Tekort in België: grondwater

Je hebt gelijk maar ik bedoel eigenlijk een nog sneller stijgend tarief voor het verhoogd tarief.

Ik heb niet gezegd dat ik enkel daarvoor mijn regenwater gebruik: alle toiletten en wasmachine draaien ook op regenwater.
Dus enkel leidingwater voor douche, vaatwas, koken, lavabos. En daar kom ik mee toe, heb gekozen voor 2 regenwaterputten van samen 15000 liter. Vandaar dat ik mezelf niet als deel van het probleem zie :smile:

Maar inderdaad, mensen gaan altijd achterpoortjes vinden.

Ik vind alleen dat ze teveel iedereen over 1 kam scheren en de grote verkwisters niet extra afremmen. Over buren gesproken: 1 van die buren die al een zwembad gevuld hebben met 40 m³ of zo, sproeien de laatste weken quasi dagelijks hun gras gedurende een uur of 2-3 dus ondertussen kan dat ook al niet meer van regenwater komen.
En hoe groot is uw dak? Voor zo een put moet dat al 300m2 zijn wat de meeste huizen van tegenwoordig verre van hebben
Want een te grote put steken is eigenlijk niet goed
 
Planten laten massa's water verdampen, je plant soms zelfs speciaal bomen op natte stukken grond om ze droger te maken. Ook in gebieden met waterschaarste zorgt het kappen van bomen ervoor dat er meestal meer water beschikbaar is voor de bevolking en herbebossing zorgt vaak voor grotere waterschaarste. Bomen hebben een belangrijke rol in de globale waterhuishouding, maar op lokaal vlak kosten ze meestal water. Bomen en struiken laten doodgaan door ze niet te besproeien zou op vlak van waterschaarste wel eens een dubbele win kunnen zijn.
Waarom is de grond onder onze bomen dan nog redelijk zacht en 'vochtig' en elders in de tuin gortdroog en beenhard?
 
En hoe groot is uw dak? Voor zo een put moet dat al 300m2 zijn wat de meeste huizen van tegenwoordig verre van hebben
Want een te grote put steken is eigenlijk niet goed
Ongeveer 180 m² horizontaal dakoppervlak. Ik ken de vuistregel van 1 m³ per 20 m² dakoppervlakte (maar geen idee op basis waarvan dat vastgelegd is), maar met 10.000 liter zou de put het grootste deel van het jaar vol zitten, dus veel regenwater zou gewoon rechtstreeks overlopen naar de riolering.
Met 15.000 liter zitten de putten ongeveer 50% van het jaar vol, hopelijk voldoende om nog vaak genoeg over te lopen.
 
Sorry, maar als je enkel nog maar mag doen wat 'nut' heeft in het leven en strikt genomen 'noodzakelijk' is, dan kan je quasi geen enkele reis of luxeaankoop meer verantwoorden. Ik ga werken om het goed te hebben.
Een wagen wassen heeft voor mij wel nut, want ik voel me goed als ik in een propere wagen stap. En die airco is uiteraard niet 'nodig', maar het 'kan' wel en maakt het leven heel wat comfortabeler. Verboden?
Enfin, zeker voor een - schijnbare - hardliner als jij heb ik absoluut geen begrip. Ik denk dat jij bij veel mensen wrevel opwekt...

Uiteraard wek ik wrevel op. Ik verkondig namelijk de ongemakkelijke waarheid die politici niet durven uitspreken uit lafheid en electorale angst.
Uiteraard wek ik wrevel op. Ik ga in tegen het egoïsme en eigenbelang van de mensen.

De vraag is niet: "wie wekt er wrevel op en wat kunnen we tegen die persoon doen?". De vraag is: "Hoe gaan we duurzaam om met ons drinkwater?".

Ik volg de mensen die vinden dat:
- waterverbruik progressief getarifeerd moet worden: elke hogere verbruiksschijf moet méér kosten per liter
- de kostprijs zwaarder moet wegen tijdens droge periodes
 
Maar dan vergeet je natuurlijk enkele dingen zodat je kan zeggen dat het niet DE grote kost is:
  • In 2018 was dit in Vlaanderen geen keuze maar al verplicht
  • Je hebt een aantal kosten niet meegerekend, die er wel zouden zijn bij een plaatsing in een bestaand huis:
    • Kap en breekwerken, zowel voor leidingen als mogelijks ook voor elektriciteit; in sommige huizen meer dan in andere
    • Mogelijks vernieuwen dakgoot en afvoerbuizen indien ze momenteel niet op een goede plek uitkomen

Ja, een regenwaterput wordt verplicht in de vergunning. Maar zoals zo vaak in België is er geen opvolging daarvan. Ik ken mensen die het niet gedaan hebben en daar is 0,0 controle op. Onbegrijpelijk.

