ÉÉN Taboe

Ik had een beetje dezelfde reactie vorig week: Er wonen grosso modo 3M vrouwen in Vlaanderen, waarom moet Kat daar dan tussen zitten? Maar eerlijk, het heeft mij eigenlijk compleet niet gestoord. Het is ook niet zo dat zij de aflevering heeft gekaapt dus w/e.

Waar ik mij wel écht hard aan gestoord heb was die Pascale (die daar in de sales gewerkt had). Elke keer die hare mond open deed moest ik een beetje overgeven in de mijne :unsure: Met haar gezever over feminiene & masculiene kwaliteiten... sorry hé, wat die daar allemaal uitkraamde dat waren grotendeels gewoon flagrante leugens. "Luisteren is feminiene, spreken is masculine", are you serious right now? Als genderstereotypering kan dat tellen, en dat alles terwijl er gene stok tussen te krijgen was. Echt zo'n typisch figuur dat ik onmiddellijk associeer met wat er vaak op HR diensten is terug te vinden... (en dat is écht geen compliment voor alle duidelijkheid).

Als ze dan ook nog eens begon over het feit dat "onderhandelen masculine is" en dat dit één van DE redenen is voor loonkloof dan had ik helemaal zoiets van "fuck it, I'm done with this shit". De loonkloof is geen 30% in België, maar~23% EN ligt na correctie voor parttime functies zelfs duidelijk onder de 10%. Die laatste 10% is dan voor een groot deel ook nog eens te verklaren door het feit dat vrouwen vaak in de slecht betaalde zorgsector werken. Op het einde van de rit schiet er dan misschien nog wel ne percent of 2-3 over en die kan je dan misschien toewijzen aan minder assertief onderhandelen maar dan spreken we dus over een kleine fractie van de totaalkloof.
Gelukkig zat die Griet er nog bij om de bullshit van die ander te compenseren. Die kon gelukkig nog bepaalde duiding geven gebaseerd op effectief onderzoek en statistieken ipv random dingen uit haar duim te zuigen.

Overall vond ik de aflevering van gisteren niet terrible (again, dank u Griet) maar het was wel een zéér grote stap achteruit in vergelijking met de eerste aflevering.
Dat van die loonkloof komt idd toch gewoon meer door de sector? Er is toch niemand die een vrouw belet om it te doen? En mannen in de zorg verdienen toch net hetzelfde loon als een vrouw in de zorg?

Ik zou een probleem hebben met mannen en vrouwen die exact hetzelfde werk en studies doen/gedaan hebben en dat er daar een verschil in loon zou zitten, maar dat is in deze tijd toch zo goed als niet meer aan de orde?
 
Bij ons is het dan eerder zelfs vrouwen moeten minder sterk scoren in sportproeven om bij ons te mogen starten. Interventieploegen zullen ze zelden of nooit twee vrouwen op pad sturen, zal quasi altijd man vrouw (of man man ofc) zijn etc.

Krijgen ook hetzelfde betaald hoor (en terecht hoor wat mij betreft daar niet van).

Ik heb het alleen wat moeilijker met een loonkloof van 30 procent idd moest dit zo zijn het land had al lang op zijn kop gestaan (en opnieuw terecht).

Gekoppeld dan met idd een hoop zever uitspraken genre mannen doen standaard dat vrouwen dat.

Dit zorgde er toch voor dat het wat mij betreft zo wat de zwakste aflevering over alle seizoenen heen was.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben of ik dacht dat de loonkloof er ook was, ook al wordt hetzelfde werk gedaan. Maar dat zal in de ene sector meer aanwezig zijn dan de andere. In landen als IJsland is die loonkloof via wetten ook niet mogelijk. Dat lijkt mij ook het correcte. Maar natuurlijk wordt het ene type van arbeid wel wat beter betaald dan andere, en veel van de beter betaalde sectoren zijn ook wel sectoren waarbij mannen in de meerderheid zijn. Ik denk ook niet dat je dat moet oplossen door affirmative action, want voor veel jobs is er ook gewoon meer interesse van mannen en andersom. Dat betekent niet dat een mannelijke verpleger of een vrouwelijke ICT'er geen nut hebben, maar er is gewoon meer interesse voor die sectoren vanuit een bepaalde demografie of achtergrond. Dat kan wel zijn dat dat een vooroordeel of een mythe is, maar dat kan je niet op één dag uit de wereld helpen, en affirmative action is niet de juiste oplossing daarvoor, misschien wel voor hogerop (management, politiek ed) maar niet voor dat soort werk. Bepaald werk dat vooral vrouwen doen mag wel wat opgewaardeerd worden, er is al een dreigend tekort aan leerkrachten of verplegers bijvoorbeeld.
 
