Structureel Thuiswerken

Noem me kortzichtig of een micromanager, maar ik geloof niet dat iemand dat nog kan inschatten bij mensen die structureel thuiswerken in een voortdurend wijzigend bedrijfsomgeving.

De mensen die dat uur (sporadisch) gebruiken in het voordeel van hun baas, zijn net het type mensen waarbij mijn vorige statement niet opgaat.

Mensen zijn gedisconnecteerd van de bedrijfsomgeving, de collega’s,… Als je dit leest ga jij in je hoofd een beeld van mij vormen en elke statement gaat bijdragen tot dat beeld, maar moest je me kennen is er een kans dat je dat anders leest.

In het opzicht dat veel studies zeggen dat productiviteit niet geminderd is (ik heb er geen enkele gelezen), zullen ze een aantal parameters vergelijken waar er data van is. Er wordt abstractie gemaakt van bijvoorbeeld “engagement” en ik zou ook niet verwonderd zijn dat er een disclaimer staat over langetermijneffecten.

Ik ben zelf een grote voorstander van sporadisch thuiswerken waarbij mensen hun werk zo organiseren dat de dag dat de loodgieter komt ze goed weten wat ze willen afwerken; in schril contrast met mensen die structureel elke woensdag en vrijdag van thuis werken.

Als multinationals met r&d activiteiten en labos zich georganiseerd krijgen waar werknemer 1 in +9 tijdzone zit, werknemer 2 in -8 tijdzone en werknemer 3 in +1 tijdzone en een manager op een 4e site in +9, dan is er weinig reden om naar kantoor te gaan.

Bij ons pushen ze ook om naar de praatbarak/kantoor te komen. Ik zie niet in waarom. Ik heb een kutscherm, geen docking, 20 man die rondcrosst en een cookiecorner waar ik mijn favorieten koeken niet heb. Thuis heb ik 2 schermen, docking, en rust en koeken die ik graag fret. Ik ga tegenwoordig nog 1x of 2x per week. Ik hoor mijn collega's 3-4h per dag, ik moet daarom niet naar kantoor gaan.

Ook bij mij is de pendeltijd werktijd als ik thuis ben. Ik heb standaard meetings 16h 17h 18h. Soms 20h. Weinig compatibel met pendelen. Als ik thuis werk doe ik een meeting om 18h. Als ik op kantoor ben, decline. Anders ben ik om 20h thuis, doei.

Als ik thuiswerk, doe ik huishouden als break. Als je een hoop jonge kinderen hebt, is naar kantoor gaan gewoon stress van 6h smorgens tot je op kantoor bent. Idem om op tijd terug te raken en tot ze in bed liggen om 19h. Thuiswerk = no stress en meer werk gedaan.
 
Noem me kortzichtig of een micromanager, maar ik geloof niet dat iemand dat nog kan inschatten bij mensen die structureel thuiswerken in een voortdurend wijzigend bedrijfsomgeving.

De mensen die dat uur (sporadisch) gebruiken in het voordeel van hun baas, zijn net het type mensen waarbij mijn vorige statement niet opgaat.

Mensen zijn gedisconnecteerd van de bedrijfsomgeving, de collega’s,… Als je dit leest ga jij in je hoofd een beeld van mij vormen en elke statement gaat bijdragen tot dat beeld, maar moest je me kennen is er een kans dat je dat anders leest.

In het opzicht dat veel studies zeggen dat productiviteit niet geminderd is (ik heb er geen enkele gelezen), zullen ze een aantal parameters vergelijken waar er data van is. Er wordt abstractie gemaakt van bijvoorbeeld “engagement” en ik zou ook niet verwonderd zijn dat er een disclaimer staat over langetermijneffecten.

Ik ben zelf een grote voorstander van sporadisch thuiswerken waarbij mensen hun werk zo organiseren dat de dag dat de loodgieter komt ze goed weten wat ze willen afwerken; in schril contrast met mensen die structureel elke woensdag en vrijdag van thuis werken.

Het zal heel erg afhangen van het type werk.
En de mensen... Ik heb nog gewerkt met 2 volledige remote teams en 1 lokaal team, waarbij ik de mensen lokaal veel meer moest controleren op output en de kwaliteit van het geleverde werk dan die mensen op >10.000 km afstand. En dat was nog jaren voor COVID.

Natuurlijk is gebrek aan connectie / engagement een groot risico als je richting 100% thuiswerk gaat, maar dat zou toch geen probleem mogen vormen als je spreekt over 2-3 dagen thuiswerk ipv geen hoop/denk ik?

