Tekort in België: grondwater

Ik zie het maar somber in. De tips die ze geven voor particulieren om te besparen op water lijken me inderdaad een druppel op een hete plaat als de grote industrieën niet zuiniger met water om zullen springen. En voor zulke ingrijpende veranderingen op grote schaal heb je ofwel veel moed uit de politiek nodig, of de consumenten moeten spontaan massaal hun eet- en gebruikspatronen aanpassen, en geen een van beide dingen zie ik (snel genoeg) gebeuren.
Het gaat inderdaad de verkeerde kant uit. Ondanks het feit dat particulieren maar weinig kunnen besparen, is het toch belangrijk om dit te blijven doen.

Ik zie echter in een deel van mijn omgeving (mijn pa 🙄) dat ze zeggen dat zij toch 'geen verschil' maken en dan maar lustig hun auto's blijven wassen e.d...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik wil gerust wel een regenwaterput plaatsen (heb een huis van 1968), maar dat is vrij duur en ik zie dat er geen subsidies voor te vinden zijn op de Premiezoeker. Hopelijk komt dat er nog aan zodat mijn waterfactuur kan dalen en ik "gratis" water kan gebruiken voor mijn sanitaire voorzieningen, de auto's te wassen of de tuin te besproeien.

Dé grootverbruikers zijn natuurlijk de landbouw en industrie, particulieren vormen een kleiner deel van het waterverbruik. En de regering moet zich ervoor hoeden dat ze geen pestmaatregelen invoeren die vooral de "kleine man" aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Volgens een artikel in de gazet van een paar weken geleden vloeit 60% van het zoet water dat we binnen krijgen af naar zee. Om de droogte tegen te gaan is het dus een zaak van dat percentage omlaag te krijgen naar ~50%, bij toenemende droogte naar 40%.

Moest elk huishouden een regenput hebben en dat gebruiken om de wasmachines te laten draaien en het toiilet door te spoelen kunt ge naar schatting 100 miljoen kuub opvangen, dat is 1/5e van wat we nodig hebben.

Als iedereen zijn tuinen onthardt en het water daar de grond in laat sijpelen ipv de riool, nog eens 100 kuub. Als we dat doortrekken naar de volledige publieke ruimte, valt er nog eens 300-400 miljoen kuub te winnen.

Daarnaast zijn er ook nog (grote) inspanningen nodig van de industrie en van de landbouw natuurlijk, maar er zijn wel degelijk winsten te behalen in de privé ook. In de industrie moeten ze veel gaan inzetten op het hergebruik van afvalwater, in de landbouw kunnen ze de drainage van hun akkers beperken.

Wie den dag van vandaag nog zijn gazon sproeit met leidingwater kan ik écht niet meer begrijpen. Ik heb het altijd al onnozel gevonden maar nu begint het wel echt gewoon moedwillig crimineel te lijken.

Net zoals we nu met gas en elektriciteit zijn aan het merken, hebben we decennia ver boven onze stand geleerd. Nu is het een kwestie van aanpassen aan de realiteit. The chickens have come home to roost zoals ze zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens een artikel in de gazet van een paar weken geleden vloeit 60% van het zoet water dat we binnen krijgen af naar zee. Om de droogte tegen te gaan is het dus een zaak van dat percentage omlaag te krijgen naar ~50%, bij toenemende droogte naar 40%.

Moest elk huishouden een regenput hebben en dat gebruiken om de wasmachines te laten draaien en het toiilet door te spoelen kunt ge naar schatting 100 kuub opvangen, dat is 1/5e van wat we nodig hebben.

Als iedereen zijn tuinen onthardt en het water daar de grond in laat sijpelen ipv de riool, nog eens 100 kuub. Als we dat doortrekken naar de volledige publieke ruimte, valt er nog eens 300-400 kuub te winnen.

