Fenomeen van Raynaud

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
Nog mensen die hier last van hebben?

Bij mij is dit enkele jaren geleden begonnen maar het begint erger en erger te worden. Vooral in deze koudere maanden heb ik er behoorlijk wat last van.
Als ik buiten ben gaan fietsen en ik neem een warme douche trekt al het bloed uit mijn vingers. Of simpelweg als ik 's morgens opsta zijn mijn vingers gewoon half bevroren stokjes. Vandaag op het werk ben ik naar huis moeten gaan omdat mijn vingers ruim een uur lang totaal wit verkleurden en ik simpelweg niks meer kon doen met die vingers (en ik ook voor de rest rilde als een blad). Het was gewoon een graad of 20 binnen dus zonder aanwijsbare reden, was best creepy en dat had ik nog nooit voor gehad in zo'n situatie.

Ik heb alleszins een afspraak gemaakt bij de dokter voor begin volgende week. Als ik er zo over lees blijkt het niet echt schadelijk te zijn, maar wel hinderlijk!

12445_2018_278_Fig1_HTML.jpg

 
Geen last van maar bestaat wel medicatie voor. In het slechtste geval valt het te opereren (zenuwtjes die de bloedvaten laten dichtknijpen worden dan doorgesneden).
 
Ik heb dat ook regelmatig, zelfs al ik aan het rijden ben met de chauffage op 23 graden, gewoon omdat mijn stuur koud is. Op het werk gelukkig nog geen last van gehad, op zich doet het ook niet echt pijn ofzo
 
Ik heb het al lang, maar het is in de laatste jaren zo erg geworden dat ik in de winter niet meer buiten fiets.

Zelfs nu, bij temperaturen van zo'n 10°C met handschoenen fietsen, trekt het bloed weg uit al mijn vingers waardoor ze gevoelloos, maar tegelijk ook pijnlijk zijn.

Echt superirritant.

Ooit eens naar gevraagd bij een huisarts, maar die maakte er niet veel van.

Benieuwd wat ze zeggen bij jou.
't Is erg hinderlijk aan't worden hier. Dingen als naar de kerstmarkt gaan zijn ook wat vervelend omdat ik weet dat ik pijnlijke vingers ga krijgen.
 
Last van gehad tot m'n 30ste ofzo.

Nu nog altijd heel snel een koude neus, handen en voeten en snel mijn warmte kwijt. Echt gewoon zien dat je altijd warm gekleed bent, vooral je kern. En je koude handen warmen door ze onder lauw water te steken en geleidelijk aan warmer te gaan. Het is een teken van een iets mindere doorbloeding naar de uiteindes van het lichaam. Niet echt iets om je zorgen over te maken, gewoon irritant en een voos gevoel.

Benieuwd wat ze zeggen bij jou.
't Is erg hinderlijk aan't worden hier. Dingen als naar de kerstmarkt gaan zijn ook wat vervelend omdat ik weet dat ik pijnlijke vingers ga krijgen.
Reden te meer om een warme chocomelk of gluhwein in jouw handen te hebben.
 
Ik heb het al lang, maar het is in de laatste jaren zo erg geworden dat ik in de winter niet meer buiten fiets.

Zelfs nu, bij temperaturen van zo'n 10°C met handschoenen fietsen, trekt het bloed weg uit al mijn vingers waardoor ze gevoelloos, maar tegelijk ook pijnlijk
Mijn vriendin heeft dit ook en ik heb haar elektrisch verwarmde handschoenen cadeau gedaan die ze nu al jaren gebruikt om heel het jaar door te kunnen fietsen.
Het zijn wel dikke handschoenen.
 
Ik heb ook rap last van pijnlijke handen in de koude, of ik heb koude vingers sowieso (zonder dat ik er daarom last van heb).
Ik kon vroeger wel beter tegen de kou toen ik nog 90-100kg woog (en nu rond de 78-79kg weeg). Ik heb gewoon rapper kou in het algemeen nu. Terwijl vroeger ik regelmatig bij vriesweer buiten liep in een sweater zonder jas.
 
Usb handwarmers zijn misschien een goed idee dan? Neemt amper plaats in je handtas in en altijd onmiddellijke verlichting bij de hand.
Ik heb er een cadeau gekregen onlangs omdat ik altijd pijnlijke handen heb. Helaas wel een brolding dat niet veel helpt :(

Vanmorgen 20 - 25 minuten moeten pendelen met de fiets. Mét winterhandschoenen.
Alle tien de vingertoppen net niet afgestorven.

IK zal toch eens moeten investeren in vewamde handschoenen
 
Nog mensen die hier last van hebben?

Bij mij is dit enkele jaren geleden begonnen maar het begint erger en erger te worden. Vooral in deze koudere maanden heb ik er behoorlijk wat last van.
Als ik buiten ben gaan fietsen en ik neem een warme douche trekt al het bloed uit mijn vingers. Of simpelweg als ik 's morgens opsta zijn mijn vingers gewoon half bevroren stokjes. Vandaag op het werk ben ik naar huis moeten gaan omdat mijn vingers ruim een uur lang totaal wit verkleurden en ik simpelweg niks meer kon doen met die vingers (en ik ook voor de rest rilde als een blad). Het was gewoon een graad of 20 binnen dus zonder aanwijsbare reden, was best creepy en dat had ik nog nooit voor gehad in zo'n situatie.

