ÉÉN Taboe

Top programma.

Alleen volgende week gaat een stomme aflevering zijn met die Kat Kerkhofs. Konden ze dan niet gewoon niet bekende vrouwen nemen? Die hebben toch ook afwijkingen genoeg?
 
Mooi programma en mooie aflevering. Gek hoe een brein soms kan werken. De huisdokter tijdens de rit naar Euro space center, ja als iemand mij exact zegt hoe ik moet koken kan ik koken, ja t regent maar we gingen wandelen dan moeten we ook gaan wandelen, ... . De zanger die dan volgens mij meer dan vijf instrumenten speelde en goed kon zingen maar voor de rest toch duidelijk wat sociale vaardigheden miste (te veel prikkels in t begin van de show duidelijk toen hij met zijn handen over zijn oren zat).

Allemaal bijzonder en ik heb wel t idee om nu iets meer te weten over autisme spectrumstoornissen. Blijft altijd met veel respect gemaakt dat programma.
 
Mooi programma en mooie aflevering. Gek hoe een brein soms kan werken. De huisdokter tijdens de rit naar Euro space center, ja als iemand mij exact zegt hoe ik moet koken kan ik koken, ja t regent maar we gingen wandelen dan moeten we ook gaan wandelen, ... . De zanger die dan volgens mij meer dan vijf instrumenten speelde en goed kon zingen maar voor de rest toch duidelijk wat sociale vaardigheden miste (te veel prikkels in t begin van de show duidelijk toen hij met zijn handen over zijn oren zat).

Allemaal bijzonder en ik heb wel t idee om nu iets meer te weten over autisme spectrumstoornissen. Blijft altijd met veel respect gemaakt dat programma.
Die "zanger" is een vrij bekend persoon in Ieper trouwens. Spendeert zowat al zijn vrije tijd aan arme mensen helpen. Hun computers gratis herstellen is zijn grootste bezigheid. Als ze dan toch iets geven, koopt hij daar dan onderdelen mee om computers van anderen te herstellen en de overschot stort hij aan goeie doelen. Krijgt ook veel occasiegerief van andere mensen om zijn "werk" te doen.
Ik zie hem ook af en toe grote hoeveelheden soep aanbieden die hij klaarmaakt bv.
 
Als autist zijnde, vond ik de aflevering van gisteren erg goed. Voor mensen met autisme zal dit zeker gezorgd hebben voor heel wat herkenbaarheid. Voor mensen zonder autisme heeft het hopelijk gezorgd voor wat meer kennis en begrip, waar ook de meeste vooroordelen gelukkig ontkracht konden worden.
 
Als autist zijnde, vond ik de aflevering van gisteren erg goed. Voor mensen met autisme zal dit zeker gezorgd hebben voor heel wat herkenbaarheid. Voor mensen zonder autisme heeft het hopelijk gezorgd voor wat meer kennis en begrip, waar ook de meeste vooroordelen gelukkig ontkracht konden worden.

Vooral ook goed dat duidelijk werd dat ge dat vaak echt niet kunt zien aan mensen. Van de mensen met wie ik in m'n leven in aanraking kwam en van wie ik wist dat ze autisme hadden, zag ge dat op zich ook wel aan hun gedragingen. Bij de gasten van gisteren viel dat imo amper op, enkel bij die struisere kerel.

In sommige dingen die verteld werd herkende ik mezelf ook wel ietwat moet ik toegeven, al vermoed ik dat het bij mij eerder een combinatie is van introvert en social awkward zijn is :p
 
Zalige reeks, 1% van de bevolking heeft naart schijnt autisme en velen weten het zelf niet eens. Je kan jezelf laten testen maar heel die studie kost iets van een 1000€ dacht ik zonder doorverwijzing.
Ik heb in ieder geval genoten van deze aflevering, en herken er ook veel stukken in bij mezelf. Maar dat kan je natuurlijk ook van elke horoscoop bij elk sterrenbeeld zeggen.
Die vrouw met ADHD erbij leek mij dan weer enorm vlot en "normaal", zo zie je maar dat het intern wel eens kan keren, het brein is iets enorm fascinerend.
 
Sterke aflevering, tov vorig seizoen lijkt me ook minder tijd/stukken getoond van zijn show en meer met die groep zelf? Geubels lijkt misschien een vreemde keuze op het eerste zicht maar doet dit echt schitterend.
 
Top programma.