Daarnaast zijn er ook nog (grote) inspanningen nodig van de industrie en van de landbouw natuurlijk, maar er zijn wel degelijk winsten te behalen in de privé ook. In de industrie moeten ze veel gaan inzetten op het hergebruik van afvalwater, in de landbouw kunnen ze de drainage van hun akkers beperken.

Wie den dag van vandaag nog zijn gazon sproeit met leidingwater kan ik écht niet meer begrijpen. Ik heb het altijd al onnozel gevonden maar nu begint het wel echt gewoon moedwillig crimineel te lijken.

Net zoals we nu met gas en elektriciteit zijn aan het merken, hebben we decennia ver boven onze stand geleerd. Nu is het een kwestie van aanpassen aan de realiteit. The chickens have come home to roost zoals ze zeggen.
"Als iedereen ..." is wel héél ambitieus. Veel mensen leven met de attitude "in mijn kot en hof doe ik wat ik wil".
 
In Nederland zouden ze zelfs grondwater oppompen om droogstaande beken te vullen, dan ben je toch echt wel verkeerd bezig lijkt mij?
 
Het is ook een kwestie van te traag te reageren vanuit de politiek/bevolking, zoals gewoonlijk. Het is niet of het echt nieuws is dat Vlaanderen dichtbevolkt en verhard is, an we hebben jarenlang ons best gedaan om alle neersleg zo snel mogelijk in het riool te krijgen. Ik denk dat daar de grote omslag vooral moet gebeuren, en natuurlijk is het verbruik reduceren deel van de oplossing.
 
Wie den dag van vandaag nog zijn gazon sproeit met leidingwater kan ik écht niet meer begrijpen. Ik heb het altijd al onnozel gevonden maar nu begint het wel echt gewoon moedwillig crimineel te lijken.

De tuin is enkele maanden geleden volledig aangelegd met nieuwe gazon/struiken/bomen/planten.
Dit heeft duizenden euro's gekost.
We hebben een grote regenput, maar die is leeg.
Als die nieuwe struiken/bomen/planten geen water krijgen, zijn ze om zeep.
Dus ja, er wordt nu met leidingwater gesproeid...
 
Idem hier. Ik heb 4 jaar geleden nog een regenwaterput laten bijsteken en heb nu 10.000 liter, maar ook dat raakt op (als in: eergisteren was het gedaan). Normaal was ik de auto's met regenwater, en de toiletten en wasmachine werken ook op regenwater.
Ik ga me echter geen schuldgevoel laten aanpraten om 1 keer per jaar mijn opbouwzwembad te vullen (5k liter). Ik ga, nu het regenwater op is, ook absoluut niet stoppen met mijn auto's te wassen en heb ook geen zin om een hele zomer op een dor gazon uit te kijken, dus als het nog een tijdje droog blijft geef ik gras en planten gewoon water, en sorry maar als mijn vrouw zin heeft om een lang, ontspannend warm bad te pakken in plaats van een douche moet ze dat maar doen. Het is erg geworden als je je DAT al niet meer mag permitteren.

Dat boven onze stand leven: ik zal het wel betalen, ook als de prijs zou verdubbelen. Het grappige is dat ik met bovenstaande niet eens in het 'comfortverbruik' val volgens de overheid, omdat ik de rest van het jaar overvloedig regenwater gebruik.

Overheid moet maar meer doen. Er zijn gebieden die véél droger zijn dan Vlaanderen en waar men wel oplossingen heeft.
 
Een deel van het denkwerk dat we moeten doen is al bij het aanleggen van onze tuin rekening houden met droogte, door een combinatie van planten aan te leggen die ook het vocht effectief kunnen vasthouden en die elkaar op dat vlak proberen te complementeren. Een grote rechthoek vol met gras met een pallissade errond is daar notoir slecht in. Het begint dus al met de juiste keuzes te maken bij de aanleg van de tuin.

Daarnaast snap ik volledig dat jonge planten nu eenmaal bijgewaterd zullen moeten worden en dat er sprake kan zijn van een transitiefase, maar het uiteindelijke doel zou moeten zijn om een ecosysteem te creëeren dat resistent is aan periodes van droogte.
 