'k Vond het persoonlijk ook een zwakkere aflevering (met alle respect voor de dame die aangerand was, zoiets wens je niemand toe).

Maar die anderen... Een Kat Kerkhofs die verbaasd is dat er gefloten wordt als ze in badpak aan't rondfietsen is. Ja kom... alsof ze het er niet voor doet.
Ik wil niet zeggen dat elke vrouw in een boerka moet rondlopen he, maar er is wel nog zoiets als fatsoenlijke kledij om te gaan fietsen (ben trouwens zelf een vrouw).
Dan die anderen die telkens met angst op straat loopt. Ik zeg nu niet dat je wat voorzichtig moet zijn, maar sommigen doen precies alsof er op elke hoek van't straat een vent zit die je gaat bespringen.

Word soms een beetje onnozel van heel dat gendergedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nrt
Dat van die loonkloof komt idd toch gewoon meer door de sector? Er is toch niemand die een vrouw belet om it te doen? En mannen in de zorg verdienen toch net hetzelfde loon als een vrouw in de zorg?

Ik zou een probleem hebben met mannen en vrouwen die exact hetzelfde werk en studies doen/gedaan hebben en dat er daar een verschil in loon zou zitten, maar dat is in deze tijd toch zo goed als niet meer aan de orde?
De realiteit is dubbel natuurlijk. De sociale norm is dat de IT'er mannelijk is en dat de verpleegster vrouwelijk is. Maar zoals die Griet al aan gaf ga je daar weinig aan kunnen veranderen aangezien dit deel is van de default programmatie van mensen.

En je kan wel zeggen dat "vrouwelijke beroepen opgewaardeerd moeten worden". Maar daar zit je bv wel met het 'probleem' dat de typische zorgberoepen zeer vaak met overheidsgeld 'gefinancierd' worden waar de markt toch minder speelt dan in de prive lijkt mij.

'k Vond het persoonlijk ook een zwakkere aflevering (met alle respect voor de dame die aangerand was, zoiets wens je niemand toe).

Maar die anderen... Een Kat Kerkhofs die verbaasd is dat er gefloten wordt als ze in badpak aan't rondfietsen is. Ja kom... alsof ze het er niet voor doet.
Ik wil niet zeggen dat elke vrouw in een boerka moet rondlopen he, maar er is wel nog zoiets als fatsoenlijke kledij om te gaan fietsen (ben trouwens zelf een vrouw).
Dan die anderen die telkens met angst op straat loopt. Ik zeg nu niet dat je wat voorzichtig moet zijn, maar sommigen doen precies alsof er op elke hoek van't straat een vent zit die je gaat bespringen.

Word soms een beetje onnozel van heel dat gendergedoe.
Het is wel inherent niet ok dat ik als man in mijn zwembroek kan rondfietsen zonder probleem maar dat mijn vriendin dat niet kan in haar badpak/bikini want dat ze een bepaald gedrag zou uitlokken...

Aan de andere kant zag je wel duidelijk dat het toch altijd genuanceerder is dan dat want je zag aan de reacties weer wel duidelijk dat, misschien niet alle 6 maar wel een meerderheid van de vrouwen toch duidelijk verwacht dat de man de eerste stap(pen) zet en dat ze er zeker niet voor terugdeizen van hard to get te spelen (waardoor nee in praktijk dus niet per definitie effectief nee betekend).
 
Laatst bewerkt:
Nog zo een voorbeeld van default programmatie: "de man moet de eerste stap zetten in het interesse tonen van een vrouw". In de praktijk is dat gewoon vaak zo. Een vrouw gaat dat niet zelf doen. Maar ik denk persoonlijk dat veel "misverstanden" of ongewenst gedrag ook uit die mythe afstammen. Het zijn echt zo van die typische gedragsnormen die heersen en waar je eigenlijk weinig impact of invloed hebt. Je kan dat niet veranderen vanuit de regering, je kan misschien inzetten op gewaarwording daarvan op het onderwijs, maar dat beeld valt heel moeilijk uit de wereld te helpen. Persoonlijk heb ik ook vaak het idee dat het man vs vrouw stereotiepe beeld mij absoluut niet past, maar het is niet per se dat ik me meer vrouw voel, het is gewoon dat ik me niet echt man voel en puur door die gedragsnormen of genderrollen die hier domineren. Soms zelfs van die simpele dingen ook en het stoort me eigenlijk echt.
 
