Tekort in België: grondwater

Edit : in Oostende hebben ze een parking in centrum omgebouwd naar meer groen parkje. Wat ze ook gedaan hebben tegelijkertijd is een gigantische regenput gestoken waar de regenpijpen van de omringende gebouwen zijn op aangesloten. Dit water gebruiken ze om de bewateren.
Dit toont perfect aan dat steden en gemeenten ook hun deel kunnen doen als ze willen.
Aangezien dit in centrum is hebben die gebouwen geen eigen regenput.
Hier in Sint-Truiden gaan ze het terrein van de Veemarkt ook ontharden en het traject van een beek die nu in buizen ligt opnieuw blootleggen.
Ze zijn daar dus echt wel op meerdere plaatsen mee bezig.
 
Daarjuist zag ik hier tijdens het hevige onweer hoe massa's kolkend water de riolering in stroomde die het met moeite kon slikken, opnieuw allemaal naar de rivieren en uiteindelijk naar zee. Moesten we al dat water nu toch eens kunnen opvangen in grote reservoirs of waterbekkens, al dan niet overkapt onder pleinen of gebouwen. Met wat hier daarjuist de riool ingelopen is op straat kan een gezin van vier de hele zomer de toiletten doortrekken denk ik.
Het ergste is, er zijn op heel wat plaatsen al projecten gerealiseerd om regenwater op te vangen, om zo overstromingen te voorkomen. Maar met dat water word dan (meestal) uiteindelijk niks gedaan, dat laten ze achteraf gewoon gecontroleerd weer wegstromen in de beken.
 
Trouwens, ik vraag me nog altijd af wat dat bericht vorige week te beteken had?
Er waren voldoende voorzorgen genomen, er was voldoende drinkwater tot begin september, zelfs als er tot da geen enkele drup water zou vallen.
Maar van dat bericht is nu niks meer terug te vinden, raar toch?
Afgelopen dinsdag hoorde ik in het nieuws op de radio zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken over de bevoorrading van het drinkwater.
Er zijn voldoende voorzorgen genomen zodat we zelfs wanneer er geen drup water meer zou vallen voldoende voorraad hebben tot in september, pas dan zouden er problemen kunnen komen.
Echter sinds dinsdag hoor ik niks anders dan paniekzaaierij over tekorten? En dat bericht dat ik dinsdag in het nieuws hoorde vind ik nergens meer terug.
 
10.000liter hier. Nog nooit leeg geweest. Jaarlijks verbruik van 50m³ (2 personen)
Mijn terras is de enigste niet doorlaatbare opp die niet gerecupereerd wordt. De rest van van de 1300m² is waterdoorlatend.
Ook een reden waarom regenputten zo goed zijn is omdat bij regenval niet alles kan indringen in de grond. Dan is het beter te stockeren in putten en langzaam terug te geven door bewatering van planten en dergelijke.
80% van uw put gaat gewoon los door uw toilet naar de straatriolering hoor. Veel laten insijpelen is daar niet aan :p
Als ge uw overloop van uw regenwaterput in een irrigatiebekken of wadi kunt laten lopen... pas dan ben je goed bezig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wadi_(infiltratievoorziening)

Kben nu bezig met projectje in brusselse... Daar komt geen regenwateraansluiting naar de straat. Alles wordt lokaal teruggegeven.
van dak naar regenwaterput, van regenwaterput naar stormbekken en van stormbekken via vertraagde afvoer naar de wadi.

Hoeft trouwens geen wadi te zijn. Via infiltratiekratten kan het ook onder verharde oppervlaktes.
https://www.wavin.com/nl-nl/infiltratiekratten
 
Laatst bewerkt:
10.000liter hier. Nog nooit leeg geweest.

Ben ik jaloers op. Vanaf dat er hier een beetje een droge periode is heb ik prijs en is die leeg. Alleja niet volledig leeg want ik zie dat die darm wel een heel stuk boven de bodem hangt, zal wss zijn tegen het vuil.

Is al sinds vorige maand dat we hem mogen bijvullen met enkel de wasmachine en de wc's die erop aangesloten zijn. Nuja als je 7 keer was draait op een week wat imo totaal overdreven is, maar soms praat ik hier tegen de muren als het gaat over zulke dingen denk ik.

Vroeger was ik ook de enige die altijd douchte en de anderen altijd een bad. Ze hebben na 10 jaar eindelijk het licht gezien dat ik nu toch gelijk had en ons waterverbruik bijna gehalveerd is.