En dan zwijg ik nog over de tal van huizen waar het onmogelijk of toch zo goed als nutteloos is. Neem nu een typisch rijhuis zonder voortuin:
  • Veel geluk om de put vanachter te krijgen zonder toegang, idem met alles die erbij komt kijken zoals graafwerken
  • In veel gevallen hebben die 2 of 3 dakgoten met evenveel regenpijpen (vooraan, achteraan en indien er een achterbouw is daar soms ook nog). Veel geluk om al je water in je put te krijgen, zeker van vooraan. Ik ken zelfs nog een aantal huizen waar de regenpijp vooraan gewoon op het voetpad uitkomt :p
  • Indien je geen totaalrenovatie doet, is dit in sommige gevallen onbegonnen werk. Er zijn nog genoeg oude huizen waar er op verschillende plekken afgetakt wordt. Bv in de badkamer voor lavabo, wc & bad. Of bv in keuken voor wasmachine & aanrecht. Trek maar nieuwe leidingen naar die plaatsen want moet gescheiden zijn.
Voor nieuwbouw, sure, kan je mee opnemen in je plan en dan is de meerkost beperkt. En als je dan ziet dat het aantal nieuwbouwvergunningen voor woonhuizen de afgelopen jaar tussen de 13k en 20k ligt terwijl er ongeveer 2.2miljoen woonhuizen zijn in België, dan is dat natuurlijk peanuts.

Wij hebben een rijhuis verbouwd:
  • We hebben de voorgevel open geslepen waardoor er een kraantje door het huis kon rijden tot helemaal achteraan voor de graafwerken en het plaatsen van de regenwaterput
  • We hebben de regenpijp van de voorkant onder de stoep aangesloten op een buis die vervolgens onder onze betonplaat tot helemaal achteraan in de regenwaterput loopt. Er gaat geen druppel verloren.
  • Waar een wil is, is een weg.
Je weet dat trouwens allemaal perfect op voorhand. Als je het zelf nog niet had opgezocht, staat het sowieso bij de voorwaarden van je vergunning. Geen excuses. Maar bon, zoals hierboven al aangehaald: controle is 0,0 dus zoals zo vaak in dit klotelandje:
- de braven zorgen dat het maatschappelijk probleem opgelost geraakt en zij maken de kosten
- de sjoemelaars bestendigen het maatschappelijk probleem en worden daar financieel voor beloond
 
Uiteraard wek ik wrevel op. Ik verkondig namelijk de ongemakkelijke waarheid die politici niet durven uitspreken uit lafheid en electorale angst.
Uiteraard wek ik wrevel op. Ik ga in tegen het egoïsme en eigenbelang van de mensen.

De vraag is niet: "wie wekt er wrevel op en wat kunnen we tegen die persoon doen?". De vraag is: "Hoe gaan we duurzaam om met ons drinkwater?".

Ik volg de mensen die vinden dat:
- waterverbruik progressief getarifeerd moet worden: elke hogere verbruiksschijf moet méér kosten per liter
- de kostprijs zwaarder moet wegen tijdens droge periodes
Sommige dingen die ge zegt zijn ook gewoon truut e. Airco bvb met een lucht/lucht warmtepomp is niet echt een probleem. Wanneer heb je een airco nodig? Als het te warm is en u zonnepanelen op volle toeren draaien, dus dat is een nuloperatie.
Iemand die zijn zwembad voldoet is in u ogen een egoïstische schurk. Ik denk eerder dat het peanuts is vergeleken met wat bedrijven uit te grond halen..

Iemand met 2 kinderen verbruikt bvb al meer dan een kinderloos koppel, moet ge die dan straffen door hun meer per liter te laten betalen?
En als het droog is(wat veel vaker het geval zal zijn nog een beetje de armen kloten? Of ga je die dan subsidies geven om hun waterfactuur te kunnen laten betalen, waardoor de werkende middenklasse de rekening moet betalen?

Ik begrijp de noodzaak om in het algemeen veel meer ecologisch te denken. Maar dit moet strctureel opgelost worden door bvb ontzilting etc.. Maar ge moet ook niet naar een maatschappij gaan waar ge iedereen afstraft(als dat al niet hetr geval is) die iets of wat comfort/kwaliteit wil. Enkel en alleen om de incompetentie van de politiek te enablen.

Kijk maar naar de sluiting van de kerncentrales en de energiecrisis die daarmee gepaard gaat. hetzelfde zal gebeuren met water als we even kortzichtig blijven.
 
Wij hebben een rijhuis verbouwd:
  • We hebben de voorgevel open geslepen waardoor er een kraantje door het huis kon rijden tot helemaal achteraan voor de graafwerken en het plaatsen van de regenwaterput
  • We hebben de regenpijp van de voorkant onder de stoep aangesloten op een buis die vervolgens onder onze betonplaat tot helemaal achteraan in de regenwaterput loopt. Er gaat geen druppel verloren.
  • Waar een wil is, is een weg.
Je weet dat trouwens allemaal perfect op voorhand. Als je het zelf nog niet had opgezocht, staat het sowieso bij de voorwaarden van je vergunning. Geen excuses. Maar bon, zoals hierboven al aangehaald: controle is 0,0 dus zoals zo vaak in dit klotelandje:
- de braven zorgen dat het maatschappelijk probleem opgelost geraakt en zij maken de kosten
- de sjoemelaars bestendigen het maatschappelijk probleem en worden daar financieel voor beloond
Danku om dus te bevestigen wat ik zei :sarcastic: Dus mogelijk bij een totaalrenovatie, niet altijd haalbaar (financieel of praktisch) als je enkel dat wilt plaatsen...
 
Moet ge u moestuin laten verdorren

Sommige dingen die ge zegt zijn ook gewoon truut e. Airco bvb met een lucht/lucht warmtepomp is niet echt een probleem. Wanneer heb je een airco nodig? Als het te warm is en u zonnepanelen op volle toeren draaien, dus dat is een nuloperatie.
Dan ken je niets van de energiemarkt. Je moet verder kijken dan louter het tellertje aan uw voordeur.

Iemand die zijn zwembad voldoet is in u ogen een egoïstische schurk. Ik denk eerder dat het peanuts is vergeleken met wat bedrijven uit te grond halen..

Lol. Een gezin vergelijken met een bedrijf. En mijn dagelijks bubbelbadje is supervoordelig voor het waterverbruik want het stedelijk zwembad is groter! :sarcastic:

Dat is vaak de typische reflex van egoïstisch ingestelde mensen: "Kijk naar de bedrijven!" of een variant: "Kijk naar China!". En hop, met één magische vergelijking is alle schuldgevoel weg en kunnen ze rustig voortdoen waar ze mee bezig waren. Weer een reden om uw gedrag niet te moeten aanpassen.

Iemand met 2 kinderen verbruikt bvb al meer dan een kinderloos koppel, moet ge die dan straffen door hun meer per liter te laten betalen?
Kun je perfect regelen per persoon i.p.v. per gezin, zoals nu al gedeeltelijk het geval is.
En als het droog is(wat veel vaker het geval zal zijn nog een beetje de armen kloten? Of ga je die dan subsidies geven om hun waterfactuur te kunnen laten betalen?
Een progressief stijgend tarief is veel socialer en veel beter voor de armen dan het huidige systeem.

Ik begrijp de noodzaak om in het algemeen veel meer ecologisch te denken. Maar dit moet strctureel opgelost worden door bvb ontzilting etc.. Maar ge moet ook niet naar een maatschappij gaan waar ge iedereen afstraft die iets of wat comfort/kwaliteit wil om de incompetentie van de politiek te enablen.

De enige incompetentie van de politiek in deze zaak is het feit dat ze egoïsten teveel vrij spel geven.

Die kan je trouwens toevoegen aan het lijstje: "Kijk naar de bedrijven!", "Kijk naar China!", nu ook: "Het is allemaal de schuld van die zakkenvullers in Brussel!". Maar eens gaan nadenken over hun eigen verbruik? Neen hoor. Te confronterend.

Kijk maar naar de sluiting van de kerncentrales en de prijsstijgingen die daarmee gepaard gaan. hetzelfde zal gebeuren met water als we even kortzichtig blijven.
Er zijn nog geen kerncentrales gesloten, dus de prijsstijging die je nu ziet heeft daar geen hol mee te maken. Laat je niet zo ompraten door populistische (N-VA-)politici.
 
