Tekort in België: grondwater

Het tekort dat we meemaken en waarvan ik de indruk heb dat plots meer nieuws is dan vroeger (of vergis ik me nu zo), heeft inderdaad dan toch echt alles te maken met het bouwen, riolering en slecht waterbeleid want de neerslag neemt jaar om jaar net toe.


Al zijn de dalen en pieken natuurlijk wel redelijk extreem maar goed met de al eerder aangehaalde punten moet dit toch op te lossen zijn.
Inderdaad, m.i. combinatie van meer verbruik (privé, industrie, landbouw) en minder infiltratie (verharding, versnelde afvoer via betonnen buizen ipv grachten,... maar ook van de extremere pieken en dalen als gevolg van de opwarming. Daar waar er vroeger (bij wijze van spreke) elke week een bui was en de natuur/landbouw zo voldoende water kreeg is er nu een lange periode van droogte (extra oppompen voor privé/landbouw/...) en periodes met overtollige neerslag (zowel lange natte periode als veel neerslag op korte termijn) wat niet (meer) in de bodem kan trekken en snel via beekjes en rivieren word afgevoerd.
 
Gisteren is er op bepaalde plaatsen in België zodanig veel neerslag gevallen op korte tijd dat er wateroverlast was. Steeds hoorde je dezelfde uitleg "de riolering kon het overvloedige water niet slikken". De vraag die ik mij dan stel; waarom moet al dat regenwater de riolering in? Kan dit water niet worden afgeleid via grachten naar (lager gelegen) spaarbekkens of naar drassige gebieden waar het rustig in de grond kan trekken?

We zijn hier in België dus én niet voorbereid op lange droge periodes (alhoewel dit denken ze op te lossen door piekverbruik duurder te maken) én niet voorbereid op hevige regenval.
Zoveel regen op korte tijd krijg je gewoon niet verwerkt, daat kan je niet veel tegen beginnen.
En al zeker niet als er meerdere keren kort na elkaar zo een pak water uitvalt op dezelfde plaats.

Op heel wat plaatsen hebben ze tegenwoordig al een gescheiden rioleringssysteem (hemelwater en afvalwater apart).
Open grachten kunnen niet overal en dan moet het water gewoon afgevoerd worden via ondergrondse buizen.
Spaarbekkens schieten ook overal als paddestoelen uit de grond, maar als die vol zijn, zijn ze vol en dan kan het water ook nergens meer naartoe.
 
Zoveel regen op korte tijd krijg je gewoon niet verwerkt, daat kan je niet veel tegen beginnen.
En al zeker niet als er meerdere keren kort na elkaar zo een pak water uitvalt op dezelfde plaats.

Op heel wat plaatsen hebben ze tegenwoordig al een gescheiden rioleringssysteem (hemelwater en afvalwater apart).
Open grachten kunnen niet overal en dan moet het water gewoon afgevoerd worden via ondergrondse buizen.
Spaarbekkens schieten ook overal als paddestoelen uit de grond, maar als die vol zijn, zijn ze vol en dan kan het water ook nergens meer naartoe.

Nochtans in sommige Amerikaanse steden hebben ze 'storm drains' die er speciaal voor gemaakt zijn om zo een grote hoeveelheden aan regen op te vangen en af te leiden. Maar met onze historisch scheefgegroeide ruimtelijke ordening is zoiets in steden gewoonweg onmogelijk.
 
Nochtans in sommige Amerikaanse steden hebben ze 'storm drains' die er speciaal voor gemaakt zijn om zo een grote hoeveelheden aan regen op te vangen en af te leiden. Maar met onze historisch scheefgegroeide ruimtelijke ordening is zoiets in steden gewoonweg onmogelijk.
Maar wat wilt ge nu?
Hey water bijhouden zodat er zoveel mogelijk kan infiltreren, of het zo snel mogelijk afvoeren naar zee?
 
Maar wat wilt ge nu?
Hey water bijhouden zodat er zoveel mogelijk kan infiltreren, of het zo snel mogelijk afvoeren naar zee?

