Tekort in België: grondwater

Dat kunt gij niet weten want de laatste referentiedatum is 1 maand geleden, 1 mei..
Waarom zou ik dat niet kunnen weten? Er is op de meeste plaatsen ongeveer 40 mm water gevallen, een druppel op een hete plaat. Dat is ook twee weken geleden al aangegeven, dat er heel wat minder intelligente mensen vanuit zouden gaan dat het probleem opgelost was omdat het enkele dagen had geregend. Neen, 40 mm neerslag lost deze droogte niet op.
Maar jij mag op het volgende rapport wachten hoor.
 
Waarom zou ik dat niet kunnen weten? Er is op de meeste plaatsen ongeveer 40 mm water gevallen, een druppel op een hete plaat. Dat is ook twee weken geleden al aangegeven, dat er heel wat minder intelligente mensen vanuit zouden gaan dat het probleem opgelost was omdat het enkele dagen had geregend. Neen, 40 mm neerslag lost deze droogte niet op.
Maar jij mag op het volgende rapport wachten hoor.
Nochtans al op enkele plekken geweest dat het grondwater al terug begint te steken in kelders, alsook boorputten met relatief hoge water stand. Dus, volgens mij zal het al terug mee vallen.
Misschien niet uw stellingen poneren als waarheid als je niets anders van concrete bewijzen hebt dan buikgevoel. Is dat trouwens weer nodig om direct andere mensen hun intelligentie in vraag te stellen? Voel je uzelf dan zo wat beter dan de rest ofzo met zulke stellingen?
 
Laatst bewerkt:
Hoe fantastisch zou het niet zijn moest 3 dagen regen soelaas brengen voor onze grondwaterproblematiek. :) Nee, het probleem is op vandaag nog altijd even hoog. De relatief natte zomer van 2021 en het daaropvolgend najaar/ winter zorgde voor een relatieve aanvulling maar als je ziet dat na twee maanden droogte alle winst weer is opgesoupeerd dan is het duidelijk dat we gewoon met een groot probleem zitten.

En uw stelling dat "ergens in vlaanderen" het grondwater begint te steken kan als anekdotisch bewijs wel tellen.
 
Ik kan er nog altijd niet bij dat België met zo'n nat klimaat zoveel problemen heeft met water. Zelfs met de concentratie van industrie, landbouw en bevolking denk ik toch dat we op de 1 of andere manier de boot missen; het is nu niet dat bv. Nederland zo fundamenteel anders is qua concentratie en daar hoor je toch veel minder problemen?
 

 
Ik kan er nog altijd niet bij dat België met zo'n nat klimaat zoveel problemen heeft met water. Zelfs met de concentratie van industrie, landbouw en bevolking denk ik toch dat we op de 1 of andere manier de boot missen; het is nu niet dat bv. Nederland zo fundamenteel anders is qua concentratie en daar hoor je toch veel minder problemen?
Ik denk dat je vooral minder van problemen in Nederland hoort omdat je daar niet woont en de Nederlandse media minder volgt.

Ook is ons klimaat helemaal niet zo nat, dat is zo'n cliché dat een eigen leven is gaan leiden omdat wij als Belgen graag over het weer zagen. Zie ook hier voor een wat ludiek "onderzoek": https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php
 

Je ziet, in Nederland zijn er geen problemen :unsure:
 
Ik denk dat je vooral minder van problemen in Nederland hoort omdat je daar niet woont en de Nederlandse media minder volgt.

Ook is ons klimaat helemaal niet zo nat, dat is zo'n cliché dat een eigen leven is gaan leiden omdat wij als Belgen graag over het weer zagen. Zie ook hier voor een wat ludiek "onderzoek": https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php

Ik had het eerder op internationale studies zoals "water stress rankings" waar België een paar risico klasses hoger ingeschat wordt (zelfde groep als bv. Griekenland en Spanje) dan Nederland.
 
Ik had het eerder op internationale studies zoals "water stress rankings" waar België een paar risico klasses hoger ingeschat wordt (zelfde groep als bv. Griekenland en Spanje) dan Nederland.
Ik snap niet wat je nu wil zeggen, je zegt dat België een nat klimaat heeft (niet echt) en dat Nederland vergelijkbaar is maar geen problemen heeft (niet echt), en nu zeg je dat in studies zoals water stress ranking het risico in België hoger is dan in Nederland.

Dus je wil vergelijken met Nederland en zegt dan dat het niet vergelijkbaar is?
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou ik dat niet kunnen weten? Er is op de meeste plaatsen ongeveer 40 mm water gevallen, een druppel op een hete plaat. Dat is ook twee weken geleden al aangegeven, dat er heel wat minder intelligente mensen vanuit zouden gaan dat het probleem opgelost was omdat het enkele dagen had geregend. Neen, 40 mm neerslag lost deze droogte niet op.
Maar jij mag op het volgende rapport wachten hoor.
Excuseer, heb ik gezegd dat de droogte opgelost is? Ik weet heus ook wel dat we een lange periode van malse regen nodig hebben om de grondwaterstanden weer aan te vullen, dus hou dat verwijt van 'minder intelligente' mens maar voor jezelf.
 
