Techreview: Trust GXT 981 Redex Lightweight Gaming Mouse

Het is al een aantal keer duidelijk geworden: ik ben geen gamer in hart en nieren. Ik beleef er wel pret mee maar ik ben zeker niet altijd mee met alles wat nieuw of beter is op vlak van ‘serieus’ gamen. Maar sinds een paar jaar heb ik wel twee heftige - of toch heftig in wording - gamers in huis en ben ik toch geneigd om te proberen meer mee te zijn. Je mag tenslotte toch vaak een centje neertellen, al zeker als het van zuurverdiende zakcentjes moet komen, en dan wil je toch het best mogelijke resultaat voor je geld. Vandaar dat ik nu veel vaker aandachtig meelees met allerhande reviews voor apparatuur die het spelen beter, makkelijker, spectaculairder kan maken.

Toen de Trust GXT 981 Redex Lightweight Gaming Mouse (mondje vol) voorbij kwam, dacht ik dus van een eerste teen in het water van better gaming te riskeren. Toen ik mijn eerste pc had, was een muis van levensbelang. Toen kwam draadloos en zelfs muisloos, maar in de gamewereld blijft Muis een gewaardeerde collega.

1664722597645.jpeg

Lichtgewicht maar geen lightweight

Bij ons thuis is er een Switch en een Xbox maar ook een ‘gaminglaptop’. Leg de schuld bij ouders die Minecraft zagen opdoemen thuis en een beetje blind deden wat ze dachten dat juist was. Maar de laptop bleef altijd wat stof vergaren. Nochtans hadden wij er - weer vol goede bedoelingen - Steam opgezet en Epic en ga zo maar door. Toen de doos met de Trust GXT aankwam, echter, toverde een kind de stof vergarende laptop met indrukwekkende snelheid te voorschijn. Een gamingmuis, mama, dat is een game changer! Nee, dat heeft hij niet exact zo gezegd maar uit de stroom van woorden maakt ik wel dat sentiment op. Deze gamingmuis is trouwens ook te gebruiken met je Playstation 4 en 5 én met de Xbox Series X|S, iets wat ik dus niet wist dat kon. Zie, nu al slimmer! De Trust GXT 981 Redex muis is in elk geval al heel redelijk van prijs. Je kan deze muis online kopen voor € 29,99.

Trust werd in 1983 opgericht en heeft als motto ‘fair’ waarmee ze bedoelen dat ze producten willen maken die mensen nodig hebben en dat willen doen mits eerlijke processen en eerlijke prijzen. Er zijn vier afdelingen in het bedrijf: Trust, Trust Smart Home, Trust Mobile en deze Trust Gaming. De 981 is een muis met vaste kabel (1m80, daar kan je al wat mee en gevlochten, wat kwalitatief hoogstaand is voor deze prijscategorie) die inzet op precisiegaming, spellen waar elke dpi (dot per inch) van belang is voor bijvoorbeeld je scherpschieten.

1664722692779.jpeg

Specs van de Trust GXT 981 Redex Lightweight Gaming Mouse

De doos bevat enkel de muis en een garantiebewijs, al het andere is online te vinden. Dat gaat heel vlot. De muis inpluggen volstaat om de installatie in gang te steken en via de website van Trust kom je op een mooie gebruikersinterface voor de GXT 981 Redex. Zelfs voor iemand die weinig ervaring heeft met instellingen, kan je hier heel gebruiksvriendelijk de dpi van de muis gaan instellen (tussen 200 en 10000 over tien verschillende niveaus) zodat de gevoeligheid net zo aangepast is als je het zelf liefst hebt in je favoriete games. Daar komt ook nog bij dat je eigen macro’s kan aanmaken en zes te personaliseren knoppen hebt. De kailh knoppen zijn goed voor tachtig miljoen clicks. Om je speelervaring nog extra cachet te geven, is er de mogelijkheid om kleurrijke lichteffecten op je muis aan te zetten. Een vaste kleur of een regenboog, liever even geen kleur? Jij beslist.

