Structureel Thuiswerken

Natuurlijk, je moet aan de hand van het geleverde werk zien of mensen er geen misbruik van maken.
Woon-werk is privé tijd maar het is wel tijd die je wint als je minder vaak naar je werk moet rijden; als dat een uur per dag winst is, moet je al serieus wat efficiëntie verliezen thuis om dat uur weer kwijt te zijn.
Hier kwam de ex werkgever met het geniale idee, degene die thuis kunnen werken moeten niet pendelen dus 2 keer een half uur/45 minuten gratis overuren doen. Ahja naar hier vertrek je toch ook om 8u en ben je pas thuis om 18u.

Pendelen hoeft geen probleem te zijn als je in de trein kan werken. In m'n vorige job moest ik 2 dagen per week (maandag en donderdag) naar kantoor. Ik werkte gewoon in de trein (+/- 40 minuutjes onderweg, dus ongeveer anderhalf uur per pendeldag onderweg) en kon daardoor vrijdag tegen de vroege middag al stoppen. Dat voelde zalig.

Niet elke werkgever zal de uren op de trein als werkuren zien

Hier kwam de ex werkgever met het geniale idee, degene die thuis kunnen werken moeten niet pendelen dus 2 keer een half uur/45 minuten gratis overuren doen. Ahja naar hier vertrek je toch ook om 8u en ben je pas thuis om 18u.

En omwille van dergelijke super ideeën is het intussen ex-werkgever? ;)

Los van het feit dat dit ronduit belachelijk is, hoe wilden ze dit ooit afdwingen? Legaal is het al zeker niet.

Los van het feit dat dit ronduit belachelijk is, hoe wilden ze dit ooit afdwingen? Legaal is het al zeker niet.
Geen enkel idee en eerlijk gezegd, die werkgever kan me gestolen worden en de ex-collega's ginder klagen allen al jaren maar blijven er dus daar heb ik ook al lang geen compassie meer voor.
Er zijn/waren wel meer niet legale praktijken daar, staat hier ergens (of op 9lives) al een deel van uitgetypt.

Of je het werk nu op vrijdagnamiddag doet of tijdens de treinritten, wat is het verschil?

Dat niet elke werkgever je treinrit van 8-9 gaat bekijken als werken.

En je dus toch gewoon van 9-17h aanwezig gaat moeten zijn :)

Op de trein kan je gewoon Netflix kijken dat gaat op het werk al iets minder gemakkelijk zijn.

Ik denk dat voor de meeste mensen het ook niet gegarandeerd is dat je op de trein kan werken. Online/offline is al een probleem, al valt dat met mobiele data wel deels op te vangen. Gewoon plaats hebben is iets veel fundamenteler: op veel lijnen rijden Desiro-stellen, de paar tafeltjes daar trekken op niet veel, dus dan is het letterlijk laptop op de schoot.

Dat niet elke werkgever je treinrit van 8-9 gaat bekijken als werken.

En je dus toch gewoon van 9-17h aanwezig gaat moeten zijn :)

Op de trein kan je gewoon Netflix kijken dat gaat op het werk al iets minder gemakkelijk zijn.

Ik sprak hier over de tijd dat je werkt op de trein in mindering brengen met je thuiswerkdag. Niet op een kantoordag al halverwege de dag het afbollen eh.
Op dat eerste kan je baas in principe niks op tegen hebben als je "glijdende werkuren" hebt. Of zoals ik al zei: of je nu werkt op de trein of op vrijdagnamiddag, zolang het werk maar gedaan is.

Ik denk dat voor de meeste mensen het ook niet gegarandeerd is dat je op de trein kan werken. Online/offline is al een probleem, al valt dat met mobiele data wel deels op te vangen. Gewoon plaats hebben is iets veel fundamenteler: op veel lijnen rijden Desiro-stellen, de paar tafeltjes daar trekken op niet veel, dus dan is het letterlijk laptop op de schoot.