Op basis van je laatste zin denk ik dat onze standpunten dichter bij elkaar liggen dan het initieel misschien leek :)
Niet dat ik wil zeggen dat dat een must is in dit soort topics, vaak ook goed van eens andere standpunten te lezen, of ik het er nu eens mee ben of niet.
 
Hier kwam de ex werkgever met het geniale idee, degene die thuis kunnen werken moeten niet pendelen dus 2 keer een half uur/45 minuten gratis overuren doen. Ahja naar hier vertrek je toch ook om 8u en ben je pas thuis om 18u.
Sommige werkgevers schamen zich voor niks. Ooit merchandiser geweest. 15j terug.
Bepaalde wekelijkse klant was in Arlon (3u rijden). Baas zei: vertrek om 5u in de ochtend dan ben je voor de file en kun je daar beginnen om 8u30, ginder vertrek je dan om 16u…
Ik merkte hem hierop aan en mocht niet meer op de baan vanaf dan. Een ander ‘gelukzak’ mocht het wel doen. Week daarna lag ik buiten…de echte ‘gelukzak’ dus.

Was met bediendecontract trouwens.
 
Ivm debiele CEOs.

In ons veld zijn er in belgie/Vlaanderen 2 grote consulting boiten voor regulatory zaken. Wij hadden indertijd permanent 1 of 2 consultants om weird stuff uit te zoeken voor ons (vb hoe krijg je diagnostisch product uit EU geregistreerd in Peru).

Die 2 boiten hadden ongeveer dezelfde dayrate voor hun mannetjes en mannetjes waren zeer schaars. Het was dus pakken wat te pakken viel wanneer ze te pakken waren. Bleek nu dat er nogal veel mannetjes van bedrijf 1 naar bedrijf 2 overstappen na 1 of 2 jaar. Als wij daar content van waren als ze bij bedrijf A zaten, dan pakten wij die ook als ze bij bedrijf B zaten.

Bon, CEO van bedrijf A was dus niet content en stuurde mail naar onze CEO en iedereen die in contact stond met hem ivm mannetjes, including mezelf. "Dat het gedaan moet zijn met de mannetjes die eerst bij hem zaten en dan overstappen nog te gebruiken voor consulting opdrachten".

Hilariteit alom. Blaas mijn zak op want a) niet echt ons probleem en b) niet echt ons probleem en c) betaal ze dan meer zodat ze niet weglopen en d) niet echt ons probleem.

Je moet dat eigenlijk maar durven en denken dat dat zal werken. Je eigen klanten afkakken omdat ze een competitor ook gebruiken. Ga dan tegen bedrijf B kakken he stoere smurf ipv je eigen klanten. :laugh:
 
Bepaalde wekelijkse klant was in Arlon (3u rijden). Baas zei: vertrek om 5u in de ochtend dan ben je voor de file en kun je daar beginnen om 8u30, ginder vertrek je dan om 16u…
Ik merkte hem hierop aan en mocht niet meer op de baan vanaf dan. Een ander ‘gelukzak’ mocht het wel doen. Week daarna lag ik buiten…de echte ‘gelukzak’ dus.

Was met bediendecontract trouwens.
Ha, ik ken het. Vroeger had ik twee afdelingen. De hoofdzetel was in Utrecht en bijhuis diep in de Walen. Als jonge dynamische go-getter sprong ik om 5u in mijn auto om tegen 8u in Utrecht proberen te zijn. Daar dan 10u meetings en dan nog met mijn dwaze kop 's avonds naar huis sjarelen. Overuren bestonden niet want je was 'kader' natuurlijk.

Gelukkig op tijd beseft dat zoiets zottenwerk was en dan maar telkens een nachtje Utrecht erbij geboekt. Maar ja, dat was dan uitgaan met wat collega's en daardoor was ik de volgende dag eigenlijk nog vermoeider dan wanneer ik naar huis zou gereden zijn :unsure:
 
Ik moet altijd lachen als ik woorden als "engagement" lees, vooral als het gaat over commerciële functies. Als werkgever wil en verwacht je dat, maar jezelf uitsloven en naar de pijpen van klanten dansen, allemaal voor de winst van een ander: wie doet dat objectief met de glimlach? Après moi, le déluge denk ik dan.

Ben ik blij dat mijn interesse zich beperkt tot functies die typisch door instellingen van openbaar nut of onderzoeksinstellingen aangeboden wordt, en niet door commerciële privébedrijven. En op het eind van de dag verdien je in België - met z'n fantastisch belastingsysteem - toch quasi evenveel, minus dan de shitshow en stress.
 
