Tekort in België: grondwater

Ja, dat klopt. Het sproeiverbod wordt afgekondigd omdat met het huidige verbruik de druk op het waternetwerk te hoog wordt. En ik ga er wel vanuit dat zijn waterput al in het huidige verbruik zit.

Maar zoals gezegd, die opmerking van dat egoïstische ging niet over TooChé. En ik vind het echt mooi dat hij al een waterput heeft en op die manier al minder verbruikt. Maar ik vind het tegelijk ook niet zo onlogisch of absurd dat hij in tijden van droogte die niet ook daarvoor mag gebruiken eventjes. Ja, het is een raardere uitwas van de regel, maar er zit wel degelijk een reden en een logica achter.

Ah, maar dat gaat blijkbaar maar in één richting. In de andere richting is het: saluut, want iedereen is hier gelijkgestemd en tegen mij. Genoteerd.

Zijn regenputten ook geen deel van de oplossing om te zorgen dat water geleidelijk weer in de bodem zou komen en niet wegstromen via rioleringen. Dat ga je toch met een sproeiverbod op regenputten in tegen die gedachtegang?
We zitten met een droogte door te weinig regen, grond is kurkdroog en grondwaterstand is te laag maar we zitten wel met miljoenen liters regenwater in de putten maar laten we dat maar daar houden?

Zijn regenputten ook geen deel van de oplossing om te zorgen dat water geleidelijk weer in de bodem zou komen en niet wegstromen via rioleringen. Dat ga je toch met een sproeiverbod op regenputten in tegen die gedachtegang?
We zitten met een droogte door te weinig regen, grond is kurkdroog en grondwaterstand is te laag maar we zitten wel met miljoenen liters regenwater in de putten maar laten we dat maar daar houden?
Dat is ook wel zo... maar zoals TooChé al zegt: dat water blijft daar niet, hè. Het is niet "laten we dat maar daar houden", het wordt al maximaal benut in het huishouden. Opnieuw: wat mooi is, hè. En beter dan veel mensen (incl ik).

Wij doen alles nog met drinkwater.
Onder onze keukenvloer steekt er op kelderniveau een soort waterreservoir onder ons huis (75 jaar oud) maar ik heb geen idee of de regenpijpen daarop uitkomen en hoe bruikbaar dit nog is als regenwaterput.
Een 10k l regenwaterput laten steken inclusief een pompsysteem en tweede gescheiden watercircuit voor ons sanitair lijkt mij ingrijpend en de investering niet waard.
Maar om sporadisch de plantjes water te geven zou de simpele gietijzeren tuin handwaterpomp die hier nog ligt al volstaan.

Om het bestaande circuit deftig te kunnen testen zou de tuinslang vanboven in de dakgoot gestoken moeten worden om zo de waterstroom en verbindingswegen te doorgronden. De vorige eigenaar had 2 vijvers die ik nadien uitgebroken heb en waarschijnlijk liet die daar al het regenwater naartoe stromen want zelfs bij dit weer ziet dat gras daar nog steeds weelderig groen. :p

Dat is ook wel zo... maar zoals TooChé al zegt: dat water blijft daar niet, hè. Het is niet "laten we dat maar daar houden", het wordt al maximaal benut in het huishouden. Opnieuw: wat mooi is, hè. En beter dan veel mensen (incl ik).

10.000 liter is 833 keer je wc goed doorspoelen. Dat kan al tellen.
Maar gezonde bomen en struiken die genoeg water krijgen zorgen ook wel dat er minder water verdampt. Ik spreek hier dan niet over grasvelden want die kunnen zonder sproeien maar gewoon natuur heeft water nodig. Als het die water ook krijgt zorgt het er ook voor dat er minder water verloren gaat.
Dus puur zeggen sproeiverbod met regenwater vind ik tegenstrijdig met wat je zou willen bereiken : meer regenwaterputten en gezondere natuur.