Alleen volgende week gaat een stomme aflevering zijn met die Kat Kerkhofs. Konden ze dan niet gewoon niet bekende vrouwen nemen? Die hebben toch ook afwijkingen genoeg?
De volgende aflevering gaat blijkbaar gewoon over vrouwen / vrouw zijn.
Dus niet over een "afwijking", tenzij ge "vrouw zijn" een afwijking noemt.

Maar ge hebt wel gelijk, waarom moet er daar een bv tussen zitten?
 
Laatst bewerkt:
wordt vaak aangesproken als ‘de vrouw van Dries Mertens’. Ze wil echter bewijzen dat ze haar carrière niet louter aan haar man te danken heeft.
Oh boy, ik moet mij al inhouden om vooroordelen niet te doen opborrelen.
 
Zalige reeks, 1% van de bevolking heeft naart schijnt autisme en velen weten het zelf niet eens. Je kan jezelf laten testen maar heel die studie kost iets van een 1000€ dacht ik zonder doorverwijzing.
Ik heb in ieder geval genoten van deze aflevering, en herken er ook veel stukken in bij mezelf. Maar dat kan je natuurlijk ook van elke horoscoop bij elk sterrenbeeld zeggen.
Die vrouw met ADHD erbij leek mij dan weer enorm vlot en "normaal", zo zie je maar dat het intern wel eens kan keren, het brein is iets enorm fascinerend.
Je kan het ook doen bij niet privé-praktijken, maar vereist meer opzoekwerk en met lange wachtlijsten. In West-Vlaanderen is dat https://www.wvcb.be/diass . Verder is 1% een forse onderschatting.
 
De volgende aflevering gaat blijkbaar gewoon over vrouwen / vrouw zijn.
Dus niet over een "afwijking", tenzij ge "vrouw zijn" een afwijking noemt.

Maar ge hebt wel gelijk, waarom moet er daar een bv tussen zitten?
Blijkbaar is Kat Kerkhofs niet de enige bv die daarin zit, Sarah Vandeurzen is daar ook bij zag ik.
 
Zalige reeks, 1% van de bevolking heeft naart schijnt autisme en velen weten het zelf niet eens. Je kan jezelf laten testen maar heel die studie kost iets van een 1000€ dacht ik zonder doorverwijzing.
Ik heb in ieder geval genoten van deze aflevering, en herken er ook veel stukken in bij mezelf. Maar dat kan je natuurlijk ook van elke horoscoop bij elk sterrenbeeld zeggen.
Die vrouw met ADHD erbij leek mij dan weer enorm vlot en "normaal", zo zie je maar dat het intern wel eens kan keren, het brein is iets enorm fascinerend.

Ik vond die Elise inderdaad ook wel vlot en ik had zoiets van "die zou gewoon een vriendin kunnen zijn"...
Dus vreemd dat ze zegt dat ze buitengesloten werd in haar vriendenkringen... het zou niet mogen zijn.
 
Ik vond het maar saai.. Tis niet dat er iets nieuws verteld werd.

Ik vind dan een aflevering over autisme of zulke dingen veel interessanter en ook nuttiger om te weten hoe je best met hen om gaat.
 
Ik vind dan een aflevering over autisme of zulke dingen veel interessanter en ook nuttiger om te weten hoe je best met hen om gaat.
Hangt ook af van persoon tot persoon. Ik vind ASS een erg vage term eigenlijk, en heel veel mensen hebben daar nog steeds een verkeerd beeld bij. Waar ik nog steeds geen antwoord op heb gekregen, en mensen in de sector nooit een antwoord op kunnen geven: is autisme een ontwikkelingsstoornis of iets dat je van de geboorte al hebt. Ik vermoed dat ik in mijn jeugd wel dingen heb meegemaakt die in soortgelijk gedrag kunnen resulteren. Verder zijn veel stereotypes die geassocieerd met ASS eigenlijk absoluut onwaar bij mij, soms zelfs 180% het tegendeel. Het brein is een stuk complexer dan dat en elke mens is anders. Daarom dat ik niet denk dat er iets is als ASS, omdat de natuur geen onderscheidt maakt tussen mensen met ASS en mensen zonder ASS, maar dat mensen met bepaalde zaken meer moeite hebben is absoluut het geval, en de één wat meer dan de ander, en daar hoor ik ook bij. Dat is het probleem dat ik heb met het label. En anderzijds is het label ASS (of autisme of whatever) een dubbel iets. Aan de ene kant - door onze nood aan structuur of bevestiging - krijg je natuurlijk graag dat label of een label, en anderzijds verafschuw je het, omdat mensen je altijd zien met iemand als ASS (zelfs als dat niet zo is, heb je dat gevoel wel), en ook omdat je je dat niet voor jezelf wil toegeven. Ook omdat er geen ongeschreven wet is, die zegt dat bepaalde dingen niet kunnen gedaan worden. Maar bepaalde zaken in de praktijk wel erg moeilijk zijn en je toch liever in een soort van comfortzone blijft.

