Tekort in België: grondwater

De meeste mensen zijn er gewoon allergisch voor dat iemand, maakt niet uit wie, zegt dat ze beter zouden veranderen met iets, ook al beseffen ze ergens waarschijnlijk wel dat ge gelijk hebt. De hakken gaan dan in het zand en dan is het 'als ik gras wil zetten in mijn tuin dan doe ik dat, het is mijn huis, en het is mijnen hof'.
Laat staan als je oppert dat we gezamenlijk ook op gebied van voeding duurzamere keuzes moeten maken, door onder andere minder vlees te produceren en eten. Dat treft heel veel mensen al helemaal op een gevoelige plek omdat het zo in onze cultuur ingebakken zit.
 
De meeste mensen zijn er gewoon allergisch voor dat iemand, maakt niet uit wie, zegt dat ze beter zouden veranderen met iets, ook al beseffen ze ergens waarschijnlijk wel dat ge gelijk hebt. De hakken gaan dan in het zand en dan is het 'als ik gras wil zetten in mijn tuin dan doe ik dat, het is mijn huis, en het is mijnen hof'.



Of 'als ik mijn auto wil wassen dan was ik mijn auto' dus.
Ik geef je geen ongelijk, neen.
 
Wie den dag van vandaag nog zijn gazon sproeit met leidingwater kan ik écht niet meer begrijpen. Ik heb het altijd al onnozel gevonden maar nu begint het wel echt gewoon moedwillig crimineel te lijken.
Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die hun gazon met leidingwater sproeien (kan ik me moeilijk voorstellen), maar er zijn er veel die putwater (niet aangegeven) gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
En de dag dat dat er komt zal ik bekijken wat ik dan doe.

Ik doelde eerder op zaken zoals massaal kunstmatige waterbekkens aanleggen om water in de natte periodes laten in de grond te sijpelen in plaats van af te voeren, het zwaar subsidiëren van regenwaterputten in oudere woningen die er geen hebben of bij mensen die dat willen uitbreiden, het repareren van de vele lekken ondergronds en investeren in een beter netwerk, het bekijken of ontzilting van water een optie kan zijn, ...

Ah kijk, daar zijn we het dan toch over eens, ik vind dat dus ook! Maar die dingen zullen hoe dan ook gepaard moeten gaan met veranderingen in onze levensstijl. Het is ijdele hoop om te denken dat technologische oplossingen zich zullen aanbieden om de water- of energieproblematiek magisch op te lossen. Ze kunnen een bijdrage leveren, dat is waar, maar even belangrijk is het besef dat onze huidige levensstandaard een onrealistische constructie is die gebaseerd is op grootschalige roofbouw van onze natuurlijke rijkdommen. Water valt daar ook onder.
 
En de dag dat dat er komt zal ik bekijken wat ik dan doe.

Ik doelde eerder op zaken zoals massaal kunstmatige waterbekkens aanleggen om water in de natte periodes laten in de grond te sijpelen in plaats van af te voeren, het zwaar subsidiëren van regenwaterputten in oudere woningen die er geen hebben of bij mensen die dat willen uitbreiden, het repareren van de vele lekken ondergronds en investeren in een beter netwerk, het bekijken of ontzilting van water een optie kan zijn, ...
Ach, daar ben ik niet zo'n voorstander van gezien we dan de factuur doorschuiven naar de maatschappij ipv diegenen aan te pakken die onverantwoord omgaan met hun waterverbruik.
 
Laat staan als je oppert dat we gezamenlijk ook op gebied van voeding duurzamere keuzes moeten maken, door onder andere minder vlees te produceren en eten. Dat treft heel veel mensen al helemaal op een gevoelige plek omdat het zo in onze cultuur ingebakken zit.
Omdat het héél snel wordt beschouwd als betutteling. Ik ben daar zelf ook allergisch voor, maar het besef dat je duurzamer moet leren leven is niet bij iedereen even sterk. Sommige mensen ga je nooit kunnen overtuigen.

Het is ook een én-én-verhaal dat we moeten doorvoeren: én verstandiger leren omgaan met je eigen gebruik én dat de overheid maatregelen neemt op grote schaal. Vertrouwen dat maatregelen van de overheid volstaan om je eigen verspilling te laten doorgaan is een verkeerde houding.
 
Laat staan als je oppert dat we gezamenlijk ook op gebied van voeding duurzamere keuzes moeten maken, door onder andere minder vlees te produceren en eten. Dat treft heel veel mensen al helemaal op een gevoelige plek omdat het zo in onze cultuur ingebakken zit.
Amai nog niet. Ik vind het écht te ver gaan als 'men' (de overheid, andere mensen, anonieme mensen op een forum, ...) gaat bepalen wanneer ik mijn auto mag wassen, hoeveel keer ik nog vlees mag eten per week, hoeveel keer ik mijn airco mag opzetten thuis als het warm is, of ik mijn dochters een leuke zomer mag geven door het zwembad te vullen of een vliegvakantie te nemen, ...