Maar gezonde bomen en struiken die genoeg water krijgen zorgen ook wel dat er minder water verdampt. Ik spreek hier dan niet over grasvelden want die kunnen zonder sproeien maar gewoon natuur heeft water nodig. Als het die water ook krijgt zorgt het er ook voor dat er minder water verloren gaat.
Dus puur zeggen sproeiverbod met regenwater vind ik tegenstrijdig met wat je zou willen bereiken : meer regenwaterputten en gezondere natuur.
Daar kan ik me wel in vinden, ja. Ben ik het wel mee eens.
Maar het sproeiverbod inclusief regenwater is alleen in uitzonderlijke gevallen, als ik het goed heb. En maar heel tijdelijk. Maar ja, da's wat dubbel.

Iemand eigenlijk een idee wat het nu zou kosten op een regenput te zetten ?

Ik was in mijn facturen aan het zien (2018) en ik heb hiervoor afgerond 1800€ betaald (10k regenput, filterput, infiltratie put van 3000l en stabilisatie grind errond)

Toch ook niet DE grote kost uiteindelijk hè

Ik was in mijn facturen aan het zien (2018) en ik heb hiervoor afgerond 1800€ betaald (10k regenput, filterput, infiltratie put van 3000l en stabilisatie grind errond)

Nieuwbouw of aanpassing oud huis?

Precies. Het moet een win-win situatie blijven voor de eigenaar en de natuur. De meeste mensen steken een regenwaterput/ton om geld uit te sparen voor niet-prioritair gebruik. Als men dat begint af te pakken met regelneverij, dan wordt het minder interessant.

Staat net in het nieuwsblad:
"Hoeveel een nieuwe regenwaterput je exact kost, is moeilijk te zeggen. De prijzen uit het vuistje van verschillende loodgieters en experts die we aan de lijn kregen, lopen nogal uiteen – van 4.000 euro tot 8.000 euro. Dat is dan telkens voor het standaardpakket: kuil graven, de put in beton of kunststof, onderdelen zoals pomp, filter en terugslagklep, en de aansluiting op toiletten, wasmachine en de buitenkranen."

Echt goedkoop is het niet te noemen. Als je rekent dat 1.000l water u pakweg €4 kost zit je aan een terugverdientijd van een dikke 20+ jaar als gezin van 4, en dan mag u pomp nog niet kapotvallen en heb je geen onderhoud gedaan. Ik kan me dus voorstellen dat andere keuzes prioritair gemaakt worden.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220518_93993404

Allez, dan toch nog ene keer reageren, het is sterker dan mezelf zeker.

Mijn vorige posts laten dan wel uitschijnen dat ik een egoist ben (ik ben dat ook), maar:

- Toen ik mijn nieuwbouw zette, was regenwaterput van 5000 liter verplicht.
- Omdat ik zelf inzie dat een regenwaterput 'factuurverlagend' werkt, heb ik na 6 jaar een tweede regenwaterput gestoken van 5000 liter. 'Men' was hier toch met de kraan bezig wegens aanleggen terras/tuin, en meerprijs van die put alles incl. was nog geen €1000 (als antwoord op @Silence )

Ik heb dus nu 10.000 liter regenwater, en die voorraad is nu voor de eerste keer sinds 2018 'op'.

Vorig jaar heb ik, INCLUSIEF het vullen van mijn zwembad van 5000 liter (5 kubieke meter), 48 kubieke meter water leidingwater afgenomen, en dat voor het gezin van 4 personen. Ik nodig jullie uit om eens naar jullie waterfactuur te kijken en te realiseren dat ik eigenlijk 'niet zo heel slecht bezig ben' met mijn verbruik.

Ik vind het een beetje raar dat net IK een onverlaat genoemd zou worden omdat ik mijn auto wil blijven wassen (auto's zijn nu eenmaal mijn passie) of dat ik mijn zwembad wil vullen en mijn kinderen leuke zomerdagen wil geven, terwijl ik dus blijkbaar al meer doe dan velen hier - en velen spoelen hier zelfs op dagelijkse basis drinkbaar water door hun WC.