Wat in die aflevering werd gezegd over dat je je eenzamer voelt in een groep mensen omdat je je daar dan meer bewust door wordt, is absoluut 100% het geval. Ik voel me meer op mijn gemak en dus minder eenzaam wanneer ik effectief alleen ben. Maar ook ik heb nood aan sociaal contact van tijd tot tijd. En ik kan me perfect conformeren waardoor mensen niet het gevoel hebben dat iets fout loopt, maar dat kost zodanig veel energie dat te veel blootgesteld worden aan sociaal contact eigenlijk al resulteert in een burn-out vrij snel, ook omdat ik mij aanpas aan een ander om niet uit de groep gestoot te worden of afgewezen te worden, en een ander dat niet hoeft te doen voor mij. Het meest moeilijke is als je de sociale context en het sociaal omgaan met elkaar eigenlijk goed begrijpt, maar toch soms geconfronteerd wordt met je limieten. Ik reflecteer ook heel veel over hoe iets is gegaan is in mijn hoofd, maar eigenlijk zal dat aangeleerd zijn omdat het wel moest vroeger om in een groep te passen of je plaats te vinden in de maatschappij - school enzovoort. De meeste mensen zullen het niet zien aan mij, waardoor ze soms niet begripvol zijn.

Wat ook 100% klopt en een mythe die uit de wereld mag geholpen worden, en de dokter ook zei, is dat we uiteraard emoties ervaren, ik zelfs zeer sterk. Maar ik kan die niet uiten van de buitenwereld alsof er een disconnectie is, alsof je heel anders overkomt dan wat je je voelt binnenin. En daardoor val ik moeilijk te lezen.
 
Top programma.

Alleen volgende week gaat een stomme aflevering zijn met die Kat Kerkhofs. Konden ze dan niet gewoon niet bekende vrouwen nemen? Die hebben toch ook afwijkingen genoeg?
Ik had een beetje dezelfde reactie vorig week: Er wonen grosso modo 3M vrouwen in Vlaanderen, waarom moet Kat daar dan tussen zitten? Maar eerlijk, het heeft mij eigenlijk compleet niet gestoord. Het is ook niet zo dat zij de aflevering heeft gekaapt dus w/e.

Waar ik mij wel écht hard aan gestoord heb was die Pascale (die daar in de sales gewerkt had). Elke keer die hare mond open deed moest ik een beetje overgeven in de mijne :unsure: Met haar gezever over feminiene & masculiene kwaliteiten... sorry hé, wat die daar allemaal uitkraamde dat waren grotendeels gewoon flagrante leugens. "Luisteren is feminiene, spreken is masculine", are you serious right now? Als genderstereotypering kan dat tellen, en dat alles terwijl er gene stok tussen te krijgen was. Echt zo'n typisch figuur dat ik onmiddellijk associeer met wat er vaak op HR diensten is terug te vinden... (en dat is écht geen compliment voor alle duidelijkheid).

Als ze dan ook nog eens begon over het feit dat "onderhandelen masculine is" en dat dit één van DE redenen is voor loonkloof dan had ik helemaal zoiets van "fuck it, I'm done with this shit". De loonkloof is geen 30% in België, maar~23% EN ligt na correctie voor parttime functies zelfs duidelijk onder de 10%. Die laatste 10% is dan voor een groot deel ook nog eens te verklaren door het feit dat vrouwen vaak in de slecht betaalde zorgsector werken. Op het einde van de rit schiet er dan misschien nog wel ne percent of 2-3 over en die kan je dan misschien toewijzen aan minder assertief onderhandelen maar dan spreken we dus over een kleine fractie van de totaalkloof.
Gelukkig zat die Griet er nog bij om de bullshit van die ander te compenseren. Die kon gelukkig nog bepaalde duiding geven gebaseerd op effectief onderzoek en statistieken ipv random dingen uit haar duim te zuigen.

Overall vond ik de aflevering van gisteren niet terrible (again, dank u Griet) maar het was wel een zéér grote stap achteruit in vergelijking met de eerste aflevering.
 
Terug
Bovenaan