Tekort in België: grondwater

Amai nog niet. Ik vind het écht te ver gaan als 'men' (de overheid, andere mensen, anonieme mensen op een forum, ...) gaat bepalen wanneer ik mijn auto mag wassen, hoeveel keer ik nog vlees mag eten per week, hoeveel keer ik mijn airco mag opzetten thuis als het warm is, of ik mijn dochters een leuke zomer mag geven door het zwembad te vullen of een vliegvakantie te nemen, ...

Het grappige vind ik altijd: op een forum lees je dan reacties, maar als je dat IRL poneert (en ik zie veel mensen in m'n sales-job waar vaak over koetjes en kalfjes gesproken wordt) dan geeft iedereen me gelijk. Hier zie je het omgekeerde. Strange.
Overigens denk ik dat je dochters die dingen later ook nog willen kunnen doen, al dan niet met hun eigen kinderen. Door nu je eigen verbruik wat terug te schroeven, kunnen zij later tenminste ook nog een leefbare toekomst hebben.
 
Ja, en? Het is niet omdat het u niet aanstaat dat ik ga zwijgen. Geen verbloeming nodig voor mij, ik zeg mijn mening, ook al staat ze u en anderen niet aan.

In theorie had ik tijdens Corona enkele boetes kunnen krijgen voor ‘overtredingen’ (merk op dat ik ze tussen haakjes zet, eens met de auto gaan rijden was verboden maar zorgde voor 0 risico op verspreiding)
in de praktijk waren dat er 0. Da’s net zoals uw zwembad toch vullen als het officieel niet mag: wie gaat dat zien?

Gij moogt uw mening zeggen maar ge moet begrijpen:
- we ademen dezelfde lucht in
- we drinken hetzelfde water

Het is niet 'uw goed recht' om hout op te stoken, want dat heeft een impact op de lucht die ik inadem.
Het is niet 'uw goed recht' om uw zwembad vol met putwater te gieten als dat betekent dat het huis van uw buurman verzakt

Wat gij doet, heeft gevolgen voor iedereen, daar moedwillig blind voor zijn en blijven is de definitie van egoïsme. Enfin, ik denk dat we de bodem van de discussie nu wel bereikt hebben.
 
Ja, en? Het is niet omdat het u niet aanstaat dat ik ga zwijgen. Geen verbloeming nodig voor mij, ik zeg mijn mening, ook al staat ze u en anderen niet aan.

In theorie had ik tijdens Corona enkele boetes kunnen krijgen voor ‘overtredingen’ (merk op dat ik ze tussen haakjes zet, eens met de auto gaan rijden was verboden maar zorgde voor 0 risico op verspreiding)
in de praktijk waren dat er 0. Da’s net zoals uw zwembad toch vullen als het officieel niet mag: wie gaat dat zien?
Uw watermeter. Of een buur, vriend ... die het niet eens is met uw beslissingen en u dan ergo gewoon aangeeft. Want door uw persoonlijke keuze van uw zwembad te vullen ontneem je de ander zijn kans om leidingwater te gebruiken om zich te douchen bvb. Imo is water niet oneindig en door zo te redeneren zorgt men er voor dat het ooit op is, al dan niet tijdelijk. Om dan weer naar de overheid te wijzen natuurlijk. Als je dan toch per se zo verknocht zijt aan uw zwembad, steek dan een cinterne of 2 bij zodat je verder uw persoonlijke zin kan doen.
 
Gij moogt uw mening zeggen maar ge moet begrijpen:
- we ademen dezelfde lucht in
- we drinken hetzelfde water

Het is niet 'uw goed recht' om hout op te stoken, want dat heeft een impact op de lucht die ik inadem.
Het is niet 'uw goed recht' om uw zwembad vol met putwater te gieten als dat betekent dat het huis van uw buurman verzakt

Wat gij doet, heeft gevolgen voor iedereen, daar moedwillig blind voor zijn en blijven is de definitie van egoïsme. Enfin, ik denk dat we de bodem van de discussie nu wel bereikt hebben.
Behalve dan dat je er nog mag aan toevoegen voor mijn part dat ‘egoïsme’ geen verwijt is. Je moet dat niet verbloemen, ik ben een egoïst op bepaalde gebieden, ik vind het alleen niet zo heel erg… egoïsme is geen scheldwoord voor mij.
 