Ik heb alleszins een afspraak gemaakt bij de dokter voor begin volgende week. Als ik er zo over lees blijkt het niet echt schadelijk te zijn, maar wel hinderlijk!


'Niet schadelijk wel hinderlijk', is relatief. Ik heb het ook, redelijk fel. Het hoeft daarom inderdaad helemaal niet ijskoud te zijn, gewoon fris is soms al genoeg. het zijn je bloedvaten die overreageren/verkrampen. Ik heb het altijd gehad, en vond het altijd niet meer dan vervelend of hinderlijk. Tot ik vorig jaar rechts enorm dikke knokkels kreeg, de eerste vanaf mijn vingertoppen. Kon bijna m'n hand niet meer plooien. Dat was meer dan hinderlijk alleen.

Telkens nadat ik was gaan lopen, dus nu loop ik onder de 10graden altijd met handschoentjes, ook al ga ik in T-shirt. Daardoor heb ik het een pak minder. Op aanraden van de dokter gebruik ik in de winter ook vochtingbrengende handcrème: als je vel te droog is, kan het barsten en scheuren, wat dan ontsteekt en voor die zwelling zorgt. Opnieuw: dat helpt goed.

Maar het is dus wel degelijk schadelijk, ontstoken vingers zijn niet leuk, en de schade kan blijkbaar ook blijvender zijn. Dus zomaar weglachen als circustruje (kijk, mijn vinger is dood) doe ik nu ook niet meer :D
 
Deze ochtend ben ik bij de dokter gepasseerd en zoals verwacht valt er inderdaad weinig aan te doen. Buiten proberen vermijden dat je tot koude vingers komt. Bij sommige mensen zouden ook hun oren en zelfs neus ijskoud worden, dat laatste is een gradatie erger. Daar zitten we gelukkig niet.
(ik wist al wel dat het doktersbezoek weinig ging opbrengen maar ik wou ook eens bloed laten trekken omdat dit al lang geleden was. In combinatie met veel sporten eens zien hoe het gesteld is met ijzer, vitamine D, etc)
 
Er valt bij mij echt geen lijn in te trekken, de ene keer alle vingers spierwit tijdens een fietstocht bij 5 graden met handschoenen, andere keer bij min 5 zonder handschoenen gewoon warme handen
 
Vroeger wel vaak witte vingers en tenen gehad, sinds een tijd niet meer. Ik heb er nooit iets aan gedaan. Iemand in m'n omgeving nam wel medicatie. Ik dacht cogniton, of toch iets wat de doorbloeding stimuleerde en door oudere mensen met geheugenproblemen gebruikt werd. Ik meen me wel te herinneren dat dergelijke medicatie voor die persoon slechts een beetje leek te helpen, maar het valt te proberen.
 
Ik ga overstag.
Ik koop verwarmde handschoenen. Zelfs een ritje van iets minder dan 20 minuten is bijzonder pijnlijk.

Ik kreeg de (fijne) klikgesp van mijn helm amper open.
 
Ik draag met dit weer skihandschoenen van Reusch op de fiets. Daar komt niets van kou door. Het enige dat kou had gisteren waren mijn voeten. Morgen dikkere kousen aandoen. En mijn regenbroek over mijn gewone koersbroek vanaf -5°C
 
Ik heb het niet zo erg als de TS, maar heb wel snel last van koude en licht pijnlijke vingers. En er is niks zo erg als de pijn wanneer je toekomt op je werk na een fietstocht met bevroren vingers. 10 minuten lang zit ik te kermen met een intense pijn die ik alleen kan omschrijven als het gevoel dat alle tien mijn nagels tegelijk worden uitgetrokken.
Ik heb daarom enkele weken geleden deze handschoenen gekocht.
Mijn idee is dat die bruikbaar zijn voor het grootste deel van het jaar, en voor de 20 werkdagen per jaar dat het echt te koud wordt (zoals deze week) steek ik handverwarmers in mijn handschoenen.
Zo kom ik niet eens duurder uit dan als ik zou investeren in verwarmde handschoenen, want mezelf kennende zou dat weer een heel geknoei zijn met draden en opladen waar ik geen zin in heb.

Ik moet het echter nog uittesten: De huidige winterprik ben ik nog niet op kantoor geweest omdat ik met een beenletsel thuis zit.

Ik zit op het werk bovendien vaak te werken met deze vingerloze handschoenen. Die thermische pads blijven nog uren doorwerken, dus je kunt zo heel je voormiddag met lekker verwarmde handschoenen verder werken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik ga overstag.
Ik koop verwarmde handschoenen. Zelfs een ritje van iets minder dan 20 minuten is bijzonder pijnlijk.

Ik kreeg de (fijne) klikgesp van mijn helm amper open.

Héél tevreden over deze:


Batterijduur lijkt ook snor te zitten.
Geen bevroren vingers meer.
 
Terug
Bovenaan