Je zou kunnen argumenteren dat de werkgever uit de koffieklatsj tussen de collega's nog iets haalt, nl. dat de teamspirit/sfeer verbetert. Het feit dat je tijdens je uren de wasmachine begint in te laden... Daar kan je niets voor argumenteren.

Naar zelfstandigen of KMO-leiders moet je niet kijken, daar gaat de discussie ook niet over. Straks ga je nog zeggen dat werklozen de profiteurs zijn, het één heeft niets met het ander te maken.

Niet dat ik niet akkoord ben dat je bij het thuiswerk zelf moet invullen hoe je pauze zou houden, maar dan wel met de goede argumenten en geen vergelijkingen maken met irrelevante zaken.
Een werknemer die thuis even tussendoor de wasmachine kan inladen, véél meer mogelijkheden heeft bij het boeken van een doktersafspraak, al even de patatten kan schillen, een afwasmachine uitladen,... is véél minder gestresseerd dan een werknemer die dat allemaal moet doen voor/na het werk en nog moet zorgen dat er op tijd vertrokken wordt, want anders sta je in de file of mis je de bus/trein en de kinderen moeten ook nog eventueel naar school...
Een werknemer die minder gestresseerd heeft en minder kleine zorgen heeft werkt ook beter.

Ik haal zelfstandigen erbij omdat zij vaak vinden dat thuiswerkers profiteurs zijn, maar zij vaak zelf vanalles en nog wat op kosten van de zaak doen, terwijl het in de privé gebruikt wordt.
Noem me kortzichtig of een micromanager, maar ik geloof niet dat iemand dat nog kan inschatten bij mensen die structureel thuiswerken in een voortdurend wijzigend bedrijfsomgeving.

De mensen die dat uur (sporadisch) gebruiken in het voordeel van hun baas, zijn net het type mensen waarbij mijn vorige statement niet opgaat.

Mensen zijn gedisconnecteerd van de bedrijfsomgeving, de collega’s,… Als je dit leest ga jij in je hoofd een beeld van mij vormen en elke statement gaat bijdragen tot dat beeld, maar moest je me kennen is er een kans dat je dat anders leest.

In het opzicht dat veel studies zeggen dat productiviteit niet geminderd is (ik heb er geen enkele gelezen), zullen ze een aantal parameters vergelijken waar er data van is. Er wordt abstractie gemaakt van bijvoorbeeld “engagement” en ik zou ook niet verwonderd zijn dat er een disclaimer staat over langetermijneffecten.

Ik ben zelf een grote voorstander van sporadisch thuiswerken waarbij mensen hun werk zo organiseren dat de dag dat de loodgieter komt ze goed weten wat ze willen afwerken; in schril contrast met mensen die structureel elke woensdag en vrijdag van thuis werken.

100% thuiswerk is nu ook niet ideaal, er moet inderdaad wel wat connectie zijn, maar uiteindelijk werk je toch ook gewoon om je brood te verdienen en niet uit idealisme. Bij voltijds werk is mogelijkheid tot twee dagen per week structureel thuiswerken een minimum. De voordelen die dat oplevert voor de werknemer voor de samenleving wegen véél zwaarder door dan een eventueel productiviteitsverlies. De ene zal productiever zijn, de andere wat minder. Alles bij elkaar genomen lijkt het me kif-kif te zijn.
En wat dan nog. Men moet toch niet altijd productief zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een kutscherm, geen docking, 20 man die rondcrosst en een cookiecorner waar ik mijn favorieten koeken niet heb. Thuis heb ik 2 schermen, docking, en rust en koeken die ik graag fret. Ik ga tegenwoordig nog 1x of 2x per week. Ik hoor mijn collega's 3-4h per dag, ik moet daarom niet naar kantoor gaan.

Ligt vooral aan je werkgever dan.
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar ik geen docking en 2 schermen had.

Koekjes kan je zelf meebrengen natuurlijk dat moet je thuis ook doen :)
 
Ligt vooral aan je werkgever dan.
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar ik geen docking en 2 schermen had.

Ik heb thuis zelfs 3 schermen en een deftige bureau en scherm. Zelf gekocht.

Uiteraard ligt het aan de werkgever. Maar het hele thuiswerk gebeuren ligt aan de werkgever, uiteraard.

Koekjes kan je zelf meebrengen natuurlijk dat moet je thuis ook doen :)

Uiteraard. Er is een cookie corner. Leg er een pak en 5 min later zijn ze op. Leg ze op je eigen bureau, draai je om en ze zijn op. Leg ze thuis, niemand pakt ze.
 