Planten laten massa's water verdampen, je plant soms zelfs speciaal bomen op natte stukken grond om ze droger te maken. Ook in gebieden met waterschaarste zorgt het kappen van bomen ervoor dat er meestal meer water beschikbaar is voor de bevolking en herbebossing zorgt vaak voor grotere waterschaarste. Bomen hebben een belangrijke rol in de globale waterhuishouding, maar op lokaal vlak kosten ze meestal water. Bomen en struiken laten doodgaan door ze niet te besproeien zou op vlak van waterschaarste wel eens een dubbele win kunnen zijn.
Er zijn inderdaad een paar boomsoorten (lees paar) die gronden kunnen uitdrogen om hun eigen te verkoelen.
Echter zijn bomen in het algemeen beter om grond niet te laten uitdrogen. Dit door schaduw van hen.
Als je rond ga kijken ga je zien dat gras nu groener is in de schaduw van bomen.
Doordat de gronden ook niet uitdrogen kunnen deze dan weer gemakkelijker water opnemen wanneer het dan wel regent.

Ook een reden waarom regenputten zo goed zijn is omdat bij regenval niet alles kan indringen in de grond. Dan is het beter te stockeren in putten en langzaam terug te geven door bewatering van planten en dergelijke.

Edit : in Oostende hebben ze een parking in centrum omgebouwd naar meer groen parkje. Wat ze ook gedaan hebben tegelijkertijd is een gigantische regenput gestoken waar de regenpijpen van de omringende gebouwen zijn op aangesloten. Dit water gebruiken ze om de bewateren.
Dit toont perfect aan dat steden en gemeenten ook hun deel kunnen doen als ze willen.
Aangezien dit in centrum is hebben die gebouwen geen eigen regenput.
 
Ge moogt zoveel niet.
Trouwens, dat is het eerste dat ik daarovee lees dat dat verboden is. Als leiding dn regenwater gescheiden is mag dat volgens mij perfect
Omdat daar vaak bacteriën in zitten en wss de meeste niet genoeg voorzieningen voorzien om dit teniet te doen waardoor ze ziek worden van te douchen?
Ja, een regenwaterput wordt verplicht in de vergunning. Maar zoals zo vaak in België is er geen opvolging daarvan. Ik ken mensen die het niet gedaan hebben en daar is 0,0 controle op. Onbegrijpelijk.
Doe uw burgerplicht en geef ze aan voor bouwovertreding!
 
Uiteraard wek ik wrevel op. Ik verkondig namelijk de ongemakkelijke waarheid die politici niet durven uitspreken uit lafheid en electorale angst.

Sommige dingen die ge zegt zijn ook gewoon truut e. Airco bvb met een lucht/lucht warmtepomp is niet echt een probleem. Wanneer heb je een airco nodig? Als het te warm is en u zonnepanelen op volle toeren draaien, dus dat is een nuloperatie.
Iemand die zijn zwembad voldoet is in u ogen een egoïstische schurk. Ik denk eerder dat het peanuts is vergeleken met wat bedrijven uit te grond halen..

Iemand met 2 kinderen verbruikt bvb al meer dan een kinderloos koppel, moet ge die dan straffen door hun meer per liter te laten betalen?
En als het droog is(wat veel vaker het geval zal zijn nog een beetje de armen kloten? Of ga je die dan subsidies geven om hun waterfactuur te kunnen laten betalen, waardoor de werkende middenklasse de rekening moet betalen?

Ik begrijp de noodzaak om in het algemeen veel meer ecologisch te denken. Maar dit moet strctureel opgelost worden door bvb ontzilting etc.. Maar ge moet ook niet naar een maatschappij gaan waar ge iedereen afstraft(als dat al niet hetr geval is) die iets of wat comfort/kwaliteit wil. Enkel en alleen om de incompetentie van de politiek te enablen.

Kijk maar naar de sluiting van de kerncentrales en de energiecrisis die daarmee gepaard gaat. hetzelfde zal gebeuren met water als we even kortzichtig blijven.
Er is uiteraard niets mis met comfort hebben. Er is ook niemand die kinderen wilt verbieden om met een waterpistool of waterballonnen in de tuin te spelen. By all means, doe maar zot zalle kinderen! En er roept ook niemand om gezinnen met kinderen extra te belasten.

Maar er wordt vaak gedaan alsof de enige manier om u in de zomer te amuseren een Intex van 8x3x2 meter in uw tuin is. Ja, 5000 liter klinkt weinig (alhoewel, ik vind dat al best veel) maar als je dat maal pakweg 10.000 gezinnen doen (en ik denk dat ik dan extreem conservatief ben en nog niet eens inbouw zwembaden meetel) dan zit je al aan 50.000.000 liter drinkwater voor zwembaden waar bij veel mensen in week 1 intensief wordt gespeeld en in week 3 een cm algen drijft. Dat is toch best veel lijkt mij.