Het is wel inherent niet ok dat ik als man in mijn zwembroek kan rondfietsen zonder probleem maar dat mijn vriendin dat niet kan in haar badpak/bikini want dat ze een bepaald gedrag zou uitlokken... .
Maar de reactie van Dries Mertens daarop (aldus Kat) klopt toch ook? Denk je dat er geen vrouwen gaan kijken als Dries Mertens met zijn six pack en gebruind gespierd lijf passeert in enkel zwembroek? Of denk je dat er geen vriendinnengroepen onder elkaar gaan zeggen jawadde dadde?

Als tante Rosa met haar 84 lentes in bikini rondfietst ga je dat aanzienlijk minder horen, als ik dat met mijn aanzienlijk minder lentes doe ga je dat ook aanzienlijk minder horen. Het is wat het is.

Laat Dries Mertens en Kat Kerckhofs (niet per se mijn ding maar bon een degelijk lijf heeft ze wel) dat doen en ja de mensen gaan kijken/reageren he.
 
Maar de reactie van Dries Mertens daarop (aldus Kat) klopt toch ook? Denk je dat er geen vrouwen gaan kijken als Dries Mertens met zijn six pack en gebruind gespierd lijf passeert in enkel zwembroek? Of denk je dat er geen vriendinnengroepen onder elkaar gaan zeggen jawadde dadde?

Als tante Rosa met haar 84 lentes in bikini rondfietst ga je dat aanzienlijk minder horen, als ik dat met mijn aanzienlijk minder lentes doe ga je dat ook aanzienlijk minder horen. Het is wat het is.

Laat Dries Mertens en Kat Kerckhofs (niet per se mijn ding maar bon een degelijk lijf heeft ze wel) dat doen en ja de mensen gaan kijken/reageren he.

Met dat verschil dat er voor vrouwen vaak een onbehaaglijk gevoel bij komt kijken omdat mannen doorgaans fysiek sterker zijn.

Dat lijkt me alleszins de reden dat dat voor Kat lastiger is dan dat het voor Dries zou zijn.
 
Ik vond het nog wel een goede aflevering, ondanks het "minder" interessante thema. Zeker zijn stand-up gedeelte was schitterend.
 
Alle respect voor Kat Kerkhofs, maar ik vond haar meerwaarde deze aflevering ook nihil. Dan vond ik de bijdrages van Sarah Vandeursen en Griet een pak interessanter. Vooral die Sarah lijkt me toch een complex persoon die al meer heeft meegemaakt in haar leven dan ze op het eerste zicht laat uitschijnen. Paar keer goed gelachen met uiteraard zeer herkenbare clichés tijdens het stand-up gedeelte. De aflevering over ASS ga ik ook nog zeker bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Met dat verschil dat er voor vrouwen vaak een onbehaaglijk gevoel bij komt kijken omdat mannen doorgaans fysiek sterker zijn.

Dat lijkt me alleszins de reden dat dat voor Kat lastiger is dan dat het voor Dries zou zijn.
Dat zal zeker meespelen. Als je als vrouw alleen over straat aan het wandelen bent, of er is echt een groepje dat je nastaart/nafluit... Dat zijn situaties waar mannen geen last van hebben.

Daarnaast zijn mannen ook gewoon minder subtiel in die dingen. Denk dat mannen sneller vervallen in 'staren' en dergelijke, waardoor het ook ongemakkelijker wordt voor de andere partij.

Ook al zijn er vrouwen die net genieten van de aandacht, denk ik dat vrouwen misschien in het algemeen ook iets preutser/meer beschermend zijn op dat vlak. Denk dat mannen in zo'n geval veel meer met hun ego bezig zijn en sneller gecharmeerd zullen zijn als ze wat aandacht krijgen op die manier, of in andere gevallen daar misschien zelfs niet mee bezig zijn.

Alles hangt ook van de context af natuurlijk en ook van de frequentie.
 
Alle respect voor Kat Kerkhofs, maar ik vond haar meerwaarde deze aflevering ook nihil. Dan vond ik de bijdrages van Sarah Vandeursen en Griet een pak interessanter. Vooral die Sarah lijkt me toch een complex persoon die al meer heeft meegemaakt in haar leven dan ze op het eerste zicht laat uitschijnen. Paar keer goed gelachen met uiteraard zeer herkenbare clichés rijdens het stand-up gedeelte. De aflevering over ASS ga ik ook nog zeker bekijken.
Kat wurmt haar tussen alles wat op tv en de media komt.