Het grappige vind ik altijd: op een forum lees je dan reacties, maar als je dat IRL poneert (en ik zie veel mensen in m'n sales-job waar vaak over koetjes en kalfjes gesproken wordt) dan geeft iedereen me gelijk. Hier zie je het omgekeerde. Strange.
 
Ach, daar ben ik niet zo'n voorstander van gezien we dan de factuur doorschuiven naar de maatschappij ipv diegenen aan te pakken die onverantwoord omgaan met hun waterverbruik.
Agree to disagree dan. Water is een maatschappelijk probleem, de overheid moet er net alles aan doen om het te verhelpen door zwaar te investeren.
 
Omdat het héél snel wordt beschouwd als betutteling. Ik ben daar zelf ook allergisch voor, maar het besef dat je duurzamer moet leren leven is niet bij iedereen even sterk. Sommige mensen ga je nooit kunnen overtuigen.

Het is ook een én-én-verhaal dat we moeten doorvoeren: én verstandiger leren omgaan met je eigen gebruik én dat de overheid maatregelen neemt op grote schaal. Vertrouwen dat maatregelen van de overheid volstaan om je eigen verspilling te laten doorgaan is een verkeerde houding.
Maar dan moet men ook eens beseffen dat de reden voor die betutteling het feit is dat men pertinent weigert om het eigen gedrag aan te passen. Het is natuurlijk gemakkelijker om de schuld op de overheid te duwen terwijl je zelf wat achterover leunt in uw zetel en zegt dat de overheid het maar moet oplossen. Mensen moeten echt eens gaan beseffen dat zijzelf deel zijn van de overheid en de maatschappij.
 
Het grappige vind ik altijd: op een forum lees je dan reacties, maar als je dat IRL poneert (en ik zie veel mensen in m'n sales-job waar vaak over koetjes en kalfjes gesproken wordt) dan geeft iedereen me gelijk. Hier zie je het omgekeerde. Strange.
Eerlijk gezegd heb ik geen zin in diepe discussies met oppervlakkige contacten, vooral omdat dat soort discussies toch neerkomt op toogpraat, dus dan ga ik gewoon akkoord hoor. Zeker als je spreekt over sales, ja dàt zijn nu eens de mensen die we over zware maatschappelijke thema's moeten horen.

Het leest toch vooral allemaal als "een ander moet het doen, laat mij met rust".
 
Agree to disagree dan. Water is een maatschappelijk probleem, de overheid moet er net alles aan doen om het te verhelpen door zwaar te investeren.
Luchtvervuiling is ook een maatschappelijk probleem, dus de overheid moet er alles aan doen om het te verhelpen terwijl jij ganse dagen gigantische hompen hout verstookt in je tuin en fijn stof de lucht in jaagt omdat het gewoon gezellig is?
 
In mijn ogen is conceptueel de oplossing voor particulier waterverbruik redelijk simpel:
  • Invoeren van een watertaks (cfr. de carbontax) die meerverbruik dan het gemiddelde progressief duurder en duurder maakt. Afhankelijk van aantal gedomicilieerde inwoners per aansluiting.
  • Uitkeren van dividend aan verbruikers die minder dan het gemiddelde verbruiken
  • Opbrengsten van taks terug beschikbaar maken aan burgers door subsidies voor duurzame waterinvesteringen
Als ik echter nog een artikel moet lezen waar tips staan om water te besparen in het genre van: neem een kortere douche, laat de kraan niet lopen tijdens het tanden poetsen, ... ga ik ambetant worden. Met dat betuttelende vingertje altijd, precies of we kleuters zijn.
 
Luchtvervuiling is ook een maatschappelijk probleem, dus de overheid moet er alles aan doen om het te verhelpen terwijl jij ganse dagen gigantische hompen hout verstookt in je tuin en fijn stof de lucht in jaagt omdat het gewoon gezellig is?
En de overheid moet vooral niet komen zeggen wat ik moet doen :sarcastic:
 
Idem hier. Ik heb 4 jaar geleden nog een regenwaterput laten bijsteken en heb nu 10.000 liter, maar ook dat raakt op (als in: eergisteren was het gedaan). Normaal was ik de auto's met regenwater, en de toiletten en wasmachine werken ook op regenwater.
Ik ga me echter geen schuldgevoel laten aanpraten om 1 keer per jaar mijn opbouwzwembad te vullen (5k liter). Ik ga, nu het regenwater op is, ook absoluut niet stoppen met mijn auto's te wassen en heb ook geen zin om een hele zomer op een dor gazon uit te kijken, dus als het nog een tijdje droog blijft geef ik gras en planten gewoon water, en sorry maar als mijn vrouw zin heeft om een lang, ontspannend warm bad te pakken in plaats van een douche moet ze dat maar doen. Het is erg geworden als je je DAT al niet meer mag permitteren.

Dat boven onze stand leven: ik zal het wel betalen, ook als de prijs zou verdubbelen. Het grappige is dat ik met bovenstaande niet eens in het 'comfortverbruik' val volgens de overheid, omdat ik de rest van het jaar overvloedig regenwater gebruik.