Een deel van het denkwerk dat we moeten doen is al bij het aanleggen van onze tuin rekening houden met droogte, door een combinatie van planten aan te leggen die ook het vocht effectief kunnen vasthouden en die elkaar op dat vlak proberen te complementeren. Een grote rechthoek vol met gras met een pallissade errond is daar notoir slecht in. Het begint dus al met de juiste keuzes te maken bij de aanleg van de tuin.

Daarnaast snap ik volledig dat jonge planten nu eenmaal bijgewaterd zullen moeten worden en dat er sprake kan zijn van een transitiefase, maar het uiteindelijke doel zou moeten zijn om een ecosysteem te creëeren dat resistent is aan periodes van droogte.
Tis dat he, dat is ook de kant waar tuinaannemers naartoe gaan. Bij het aanplanten van een tuin, zorg ervoor dat uw planten bestand zijn tegen droogte. Het gaat in de toekomst enkel nog maar droger en warmer worden dus hou daar rekening mee.
 
Idem hier. Ik heb 4 jaar geleden nog een regenwaterput laten bijsteken en heb nu 10.000 liter, maar ook dat raakt op (als in: eergisteren was het gedaan). Normaal was ik de auto's met regenwater, en de toiletten en wasmachine werken ook op regenwater.
Ok, dat is wat mij betreft iets dat vrij normaal is in 2022 en ge de middelen er voor hebt.

Ik ga me echter geen schuldgevoel laten aanpraten om 1 keer per jaar mijn opbouwzwembad te vullen (5k liter). Ik ga, nu het regenwater op is, ook absoluut niet stoppen met mijn auto's te wassen en heb ook geen zin om een hele zomer op een dor gazon uit te kijken, dus als het nog een tijdje droog blijft geef ik gras en planten gewoon water, en sorry maar als mijn vrouw zin heeft om een lang, ontspannend warm bad te pakken in plaats van een douche moet ze dat maar doen. Het is erg geworden als je je DAT al niet meer mag permitteren.
Tja, wat mij betreft een uitspraak die gewoon boekdelen spreekt.

- ik heb geen zin om op een dor gazon uit te kijken: plant dan iets anders dat ge niet continu artificieel in leven moet houden. Een tuin kan zo mooi zijn, en zo veel leven herbergen, en zo veel robuuster zijn, in tegenstelling tot die groene woestijnen waar we alleen maar aan verknocht zijn puur en alleen omdat dat is wat we kennen.
- ik ga mijn auto's blijven wassen: heel fijn dat gij het glanzen van uw meerdere wagens zo belangrijk vindt maar we kunnen wel erkennen dat dat valt onder niet-essentiële zaken.

Het is niet de taak van de overheid om de spilzucht en de onrealistische eisen van de bevolking te subsidiëren, en wanneer we de waterproblematiek globaal bekijken valt wat gij hier boven vertelt daar wel degelijk onder. De dag dat ge twee keer zo veel zult betalen voor uw water, of dat de prijs van uw water mee bepaald wordt door klimatologische omstandigheden, is hoe dan ook niet ver af, en dan zal het gedrag heus wel volgen bij een groot deel van de bevolking.

Er komt ooit nog een dag dat uw kinderen met verwondering naar een documentaire gaan kijken op tv waarbij er uitgelegd wordt dat heel belgië zijn WC was aan het doorchassen met perfect bruikbaar drinkwater en dat ze niet gaan begrijpen wat ze zien, daar ben ik (helaas) van overtuigd.
 