Waar zeg ik om dat water vanuit die storm drains af te voeren naar zee? Voer dat af naar (lager gelegen) gebieden waar het rustig kan insijpelen. En als die mogelijkheid er niet is, dan nog beter afvoeren naar een rivier dan hele wijken blank te zetten.
 
Waar zeg ik om dat water vanuit die storm drains af te voeren naar zee? Voer dat af naar (lager gelegen) gebieden waar het rustig kan insijpelen. En als die mogelijkheid er niet is, dan nog beter afvoeren naar een rivier dan hele wijken blank te zetten.
Even vergeten dat België redelijk 'plat' is en het reliëf zich zo leent dat het net kruist op de hele verstedelijking.
 
Waar zeg ik om dat water vanuit die storm drains af te voeren naar zee? Voer dat af naar (lager gelegen) gebieden waar het rustig kan insijpelen. En als die mogelijkheid er niet is, dan nog beter afvoeren naar een rivier dan hele wijken blank te zetten.
Misschien omdat die wijken over redelijk laag gelegen is dat het overal overstroomt. De enige lager gelegen plekken in belgie zijn meestal de zee hoor, tenzij gij een manier weet om water omhoog te laten stromen?
 
Misschien omdat die wijken over redelijk laag gelegen is dat het overal overstroomt. De enige lager gelegen plekken in belgie zijn meestal de zee hoor, tenzij gij een manier weet om water omhoog te laten stromen?

Die wijken in Aalst die afgelopen weekend onder water stonden waren echt niet lager gelegen dan andere delen van de stad. Dit was puur een kwestie van verouderd rioolstelsel dat ook zelden tot niet onderhouden wordt. Rioolputjes worden ook bijna nooit leeggemaakt, en als je soms ziet hoeveel modder en andere drek er bij wegenwerken of bouwwerven in die roosters loopt, dan ben ik echt niet verbaasd dat die potdicht zitten en bij de minste zware regenval de boel niet meer trekken.

En water omhoog laten stromen. Daarvoor heeft Aquafins toch pompstations geïnstalleerd?
 
Hebben de afgelopen natte weken de tekorten kunnen aanvullen?
Nog een dikke week wachten op het nieuwe rapport. Want de cijfers van uit de link van Preske zijn al van 30/06...
Maar 2 drogere zomers maak je niet goed in enkele maanden.
De nieuwe cijfers worden ongeveer een week na de laatste dag van de maand gepubliceerd.
 
Nog een dikke week wachten op het nieuwe rapport. Want de cijfers van uit de link van Preske zijn al van 30/06...
Maar 2 drogere zomers maak je niet goed in enkele maanden.
De nieuwe cijfers worden ongeveer een week na de laatste dag van de maand gepubliceerd.
Toch wel hoor. Ik citeer uit het rapport
"Op 30/6/2021 vertoont meer dan de helft van de meetplaatsen (56%) een normale freatische grondwaterstand. 29% vertoont een lage (21%) tot zeer lage (8%) grondwaterstand. 15% vertoont een hoge (12%) tot zeer hoge (3%) grondwaterstand."

Maw 71% van de meetplekken hadden einde juni al een normale of hoge grondwaterstand. Ik vermoed dat dat cijfer nog flink omhoog gaat stijgen bij het volgende rapport, de grond is op sommige plekken gewoon verzadigd met water.
Indien deze weersituatie nog verder aanhoudt, en we een natte herfst hebben, gaan we nog heel wat problemen tegemoet gaan.
 
Toch wel hoor. Ik citeer uit het rapport

Er is nog altijd veel meer donkerbruin aanwezig als vroeger...

Komt wel hierdoor.
Pagina 17
De overblijvende lage tot zeer lage peilen voor de tijd van het jaar bevinden zich vooral in het oosten van Vlaanderen. Ze zijn gelinkt aan locaties waar de grondwatertafel trager reageert op weersomstandigheden. Op deze locaties zal de grondwaterstand pas hogere waarden vertonen na langere periodes met voldoende neerslagoverschot (= neerslag – verdamping)

Dus we gaan er aan dit tempo wel geraken hoor, maar we zijn er nog niet.
 
Die indicator die jij weergeeft, ingeschaald op dit jaar, hieronder weergegeven, geeft een duidelijker beeld volgens mij. Op enkele plekken niet te nagesproken, was de achterstand al ingelopen einde vorige maand. En met deze uitzonderlijk natte maand juli (+begin augustus), zal de situatie nog verder normaliseren.

samenvatting_filters_2020-05-02%20tot%202021-06-02_absolute_bron.png
 

Plots toch een ommekeer. Natuurlijk een zeer nat jaar tot nu toe, maar op zich weinig gezapige regen gezien, vooral veel zware buien die wegspoelen. Toch is het grondwater plots hoog tot zeer hoog. Wel raar hoe in Limburg op een aantal km's er van zeer hoog naar zeer laag gegaan wordt. Hier zou het volgens die kaart zeer hoog zijn, maar volgens de waterputten staat het eerder normaal.
 

Plots toch een ommekeer. Natuurlijk een zeer nat jaar tot nu toe, maar op zich weinig gezapige regen gezien, vooral veel zware buien die wegspoelen.
Die redenering is gewoon niet correct. Zware buien zorgen ook voor een stijging van het oppervlaktewater, alleen is de efficiëntie iets minder (er gaat wat meer water verloren, maar er valt ook meer water). Zeker wanneer het meerdere dagen na mekaar hard regent, na de eerste regenbui is de toplaag van de bodem nat en dan kan het water sneller in de bodem geabsorbeerd worden. En met alle stukken land die de voorbije weken onder water hebben gestaan, heeft het water echt wel de tijd om in de bodem te trekken.
Toch is het grondwater plots hoog tot zeer hoog.
Dat was begin juli ook al hoor, situatie is amper veranderd. Er is ook weinig 'verdamping' geweest wegens geen hittegolf.
Wel raar hoe in Limburg op een aantal km's er van zeer hoog naar zeer laag gegaan wordt. Hier zou het volgens die kaart zeer hoog zijn, maar volgens de waterputten staat het eerder normaal.
De vraag is wat je normaal noemt. Ik vraag me af of ze bij "normaal" rekening houden met het seizoen.
En verschillen van plek tot plek hebben ook te maken met grondwaterexploitatie.

Ik voorspel nu al dat we een hele moeilijke herfst en winter tegemoet gaan indien het niet droger wordt. We gaan tot in maart april volgend jaar terug winterse overstromingen hebben bij zware regenbuien.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen dinsdag hoorde ik in het nieuws op de radio zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken over de bevoorrading van het drinkwater.
Er zijn voldoende voorzorgen genomen zodat we zelfs wanneer er geen drup water meer zou vallen voldoende voorraad hebben tot in september, pas dan zouden er problemen kunnen komen.
Echter sinds dinsdag hoor ik niks anders dan paniekzaaierij over tekorten? En dat bericht dat ik dinsdag in het nieuws hoorde vind ik nergens meer terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zie het maar somber in. De tips die ze geven voor particulieren om te besparen op water lijken me inderdaad een druppel op een hete plaat als de grote industrieën niet zuiniger met water om zullen springen. En voor zulke ingrijpende veranderingen op grote schaal heb je ofwel veel moed uit de politiek nodig, of de consumenten moeten spontaan massaal hun eet- en gebruikspatronen aanpassen, en geen een van beide dingen zie ik (snel genoeg) gebeuren.
 
Zoals altijd wordt de gewone Jan-met-de-pet binnenkort weer op de vingers getikt en is onze impact maar een miniem stuk in het gegeven en zit het massa verbruik in de industrie en landbouw.

Idem coldplayke hierboven, er moet een lange termijnsvisie komen ivm dit onderwerp en het gedrag van zowel industrie als consument moet veranderen.. Laat dat net 2 zaken zijn waar onze politiek helemaal niet sterk in zijn om aan te pakken.
 
Terug
Bovenaan