Haar verhaal was letterlijk: ik heb 2j niets gedaan in Italië, toen ging het slecht tussen Dries en mij en ben ik thuis gaan wonen, na enkele weken reality check gekregen dat ik niets kan en dan maar terug bij Dries gegaan, maar ik heb het wel moeilijk als ze mij vrouw van Dries Mertens noemen.

Moeten we daar dan compassie mee hebben ?

Sarah haar verhaal was inderdaad de hel.
Ik vraag me alleen af waarom ze geen aflevering maken rond bv. slachtoffers van aanranding en dan kan je daar Sarah en Griet insteken en dan kan je nog steeds de interessante dingen van deze aflevering uithalen.
 
Haar verhaal was letterlijk: ik heb 2j niets gedaan in Italië, toen ging het slecht tussen Dries en mij en ben ik thuis gaan wonen, na enkele weken reality check gekregen dat ik niets kan en dan maar terug bij Dries gegaan, maar ik heb het wel moeilijk als ze mij vrouw van Dries Mertens noemen.

Toen ben ik al beginnen doorspoelen naar de stand-up gedeeltes. Zoveel vrouwen met een interessant verhaal en dan komen ze af met Kat Kerkhofs.
 
Dat van die loonkloof komt idd toch gewoon meer door de sector? Er is toch niemand die een vrouw belet om it te doen? En mannen in de zorg verdienen toch net hetzelfde loon als een vrouw in de zorg?

Ik zou een probleem hebben met mannen en vrouwen die exact hetzelfde werk en studies doen/gedaan hebben en dat er daar een verschil in loon zou zitten, maar dat is in deze tijd toch zo goed als niet meer aan de orde?
Dat wordt toch ook letterlijk gezegd, ook door Pascale. Maar dat sommige sectoren onderverloond zijn.
 
Het was imo de minste aflevering van alle afleveringen die er al gemaakt zijn van Taboe. Desniettemin nog wel een interessante aflevering. Ik vond het aangenaam dat het geen feministe show is geworden. Maar Kerkhofs had hier geen enkele meerwaarde in, wat een nutteloze passage. Haar verhaal had ook amper inhoud, meer dan wat hierboven gepost is was het ook niet. Ik denk dat de makers toch ook hadden gehoopt dat ze met iets veel boeiender ging komen.
Moeten we daar dan compassie mee hebben ?
Die snapt volgens mij totaal niet wat voor een bevoorrecht luxeleven die heeft. Ze heeft letterlijk toegegeven dat haar media carrière wel degelijk begonnen is omdat ze de vrouw van Dries Mertens was, met dat programma over de rode duivels.
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt toch ook letterlijk gezegd, ook door Pascale. Maar dat sommige sectoren onderverloond zijn.
Dat was toch de blonde vrouw met krulletjes hé? Die zei echt wel erg goede/juiste dingen, met de nodige nuance.
Interessante aflevering, maar wel bijna niets 'nieuws'. Al vond ik de (te) korte passage over mensen in hokjes plaatsen wel bijzonder interessant.

En de stand-up comedy was geniaal. Exact wat mijn vrouw altijd aan mij vraagt/zegt als ik wat tijd doorgebracht heb met wat vrienden 🤣 "hebben jullie nu echt ni gepraat over hoe het met jullie gaat?"
 
Opnieuw een sterk seizoen, maar misschien wel de minste aflevering. Het meeste is al gezegd in de reacties hierboven. Dat verhaal van die verkrachting greep mij wel naar de keel. Ik had echt medelijden met dat meisje. Die aanranding was ook wel heftig. De rest van de verhalen waren minder boeiend, maar er is nog wel werk aan de winkel voor meer gelijkheid.

Die autisme-aflevering heb ik gisteren ook opnieuw bekeken. Heel sterke aflevering met verschillende gradaties. Die Elise Cordaro is trouwens wel een knap en lief meisje.

Met die zanger lijkt het me wel moeilijk om samen te leven, maar wel heerlijk dat die zo rechtuit kan zijn. Op muzikaal vlak toch wel iemand met talent.
 