Idem hier. Ik heb 4 jaar geleden nog een regenwaterput laten bijsteken en heb nu 10.000 liter, maar ook dat raakt op (als in: eergisteren was het gedaan). Normaal was ik de auto's met regenwater, en de toiletten en wasmachine werken ook op regenwater.
Ik ga me echter geen schuldgevoel laten aanpraten om 1 keer per jaar mijn opbouwzwembad te vullen (5k liter). Ik ga, nu het regenwater op is, ook absoluut niet stoppen met mijn auto's te wassen en heb ook geen zin om een hele zomer op een dor gazon uit te kijken, dus als het nog een tijdje droog blijft geef ik gras en planten gewoon water, en sorry maar als mijn vrouw zin heeft om een lang, ontspannend warm bad te pakken in plaats van een douche moet ze dat maar doen. Het is erg geworden als je je DAT al niet meer mag permitteren.

Dat boven onze stand leven: ik zal het wel betalen, ook als de prijs zou verdubbelen. Het grappige is dat ik met bovenstaande niet eens in het 'comfortverbruik' val volgens de overheid, omdat ik de rest van het jaar overvloedig regenwater gebruik.

Overheid moet maar meer doen. Er zijn gebieden die véél droger zijn dan Vlaanderen en waar men wel oplossingen heeft.
Dat is dus zo'n foute redenering é. Het gaat niet louter over de kostprijs maar over de beschikbaarheid. Als er geen water meer is, ga je er ook niet meer voor moeten betalen hoor.
 
Dit was al lang te verwachten. Zal ook enkel maar erger en erger, frequenter worden.

En ik verwacht niet dat men er iets aan zal doen.
De beton zal sterk blijven vermeerderen, bossen en natuur zal blijven verdwijnen, en de ontkenning zal volharden.
 
Idem hier. Ik heb 4 jaar geleden nog een regenwaterput laten bijsteken en heb nu 10.000 liter, maar ook dat raakt op (als in: eergisteren was het gedaan). Normaal was ik de auto's met regenwater, en de toiletten en wasmachine werken ook op regenwater.
Ik ga me echter geen schuldgevoel laten aanpraten om 1 keer per jaar mijn opbouwzwembad te vullen (5k liter). Ik ga, nu het regenwater op is, ook absoluut niet stoppen met mijn auto's te wassen en heb ook geen zin om een hele zomer op een dor gazon uit te kijken, dus als het nog een tijdje droog blijft geef ik gras en planten gewoon water, en sorry maar als mijn vrouw zin heeft om een lang, ontspannend warm bad te pakken in plaats van een douche moet ze dat maar doen. Het is erg geworden als je je DAT al niet meer mag permitteren.

Dat boven onze stand leven: ik zal het wel betalen, ook als de prijs zou verdubbelen. Het grappige is dat ik met bovenstaande niet eens in het 'comfortverbruik' val volgens de overheid, omdat ik de rest van het jaar overvloedig regenwater gebruik.

Overheid moet maar meer doen. Er zijn gebieden die véél droger zijn dan Vlaanderen en waar men wel oplossingen heeft.
Had ik vorige week naïefweg mijn gras niet gemaaid stond alles nu nog groen zonder te besproeien, en een auto wassen, who cares? Om maar te zeggen: dat zijn toch vooral kunstmatige noden? Dor gras groeit trouwens snel terug als het natter wordt.
 
Dat boven onze stand leven: ik zal het wel betalen, ook als de prijs zou verdubbelen. Het grappige is dat ik met bovenstaande niet eens in het 'comfortverbruik' val volgens de overheid, omdat ik de rest van het jaar overvloedig regenwater gebruik.

Overheid moet maar meer doen. Er zijn gebieden die véél droger zijn dan Vlaanderen en waar men wel oplossingen heeft.
Volledig akkoord dat de overheid meer moet doen. Ik hoop dan ook dat men snel is om hogere tarieven op te leggen aan leidingwater in droge perioden, belasting gaat heffen op hoeveel vierkante meters men verhard rond het huis en hoeveel vierkante meter gazon men aanlegt.
 
Had ik vorige week naïefweg mijn gras niet gemaaid stond alles nu nog groen zonder te besproeien, en een auto wassen, who cares? Om maar te zeggen: dat zijn toch vooral kunstmatige noden? Dor gras groeit trouwens snel terug als het natter wordt.
Hier ook vorige week het gras gemaaid en dat staat nu nog altijd mooi groen, zonder te sproeien (dat doen wij hier nooit) en voor de maai-mei-niet-ers, met heel wat bloemetjes in het gras.
 