Zelfde met energieverbruik. Ja, mijn airco staat momenteel vollenbak te draaien. Met elektriciteit die opgewekt wordt door mijn zonnepanelen. Willen we echt naar een maatschappij waarin ik me daarover schuldig wil voelen?

Nieuwbouw. 21% BTW

Afvoerbuizen zelf allemaal geplaatst en aangesloten en laten keuren. Binnen uiteraard door een Sanitairman gedaan

Ben er nu ook voor aant kijken, maar het is wel een aansluiting op een bestaande rijwoning in Brussel, wel met voortuintje waar ik hoop te kunnen plaatsen. Ik verwacht mij wel aan dat het veel duurder gaat uitvallen dan het bedrag dat gij hier vernoemt. Ik verwacht mij meer aan prijzen zoals Horste hierboven vermeldt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zoiets voor een toch wel groot deel doe gewoon omdat ik het gewoon wil. Ik ben wel aan het twijfelen om nog een paar jaar te wachten om te zien of ze eventueel nog niet met subsidies op de proppen gaan komen.

Allez, dan toch nog ene keer reageren, het is sterker dan mezelf zeker.

Mijn vorige posts laten dan wel uitschijnen dat ik een egoist ben (ik ben dat ook), maar:

- Toen ik mijn nieuwbouw zette, was regenwaterput van 5000 liter verplicht.
- Omdat ik zelf inzie dat een regenwaterput 'factuurverlagend' werkt, heb ik na 6 jaar een tweede regenwaterput gestoken van 5000 liter. 'Men' was hier toch met de kraan bezig wegens aanleggen terras/tuin, en meerprijs van die put alles incl. was nog geen €1000 (als antwoord op @Silence )

Ik heb dus nu 10.000 liter regenwater, en die voorraad is nu voor de eerste keer sinds 2018 'op'.

Vorig jaar heb ik, INCLUSIEF het vullen van mijn zwembad van 5000 liter (5 kubieke meter), 48 kubieke meter water leidingwater afgenomen, en dat voor het gezin van 4 personen. Ik nodig jullie uit om eens naar jullie waterfactuur te kijken en te realiseren dat ik eigenlijk 'niet zo heel slecht bezig ben' met mijn verbruik.

Ik vind het een beetje raar dat net IK een onverlaat genoemd zou worden omdat ik mijn auto wil blijven wassen (auto's zijn nu eenmaal mijn passie) of dat ik mijn zwembad wil vullen en mijn kinderen leuke zomerdagen wil geven, terwijl ik dus blijkbaar al meer doe dan velen hier - en velen spoelen hier zelfs op dagelijkse basis drinkbaar water door hun WC.

Zelfde met energieverbruik. Ja, mijn airco staat momenteel vollenbak te draaien. Met elektriciteit die opgewekt wordt door mijn zonnepanelen. Willen we echt naar een maatschappij waarin ik me daarover schuldig wil voelen?

Die laatste vraag, daar gaat mijn haar van rechtstaan. Alsof uw schuldgevoel wegwerken het grootste te vermijden leed is op deze planeet.

Ik zal u helpen met vragen die je je beter wél stelt:
- Willen we naar een maatschappij waarbij elk individu het recht blijft claimen om elk zijn individueel zwembad te vullen met puur drinkwater? Want een individueel zwembad is de enige manier waarop je kinderen kan plezieren?
- Willen we naar een maatschappij waarbij het regelmatig wassen van de auto (dat geen enkel nut heeft) als prioritair wordt gezien boven het duurzaam omspringen met misschien wel de kostbaarste grondstof die er bestaat?
- Willen we naar een maatschappij vol met kasplantjes waarbij er zelfs met de minste temperatuursverhoging onmiddellijk massaal energievretende machines moeten in gang gestoken worden, omdat het menselijk lijf anders (God behoede) een druppel zweet zou moeten produceren?