Ik heb thuis zelfs 3 schermen en een deftige bureau en scherm. Zelf gekocht.

Uiteraard ligt het aan de werkgever. Maar het hele thuiswerk gebeuren ligt aan de werkgever, uiteraard.



Uiteraard. Er is een cookie corner. Leg er een pak en 5 min later zijn ze op. Leg ze op je eigen bureau, draai je om en ze zijn op. Leg ze thuis, niemand pakt ze.

Again veel van die dingen ligt aan je werkgever / collega's dat is echt niet overal zo.

Mijn bureau en bureaustoel en setup zijn altijd beter geweest op het werk dan thuis.
Althans voor corona.
 
Again veel van die dingen ligt aan je werkgever / collega's dat is echt niet overal zo.

Mijn bureau en bureaustoel en setup zijn altijd beter geweest op het werk dan thuis.
Althans voor corona.
Maar dat is toch net de discussie: de werkgever wil geen deftige plek voorzien, dus is thuiswerken beter...
 
Ik moet altijd lachen als ik woorden als "engagement" lees, vooral als het gaat over commerciële functies. Als werkgever wil en verwacht je dat, maar jezelf uitsloven en naar de pijpen van klanten dansen, allemaal voor de winst van een ander: wie doet dat objectief met de glimlach? Après moi, le déluge denk ik dan.

Ben ik blij dat mijn interesse zich beperkt tot functies die typisch door instellingen van openbaar nut of onderzoeksinstellingen aangeboden wordt, en niet door commerciële privébedrijven. En op het eind van de dag verdien je in België - met z'n fantastisch belastingsysteem - toch quasi evenveel, minus dan de shitshow en stress.
Voor de winst van een ander? Uiteraard. Maar ook voor de vette individuele commissie op het einde van de maand/kwartaal...

Afhankelijk van de sector en bedrijf is dat bijlange niet voor "quasi evenveel" als iemand die voor een openbare instelling werkt hoor.
Een goede sales binnen een multinational in een high margin sector kan vrij snel evolueren richting 10-15K bruto per maand (inclu commissie) + wagen en tankkaart + jaarlijkse aandelenopties (vanaf bepaald niveau). Het is natuurlijk een heel ander verhaal in de typische KMO...
Je zou voor minder met de glimlach opstaan neen?
 
Voor de winst van een ander? Uiteraard. Maar ook voor de vette individuele commissie op het einde van de maand/kwartaal...

Afhankelijk van de sector en bedrijf is dat bijlange niet voor "quasi evenveel" als iemand die voor een openbare instelling werkt hoor.
Een goede sales binnen een multinational in een high margin sector kan vrij snel evolueren richting 10-15K bruto per maand (inclu commissie) + wagen en tankkaart + jaarlijkse aandelenopties (vanaf bepaald niveau). Het is natuurlijk een heel ander verhaal in de typische KMO...

Subtiel effe een voorbeeld bovenhalen van de <1% ofzo van iedereen die in een commerciële functie zit. 😂

Je zou voor minder met de glimlach opstaan neen?

Het zal waarschijnlijk dan ook loon naar werken zijn, en een transformatie naar een leven in functie van het bedrijf. Iedereen zijne meug van wat hij wil in het leven eh.
 
Een werknemer die thuis even tussendoor de wasmachine kan inladen, véél meer mogelijkheden heeft bij het boeken van een doktersafspraak, al even de patatten kan schillen, een afwasmachine uitladen,... is véél minder gestresseerd dan een werknemer die dat allemaal moet doen voor/na het werk en nog moet zorgen dat er op tijd vertrokken wordt, want anders sta je in de file of mis je de bus/trein en de kinderen moeten ook nog eventueel naar school...
Een werknemer die minder gestresseerd heeft en minder kleine zorgen heeft werkt ook beter.

Ik haal zelfstandigen erbij omdat zij vaak vinden dat thuiswerkers profiteurs zijn, maar zij vaak zelf vanalles en nog wat op kosten van de zaak doen, terwijl het in de privé gebruikt wordt.


