- Nederlands: moedertaal. Origineel West-Vlaams maar dat kan ik (van horen zeggen) toch best goed verbergen). Ergens vind ik dat opvoeding in het dialect + officiële taal op school wel bijdraagt aan het sneller leren van een extra taal. Geen idee of dit ergens wetenschappelijk bewezen is of niet
- Frans: schoolniveau. Wel een aantal jaar deels gewerkt in het Frans (België en Luxemburg) waarbij de vocabulaire voor het werk uiteraard vlot gaat maar van zodra er wordt gepraat over andere onderwerpen is het toch meestal lastig voor mij. Althans dat heb ik toen duidelijk gemerkt. Gewone conversaties voeren is geen probleem. TV/radio volledig volgen is moeilijk.
- Engels: best goed. Werk nu al >5 jaar uitsluitend in het Engels, waaronder redelijk wat internationale presentaties op conferenties e.d. Spreek het ook vaak thuis (zie hieronder)
- Russisch: niveau goed behelpen. Mijn vrouw is Russisch en ik heb het ook een 6-tal jaar in avondonderwijs gevolgd. De echte boost is er wel pas gekomen nadat we kinderen hadden, gezien ik het toen ook dagelijks hoorde (op kinderlijk niveau). Qua niveaubepaling denk ik net onder mijn Frans, gezien ik soms toch meer moeite heb en TV/radio bijna helemaal niet te volgen zijn (behalve films met ondertitels of kinderprogramma's misschien).
Thuis proberen we onze kinderen nu drietalig op te voeden: mama praat Russisch, ik praat Nederlands en tegen elkaar praten we Engels. Het vergt wel wat discipline, vooral voor mijn vrouw. Gezien we nu eenmaal in Vlaanderen wonen, moet zij dus wat harder vechten om de kinderen tegen haar Russisch te laten praten. Ook naar elkaar toe moeten we opletten om niet teveel de talen te beginnen mengen doordat we bepaalde woorden vaker gebruiken in een bepaalde taal.
De kinderen zijn nu 6 en 9 en beide spreken vlot Nederlands en Russisch en begrijpen ook alles goed (veel beter dan mezelf bijvoorbeeld). De oudste verstaat zo goed als alles in het Engels en kan ook TV in het Engels volgen. Ze begint nu langzaam aan ook een conversatie te kunnen voeren in het Engels. Op school hebben we steeds de feedback gekregen dat ze heel sterk zijn in het Nederlands, waar we initieel bang voor waren.
Door onze ervaringen hiermee en ook door wat we zien bij bevriende koppels in vergelijkbare situatie, vind ik het altijd jammer dat ons onderwijs hier niet meer mee doet. Jammer genoeg is het nog steeds Frans vanaf het 5e leerjaar en Engels vanaf het 2e middelbaar. Dat zou toch veel vroeger moeten kunnen. Met minder moeite zouden de leerlingen veel beter Frans, Engels en eventueel Duits kunnen spreken.
Ook is het door mijn ervaring in het avondonderwijs duidelijk dat het heel moeilijk is om hiermee een taal te leren. Mede doordat met een minimum quota moet halen om een jaar te laten doorgaan, lag het niveau echt te laag. De eerste 3 jaar is meestal nog te doen maar vanaf dan gaat het volgende niveau ofwel niet door of is de meerderheid het niveau niet waardig maar toch erdoor om te laten doorgaan. Heb dit gevolgd op twee plaatsen (Gent en Kortrijk) en twee keer dezelfde ervaring.
Op het werk kom ik ook veel in contact met expats en die slagen er (in veel gevallen) ook niet in om een deftig niveau Nederlands te halen in avondonderwijs (sommige na 5+ jaar). Het helpt natuurlijk niet om in zo'n internationale omgeving te werken waar de voertaal sowieso Engels is...