Het is een moeilijke balansoefening: het is belangrijk mensen te wijzen op hun verantwoordelijkheden maar de grens met betutteling en schuldmakerij is o-zo-dun. Het is dan ook een moeilijke opdracht van de overheid om maatregelen te nemen die niet overkomen als pestmaatregelen. Ik wil mijn dochter deze zomer geen zwembadje ontzeggen omdat ik anders beboet wordt, maar dat landbouwers en grote industrieën intussen op dagelijkse basis olympische zwembaden aan vers water versluizen zonder al te veel betutteling of beboeting kan als wraakroepend overkomen.

Maar ik sproei mijn gazon niet en ik ben eerlijk gezegd te tam om elke week mijn auto te wassen. Misschien dat ik dan toch eens vaker naar de carwash ga in de zomer, want die gebruiken regenwater en gerecycleerd water. Dan blijf het wat in balans: mijn dochter supercontent met haar zwembadje en de waterbevoorrading wat bespaard door mijn auto te wassen in de carwash.

Mijn tuin is momenteel grotendeels gazon (want zo gekocht en eerst in huis alles gerenoveerd), maar daar komt op termijn ook verandering in. Eerst een beetje verharding, want we hebben geen terras. En dan hier en daar bloemenzones, struiken, bomen, ...

Maai-mei-niet is geen goede combinatie met de hooikoorts van mijn vrouw, dat ze heeft gekregen tijdens de zwangerschap en er sindsdien niet meer van af geraakt.
 
Had ik vorige week naïefweg mijn gras niet gemaaid stond alles nu nog groen zonder te besproeien, en een auto wassen, who cares? Om maar te zeggen: dat zijn toch vooral kunstmatige noden? Dor gras groeit trouwens snel terug als het natter wordt.
Sorry, autoliefhebber hier. Al m'n materiaal wordt wekelijks (soms tweewekelijks) gewassen. Kunstmatig it may be (ja, je valt niet dood als ze niet gewassen zijn), maar ik ben niet van plan dat te laten.
 
De meeste mensen zijn er gewoon allergisch voor dat iemand, maakt niet uit wie, zegt dat ze beter zouden veranderen met iets, ook al beseffen ze ergens waarschijnlijk wel dat ge gelijk hebt. De hakken gaan dan in het zand en dan is het 'als ik gras wil zetten in mijn tuin dan doe ik dat, het is mijn huis, en het is mijnen hof'.

Sorry, autoliefhebber hier. Al m'n materiaal wordt wekelijks (soms tweewekelijks) gewassen. Kunstmatig it may be (ja, je valt niet dood als ze niet gewassen zijn), maar ik ben niet van plan dat te laten.

Of 'als ik mijn auto wil wassen dan was ik mijn auto' dus.
Waarom? 'Omdat ik dat wil, basta.'
Maar ge begrijpt dat er eigenlijk geen water is om dit soort dingen te doen?
'Maakt niet uit, ik wil wat ik wil'.
 
Volledig akkoord dat de overheid meer moet doen. Ik hoop dan ook dat men snel is om hogere tarieven op te leggen aan leidingwater in droge perioden, belasting gaat heffen op hoeveel vierkante meters men verhard rond het huis en hoeveel vierkante meter gazon men aanlegt.
En de dag dat dat er komt zal ik bekijken wat ik dan doe.

Ik doelde eerder op zaken zoals massaal kunstmatige waterbekkens aanleggen om water in de natte periodes laten in de grond te sijpelen in plaats van af te voeren, het zwaar subsidiëren van regenwaterputten in oudere woningen die er geen hebben of bij mensen die dat willen uitbreiden, het repareren van de vele lekken ondergronds en investeren in een beter netwerk, het bekijken of ontzilting van water een optie kan zijn, ...
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Terug
Bovenaan