En dan is er toch echt niets mis om hier een beetje rekening mee te houden. Op dat punt heeft @mac-bc gelijk, het is onnozel om dat altijd te willen goedpraten want BEDRIJVEN!!!! En dat is ook maar kinderachtig, want in dezelfde optiek kan je dan iets hebben van "Tgoh, ik laat mijn lichten continu aan want straatverlichting".

En ook "Ik wil mijn auto elke week wassen want auto's zijn mijn hobby" is zoiets van tgoh, allemaal goed en wel. Maar als je ziet er droogte is zal uw auto om de 2 weken wassen ook wel goed zijn zeker. Of gebruik dan emmers ipv met een tuinslang een half uur uw auto af te spuiten.

Ik denk dat er niemand hier (zelfs @mac-bc) er een probleem mee heeft dat ge met uw gieter efkes de planten wat water geeft als het droog is. Het probleem zijn mensen, vaak bejaarden, die een halve namiddag met hun tuinslang in de hand staan rond te draaien om hun gras te besproeien.

Als iedereen gewoon een kleine inspanning levert vermijd je dergelijke scenario's dat men vanalles wilt verbieden.
 
Laatst bewerkt:
Doe uw burgerplicht en geef ze aan voor bouwovertreding!
Als het over structurele zaken gaat dan is het in eerste instantie aan de overheid om te controleren i.p.v. uw burgers tegen elkaar op te zetten. Dat moet vanuit het gezag komen.

Mensen gaan nog meer zeggen dat ik "verzuurd" ben, terwijl ik gewoon vind dat de regels voor iedereen gelijk moeten zijn.
 
Planten laten massa's water verdampen, je plant soms zelfs speciaal bomen op natte stukken grond om ze droger te maken. Ook in gebieden met waterschaarste zorgt het kappen van bomen ervoor dat er meestal meer water beschikbaar is voor de bevolking en herbebossing zorgt vaak voor grotere waterschaarste. Bomen hebben een belangrijke rol in de globale waterhuishouding, maar op lokaal vlak kosten ze meestal water. Bomen en struiken laten doodgaan door ze niet te besproeien zou op vlak van waterschaarste wel eens een dubbele win kunnen zijn.

Waarom is de grond onder onze bomen dan nog redelijk zacht en 'vochtig' en elders in de tuin gortdroog en beenhard?
Bomen zorgen nu ook wel voor schaduw, dus minder verdamping en opwarming in de directe buurt, en ze houden door het verdampen van al dat water via de bladeren ook de omgeving via die manier koeler. Het is niet voor niets dat men al eens half-naïef spreekt over de airco's van de natuur uiteindelijk. Ze consumeren natuurlijk water, maar een boom (of meerdere) die tegen de droogte kan lijkt me nu wel een goede investering om op termijn je tuin en misschien ook deel van je huis leefbaarder te houden.

Wij hebben langs een kant van de tuin achteraan een soort van half-verwilderde rij bomen bij de buren staan, en daar ook in onze tuin drie kerselaars van hoge leeftijd. Als het drukkend warm is, is dat de beste plaats om te vertoeven, op onze kelder na misschien. Het gras staat daar ook altijd hoger en groener dan elders.
 
Omdat daar vaak bacteriën in zitten en wss de meeste niet genoeg voorzieningen voorzien om dit teniet te doen waardoor ze ziek worden van te douchen?
Ik ken er zoveel die al 30 jaar douchen met regenwater, die zijn zo gezond als een kip. Hier in de buurt douchen ze allemaal met regenwater.
Wanneer hebde al ooit gelezen van iemand die ziek geworden is door douchen met regenwater? Integendeel, af en toe leest ge van legionella uitbraak op publieke plaatsen zoals zwembaden waar alles duchtig ontsmet wordt.

Degene die ziek worden zijn juist degene die alles fanatiek gaan ontsmetten met dettol en zich afschermen voor elk klein bacterieke of viruske. De mens is gemaakt om constant blootgesteld te worden aan zulke dingen, dan bouwt ge immuniteit op.
 