Klopt, maar dat zei ik ook al: niet iedereen kan dat. Ik reis in eerste klasse en iets later dan de klassieke pendeluren, waardoor ik eigenlijk altijd plaats heb aan een groot tafeltje.

Klopt, maar dat zei ik ook al: niet iedereen kan dat. Ik reis in eerste klasse en iets later dan de klassieke pendeluren, waardoor ik eigenlijk altijd plaats heb aan een groot tafeltje.
En zelfs dan, ik herinner me hier nog een levendige discussie over hoe noodzakelijk het hebben van meerdere grote schermen was voor sommigen hun werk :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik sprak hier over de tijd dat je werkt op de trein in mindering brengen met je thuiswerkdag. Niet op een kantoordag al halverwege de dag het afbollen eh.
Op dat eerste kan je baas in principe niks op tegen hebben als je "glijdende werkuren" hebt. Of zoals ik al zei: of je nu werkt op de trein of op vrijdagnamiddag, zolang het werk maar gedaan is.

Ja niet iedereen kan zomaar vroeger stoppen op een vrijdag als je bv beschikbaar moet zijn voor klanten / collega's

En zelfs dan, ik herinner me hier nog een levendige discussie over hoe noodzakelijk meerderen grote schermen was voor sommigen hun werk :unsure:

Haha ja goed punt want dat was een van de vele redenen dat mensen niet meer naar kantoor wouden gaan :P

Haha ja goed punt want dat was een van de vele redenen dat mensen niet meer naar kantoor wouden gaan :p
Of omgekeerd: zou een werkgever betalen voor uren gepresteerd op de trein, als die sowieso minder efficiënt zijn.

Allezja, lijkt me gewoon luxe. Ik zou het nog kunnen doen omdat niemand mijn uren bekijkt, maar in alle eerlijkheid denk ik dat het echt op weinig meer zou uitdraaien dan eens op een mail antwoorden (ik zit ook met een overstap, dus sowieso kak).

En zelfs dan, ik herinner me hier nog een levendige discussie over hoe noodzakelijk het hebben van meerdere grote schermen was voor sommigen hun werk :unsure:

Luxeprobleem. Tuurlijk ga je op een trein niet op 4 tabs tegelijk kunnen werken, maar als je het zo kan inplannen dat je op de trein al je mails, ... regelt (wat ook moet gebeuren), dan moet je dat op een ander moment al niet meer doen.

Tuurlijk kon ik op de trein ook geen deftige data-analyses runnen, maar ik gebruikte die tijd altijd om documenten na te lezen en mails te beantwoorden. Iets wat anders ook moest gebeuren eh. Ik zou netflix kunnen kijken op de treinritten en niks te doen, ja, maar dan kies ik toch liever om op vrijdagmiddag te gaan padellen. 😂

Ja niet iedereen kan zomaar vroeger stoppen op een vrijdag als je bv beschikbaar moet zijn voor klanten / collega's

Ik heb een beleids-/onderzoeksfunctie, dus dat is sowieso wel flexibeler dan een commerciële functie waar je moet springen voor de klanten.

Wat is het verschil tussen op kantoor werken en tijdens je koffiemoment een kwartier roddelen met de collega's of thuiswerken en tijdens dat de koffiezet loopt of je water kookt even snel de afwasmachine leegmaken?

Mensen gaan altijd het maximale uit de situatie halen ze. Niet iedereen kan acht uur per dag 100% productief zijn. Onder al die managers wordt er ook volop geprofiteerd.
En hoeveel zelfstandigen of KMO-leiders zijn er wel niet die tegen thuiswerk zijn -want dan doet het personeel niks- maar wel tegelijkertijd van alles op kosten van de zaak zetten, maar het in feite enkel voor in hun privé-situatie gebruiken. Maar ja, de werknemer die eens eens tijdens zijn uren de afwasmachine leegmaakt of de was insteekt is de grote profiteur... :thumb:
Je zou kunnen argumenteren dat de werkgever uit de koffieklatsj tussen de collega's nog iets haalt, nl. dat de teamspirit/sfeer verbetert. Het feit dat je tijdens je uren de wasmachine begint in te laden... Daar kan je niets voor argumenteren.