Ik heb geinvesteerd in 20k liter regenwater.
Toch mag ik dat tijdens een sproeiverbod niet gebruiken
Nuja, een registratiesysteem van de waterputten dat de gemeente, politie, enz. kan inkijken mét actieve controles om te zien of er dan toch geen leidingwater wordt verbruikt lijkt me wel nogal onwerkbaar.
 
Mijn tuin niet mogen onderhouden met eigen investering, lijkt me ook niet werkbaar.
Nota bene, bij vorig sproeiverbod (ook voor de boeren toen) was mijn pomp nog niet geinstalleerd. Ik zat toen met 20k liter regenwater, waarmee niks gebeurde. Ik heb voorgesteld op sociale media dat het mocht opgehaald worden door een boer voor gewassen te besproeien, commentaar gekregen van enkele zuurpieten dat dat tegen de wetgeving was.
Regeltjesmaatschappij
 
Uw watermeter. Of een buur, vriend ... die het niet eens is met uw beslissingen en u dan ergo gewoon aangeeft. Want door uw persoonlijke keuze van uw zwembad te vullen ontneem je de ander zijn kans om leidingwater te gebruiken om zich te douchen bvb. Imo is water niet oneindig en door zo te redeneren zorgt men er voor dat het ooit op is, al dan niet tijdelijk. Om dan weer naar de overheid te wijzen natuurlijk. Als je dan toch per se zo verknocht zijt aan uw zwembad, steek dan een cinterne of 2 bij zodat je verder uw persoonlijke zin kan doen.
Ik dacht het niet. Mijn vrienden zitten op dezelfde golflengte als ik. Ik heb 1 buur die als hij al thuis is zéker niet zoiets zal doen, en mijn watermeter? Als dat al zou kunnen, sta ik uren onder de douche als ze iets vragen. Tegen dat ze het ooit doorhebben is het vol.

Maar daar gaat het zelfs niet om voor mij. M’n zwembad is al vol, in anticipatie van het verbod dat er vermoedelijk zal komen. Ik moet die ene regel dus niet overtreden. Ik heb wel problemen met die betutteling, ja.
 
Mijn tuin niet mogen onderhouden met eigen investering, lijkt me ook niet werkbaar
Het lijkt me vooral een probleem in de marge eerlijk gezegd, graag aangegrepen door de burger om op een maatregel te schieten die uiteindelijk het grootste effect moet bekomen voor het minste investeringen. In een ideale wereld kan dat allemaal nagegaan worden, maar dan zitten we al meer in China.
 
Het lijkt me vooral een probleem in de marge eerlijk gezegd, graag aangegrepen door de burger om op een maatregel te schieten die uiteindelijk het grootste effect moet bekomen voor het minste investeringen. In een ideale wereld kan dat allemaal nagegaan worden, maar dan zitten we al meer in China.
Voor u zijn precies veel dingen in de marge. Voor een ander is zijn tuin of auto of whatever heel belangrijk. Raad eens wie voor mij mag beslissen wat hij of zij met ZIJN of HAAR tuin doet…
 
Mocht ik toch mijn gazon besproeien en ik heb de chance een humeurige pietje precies agent te treffen die me komt beboeten, krijg ik een boete. Terwijl ik kan bewijzen dat het om regenwater gaat.
Dus het kan nagegaan worden, bij vaststelling.
 
Ik dacht het niet. Mijn vrienden zitten op dezelfde golflengte als ik. Ik heb 1 buur die als hij al thuis is zéker niet zoiets zal doen, en mijn watermeter? Als dat al zou kunnen, sta ik uren onder de douche als ze iets vragen. Tegen dat ze het ooit doorhebben is het vol.