Overheid moet maar meer doen. Er zijn gebieden die véél droger zijn dan Vlaanderen en waar men wel oplossingen heeft.
Beetje zelfde verhaal als hier

Regenput van 10.000l steken, afgelopen weekend gekeken nog een +-10-12cm en mijn vriendin wou een deel wasmachines draaien.
Aangezien ik niet gewoon het kraantje mag omdraaien van leiding naar regenwater heb ik dus een goei 1100l leidingwater in mijn regenput laten lopen.

Ik sproei ook al meer dan n dikke week elke dag het gazon. Als het nu morgen-overmorgen gaat regenen is het natuurlijk zonde van die 1100l die ik in die put heb laten lopen, maar wat kan ik daaraan doen ? Tegen mijn vriendin zeggen dat ze geen kleren meer mag wassen of per 100l in de put laten lopen zodat er net genoeg is zit per dag ofzo. Ja het gazon niet sproeien met regenwater want het kan opgeraken in droge periodes, maar dat gaat ook niet over 1000liters hé, zo groot in mijn tuin niet

We verbruiken nu een 25-28m³ leiding water per jaar met 2, ik denk niet dat ik nog veel zuiniger ga kunnen omgaan met water.
En dan lees je nog zo'n zaken


Elke dag stroomt 167 miljoen liter drinkwater weg door lekkende waterleidingen​

23 april 2021
 
In mijn ogen is conceptueel de oplossing voor particulier waterverbruik redelijk simpel:
  • Invoeren van een watertaks (cfr. de carbontax) die meerverbruik dan het gemiddelde progressief duurder en duurder maakt. Afhankelijk van aantal gedomicilieerde inwoners per aansluiting.
  • Uitkeren van dividend aan verbruikers die minder dan het gemiddelde verbruiken
  • Opbrengsten van taks terug beschikbaar maken aan burgers door subsidies voor duurzame waterinvesteringen
Als ik echter nog een artikel moet lezen waar tips staan om water te besparen in het genre van: neem een kortere douche, laat de kraan niet lopen tijdens het tanden poetsen, ... ga ik ambetant worden. Met dat betuttelende vingertje altijd, precies of we kleuters zijn.
Imo moet men gewoon mensen eens de verantwoordelijkheid laten opnemen voor hun persoonlijke keuze's. Wil jij meer mogen doen dan de gemiddelde belg, prima maar dan kloppen we wel het geld uit uw zakken. Men moet echt wel eens gaan beseffen dat persoonlijke vrijheden niet absoluut zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inv
Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die hun gazon met leidingwater sproeien (kan ik me moeilijk voorstellen), maar er zijn er veel die putwater (niet aangegeven) gebruiken.
Tjah, de liters die jij eerst uit u put haalt moet je erna toch van de leiding halen voor uw WC en dergelijke in droge tijden zoals nu. Komt op hetzelfde neer. Veel putten staan ondertussen droog.
 
En de overheid moet vooral niet komen zeggen wat ik moet doen :sarcastic:
Don't thread on me! :angry:
Beetje zelfde verhaal als hier

Regenput van 10.000l steken, afgelopen weekend gekeken nog een +-10-12cm en mijn vriendin wou een deel wasmachines draaien.
Aangezien ik niet gewoon het kraantje mag omdraaien van leiding naar regenwater heb ik dus een goei 1100l leidingwater in mijn regenput laten lopen.

Ik sproei ook al meer dan n dikke week elke dag het gazon. Als het nu morgen-overmorgen gaat regenen is het natuurlijk zonde van die 1100l die ik in die put heb laten lopen, maar wat kan ik daaraan doen ? Tegen mijn vriendin zeggen dat ze geen kleren meer mag wassen of per 100l in de put laten lopen zodat er net genoeg is zit per dag ofzo.

We verbruiken nu een 25-28m³ leiding water per jaar met 2, ik denk niet dat ik nog veel zuiniger ga kunnen omgaan met water.
En dan lees je nog zo'n zaken
Die lekken zijn niet abnormaal, weet mijn schoonbroer te zeggen die een functie heeft bij De Watergroep.
 
Eerlijk gezegd heb ik geen zin in diepe discussies met oppervlakkige contacten, vooral omdat dat soort discussies toch neerkomt op toogpraat, dus dan ga ik gewoon akkoord hoor. Zeker als je spreekt over sales, ja dàt zijn nu eens de mensen die we over zware maatschappelijke thema's moeten horen.

Het leest toch vooral allemaal als "een ander moet het doen, laat mij met rust".
Het zou moeten lezen als 'een ander moet doen wat hij/zij wil', en laat mij met rust.
Zoals hierboven: zorg dat er een incentive is voor zeer laag verbruik. En op vandaag betaal je al een stuk meer voor 'comfortverbruik'. Maar net zoals er mensen zijn die €3/liter brandstof betalen zonder dat te voelen, zijn er mensen die er zich geen fluit van aantrekken dat de waterfactuur €250 of €750 op jaarbasis is.
 
Terug
Bovenaan