100% thuiswerk is nu ook niet ideaal, er moet inderdaad wel wat connectie zijn, maar uiteindelijk werk je toch ook gewoon om je brood te verdienen en niet uit idealisme. Bij voltijds werk is mogelijkheid tot twee dagen per week structureel thuiswerken een minimum. De voordelen die dat oplevert voor de werknemer voor de samenleving wegen véél zwaarder door dan een eventueel productiviteitsverlies. De ene zal productiever zijn, de andere wat minder. Alles bij elkaar genomen lijkt het me kif-kif te zijn.
En wat dan nog. Men moet toch niet altijd productief zijn.
Hoe bepaal jij waar iemand stress van krijgt? Niet iedereen heeft stress door het woon-werkverkeer, nu dump je ook de worst case scenario dat iemand in de file staat, de bus/trein mist, wat met mensen die tijdens de rit naar huis even kunnen 'uitblazen' in de wagen of op de fiets? Die zijn er dus ook hé...

Nogmaals met veralgemenen bewijs je het punt dat je wil maken absoluut niet "de zelfstandigen vinden vaak dat". Hou je gewoon bij de discussie.
 
Subtiel effe een voorbeeld bovenhalen van de <1% ofzo van iedereen die in een commerciële functie zit. 😂



Het zal waarschijnlijk dan ook loon naar werken zijn, en een transformatie naar een leven in functie van het bedrijf. Iedereen zijne meug van wat hij wil in het leven eh.
1%? Ik denk dat je verkoopfuncties (in multinationals) ferm onderschat hoor. Dat voorbeeld is van toepassing in hele sectoren zoals life sciences en IT.
De clou is high-margin sector en multinational.
Als je ervoor kiest om low-margin producten te gaan verkopen in een KMO, ga je er inderdaad niet komen. Dan is het vooral veel stress voor weinig moola.

Maar goed, on topic:
Voor mij is de mogelijkheid tot structureel thuiswerk een basisvereiste.
Ik zou nooit meer voor een bedrijf willen werken die mij verplicht om regelmatig naar kantoor te komen (na de training en ramp-up fase alleszins).
Eens om de maand naar kantoor voor een teambuilding of samen eten, dat kan misschien nog lukken. Voor de rest, no way. Ik wil de vrijheid hebben om te werken van waar ik wil, zowel in binnen- als buitenland.
Ik begrijp uiteraard dat dat voor de meeste jobs wellicht nooit mogelijk zal zijn. Maar wel spijtig om hier te lezen dat heel wat bedrijven per se terug naar pre-covid toestanden evolueren, waarbij jobs die geen enkele fysieke aanwezigheid vereisen terug verplicht op kantoor moeten gedaan worden.
 
Ik ben bij de huidige opdrachtgever toch ook wel op het punt gekomen van "Of ik mag minstens 1 dag/week thuiswerken, of ik bol het gewoon af". Op dinsdagen sta ben ik in totaal 3 uur kwijt aan woon- werkverkeer. 's Morgens een half uur, en 's avonds 2,5 uur. En nope, dat is het niet waard.
 
Ik ben bij de huidige opdrachtgever toch ook wel op het punt gekomen van "Of ik mag minstens 1 dag/week thuiswerken, of ik bol het gewoon af". Op dinsdagen sta ben ik in totaal 3 uur kwijt aan woon- werkverkeer. 's Morgens een half uur, en 's avonds 2,5 uur. En nope, dat is het niet waard.
Goeie vriendin is net van functie binnen haar werkgever veranderd. Ze is gegaan van 5x per week naar haar winkel te rijden naar 2x per week naar het hoofdkantoor. Klinkt allemaal heel tof... alleen was haar winkel een half uurtje (enkel) rijden en het hoofdkantoor 2.5u (enkel). Dat wil dus zeggen dat ze 2x per week 5u reistijd kwijt is. Compleet absurd dat het bedrijf dit dan als "positief" verkoopt...
 
Goeie vriendin is net van functie binnen haar werkgever veranderd. Ze is gegaan van 5x per week naar haar winkel te rijden naar 2x per week naar het hoofdkantoor. Klinkt allemaal heel tof... alleen was haar winkel een half uurtje (enkel) rijden en het hoofdkantoor 2.5u (enkel). Dat wil dus zeggen dat ze 2x per week 5u reistijd kwijt is. Compleet absurd dat het bedrijf dit dan als "positief" verkoopt...
Heb zelf ook eens een excel bijgehouden om voor te kunnen leggen hoe absurd lang mijn pendeltijd eigenlijk is. kwam regelmatig op +12uur/week uit. Hun reactie was dan dat ze het oké vonden als ik voor mij andere klanten ook vanuit dit kantoor werk, dus kon ik hier gewoon tot kot in de nacht blijven en dan naar huis gaan zodat ik geen file had...ja hallowwww.

Ik geef het nog een maand of 2, max.
 
Terug
Bovenaan