Maar daar gaat het zelfs niet om voor mij. M’n zwembad is al vol, in anticipatie van het verbod dat er vermoedelijk zal komen. Ik moet die ene regel dus niet overtreden. Ik heb wel problemen met die betutteling, ja.
Top, dan kan de overheid in de toekomst gedwongen worden om harde controle's te houden omdat ze zien dat er toch tekorten ontstaan en dan kunnen wij weer klagen over de betutteling. :sarcastic:
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Het lijkt me vooral een probleem in de marge eerlijk gezegd, graag aangegrepen door de burger om op een maatregel te schieten die uiteindelijk het grootste effect moet bekomen voor het minste investeringen. In een ideale wereld kan dat allemaal nagegaan worden, maar dan zitten we al meer in China.
Ik begrijp hem wel. Hij doet dan een stevige investering zodat hij op een duurzame wijze kan sproeien zonder kostbaar leidingwater te verspillen en dan mag hij er geen gebruik van maken omdat er een sproeiverbod is. Dat is inderdaad absurd.
 
Ik zou mij daar persoonlijk geen bal van aantrekken, ik denk ook wel echt dat ge al op een politieagent van bijzonder kwade wil moet vallen om daar effectief een boete voor te krijgen. Nu ja, het blijft een povere besteding van water, waar het ook vandaan mag komen maar op dat vlak vind ik de keus in elk geval te rechtvaardigen.
 
Ik begrijp hem wel. Hij doet dan een stevige investering zodat hij op een duurzame wijze kan sproeien zonder kostbaar leidingwater te verspillen en dan mag hij er geen gebruik van maken omdat er een sproeiverbod is. Dat is inderdaad absurd.
Dat is inderdaad absurd,wraakroepend zelfs maar het toont gewoon aan dat zelfs wie goed probeert te doen gewoon gestraft word omdat anderen pertinent weigeren hun gedrag aan te passen.
 
Voor u zijn precies veel dingen in de marge. Voor een ander is zijn tuin of auto of whatever heel belangrijk. Raad eens wie voor mij mag beslissen wat hij of zij met ZIJN of HAAR tuin doet…
Maar niemand ligt wakker van wie iets VOOR JOU mag beslissen hoor, daar bestaan wetten voor, en jij mag je tuin niet zomaar alles doen wat je wil. Ongetwijfeld zal je dat dikke betutteling vinden, tot ze naast jouw tuin een hoop storende activiteiten doen.
Mocht ik toch mijn gazon besproeien en ik heb de chance een humeurige pietje precies agent te treffen die me komt beboeten, krijg ik een boete. Terwijl ik kan bewijzen dat het om regenwater gaat.
Dus het kan nagegaan worden, bij vaststelling.
Ben je nu aan het zeggen dat er eigenlijk geen probleem is?
@Avondland, ja dat is zuur maar wat wil men nu eigenlijk, perfect op maat gemaakte maatregelen? Zo werkt er niets hé, het wrak van mijn buurvrouw en de M3 van die ernaast mogen ook beiden maar 120 km/u op de autostrade.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Bij mijn weten slaat een "sproeiverbod" ook enkel op leidingwater, niet op regenwater wat men zelf opvangt.

edit: correctie, in 2018 gold dat in Oost-Vlaanderen blijkbaar ook voor regenwater omdat lege putten anders toch gevuld moesten worden met leidingwater -> makes sense imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Maar niemand ligt wakker van wie iets VOOR JOU mag beslissen hoor.

Ben je nu aan het zeggen dat er eigenlijk geen probleem is?
@Avondland, ja dat is zuur maar wat wil men nu eigenlijk, perfect op maat gemaakte maatregelen? Zo werkt er niets hé, het wrak van mijn buurvrouw en de M3 van die ernaast mogen ook beiden maar 120 km/u op de autostrade.
Is het niet relatief eenvoudig om aan te tonen dat je gebruik maakt van je regenwaterput?
 
Terug
Bovenaan