Stomme toxische relatie!
 
Ben ik jaloers op. Vanaf dat er hier een beetje een droge periode is heb ik prijs en is die leeg. Alleja niet volledig leeg want ik zie dat die darm wel een heel stuk boven de bodem hangt, zal wss zijn tegen het vuil.

Is al sinds vorige maand dat we hem mogen bijvullen met enkel de wasmachine en de wc's die erop aangesloten zijn. Nuja als je 7 keer was draait op een week wat imo totaal overdreven is, maar soms praat ik hier tegen de muren als het gaat over zulke dingen denk ik.

Vroeger was ik ook de enige die altijd douchte en de anderen altijd een bad. Ze hebben na 10 jaar eindelijk het licht gezien dat ik nu toch gelijk had en ons waterverbruik bijna gehalveerd is.

Stomme toxische relatie!
Ge moet u een pomp steken met automatisch omschakelvat. Dan gebruik je enkel stadswater wanneer nodig en ga je je put nooit te vol vullen met stadswater.

Hier steken enkel de toiletten erop. Meest van de tijd ga je toch opt werk naar toilet. Tuin besproeien doe ik niet echt. Nu met de droge periode de haag wel water gegeven maar gazon nooit. En wie wast er nu zijn auto thuis ? :unsure:
 
Ben ik jaloers op. Vanaf dat er hier een beetje een droge periode is heb ik prijs en is die leeg. Alleja niet volledig leeg want ik zie dat die darm wel een heel stuk boven de bodem hangt, zal wss zijn tegen het vuil.

Is al sinds vorige maand dat we hem mogen bijvullen met enkel de wasmachine en de wc's die erop aangesloten zijn. Nuja als je 7 keer was draait op een week wat imo totaal overdreven is, maar soms praat ik hier tegen de muren als het gaat over zulke dingen denk ik.

Vroeger was ik ook de enige die altijd douchte en de anderen altijd een bad. Ze hebben na 10 jaar eindelijk het licht gezien dat ik nu toch gelijk had en ons waterverbruik bijna gehalveerd is.

Stomme toxische relatie!
Steek(of laat steken) een drijvende aanzuig, altijd proper water en kan tot vrij ver naar beneden zakken door de flexibele darm.
 
Met al dat thuiswerk verbruik je natuurlijk ook meer toiletwater.

Trouwens om even terug te komen op dat auto wassen. Ben je wanneer je een hogedrukreiniger gebruikt niet altijd best om stadswater te nemen? Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat regenwater daar niet goed voor is.
 
Trouwens om even terug te komen op dat auto wassen. Ben je wanneer je een hogedrukreiniger gebruikt niet altijd best om stadswater te nemen? Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat regenwater daar niet goed voor is.
Ik denk dat regenwater net beter zal zijn, geen kalk.
 
Heeft hij ook een reden gegeven? Mss omdat je pomp niet genoeg debiet geeft?
Op onze pomp zit meer druk dan op stadswater. Ik had wel eens gehoord van iemand dat er in sommige hogedrukreinigers kristallen zitten die slecht reageren of beschadigd raken door regenwater.
 
Ik ken er zoveel die al 30 jaar douchen met regenwater, die zijn zo gezond als een kip. Hier in de buurt douchen ze allemaal met regenwater.
Wanneer hebde al ooit gelezen van iemand die ziek geworden is door douchen met regenwater? Integendeel, af en toe leest ge van legionella uitbraak op publieke plaatsen zoals zwembaden waar alles duchtig ontsmet wordt.

Degene die ziek worden zijn juist degene die alles fanatiek gaan ontsmetten met dettol en zich afschermen voor elk klein bacterieke of viruske. De mens is gemaakt om constant blootgesteld te worden aan zulke dingen, dan bouwt ge immuniteit op.
Ik ken er zoveel die al heel hun leven gerookt hebben en tot in de 80,90 en zelfs 100jarige leeftijd geraakt zijn. Zo gezond als een kip.
Sinds wanneer raakt dat door de waterkeuring?
Niet.
Een vriend van mij heeft in zijn nieuwbouw daar speciaal voor opgelet tijdens de bouw dat ombouw mogelijk is en na de keuring dan via een kleine ingreep er voor gezorgd dat hij nu keuze heeft tussen douchen met regenwater of stadswater.
Allemaal perfect veilig gedaan zodat er nooit regenwater in de stadswaterleidingen kan komen. Maar jammer genoeg is dit niet legaal.
 
Terug
Bovenaan