproeien, vullen mijn buren nog geen half zwembad, dus wat is dan het grootste probleem
Je betaald meer bij hoger verbruik he, je hebt 30m3 per persoon + 30m3 per aansluiting/wooneenheid aan basistarief en daarboven verhoogd tarief.

Als jij uw put enkel daarvoor gebruikt dan heb je natuurlijk wel mee schaarste gecreëerd waardoor je tijdelijk niet meer mag sproeien/wassen.
Als je die ook voor andere zaken had gebruikt waar je nu leidingwater voor hebt gebruikt dan was uw put wss al grotendeels leeg geweest.

En je hebt van die debielen zoals mijn buren die luidop aan bezoek tijdens zo een droogteperiode verkondigen 'wij mogen nog sproeien want dat is water uit de regenput' maar de dag ervoor wel leidingwater via tuinslang in de put gedaan hebben :rofl: dusja dan moet je ook algemeen verbod doen
 
Hier is alles aangesloten op regenwater met 2 putten van 10k liter. Dus ook douche, wasmachine etc. Enkel de kraan in de keuken niet.

Moesten wij, met ons huidige royaal waterverbruikpatroon (wij sjassen en douchen heel royaal), gewoon leidingwater moeten betalen zijn we zeker 600 euro extra kwijt per jaar. Vorig jaar de regenpomp moeten vervangen (de ouwe was 14 jaar oud), da kostte 400 euro, maar op een jaar terugverdiend dus.

De boodschap is alles aansluiten op regenwater dus.

'een douche of wastafel mag u niet aansluiten op regenwater'
 
Je betaald meer bij hoger verbruik he, je hebt 30m3 per persoon + 30m3 per aansluiting/wooneenheid aan basistarief en daarboven verhoogd tarief.

Als jij uw put enkel daarvoor gebruikt dan heb je natuurlijk wel mee schaarste gecreëerd waardoor je tijdelijk niet meer mag sproeien/wassen.
Als je die ook voor andere zaken had gebruikt waar je nu leidingwater voor hebt gebruikt dan was uw put wss al grotendeels leeg geweest.

En je hebt van die debielen zoals mijn buren die luidop aan bezoek tijdens zo een droogteperiode verkondigen 'wij mogen nog sproeien want dat is water uit de regenput' maar de dag ervoor wel leidingwater via tuinslang in de put gedaan hebben :rofl: dusja dan moet je ook algemeen verbod doen

Je hebt gelijk maar ik bedoel eigenlijk een nog sneller stijgend tarief voor het verhoogd tarief.

Ik heb niet gezegd dat ik enkel daarvoor mijn regenwater gebruik: alle toiletten en wasmachine draaien ook op regenwater.
Dus enkel leidingwater voor douche, vaatwas, koken, lavabos. En daar kom ik mee toe, heb gekozen voor 2 regenwaterputten van samen 15000 liter. Vandaar dat ik mezelf niet als deel van het probleem zie :smile:

Maar inderdaad, mensen gaan altijd achterpoortjes vinden.

Ik vind alleen dat ze teveel iedereen over 1 kam scheren en de grote verkwisters niet extra afremmen. Over buren gesproken: 1 van die buren die al een zwembad gevuld hebben met 40 m³ of zo, sproeien de laatste weken quasi dagelijks hun gras gedurende een uur of 2-3 dus ondertussen kan dat ook al niet meer van regenwater komen.
 
Terug
Bovenaan