Deze muis is volledig uit plastiek vervaardigd, wat het een vederlichte 74 gram gewicht geeft. Toch voelt de muis kwalitatief aan, de knoppen reageren met een nette, mechanische klik en het scrollwiel met zijn extra reliëf is aangenaam in gebruik. Aangezien een muis al lang niet in ons huis geweest is, was het even zoeken naar de muismat. Ondertussen werd er echter zonder probleem op de glazen tafel Minecraft gespeeld. Zelfs even Roblox spelen op het tapijt was voor de GXT geen enkel probleem, er was geen hik in zijn prestatie. Op dit moment is er een Fortnite match op de stenen vloer van de speelkamer, deze muis maakt nergens een probleem van. Natuurlijk vergaart er wel stof rond zijn onderstel maar met een doekje is hij zo weer schoon (en er is dus echt geen impact op de performance). Voor mijn eigen gebruik, mocht de 981 meewerken bij het samenstellen van een spel voor de klas van mijn jongste. Dat wou zeggen een over en weer klikken tussen online afbeeldingen opzoeken, bijwerken met Paint, plakken in documenten. De basisinstelling van de muis was hiervoor iets té gevoelig, wat bij iemand met photoshopervaring absoluut een bonus moet zijn, maar voor mijn ruw paintwerk moest ik wat grover gaan. Door de voordien al vermelde interface was het heel eenvoudig om mijn dpi aan te passen en bleek dat ik toch behoorlijk wat sneller kon werken met een echte muis in plaats van een trackpad.

Gamingmuis staat nadrukkelijk in de beschrijving van dit apparaatje, en al is Fortnite absoluut een game en geen kwaad woord over Minecraft, dan moeten we toch ook kijken naar het serieuzere werk. Mijn keuze viel op Isonzo, een shooter die de twee jaar durende campagne om controle van de Isonzovallei te krijgen gebruikt als verhaallijn. Een schietspel temidden de Eerste Wereldoorlog lijkt mij een ideaal moment om een muis gemaakt voor precisie te proberen. Aangezien het spel je vraagt om zowel tegen de vijand aan het schieten te gaan als het slagveld te gaan opstellen met prikkeldraad, explosieven en dergelijke, ben je direct met volle aandacht bezig. De GXT is direct met mij mee de oorlog in. Ik kan op heel ruw terrein heel precies gaan aanduiden hoe ik het wil gaan verdedigen, mijn opstelling doet direct wat ik wil en wanneer het op gevechten van persoon tot persoon aankomt, kan ik behoorlijk mikken (een meer ervaren gamer zou echt kunnen scherpschieten en heel vlot de vijand neerkrijgen). Het oneffen en gevaarlijk gebied rondmanoeuvreren is licht werk. Ik ga deze oorlog niet winnen maar het spelen met deze muis (en dus geen eeuwige trackpad en pijltjes) gaf een fun element dat ik nooit echt doorhad.

Conclusie

De Trust GXT 981 is een uitstekende gamingmuis en dat ook buiten zijn prijscategorie. Wie deze aan zijn setup wil toevoegen, of je nu pro of beginner bent, zal daar absoluut heel tevreden over zijn want je krijgt echt veel muis voor je budget. Zowel zijn lichte gewicht als het feit dat hij echt wel met elke ondergrond probleemloos aan de slag ging, was een dikke plus voor zowel kinderhanden als voor het vooruit gaan van mijn werk op Windows. Misschien dat een doorwinterde gamer het lichte gewicht een minpunt zal vinden, dat is natuurlijk meer persoonlijk, maar het zorgt wel dat je heel lang kan werken of gamen zonder kramp te krijgen.

Pro

  • Heel veel te personaliseren opties
  • Macro’s in te stellen
  • Erg snel schakelen in zowel game als office
  • Ook geschikt voor PS4|5 en Xbox X|S

Con

  • Misschien te licht van gewicht voor wat sommige gamers gewoon zijn
8

Over

Beschikbaar vanaf

22 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S
 
Terug
Bovenaan