Jij bent dus helemaal niet "goed bezig". Je vertoont veel kenmerken van de verwaande Westerling die zijn prioriteiten niet meer op orde heeft door decennia voorspoed.

@Timothy De verwijten in uw richting zijn niet gebaseerd op uw effectieve waterverbruik, wel op de impressie die ge mensen geeft met uw 'kust allemaal mijn dikke kloten' posts. :p

Als een propere auto voor u dat water waard is, go ahead. Persoonlijk was ik slechts 4 keer per jaar mijn wagen, en dat doe ik dan met 5 emmers (wat omgerekend 50 liter water is). Dat gedrag laten gaat op grote schaal het verschil nu ook weer niet maken. Dat is hetzelfde als 4 keer per week de toilet doortrekken.

Als wij momenteel ergens water aan verspillen dan is dat omdat de kindjes graag af en toe in de tuin met water rondspetteren. Zolang het geen extreme waterverspilling is moeten we nu ook niet overdrijven door alles te verbieden. Het is niet omdat er droogte is dat we opeens het kleinste plezier maar moeten afschaffen of ons daarover schuldig moeten voelen, ook al wordt dat ons tegenwoordig graag aangepraat door mensen die zich graag beter willen voelen dan de rest.

Die laatste vraag, daar gaat mijn haar van rechtstaan. Alsof uw schuldgevoel wegwerken het grootste te vermijden leed is op deze planeet.

- Willen we naar een maatschappij waarbij elk individu het recht blijft claimen om elk zijn individueel zwembad te vullen met puur drinkwater? Want een individueel zwembad is de enige manier waarop je kinderen kan plezieren?
- Willen we naar een maatschappij waarbij het regelmatig wassen van de auto (dat geen enkel nut heeft) als prioritair wordt gezien boven het duurzaam omspringen met misschien wel de kostbaarste grondstof die er bestaat?
- Willen we naar een maatschappij vol met kasplantjes waarbij er zelfs met de minste temperatuursverhoging onmiddellijk massaal energievretende machines moeten in gang gestoken worden, omdat het menselijk lijf anders (God behoede) een druppel zweet zou moeten produceren?

Jij bent dus helemaal niet "goed bezig". Je vertoont veel kenmerken van de verwaande Westerling die zijn prioriteiten niet meer op orde heeft door decennia voorspoed.
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Het heeft weinig nut om voor een ander 'de prioriteiten' te stellen door in te zoomen op x en y en met het schoolmeester vingertje te kijven.
Het is het totaal waterverbruik en dat op piekmomenten dat telt, niet die ene of andere uitspatting.

Wat de ene gebruikt om een zwembad bij te vullen zal een ander dan weer verspillen door tijdens het poetsen van de tanden de de kraan te laten lopen of iedere dag een douche te nemen.

Ik heb ons waterverbruik nog eens bekeken en wij verbruiken gemiddeld 100 m³ per jaar. Voor een gezin met 2 kinderen zijn wij dus goed bezig.

Laatst bewerkt door een moderator:

We moeten inderdaad streven naar een maatschappij waar een individu zijn zwembad kan vullen met drinkwater, als hij dat wilt.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Drinkwater "tekort" is een economisch probleem. En het probleem ter zake is dat je een overheid hebt die de boel weer belazerd. Bestond er maar een mechanisme van vraag en aanbod die de prijs zet in functie hier van :thinking:

Ik vind het vooral absurd dus dat een zwembad even duur is in tijden van droogte als in tijden van overstroming.

We moeten inderdaad streven naar een maatschappij waar een individu zijn zwembad kan vullen met drinkwater, als hij dat wilt.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Drinkwater "tekort" is een economisch probleem. En het probleem ter zake is dat je een overheid hebt die de boel weer belazerd. Bestond er maar een mechanisme van vraag en aanbod die de prijs zet in functie hier van :thinking:

Ik vind het vooral absurd dus dat een zwembad even duur is in tijden van droogte als in tijden van overstroming.

Dus jij stelt voor om de volledige drinkwaterbevoorrading volledig te privatiseren?

Ik lees er hier toch een redelijk aantal die hun gazon water geven bij droogte. Waarom? Is dat dan zo'n drama dat het eens een paar weken minder groen staat in de zomer? Dat is zowat het laatste waar ik mijn water aan zou spenderen. De eerste keer dat er een regenbui komt, herstelt dat gazon zich vanzelf.

Dus jij stelt voor om de volledige drinkwaterbevoorrading volledig te privatiseren?
Is dat dan nodig?

Voor iedereen die een digitale watermeter heeft, zou je met verbruiksschijven kunnen werken. Wil je overmatig veel water gebruiken omdat je tijdens droogte perse je zwembad wil laten vollopen, dan betaal je aan de watergroep bv. het dubbel. Zo blijven mensen die het niet breed hebben en een normaal verbruik hebben buiten schot terwijl je mensen die een zwembad willen vullen aanmoedigt om dat in een periode van voldoende watervoorraad te doen.

Staat net in het nieuwsblad:
"Hoeveel een nieuwe regenwaterput je exact kost, is moeilijk te zeggen. De prijzen uit het vuistje van verschillende loodgieters en experts die we aan de lijn kregen, lopen nogal uiteen – van 4.000 euro tot 8.000 euro. Dat is dan telkens voor het standaardpakket: kuil graven, de put in beton of kunststof, onderdelen zoals pomp, filter en terugslagklep, en de aansluiting op toiletten, wasmachine en de buitenkranen."

Echt goedkoop is het niet te noemen. Als je rekent dat 1.000l water u pakweg €4 kost zit je aan een terugverdientijd van een dikke 20+ jaar als gezin van 4, en dan mag u pomp nog niet kapotvallen en heb je geen onderhoud gedaan. Ik kan me dus voorstellen dat andere keuzes prioritair gemaakt worden.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220518_93993404
Idd, wij hebben hier een offerte gevraagd vorig jaar en de kosten voor zo'n regenwaterput zijn gewoon te hoog. Daarbovenop zou onze voortuin dan weer helemaal omzeep zijn. Water moet echt een heel pak duurder worden voordat het interessant wordt voor ons.

Wel hebben we enkele IBC containers van 1000l om regenwater op te vangen en zorgen we ervoor dat regenwater de grond in kan gaan door met grind en boomschors te werken in plaats van klinkers/tegels. Ik denk dat iedereen zich wel bewust is van de problematiek en er een beetje rekening mee houdt, maar elke persoon zal ook zijn/haar kleine pleziertjes willen behouden. Bij de ene is dat een zwembad, bij de andere een propere auto, bij nog iemand anders een groen gazon. Als onze IBC containers leeg zijn, wassen wij de auto's en sproeien wij onze gazon ook gewoon met leidingwater hoor.

Ben er nu ook voor aant kijken, maar het is wel een aansluiting op een bestaande rijwoning in Brussel, wel met voortuintje waar ik hoop te kunnen plaatsen. Ik verwacht mij wel aan dat het veel duurder gaat uitvallen dan het bedrag dat gij hier vernoemt. Ik verwacht mij meer aan prijzen zoals Horste hierboven vermeldt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zoiets voor een toch wel groot deel doe gewoon omdat ik het gewoon wil. Ik ben wel aan het twijfelen om nog een paar jaar te wachten om te zien of ze eventueel nog niet met subsidies op de proppen gaan komen.
Ge wilt het zelf wel, maar ge wilt het liever nie zelf betalen ?

Ik ben al blij dat ik mijne boel betaald krijg, laat staan dat ik nog moet meebetalen voor de uwe via overheidssteun.

En dan tegen mij zeggen dat ik naar de overheid kijk hierin, andere verwijten dat ze egoïsten zijn en de Vlaming die goedkoop water en energie wil..

Terug
Bovenaan