Naar zelfstandigen of KMO-leiders moet je niet kijken, daar gaat de discussie ook niet over. Straks ga je nog zeggen dat werklozen de profiteurs zijn, het één heeft niets met het ander te maken.

Niet dat ik niet akkoord ben dat je bij het thuiswerk zelf moet invullen hoe je pauze zou houden, maar dan wel met de goede argumenten en geen vergelijkingen maken met irrelevante zaken.

Of de harde realiteit dat er minder output is omdat de mensen die vroeger al eens een uurtje meer werkten want ze moesten niet pendelen, dit thuiswerk nu als een verworven recht zien waarin ze de tijd krijgen om hun huishouden te doen.

En zoals altijd zijn goed presterende individuen de dupe van het feit dat beleid nu eenmaal een grote groep personen moet reguleren.
Maar zijn daar cijfers voor want voor zover ik weet zeggen de meeste studies dat er weinig tot niks verandert aan de productiviteit.

Natuurlijk, je moet aan de hand van het geleverde werk zien of mensen er geen misbruik van maken.
Noem me kortzichtig of een micromanager, maar ik geloof niet dat iemand dat nog kan inschatten bij mensen die structureel thuiswerken in een voortdurend wijzigend bedrijfsomgeving.
Woon-werk is privé tijd maar het is wel tijd die je wint als je minder vaak naar je werk moet rijden; als dat een uur per dag winst is, moet je al serieus wat efficiëntie verliezen thuis om dat uur weer kwijt te zijn.
De mensen die dat uur (sporadisch) gebruiken in het voordeel van hun baas, zijn net het type mensen waarbij mijn vorige statement niet opgaat.
Wat is het verschil tussen op kantoor werken en tijdens je koffiemoment een kwartier roddelen met de collega's of thuiswerken en tijdens dat de koffiezet loopt of je water kookt even snel de afwasmachine leegmaken?
Mensen zijn gedisconnecteerd van de bedrijfsomgeving, de collega’s,… Als je dit leest ga jij in je hoofd een beeld van mij vormen en elke statement gaat bijdragen tot dat beeld, maar moest je me kennen is er een kans dat je dat anders leest.

In het opzicht dat veel studies zeggen dat productiviteit niet geminderd is (ik heb er geen enkele gelezen), zullen ze een aantal parameters vergelijken waar er data van is. Er wordt abstractie gemaakt van bijvoorbeeld “engagement” en ik zou ook niet verwonderd zijn dat er een disclaimer staat over langetermijneffecten.

Ik ben zelf een grote voorstander van sporadisch thuiswerken waarbij mensen hun werk zo organiseren dat de dag dat de loodgieter komt ze goed weten wat ze willen afwerken; in schril contrast met mensen die structureel elke woensdag en vrijdag van thuis werken.

Denk je dat? Mijn collega's met kinderen werken juist het liefst van thuis om de kinderen 's morgens op een normaal uur naar school te kunnen doen in plaats van ze om 7u al in de vooropvang te droppen omdat ze de trein moeten halen. 's Avonds laat je kleine kinderen ook niet tot 18u in de opvang zitten omdat je pas om 16u45 de trein kan nemen in Brussel.

Ja, ik vind die open office space & pendeltijd (30 min deur tot deur) eigenlijk niet zo erg.

Zonder kinderen zou ik enkel de vrijdag thuis werken. Nu is dat toch eerder 2, soms 3x per week omwille van dat dat het op & afhalen wel vergemakkelijkt.

De periode dat mijn vrouw op zwangerschap verlof was ging ik altijd terug 4-5 dagen per week naar kantoor.

Terug
Bovenaan