Dat wordt toch ook letterlijk gezegd, ook door Pascale. Maar dat sommige sectoren onderverloond zijn.
Ik ben even terug gaan kijken om te zien of ik niet gewoon heb gezien wat "ik wilde zien" en zeker te zijn wat er effectief gezegd is. Op 31:05 vraagt Geubels waarom de loonkloof zo groot is en als eerste antwoord en zonder twijfelen of minstens even pauzeren zegt ze letterlijk "Omdat vrouwen slecht of niet onderhandelen..." ook in heel de rest van haar boutade komt er geen enkele andere reden aan bod voor zover ik kan zien.

Als je antwoord op de vraag waarom de loonkloof zo groot is tussen mannen en vrouwen dan begin je EERST met de verschillen in sector en arbeidsduur aan te stippen omdat die twee gewoon verantwoordelijk zijn voor grofweg 75-90% van de kloof. Pas nadat je die 2 genoemd hebt kan je andere randfactoren gaan aanhalen. OF je begint je antwoord met "Wel, een deel van het probleem is minder goed onderhandelen maar HET probleem..." en dus zeker niet "Omdat vrouwen slecht of niet onderhandelen." Op die manier wek je de perceptie dat slecht onderhandelen DE reden is voor de loonkloof wat gewoon pertinent onwaar is.
Opnieuw een sterk seizoen, maar misschien wel de minste aflevering. Het meeste is al gezegd in de reacties hierboven. Dat verhaal van die verkrachting greep mij wel naar de keel. Ik had echt medelijden met dat meisje. Die aanranding was ook wel heftig. De rest van de verhalen waren minder boeiend, maar er is nog wel werk aan de winkel voor meer gelijkheid.

Die autisme-aflevering heb ik gisteren ook opnieuw bekeken. Heel sterke aflevering met verschillende gradaties. Die Elise Cordaro is trouwens wel een knap en lief meisje.

Met die zanger lijkt het me wel moeilijk om samen te leven, maar wel heerlijk dat die zo rechtuit kan zijn. Op muzikaal vlak toch wel iemand met talent.
De autisme aflevering was top. Het is natuurlijk wel maar deel van het verhaal want de Geubels is daar op pad is met 4 hoogfunctionerende autisten. Vermoedelijk mede omdat je dit met autisten die dan ook verstandelijk nog beneden gemiddelde begaafd zijn gewoon niet voor elkaar krijgt, een week op afzondering gaan.

Kijk naar Bart: je mag er zeker van zijn dat het extreem lastig is om met zo iemand samen te leven, maar het straffe aan diej kerel was dat diej dus wel intelligent genoeg om bepaalde queue's te zien en daaruit zichzelf geleerd heeft wat sociaal wenselijk gedrag is in die situatie. Hij geeft dat zelf ook meermaals aan "ik weet dat ik nu X moet doen of zeggen, maar... ik denk er eigenlijk Y over". Het gaat er bij hem op dat moment dan vooral over hoeveel energie hij kan en wil steken in die situatie. Eigenlijk was Bart dus nog redelijk goed af. Hij weet dat hij (redelijk ver) op het spectrum zit maar hij accepteert dat en hij heeft handvaten om daar mee om te gaan in de meeste situaties.

De kinesist/AI learner had daar veel meer moeite mee en de dokter helemaal. Dat zijn dan ook 2 mensen die pas veel later in hun leven met de realiteit van hun autisme geconfronteerd zijn. Die Elise heeft het misschien nog wel het moeilijkste van de 4... die lijkt eigenlijk in alles vrij normaal, die kon ook oprecht lachen met bijna alles wat de Geubels zei, inclusief woordspelingen die de 3 anderen compleet misten. Maar daar is het voor de buitenwereld dan ook veel moeilijk om te zien dat er iets niet 'juist' is.
 
Ik vraag me alleen af waarom ze geen aflevering maken rond bv. slachtoffers van aanranding en dan kan je daar Sarah en Griet insteken en dan kan je nog steeds de interessante dingen van deze aflevering uithalen.
Het concept is om een standup comedy show te doen erna, lijkt me moeilijk om dat te doen over aanranding :unsure:
 
Het concept is om een standup comedy show te doen erna, lijkt me moeilijk om dat te doen over aanranding :unsure:
Lijkt me een moeilijke opgave inderdaad. Eén goede grap erover verzinnen is niet genoeg.

Er komt ook nog een aflevering over mensen met een onvervulde kinderwens. In de Welcome to the AA podcast bestempelde hij dat, als ik goed geluisterd hebt, als het moeilijkste onderwerp dit seizoen om grappen over te maken.
 
Terug
Bovenaan