Planten laten massa's water verdampen, je plant soms zelfs speciaal bomen op natte stukken grond om ze droger te maken. Ook in gebieden met waterschaarste zorgt het kappen van bomen ervoor dat er meestal meer water beschikbaar is voor de bevolking en herbebossing zorgt vaak voor grotere waterschaarste. Bomen hebben een belangrijke rol in de globale waterhuishouding, maar op lokaal vlak kosten ze meestal water. Bomen en struiken laten doodgaan door ze niet te besproeien zou op vlak van waterschaarste wel eens een dubbele win kunnen zijn.

Lol, bron?!

Het is algemeen geweten dat bomen een bufferende werking hebben op de lokale waterhuishouding:
A) En dus bij hevige waterval zorgen bomen ervoor dat ze een gedeelte water gaan opnemen, en het dus relatief "droger" maken. Zie de vele knotwilgen in de drassige polders.
B) Maar omgekeerd gaan ze water beter vasthouden in tijden van droogte.

Heb je nu abstractie gemaakt van puntje A en dat onterecht doorgetrokken naar "bomen maken droger!", terwijl je puntje B compleet negeert?
 
Ik ken er zoveel die al 30 jaar douchen met regenwater, die zijn zo gezond als een kip. Hier in de buurt douchen ze allemaal met regenwater.
Wanneer hebde al ooit gelezen van iemand die ziek geworden is door douchen met regenwater? Integendeel, af en toe leest ge van legionella uitbraak op publieke plaatsen zoals zwembaden waar alles duchtig ontsmet wordt.

Degene die ziek worden zijn juist degene die alles fanatiek gaan ontsmetten met dettol en zich afschermen voor elk klein bacterieke of viruske. De mens is gemaakt om constant blootgesteld te worden aan zulke dingen, dan bouwt ge immuniteit op.
Sinds wanneer raakt dat door de waterkeuring?
 
Uiteraard wek ik wrevel op. Ik verkondig namelijk de ongemakkelijke waarheid die politici niet durven uitspreken uit lafheid en electorale angst.
Uiteraard wek ik wrevel op. Ik ga in tegen het egoïsme en eigenbelang van de mensen.

De vraag is niet: "wie wekt er wrevel op en wat kunnen we tegen die persoon doen?". De vraag is: "Hoe gaan we duurzaam om met ons drinkwater?".

Ik volg de mensen die vinden dat:
- waterverbruik progressief getarifeerd moet worden: elke hogere verbruiksschijf moet méér kosten per liter
- de kostprijs zwaarder moet wegen tijdens droge periodes
Simpel, voor mij stopt het hier en nu dan. Ik trek de vergelijking als volgt:

- je mag zelf vegetarisch of vegan eten, als vrienden van me dat doen haal ik met plezier een alternatief gerecht in huis voor hen. Maar het stopt voor mij als ze mij beginnen overtuigen, want ik eet namelijk wel quasi elke dag vlees/kip. Ik eet wat ik wil.
- je mag gerust gelovig zijn, en het maakt me echt geen hol uit wat. Ik heb mensen in m’n vriendenkring die moslim of zevendedagadventist zijn. Ik faciliteer heel graag voor hen. Maar begin niet met mij proberen te overtuigen gelovig te worden, dan stopt het. Ik ben atheïst, laat me gerust.
- je mag van mijn part elke vorm van luxe afzweren, alles met de fiets doen, nooit vliegen, extreem weinig water en energie verbruiken, en je zal daar nooit enige commentaar van mij voor krijgen. Maar laat mij gerust.

En dat laatste is natuurlijk nét het probleem: in je betoog uit je een zekere superioriteit (kijk mij eens goed bezig zijn), en kijk je neer op mensen die daar niet of minder mee bezig zijn. Wel, laat mij gerust.

De waterfactuur is al progressief. En mocht die prijs verdubbelen in droge periodes, dan was ik nog steeds m’n auto. Ik kan dan namelijk nog steeds ZELF kiezen of ik het er voor over heb aan ‘x prijs’.

Argh, wereldverbeteraars… ik zou zeggen, GELUKKIG zitten er in de politiek nog mensen die met meer rekening houden dan alleen maar ‘groen, klimaat, milieu’. Het zou verdomd tof leven zijn mocht iemand zoals jij z’n ideaalbeeld opdringen aan mensen.
 
Sinds wanneer raakt dat door de waterkeuring?
Huis staat er al 30 jaar.
Trouwens, hier is een absolute scheiding tussen regen- en leidingwater. De enigste manier om leidingwater in de regenputten te krijgen is via een kraantje die binnenshuis staat. Het regenwater kan nooit in contact komen met leidingwater.
 
Terug
Bovenaan