Excuseer, heb ik gezegd dat de droogte opgelost is? Ik weet heus ook wel dat we een lange periode van malse regen nodig hebben om de grondwaterstanden weer aan te vullen, dus hou dat verwijt van 'minder intelligente' mens maar voor jezelf.
Heb jou minder intelligent genoemd? Neen.
 
Ik kan er nog altijd niet bij dat België met zo'n nat klimaat zoveel problemen heeft met water. Zelfs met de concentratie van industrie, landbouw en bevolking denk ik toch dat we op de 1 of andere manier de boot missen; het is nu niet dat bv. Nederland zo fundamenteel anders is qua concentratie en daar hoor je toch veel minder problemen?
Arjen Lubach heeft daar eens onderzoek naar gedaan.
TLDW; de boerenlobby is te machtig (en bij uitbreiding de vleeslobby, wordt in een ander aflevering van hem over uitgeweid), waardoor Nederland niet veel actie onderneemt om het grondwaterniveau te verbeteren.
 
Zelfs grachten zorgen voor water-afvoer hé. Er moet gewoon meer insijpeling komen, dus ont-verharden, en de verdichtte bodem loswoelen.
 
We moeten gewoon meer grachten leggen dat is alles ipv die plastic leidingen.
Kunststoffen leidingen worden bij mijn weten enkel gebruikt voor de toevoer van stadswater en de afvoer van aan de woning tot de hoofdriool.

Afgelopen decennia hebben ze bijna overal de grachten ofwel dichtgegooid ofwel ingebuisd in opdracht van Aquafin. De reden was dat er toen nog redelijk veel afvalwater werd geloosd in die grachten en dat dit geurhinder en ratten voortbracht. Sinds een tiental jaar merk je wel dat ze terug meer grachten open laten liggen, maar dit zijn vaak zeer 'strakke' grachten die vooral dienen om regenwater zo snel mogelijk af te voeren naar de riolering of de rivieren/zee. Vroeger had je veel meer zinkgrachten, dit waren eigenlijk gewoon uitgegraven sleuven die niet uitmonden in een grotere beek of een rivier maar vooral dienden om het water dat van de akkers kwam gelopen op te vangen en geleidelijk in de bodem te laten infiltreren. Bij het heraanleggen van wegen werden ook deze zinkgrachten dichtgegooid om de weg breder te maken of om een voetpad aan te leggen.
 
Het komt toch vaak neer op te veel verharding uiteindelijk hoor. De voorbije jaren was het toch vaak de bedoeling dat alles van neerslag zo snel mogelijk het riool in ging, en er zijn denk ik wel genoeg gemeentes waar een of ander braakliggend terrein geregeld eens onder water stond, terwijl dat nu soms gewoon volgebouwd werd.

We hebben ons collectief gedragen alsof we in een serieus natte regio woonden, wat al niet klopt, en nu door de klimaatverandering er toch wel meer periodes van droogte lijken te komen, misschien met daartussen periodes van heel intensieve regen (=weinig infiltratie en meteen de riool in), zitten we in de problemen.

Gelukkig houdt de politiek zich met de echt belangrijke zaken bezig.
 
Het komt toch vaak neer op te veel verharding uiteindelijk hoor. De voorbije jaren was het toch vaak de bedoeling dat alles van neerslag zo snel mogelijk het riool in ging, en er zijn denk ik wel genoeg gemeentes waar een of ander braakliggend terrein geregeld eens onder water stond, terwijl dat nu soms gewoon volgebouwd werd.

We hebben ons collectief gedragen alsof we in een serieus natte regio woonden, wat al niet klopt, en nu door de klimaatverandering er toch wel meer periodes van droogte lijken te komen, misschien met daartussen periodes van heel intensieve regen (=weinig infiltratie en meteen de riool in), zitten we in de problemen.
Het probleem is niet alleen verharding, maar waar het regenwater dat op die verharding valt, nadien terecht komt.

Vroeger stroomde alles naar waterzuiverringsstations. Sinds de invoer van scheiding van afvalwater en regenwater, stroomt dat naar waterwegen maar waardoor het volgens mij nog steeds niet in de aquifers terecht komt.
Op dat vlak snap ik niet waarom er niet eerder ingezet geweest is op regenputten met overloop- en infiltratiesystemen.

Wij hebben geen scheiding van water en bij ons stroomt het regenwater al jaren rechtstreeks in de achtertuin nadat ik 2 vijvers van de vorige eigenaar heb uitgebroken die als reservoir gebruikt werden.

Gelukkig houdt de politiek zich met de echt belangrijke zaken bezig.
Dat uitgerekend jij dit aanhaalt is nu toch wel hypocriet. Want als er dan onbelangrijke zaken benoemd worden kom je weer af 'dat mensen een drama aan het maken zijn'. :rolleyes:
 
Terug
Bovenaan