Techreview: Trust Trezo: Wireless Keyboard & Mouse

Na tientallen uren met de Trust Trezo te hebben gewerkt, is het voor mij zeer duidelijk dat prijs en kwaliteit niet altijd hand in hand gaan. Qua comfort scoort deze muis- en toetsenbordcombinatie bijvoorbeeld zeer hoog, maar toch betaal je er amper 40 euro voor. Zijn er dan geen minpuntjes? Zeker wel, en ook daar schrijf ik hieronder over, maar algemeen bekeken kan je voor dit geld simpelweg niet meer verwachten.

Laten we gewoon met de deur in huis vallen? De Trust Trezo bestaat enkel in een QWERTY-uitvoering, waardoor het voor velen geen alternatief voor andere muis- en toetsenbordcombinaties zal zijn. Via je instellingen kan je natuurlijk voor een AZERTY-uitvoer opteren, maar dan zit je natuurlijk plots met een ‘m’-knop die een komma output, en nog andere rariteiten. Dat is allesbehalve opportuun, tenzij je blind kan typen, want dan houd je geen rekening met hetgeen er op de toetsen geprint staat. Soit, dat moest me toch onmiddellijk van het hart, laten we het nu over de kwaliteiten en gebreken van de muis en het toetsenbord hebben.

2022-11-26 09.35.32.jpg


Efficiënt zonder franjes

Normaal werk en game ik op een mechanisch toetsenbord. Werken en gamen zijn twee totaal verschillende bezigheden en eigenlijk was ik best blij om zonder getik en gekletter notities tijdens meetings te kunnen nemen en documenten te schrijven. De stille toetsen en gedempte aanslagen zorgen voor een aangenaam typgevoel dat ook minder weerstand aan je vingers biedt, waardoor ik na een lange werkdag toch een ander gevoel had (letterlijk dan). Aangezien ik zowel op mijn laptop als op mijn mechanische toetsenbord een spatie van zo’n millimeter tussen de toetsen heb, was ik blij ook hier niet met tegen elkaar gedrukte letters te moeten werken, want dat vergroot mijns inziens de foutenmarge aanzienlijk. Bovendien heeft de Trust Trezo ook een numeriek toetsenbord en enkele mediaknoppen, waarbij vooral dat eerste natuurlijk aan de productiviteit bijdraagt wanneer je regelmatig met cijfers bezig bent. Dankzij duidelijke indicatielichtjes zie je wanneer het num pad, de caps lock of scroll lock actief is, dus ook op dat vlak geen bemerkingen.

De lay-out van het toetsenbord is ideaal voor de performantie!


De multimediaknoppen laten weinig aan de verbeelding over; je kan liedjes pauzeren, hervatten, terugspoelen, verder spoelen, of het geluid regelen. Verder zijn er ook extra functionaliteiten aan de functietoetsen toegevoegd, die je via de FN-toets kan gebruiken. Denk daarbij aan het openen van een nieuw tabblad (in je browser) of het plakken van inhoud die op je klembord staat. Iemand die echter regelmatig met een computer werkt, kent de sneltoetsen Control + T of Control + V, die sneller uit te voeren zijn dan de mogelijkheden eigen aan de Trust Trezo. Speciaal daarvoor moet je deze kit dus niet in huis halen. Uiterst rechts vind je een rij met vier knopjes boven het numerieke toetsenbord terug, waarmee je de rekenmachine, je mailprogramma of standaardbrowser opent. Dat kan wel wat extra efficiëntie opleveren, en met het vierde knopje kan je je pc met één druk op de knop vergrendelen. Iets sneller als Windows + L, maar ook weer niet dé grote innovatie.

2022-11-26 09.35.49.jpg


Gebrek aan extra muisknoppen

We hebben het al drie paragrafen lang over het toetsenbord, dat dus zonder al te veel innovatieve franjes een oerdegelijke ervaring oplevert. De muis kan ik op dezelfde manier beschrijven, en daar valt vooral de juiste omvang op. Op het werk krijgen wij een Logitech MK850-combo en die muis is iets groter en daardoor ook logger. Die set valt dankzij de mogelijkheid om drie apparaten te onthouden in een andere prijsklasse, maar qua ergonomie van de muis vind ik deze Trust persoonlijk iets beter. De muis ligt comfortabel in de hand en beweegt erg vlot, zonder wegens té licht heen en weer te vliegen. Moest dat wel het geval zijn, kan je natuurlijk de muisaanwijzersnelheid finetunen in je besturingssysteem. Bovendien vind je op de muis zelf ook een DPI-switch die weliswaar slechts een beperkte variatie aanbiedt en, in alle eerlijkheid, niet voldoet voor gaming. Dat was bij het toetsenbord al duidelijk, daar richt Trust zich met de Trezo ook niet op, maar BeyondGaming zijnde toch onze verplichting om het te vermelden.

Het enige dat dan echt stoort, is het ontbreken van een vierde en vijfde muisknop. Deze zitten, bij mij althans, in het geheugen gegrift als vorige pagina en volgende pagina, je kan ze in veel software ook aan andere functionaliteiten linken, maar dat zal in dit geval dus onmogelijk zijn. Persoonlijk vind ik het de enige echt blokkerende factor van deze combo, die alles met budget te maken heeft. Dat is meteen ook de reden waarom je de meegeleverde USB-dongle gebruikt om beide devices tegelijk te connecteren, Bluetooth-connectiviteit wordt niet aangeboden.

2022-11-26 09.36.01.jpg


De autonomie van de set zit op papier dan weer pal op de verwachting. Via de meegeleverde (Duracell-)batterijen moet het toetsenbord vier jaar en de muis één jaar meegaan. Dat kan je tijdens een reviewperiode onmogelijk testen, maar deze beloftes liggen in lijn met hetgeen andere fabrikanten laten optekenen. Iets waarin Trust dan wel waar in uitblinkt, is de ecologische voetafdruk beperken. De Trust Trezo is voor 85 % uit gerecycleerd plastic gemaakt en ook de verpakking bestaat uit duurzaam karton. Anno 2022 kan dat een doorslaggevend element zijn om voor dit product te kiezen.

Conclusie

De Trust Trezo staat voor stille productiviteit, een ecologisch etiket en een laag prijskaartje. Dat trio aan voordelen zorgt ervoor dat ik het met een warm hart kan aanraden voor iedereen die een draadloze muis/toetsenbordcombinatie zoekt voor administratieve taken en niet van plan is met dezelfde randapparatuur te gamen.

Pro

  • Stil
  • Goede lay-out toetsenbord
  • Juiste grootte muis
  • Niet duur
  • Ecologische aanpak

Con

  • Geen vierde en vijfde muisknop
8
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan